- Autobusy •
- Město •
- Nová mobilita •
- Paliva
Do Ostravské MHD zamíří deset autobusů na vodík, dalších deset chce kraj
Solaris Urbino 12 CNG v Ostravě. Foto: DPO
Ostrava bude prvním tuzemským městem, které ve větší míře využije autobusy na vodík.
Je to takový podivný protiproud, využívat v Ostravské dopravě vodík, když černouhelné doly a koksovny se na Ostravsku zavřely, a přitom vodík se nejlevněji získává z koksárensenského plynu.
Zbylých 10 chce objednat kraj… kraj ale autobusy nechce kupovat 🤣🤣🤣
Na tom není nic divného, že kraj nechce vozidla vlastnit, ale chce na ně poskytnout dotaci dopravci. Město má svůj dopravní podnik, kraj ne.
Transdev, dříve 3ČSAD.
možná to pomůže výzkumu a rozvoji, kdo ví. kraj na to sází, Jan Světlík sní o vodíkovém městě na haldě u Hrabůvky. že to dnes není stoprocentně ekologické a stojí to hodně peněz není očividně relevantní a sází se na to, že se to v budoucnu jako investice vyplatí. ale tak můžu se mýlit a třeba z toho nic nebude. ale jak se říká, kdo nic nezkusí, nic nezkazí a risk je zisk.
Taky se říká lehce nabyl, lehce pozbyl. A nejsou to politikovy peníze, které riskuje.
Jak pomůže výzkumu a vývoji, že si koupím komerčně dostupný, „hotový“, výrobek – autobus?
Že by zkušenosti z reálného provozu?
To není výzkum ani vývoj.
Tak pokud z „potravního“ řetězce vynechate Autobus. Tak pak výzkum jak ziskát vodíkové palivo pro autobusy ztráci smysl ne?
Ty zkušenosti už jsou, vodík je pro provoz nevhodný. Nejmenší molekula proleze jakýmkoliv materiálem a tím jej degraduje, takže spousta izolace a stejně vám za pár dní všechno uteče. Nejmenší molekula má taky minimální energii, takže potřebujete velký tlak, aby to někam dojelo= ještě víc izolace a stejně plyn uteče.
No, normální busy by stály tak 50 000 000 Kč, takže cca 135 000 000 vyhozených z okna. Nechápu, proč politici kupují nevyvinuté drahé technologie, které jsou zatím k ničemu. Vodík se prý má vozit z Polska. Těším se na reportáž, kde budou politici u zeleného/modrého busu vykládat něco o záchraně planety díky vodíku. Ten se má , dle mých informací, vozit kamiony z Polska. Pohádky o obnovitelných zdrojích jsou jen pro slaboduché, v zimě by asi busy najely jen pětinu kilometrů, že. A skladování vodíku z léta..no to mohli rovnou koupit flotilu Ferrari, ono by to finančně vyšlo podobně.
Vodík z Polska? Zdroj?
Informace ze zdrojů blízkých DPO. Bude velmi zajímavé sledovat, co z toho nakonec vyjde, obávám se o, že se zdroj vodíku snadno nedozvíme, bude se mlzit a vše řešit marketingem… Viz vypínání Dieselu v Ostravě. Prosazovat ve velkém nasazování nových nehotovych technologií je velmi drahe, vodík ještě nepokrocil do konkurenceschopného stavu. Něco jiného je výzkum a vývoj, ten se ale nedělá nákupem autobusu.
Můžeme se podívat na stovky miliard utopenych u nás ve folovoltaice,co nám to pomohlo, mohli jsme ty peníze využít mnohem lépe.
Aha, čekál jsem nějaký oficiální zdroj. Ale děkuji. A asi se nevi od koho?
Tak pokud jde o fotovoltaiku to byl spíše dotační boom, tam o vývoji nemuže být řeč.
Vypadá to, že nerozumíte spojení „autonomní plnička“ a „zelený vodík“, jinak byste nevěřil na pohádky o dovozu polského vodíku. A nebo si naopak pohádku vymyslel autor článku, pan Šindelář, ani to nelze vyloučit.
Ale porozuměl. Pan ředitel DPO může tvrdit úplně cokoliv, třeba jak vypnul poslední dieselový motor, přitom má naftových autobusů skoro čtvrtinu. Nechme se překvapit, ale bohužel to tak optimistické nebude.
Pro slaboduché je zejména argumentace ve stylu „kdo se mnou nesouhlasí je blbec“, kterou jste zde předvedl.
