Do Opavy dorazily nejlevnější trolejbusy za posledních dvacet let. S tureckou karoserií
Trolejbus Škoda T'CITY 36 Tr pro Opavu. Foto: Škoda Group
Opava je druhým městem, kde Trolejbus Škoda T'CITY 36 Tr bude jezdit.
Myslím ten nový vizuál!
Já myslím, že i design je důležitý. Trolejbus (autobus, tramvaj) by se měl líbit. Není to to nejpodstatnější, ale …hlavně barevné kombinace. Škoda, že snad ve všech městech u nás i v Evropě mají líbivější a ladnější barevné kombinace, než v Praze!!!
Pořád čtu, že je to špatný vůz, ale ještě jsem nezaznamenal žádné důvody, proč je špatný. Místo nadávek by to chtělo nějakou konstruktivní kritiku.
Co se týká designu, tak to je věc vkusu. V mém případě nenadchne ani neurazí.
Všeobecně se kritizuje hlavně kvalita zpracování turecké kastle, která na spoustě míst v interiéru působí dost „fórově“.
To je za mě docela konkrétní věc, kterou mohu potvrdit i já na základě vlastní zkušenosti.
Od pracovníků Škody Electric máme dost zákulisních informací. Kvalita je opravdu podprůměrná až tragikomická jak ve smyslu montáže, tak i ohledně řešení problémů. Dost prý trvalo, než se turkům podařilo u pražských e-busů vysvětlit, co je to vlastně poptávka, a že u nás opravdu není zvykem umět otevřít dveře za jízdy a nemít blokaci. Turek se divil, jak vůbec můžeme ve středu Evropy fungovat, když dveře otevíráme až v nulové rychlosti, a vytrvale to neuměl do tohoto stavu dostat. Co se týká montáže, není problém to, co nedrží přišroubované vlivem strženého závitu, prostě přilepit. Kde chybí těsnění nebo nějaká průchodka,… Číst vice »
Ehm, odkud to vzít… Extrémní množství sedadel na podestách, nízká, ale zato extrémně vysoko posazená boční okna, extrémně nízko umístěná vnější zp. zrcátka (do kterých je přesto špatně vidět…), velmi velké množství sedadel orientovaných do protisměru, obě řady sedadel za druhými dveřmi jsou snad jen omyl?, zoufalé naladění podvozku (slyšíte drhnout zástěrky o asfalt v každé prudší zatáčce, od převrácení to nemá daleko), zoufale nekvalitní spasování vnitřních obkladů, dost retro uchycení zádržných tyčí, kroucení, vrzaní a praskání všeho v interiéru již od dodání, nelogická a zcela atypická palubní deska, odpudivý horní kryt palubní desky (vysoce lesklý neustále se zrcadlící plast… Číst vice »
Že by i to, že SOR je proti tomu vzorem kvality ?
Čelo vozu mi hrozně připomíná naštvaného pokémona. 🙂
A já už myslel, že se budeme Japonskem inspirovat pro VRT. Tak zase nic 😕
A možná i jedno z posledních tak levných cen ve VŘ. Kromě Škody se zase nikdo moc do VŘ nehlásí, max. Bozankaya.
Jinak nějak dlouho trvá vyhodnocování VŘ na trolejbusy v Teplicích a na sólo parciální trolejbusy v Praze, nedalo by se k tomu něco zjistit?
Ono vlastně ani moc dalších VŘ v dohledné době asi nebude. Téměř všechna města už mají zajištěno dodání nových trolejbusů. Do ČB předpokládám kdyžtak Solaris půjde ještě společně se Škodou, v příštích letech bude shánět Zlín a HK a možná tak ještě Jihlava, kdyby chtěla nahrazovat další 26Tr z roku 2009.
HK bude kolem roku 2025 shánět náhradu za 30Tr a 31Tr pořízené 2011-13. Staré autobusy se v HK nahradí za nové naftové a hybridní autobusy, na to už je vypsané VŘ, rámcové na až 11 sól + 4 hybridy sól a 16 kloubových hybridů, ale nemusí se odebrat ani jeden vůz.
Proč, když už je samotný design tak nudný, neudělají aspoň nějaký trochu zajímavý nátěr? Kdyby to třeba respektovalo nějaký daný linie nebo něco…?
Barvy v podokenní části jsou ve stejném pořadí, jako na městské vlajce. Takže to asi odkazuje na ní. A nudný design? Na design to nejezdí a cestujícím, troufám si tvrdit, je úplně jedno jak ten trolejbus vypadá. Hlavní je, že je doveze, kam pořebují.
MHD je součástí veřejného prostoru. Hláška „na design to nejezdí“ je rezignace na estetickou stránku života.
Barvy městské MHD lze na vozidlo aplikovat s ohledem na design konkrétního vozidla, ale museli by zaplatit někoho příčetného, kdo by to zvládl…
absolutne souhlasim!
Tusi nekdo, jak jsou na tom Prazkse Skoda 36 BB? Nehrozi vraceni, ci dokonce vraceni eu dotaci? Diky
To vážně doufám, že jsou taky poslední
Proč?
Protože cestovat v čase je zajímavé spíš dopředu, než do do 90. let….
Ten design navrhoval nějaký turecký Kotas?
