Do Olomouce dorazila zatím nejdražší sólo tramvaj v historii dopravního podniku, ten ji ukáže v lednu
Nová tramvaj EVO1/o v Olomouci. Foto: Zdopravy.cz

Postupně do města dorazí devět nových tramvají.
Postupně do města dorazí devět nových tramvají.
Designový počin.
Je to u nás v Olomouci takový speciál. Když se řešily nové tramvaje před několika lety, v počátku byly s námi ve zkouškách prototypu i města Praha a Most. Ani jedno nakonec dané tramvaje nechtěl, máme je jen u nás. Prý i jedna z podmínek kvůli lámání se v esíčku u Koruny. Jinak názor na výměnu tramvají za busy či trolejbusy nevidím moc reálně. A ani si nemyslím, že by po tom někdo toužil. Mně je to jedno, já jezdím MHD výjimečně. Paskvil busy Solaris v krátké verzi nejsou pro nikoho, kdo je vyšší jak 175 cm pohodlné k sezení…
Tedy jestli jsou diskutující níže převážně z Olmiku, tak to nás chraň Bůh.
Nemůžu si pomoct, ale vypadá to líp než pražské řešení obousměrných tramvají vzor Lubomír Štrougal.
A kdo má rád tramvaje, měl by šoupat nohama a být vděčný za to, že v Olomouci se provoz vůbec zachoval. Ekonomicky je to pro Olomouc dost nesmysl a dávno tam být taky nemusel…
Jako jo…ty tramvaje pro menší obce fakt ekonomický smysl už nedávají. Rozšíření tratě je kolem miliardy na kilometr, 15m jednotka je 3x dražší než autobus/trolejbus. Navíc je tu omezení stoupání. Pokud na těch směrech nedává smysl vozidlo tak 24-30+m metrů, tak ty tramvaje nemají smysl. EV autobusy či trojebusy a vyhrazené pruhy mají větší smysl.
Když už tam ale jsou, tak přebudování tramvajové trati na vyhrazené bus pruhy: a) zeleně nepřidá b) cyklopruh nepřidá c) trolej pro trolejbus – sloupy na chodníku nevyřeší d) vyjde jen o málo levněji než oprava tram trati e) parkovací místa nezruší ani nepřidá f) rozkopáno bude dlouho, marastu a svinstva plno g) nikdo nebrání soutěžit tramvaje v konsorciu pro více měst … klidne doplňte další q) ano, chodec na přechodu bude mít přednost, před tram neměl r) ano, trolejbus způsobuje menší vibrace, jen nejsmí jet po ponechaných panelech. … prosím doplňte další, nějak se mi nedaří najít pozitiva in… Číst vice »
Málem bych zapomněl, v Olomouci je několik křížení tram X vlak:
h) křížení trolejbusové a železniční troleje je náročnější než tram X vlak.
A tramvajová trolej nemá slpupy v chodníku? Takže c) blbost, d) ano, to jsme viděli na reko LBC-JBC, za tuhle částku by se v obou městech proháněl trolejbus jako splašený…, takže taky blbost, f) je i u tramvaje, takže taky blbost a kdeže se v Olomouci, vlastně v ČR kříží ELEKTRIFIKOVANÁ železnice a tramvaj/trolejbus? Jediné takové křížení bylo a je v Prešově. Všechna ostatní křížení jsou po železnici neelektrifikovaná. Pokud se na daném směru nejezdí co 5 minut a méně, v kloubových autobusech ceý den, tak tramvaj nemá smysl. Není využit její potenciál, který nabízí. Proto pro města do 150… Číst vice »
Trolejové křížení trolejbus X železnice bylo i v Praze na Krejcárku. Ale to byla pouze manipulační trať.
A bylo zrušeno, když se napětí v troleji zvedalo z 1500V na 3 000V. Tento příklad není dobrý, jelikož od té doby žádné nevzniklo.
Nevím, kdy se zvedalo napětí v pražském uzlu ČSD, ale trolejbusová trať Krejcárek-Švábky byla zrušena v roce 1961.
Tak už vím. Bylo to 16. května 1961.
Olomouc si docela nepřekvapivě koupila ideální tramvaje pro Olomouc.
Cena byla před třemi roky trochu předražená, dnes už je jednoznačně výhodná.