Vy věříte tomu, že vodík se bude v Ostravě vyrábět z obnovitelných zdrojů? Já ne. Přebytky v síti neexistují, občas němcům rychle najednou moc svíti slunce a fouká vítr a chvilku trvá, než se omezí fosilní elektrárny…, na tom ale nejde založit výroba vodíku, kdy poměrně drahé zařízení musí jet pokud možno nepřetržitě. Skladování vodíku po delší dobu je zatím sci-fi. Je to další marketingová bomba DPO, jim se nedá věřit nic. Viz rychlost tramvají 80 km/hod, která bude možná až za hromadu let, nemůže jet jedna tramvaj 80 a druhá 65 km/hod. Nebo jejich nesmyslné superdrahé patrové autobusy, které… Číst vice »
Však je známo, že většina vodíku se má v Ostravě výrabět z Koksárenského plynu. Dočasně se laboruje z obnovitelných zdrojů.
V článku se píše o zeleném vodíku, ten musí být vyroben energií z obnovitelných zdrojů, jinak to není zelený vodík.
Ano v članku ano. Ale co se pořadají přednášky a různé meetingy, aneb jak to nazvát. Tak rezonuje, že největší podíl na produkci má být z koksárenského plynu…..
V tom případě je to námět pro autora pro získání jasného stanoviska k získávání vodíku od DPO.
Přesně, bohužel nevěřím tomu, že se dovíme něco jiného, než marketingové mlžení, tak už to s „nejmodernějším dopravním podnikem“ DPO chodí. Realita bude pro daňového poplatníka neveselá.
Stanovisko je jasné.
1, pilotní projekt – kdy má být plnici stanice a „zelený vodík (viz članek)
2, větší obslužnost – kdy má být více stanic a vodík z konsarenského plynu.
Članek se věnuje temátu 1. , nikoliv oboum bodům.
Však až ten autobus shoří na uhel, tak se obnoví původní zelený zdroj.
Neratovický vodíkový autobus stále existuje:
https://www.ujv.cz/cs/produkty-a-sluzby/nejaderna_energetika/vodikove-technologie
Neratovický vodíkový autobus stále existuje
https://www.ujv.cz/cs/produkty-a-sluzby/nejaderna_energetika/vodikove-technologie
V ČR se 57% elektřiny vyrobí z fosilních paliv(oficiální údaj), při jejich spalování je emitováno tisíce tun skleníkových plynů, takže výroba vodíku elektrolýzou, stejně jako nabíjení elektrobusů není bezemisní,jak se tvrdí, ale jeto neekologické a hlavně neekonomické a takováto zvěrstva se dějí jen proto, že je to financováno z peněz daňových poplatníků!
Až na to, že se v tomto případě (dle info v článku) má jednat o zelený vodík, tedy vyrobený obnovitelnými zdroji elektřiny (FVE) a elektrolýzou.
A ten eletrolyzér bude připojený na veřejnou síť? Pak je to jako v Bratislavě nabrat kýbl vody z Dunaje a garantovat, že v něm není čehúňská voda z řeky Moravy.
v článku je uvedeno: „plnička by měla být autonomní a vyrábět takzvaný zelený vodík“
Copak nechápete že ten článek je jen reklamní agitka, podobně jako reklamní kampaň že ostravská MHD je bez dieselu i když autobusy na naftu jezdí dále?!
„Má se jednat o zelený vodík vyrobený obnovitelnými zdroji“= jsou to reklamní kecy, když odebíráte elektřinu ze sítě tak je pořád 57% z fosilních paliv a jen necelá desetina z obnovitelných zdrojů, kdo si myslí že se to dá oddělit je naivní jak malé děcko.
V článku se nepíše o odebírání elektřiny z veřejné sítě, ale naopak: „plnička by měla být autonomní a vyrábět takzvaný zelený vodík, který vzniká využitím přebytečné elektřiny k elektrolýze vody.“ Proto jsem se zde také ptal, na zdroj energie. Na brownfieldech v okolí je místa pro výstavbu FVE celkem dost.
Tady něco nesedí. Jestli se píše o přebytku vyrobené elektřiny, tak to nejspíš nebude ostrovní systém.
Plnička má být autonomní, tj. zdrojem energie bude zřejmě pouze FVE, nikolí jiné zdroje. Nepíše se, že má jít o autonomním systém, tedy FVE může dodávat energii i jinam.
A v zimě ujedou busy 1/5 km toho co v létě? Nevěřte leštěným prdům pana ředitele DPO.
Není k tomu důvod, vodík lze z FVE vyrábět do zásoby, aby byla pokryta poptávka v zimě, resp. v období menší výroby ve FVE.