Takže když autobus nevypadá například jako krabice od bot s kolama (Solaris) tak je to špatně? Mě se třeba tahle Temsa celkem líbí, tím nemyslím to příšerné dílenské zpracování. Přeju Opavákům aby si při jízdě nepřipadali jak v rozvrzané posteli
No možná na pohled to jde, vše ostatní je ale dost bídné. Proč asi Škodoffka spolupráci ukončila…
Vždyť to taky píšu
Neříkám, že se vám nesmí líbit, ale aktuální design má třeba výrazné lemy blatníků, ostře řezané hrany světlometů a tak. Není to prostě aktuální design.
No korunu tomu dodává to lepené akvárium místo čelního skla…
Taková připomínka Karosy 700.
Jak jste přišel na to, že výrazné lemy blatníků a ostře řezané hrany světlometů je aktuální design?
Solaris není asi úplně světový design, ale troufám si říct, že u trolejbusů DSZO je to aktuálně asi nejpohodlnější karoserie. Nemusíte se mnou souhlasit, ale už jsem si to poslechl z více stran.
Možeme taky říct, že i dost bytelna.
Jasně. Solaris ocenění ve Španělsku „Bus of The Year 2016“. Dále Top Design Adward v roce 2017 a prestižního mezinárodního ocenění iF Design Award 2015.
Takže to pořád není světový design?
Solaris je urcite specificky a musime si uvedomit, ze kazdy vyrobce ma jiny tvar a vzhled autobusu, takze podle me uplne nejde rict, co je svetovy design. Mne se asi nejvice libi ecitaro a many, co se tyce karoserie.
V Bolechowě z toho asi žijí dodnes, zbytek světa už má ale rok 2023.
Ano. Někdy v 90.letech. Dnešní design je úplně jiný. Viz třeba Solaris.
Opět klasický šotosexuální pohled. Trolejbus je určen k dopravě osob v městské aglomeraci, račte ho hodnotit podle toho. Komfort, bezpečnost, ekonomika provozu.
Opět klasický technokratický pohled. S tímhle by stačilo historické domy na náměstích nahradit paneláky, protože je to efektivnější. K čemu architektura a podnětné prostředí…
Nikoliv, pohled občana a daňového poplatníka, který to financuje. A buďte tak laskav a pindy o panelácích si nechte na debatní kroužek nějakého webu o architektuře. Miluju tydlitáty, kteří místo věcného přístupu řeší svoje fantaskní představy. Designové krásy ať si pořizuje město které na to má a soukromí dopravci. Je to nelogické? Trolejbus je dopravní prostředek, basta fidli.
Mne spíše fascinuje omezenost lidí, kteří di nedokáží uvědomit, že design na výrobě a výstavbě fakt netvoří žádnou ohromnou finanční položku a věci škaredé mohou dost dobře stát úplně stejně jako hezké. A ano, když se na designu ušetří, tak se zaky může místo někoho schopného najmout třeba hogo fogo Kotas a výsledkem jsou zbytečně předražené náhradní díly apod., což dobrý výrobce rozhodně nepřipustí.
Jste si jistý tím co říkáte? Co byly „designové“ Porsche tramvaje v Praze? Vy vůbec nevíte o čem mluvíte, součástí unikátního designu je právě platba za design ve veřejném prostoru a jsou to sakra velké peníze, a mnohdy naprosto vyhozené. Na konkrétních trolejbusech pro Opavu nevidím nic co by je dikvalifikovalo pro provoz v městě okresního formátu. A krom jiného přestaňte zase blábolit něco o architektuře a stavbách. Trolejbus je zuživatelná věc s termínem obměny do 15 let. Stavby jsou něco jiného, proto je staví architekti a všichni k tomu pindají včetně památkářů. Takže pokud chcete argumentovat, soustřeďte se na… Číst vice »
Opava má nějakou představu jak bude vypadat MHD.Vsechny autobusy a trolejbusy mají stejnou skladbu barev.Doba,kdy jsme měli modré žluté oranžové,bílé je dávno pryč .Teď jsou všechny červenobíle a mají jména ,které vybírají žáci v mateřských školách.
Spíše tunelový pohled občana a daňového poplatníka, ktery tyhle věci neřeší a vlastně nechápe. I já jsem daňový poplatník. Design netvoří náklady navíc, jak tu psal smasska. A svoboda se k něčemu vyjádřit patří k demokracii.
Přečtěte si co jsem psal výše, zbytek netřeba řešit.
Jinak jen doplním, viděl jste někdy proces výroby jakéhokoliv dopravního prostředku? Viděl jste někdy výrobní dokumentaci a schvalování a následný výrobní proces? Víte co znamená unikátní design pro každé město? Jste si jistý, že příjdou borci a ohnou plechy nabodoujou to ceočkem a cajk? Jste normální? Aspoň jednou se s něčím detailně seznamte a pak piště takové hlouposti. Jakákoliv odchylka od standardu znamená změnu výroby technologie dokumentace a růst nákladů a tím růst ceny!!!
Tenhle příspěvek je důkaz, že jsi absolutně nepochopil o čem jsem psal.
Proces výroby jsem viděl a dokonce se ho i účastnil.
Kecy okolo unikátního designu pro každé město jsou demagogie a důkaz nepochopení. Nic takového jsem nikdy netvrdil.
Ale taky dotváří kolorit města. Jinak bude působit město, kde budou ve velkém jezdit zrezlé 14Tr ve špatném stavu (jako někde na východě) a jinak když tam budou jezdit třeba nové VanHooly jako v Linci.
Oni někde jezdí? Zase fantazírujete? Mě se líbí jak všichni řeší co by kdyby.