Jak se pozná ideální tramvaj pro Olomouc? Jaká to je charakteristika? Jediné co mě na sólo tramvaji napadá je kapacita, ale v tomto případě stejně bude jezdit věčně v soupravě kvůli obousměrnýmu řazení na Nové Sady. Cokoliv 30 metrového by tedy bylo stejně ‚ideální‘ jako dvě tady koupená sóla. Dalším argumentem by mohlo být zázemí údržby, ale to také padá díky nové hale na Jeremenkově, kde jsou dost dlouhé kanály a lávky na denní údržbu čehokoliv. Jedině do lakovny by nevjel. ‚Ideálnost‘ je tedy daná pouze rozhodnutím vedení, že takto to bude. Do jaké míry v tom je pouze jakási… Číst vice »
Na druhou stranu, Olomouc v tomto trvání na zaběhlém systému není jediná.
Např. Pardubice jsou také zaseklé na krátkých vozidlech. Jsou na to zvyklí, mají takhle sestavenou výpravu, sedí jim to do technologických postupů.
Dokud někdo nepřijde s nápadem, že 18metry by mohli ušetřit např. řidiče anebo nabídnout cestujícím pohodlnější cestování, tak budou dvanáctimetry ‚stačit‘
V Pardubicích mají i 15m trolejbusy i když v poslední době nepříliš vypravované.
Podobne v Olomouci maji 25-17 let stare clankove Astry a Tria.
Chvilkovy zachvev myslenky, na kterou nasledne nikdo nenavazal.
V době pořízení byla Astra jediná nízkopodlažní tramvaj reálně dostupná na českém trhu, takže Olomouc fakticky na výběr moc neměla.
V době Inekonů už by se dalo polemizovat
Pardubice mají sóla jen a pouze proto, že mají krátkou halu údržby, kam se kloubáky nevejdou. Všechny ty Vámi jmenované argumenty jsou nesmysl.
nejenom Pardubice. Ona úspora řidiče se zase promítne v intervalu, což pro cestující není dobré. A s ohledem na délku obou špiček je, dle mého, lepší vypravit více vozidel v kratším intervalu, než kloubáky v delším.
A ještě jedna věc se mi líbí na olomoucké MHD než na té ostravské a karvinské MHD,že nepoužívají tolik typu autobusů jako na ostravsku a HLAVNĚ V KARVINÉ!!!!!
V KARVINÉ MAJÍ MINIMÁLNĚ 5 TYPŮ AUTOBUSŮ!!!!!👎👎👎👎
a? Brno mělo svého času 22 typů tramvají, nejméně 10 autobusů a trolejbusů jen 5…
Myslím, že v tomto příspěvku poněkud zaniká Karviná a navíc i vykřičníky.
Zdravím lidi,řeknu vám,že to co jezdí v Olomouci za tramvaje,HNUS!!!! Autobusy to samé,hrozné krabice od SOLARISU,hlavně v létě,když jsou autobusy přeplněné!!!!! A zrovna moje linka č.11 kdy lidé jezdí do ZOO a já mám vedle ZOO babičku a dědu se mezi nima mačkat!!!!! Loňský zážitek-jedu z hlavního nádraží a na zastávce Na špici vedle mě nastoupil jeden tlouštík cca 110kg a to byl zážitek…..smrděl potem hůř jak 🐖,autobus samozřejmě napráskanej,klimatizace žádná…… Já myslel,že se zblázním!!!!! P.S. Nyní bydlím v Karviné a máme jak na linkách MHD tak i na linkách příměstské dopravě WI-FI,toho se na olomoucku asi nikdy NEDOČKÁM…… PROSTĚ… Číst vice »
Ja když sem navštívil Ostravu tak jsem si žádnou jejich kartu nekupoval ani nenabijel. Prostě jsem platil bankovní kartou. No problem.
A prosím NEKRIČTE !!!!
Klávesnice s capslockem by měli prodávat jen po nějakém IQ testu.
To je skvost.
Děs
Úplný hnus. Ještěže už jezdím autem!
V Olomouci ? Upřímnou soustrast s parkováním…
Jen aby bylo jasno v pojmech:
Oboustranná tramvaj má dveře na obou stranách.
Obousměrná tramvaj má na obou čelech stanoviště řidiče.