No to určitě provést lze, akorát ta flotila Ferrari by nakonec možná byla fakt levnější. Nebo snad víte o městě, kde by se to fakt provádělo? Je super, že se tímto směrem zkoumá a bádá, ale je zatím vyhazování peněz zavádět tyto technologie masově.
Kam tu zásobu uložíte? Vodík skladovat dlouhodobě nejde, leda ve sluncích a podobných objektech.
To tam bude obdoba mediálně slavných rakouských filtrů na „atomovou elektřinu“?
Ví někdo, na co dojezdil ten neratovický bus? Převažovaly problémy technického charakteru (náhradní díly, servis atd.) nebo finančního (vyčerpání dotace, ukončení projektu)? Zkoušel jsem gůglit, nic moc výsledek.
Nyní by se měl nacházet v ÚJV Řež… https://youtu.be/hHSYJlhQqCU?t=1802
Aby se dalo hovořit o „zeleném vodíku“, musela by elektřina k elektrolýze vody pocházet z obnovitelných zdrojů. Zajímá mě proto, které konkrétní zdroje budou k výrobě použity.
A proč bychom ho měli dělat náročnou elektrolýzou z vody ? Gór na Ostravsku.
A jak ho tedy budete vyrábět, aby byl „zelený“?
Vodík je „zelený“ i když ho vyrábíme parním reformingem ze zemního plynu (dělá se ho tak přes 90%). Elektromobily jsou bezemisní, Google je uhlíkově neutrální atd., jsou to všechno věci, kterým nerozumím.
Hlavně přeji bezpečný provoz.
Předpokládám, že je to ironie, ale pro ty, co si myslí, že „vodík je palivo budoucnosti, protože jsou ho na Zemi nevycerpatelne zásoby“, pro jistotu doplním, že vodík z reformingu zelený není, páč se při tom uvolní ekvivalentní množství CO2 (když už se s ním tak zaštiťujeme). To už je energeticky efektivnější ten plyn spálit.
CO2 druhotný produkt???
Jo, na lahvi najdete „Syceno CO2“. Jinde zase „Baleno v ochranné atmosféře“
Což může být zajímavé pro výrobce plynů, ale bojovníky s klimatickou změnou to neuspokojí, protože ten CO2 se do atmosféry dostane tak jako tak, jen o pár dní později.
No bude na to papír, že zelené. Stačí?
Ono jde i o praktické srovnání vlastností vozidel v celoročním provozu. Elektrobus, trolejbus, parciální i duální trolejbus, autobus s dieselovým motorem na naftu/CNG. Jinak než ostrým nasazením získat zkušenosti opravdu nejde.
Výroba vodíku jako akumulátor nadbytečné energie – jo, v tom by mohla být budoucnost….
To ale bude muset elektřina z obnovitelných zdrojů výrazně zlevnit a bude jí muset být opravdu výrazný nadbytek, aby se vyplatilo jí využívat k elektrolýze vody.
Při pohledu na předpokládanou cenu 10 autobusů je zřejmé, že v tomto projektu slovo „vyplatit se“ nehraje roli 🙂
Jde o akumulaci energie nejen z obnovitelných zdrojů, ale také přebytky mimo špičku, které se dnes využívají třeba u přečerpávacích elektráren.
Zelený vodík je dle definice vyroben čistě z obnovitelných zdrojů energie, ve většině případů FVE.
Takže přes zimu ty autobusy odstaví u pangejtu……
Ne. Velká výhoda vodíku je právě v tom, že jej lze dlouhodobě skladovat. Takže v zimě lze použít k pohonu vodík vyrobený FVE v příznivějších měsících v roce.
To v těch fotovoltaikách bude muset být hodně velký přebytek výkonu, aby se s tím pokryla zima. A nechci vidět ty skladovací kapacity vodíku, v tom množství vidím potenciální nebezpečí nehod.
Pro výrobu ve FVE je kritické období cca od listopadu do února. Tedy ve zbývajících 2/3 roku musí být přebytek výroby energie, kterou je třeba uložit do zásob vodíku pro pokrytí spotřeby ve zbývající cca 1/3 roku.
Přičemž ta přečerpávačka má trojnásobnou účinnost.
Možnosti pro PVE jsou omezené, narozdíl od možností instalací střešních FVE.
Přebytky se v přečerpávací elektrárně využívají mimo špičku, a pak se ve špičce posílají spět ke stabilizaci sítě. Vyrobíte-li z přebytků vodík, ve špičce nebudou mít přečerpávačky čím stabilizovat síť.
Já jsem furt zvědavej na tu chytrou (smart) síť, která při přebytku energie okamžitě začne vyrábět vodík.