V tomto případě se jedná o oboustrannou jednosměrnou tramvaj. Spojením dvou takovýchto vozů zadky k sobě, tzv. PX, vznikne obousměrná souprava.
Jsem si říkal, kde má stanoviště. A ta cena je tedy za půlku nebo za celou tramvaj?
Za jednu tramvaj, tzn. za jeden „článek“.
Každá tramvaj může byt provozována jednotlivě jako jednosměrné vozidlo, nebo se spojí dvě do soupravy pro obousměrný provoz přes úvrať.
Provoz PX též přezdíván „Prdelí Xobě“ 🙂
Praha kupuje jednosměrnou tramvaj o dvojnásobné délce za 83 miliónů. Takže na podobnou délku 2 vozy tramvaje Evo je cena 70 miliónů. Brno kupuje obousměrné tramvaje opět v podobné délce za 75 miliónů. V tomto srovnání vlastě Olomouc dost ušetřila.
Vzhledem k inflaci je to v podstatě normální cena.
vzhledem k pokřivému domácímu trhu je to normální cena. Ve srovnání se okolními zeměmi už ne.
No jo,šetří se už i v MHD OLOMOUC….
Rád bych v článku viděl alespoň naznačené srovnání, kolik stojí podobná tramvaj od Modertrans (nedávno je kupovaly minimálně Katowice a Woltersdorf), a nebo kolik stojí obousměrné článkové tramvaje standardní velikosti kupované českými městy.
Uz taky podrazili. Viz aktualni zakazka z Katovic, resp. z Chorova.
Podrazili nebo podražili? Čeština je svině, bacha na to 😛
😂😂😂😂😂
Ale nádherný jazyk,buhužel jsem s ní nikdy neměl za 1,vždycky mi to zkazil SLOH,HNUS!!!!!
PRAVOPIS A LITERATURA ÚPLNĚ V POHODĚ!!!!
Ocividne to jen sloh nebyl 😉
Podražily, ty tramvaje. Čeština je fakt svině.
Také by mě to zajímalo….
Hezké že v Olomouci nad svými úvratěmi narozdíl od Prahy přemýšlí.
V Praze jsou ty úvratě dočasné. Nemá cenu kupovat nové oboustranné tramvaje.
Nemá? No já Vám tedy nevím, ale v Bohnicích má být úvrať (někdo tu sdílel pár měsíců zpět projektovou dokumentaci), na Pankráci pravděpodobně bude ještě dlouho také, plus se dají očekávat výluky, kde budou obousměrné vozy potřeba. 😀
Nejsou i to vesměs jen dočasné úvratě, kdy dlouhodobě se počítá s dalším prodloužením těch tratí?
To že „dočasné“ je často podle sovětského vzoru a město by nové obousměrné tramvaje dost potřebovalo, to je jiná věc.
Praha má natolik rozsáhlou síť, že vždycky bude potřeba mít někde dočasnou úvrať…
Dočasné možná, ale pak bude dočasná úvrať zase jinde. Nebo se snad plánuje ukončení oprav a údržby sítě?
Jen na údržbu by jim možná mohly stačit i ty současné KT8, ale jakmile se do toho začnou přidávat různé dlouhodobě dočasné úvratě, tak je problém.
Jak dlouho budou současné KT8 stačit? Vyrábět novou vozovou skříň jako náhradní díl je nesmysl.
Stačit budou do té doby než přijde řada na výběrko nových obousměrných vozů. Ty nejstarší už mají něco za sebou, ale část těch mladších je de fakto jen pár let stará a ještě několik nových kusů přibyde. Ty střední články jsou právě úplně nové. Stejně jako celé wany T3R.PLF.
Myslím že místo objednaných 52T jste měli objednat jako náhrada za T3 nějaké obousměrné tramvaje (druhé stanoviště snad nikdy neuškodí). Čus znamená promarněná šance .
Novotu karoserie wan/Várií a středních článků KT8 není radno úplně přeceňovat. Ze zkušeností z různých provozů je známo, že životnost kastlí z Krnova je v podmínkách ČR cca 15 let, po kterých nastává nutnost provést generální opravu. Zejména v případě KT8 jsou generálky karoserií dost pracný. Například v Brně se už pár nízkopodlažních KT8 poslalo do šrotu.
Ono hlavně Vario má karoserii novou celou, kdežto střední článek kačeny tvoří jen nějakých 30% celkové délky jednotky… takže 70% zůstává původní stáří.
Že jsou střední člány nové, to samozřejmě vím. Ale přední a zadní článek rozhodně nový není a novost vloženého je neomladila.
Před pár týdny jsem se vezl KT8 v Brně a to vrže už když se to má pohnout a dozvuky jsou slyšet i po zastavení. Jak na starém hradě. Rok dva ano, pět možná…
Oops? Věk středního článku je nezajímavý údaj, stejně jako účetní „stáří“ typu. Rozhodující v tomto směru je rok výroby (fyzické) karoserie krajních článků… a ta výroba skončila před 25ti lety, přičemž poslední malá série byla dodána do Brna.
A opravdu „stačí“ i co do pohodlí cestujících? T3 na noční dopravu taky „stačí“ (kolik jich je) ale přesto se nasazují nové někde wany .
Za chvíli nebude ani ta U Kapličky a vznikne ve Slavoníně smyčka
Ta chvíle bude ale asi chvilku trvat 🙂
Pokud jako “za chvíli” berete horizont 10+ let, tak pravděpodobně budete mít pravdu.
10 let v olomouckém plánování = čirý optimismus….
Za těch 10 let se budou už tak vyřazovat první Varia. Možná už dokonce i ty LF+/o, pokud se na nich neudělá nějaká GO, což z hlediska kapacity dílen a jejich personálu nevidím. Teda pokud ty GO nebudou dělat jinde
Tak myslím že to je prostě o prioritách a možnosti kolik toho koupit. V Praze je podstav jednosměrných vozů (tratí pomalu přibývá) a cca 40% flotily jsou bariérové T3. Ty šroty KT by také chtělo doplnit/vyměnit nicméně to je pořád cca 65 z 1000 tramvají.
Jako nevyhoda tech KT8 je napr. komfort pro kastany, jako je chybejici klimatizace, tam kde je uvrat proste clovek nic lepsiho cekat nemuze, coz je skoda.
Tak klimatizaci (pro cestující) nemají žádné varianty T3, 14T, půlka 15T, takže kátéčka jsou v tomto ohledu jen několika z mnoha. Na konci u úvratě je to tak, že nic jiného nepotkáte, nicméně po většině trasy bude nějaká alternativa a větší šance na lepší komfort. Ale v létě je pořád lepší mít klasicky otevíratelná okna než pár výklopných v 14T/15T, kde je dusno po pár minutách na slunci a rozpáleném asfaltu poblíž.
Jak dneska mohou dělat tramvaje a autobusy,trolejbusy bez klimatizace……
NEPOCHOPÍM!!!!!!
KT8, T3 a 13T se dělají dnes?
Tipuju, že narážel na „výhodnou“ původní dodávku 15T bez klimatizace.
U nás v Ostravě nic takového neni tramvaje s dveřmi na obou stranách a taky nemáme tramvaje dvoučlánkové s řidičem na obou stranách.
Ale máme jednodílné tramvaje a tak je řidič na obou stranách,nejvíce jezdí tyto tramvaje na lince č.4,7,občas 8,10,12,17
V Ostravě nejezdí Vario LF3/2 s dveřmi na obou stranách?
Cenu by to asi mělo, protože pražská síť je velká a stále roste, takže se občas setká pár výluk s nedostavěnými tratěmi a je z toho problém. A že je to jen dočasný stav ten problém nijak neřeší, takže následuje neoblíbené přesměrování linek. Samozřejmě v kontextu nákupů DPP lidé často uvažují v řádech desítek nebo stovek nových vozů, což skutečně není aktuální potřeba nových obousměrných tramvají, ale i ty jednotky kusů, jaké nakupují v jiných městech, by se Praze občas hodily. Kdyby například 20 podobných oboustranných tramvají nahradilo pražské T3M, tak by to ulehčilo tlak na KT8 při výlukách a… Číst vice »
Vždycky budou mimořádnosti a asi skoro vždycky budou mimořádnosti spojené s používáním Californienů… takže nějaký počet obousměrných tramvají se zdá být prakticky nevyhnutelný. Můžeme maxi,álně debatovat o tom kolik. A jestli stařešiny KT8 ještě stačí…