Do Mníšku dorazily první vodíkové autobusy. Celkem jich bude 10, vyrazí na kopcovité linky
První vodíkový autobus Solaris Urbino 12 Hydrogen dorazil dopravci do Mníšku pod Brdy. Foto: Martin Uher

Autobusy mají vyjet v prosinci, vyrábí se v závodu Solaris v polském Bolechově.
Je někde spočítáno o kolik budou vyšší emise CO2 za tento bohulibý počin?
Takové hezké ekologické zvěrstvo, aneb v zájmu ekologie ničíme planetu ještě víc než normálně. Tímto děkujeme zeleným bezmozkům.
A až splaskne bublina, obecný lid uslyší výrok, který kdysi pronesl jeden ruský expremiér:
„Mysleli jsme to dobře, ale dopadlo to jako vždycky.“
Dnes už máme lepší výrok. „Od začátku je všechno blbě“
Mít něco za 60 90 milionů když to stojí 50. A to se vyplatí. Tady je vidět jak dotace jsou moc špatně.
Hmhm, takže ten elektrolyzér vyrobí dostatek vodíku aby se denně natankovala plná nádrž pěti autobusů?? Tak to tedy doufejme že na „plnou“ dokáží jezdit zhruba dva dny…
Těch 10 autobusů planetu nezachrání. Je škoda, že to zase zaplatíme my daňoví poplatníci. Autobusy stojí 2x tolik, než hybridní diesely a provoz bude 2x až 3x dražší. Ale bude to dotovat Středočeský kraj. Nyní chápu, proč nám od příštího roku zdraží jízdné o 30%. Zajímalo by mě, co za tím je a kdo si namastí kapsy.
Je za tím snaha vyzkoušet alternativní palivo k dieslu a nikdo si nic nemastí. To je zase komentář jak na Novinkách.
tak je-li i odsud známo, v případě vlaků se lepší cesta ukázala BEMU, ne?
nebo v případě autobusů to bude diametrálně odlišné?
No, nerad bych zněl jako advokát vodíku, ale větší (=těžší) aku se spíš snese na kolejích než v silničním vozidle…
Ale elektrobusy jsou.
Ale no tak, vodík už se zkoušel několikrát a víme všichni, jak to dopadlo. Když i přesto to někdo prolobuje, tak co zatím asi může být? Viděl jste tu sumu peněz. Nebuďte naivní.
Všude jinde to nevyšlo, tak proč to nezkusit tady 🙂
Ano souhlasím, toto je zatím ekonomický nesmysl….
Jak nikdo si nic nenamastí? To snad ty peníze spálí?
Naprostý nesmysl. Tohle vše už bylo v Evropě i ve světě vyzkoušeno více než mnohokrát. A výsledek byl vždy stejný – je to ekonomicky choromyslné. Zkuste se zamyslet nad tím, proč to nezkoušejí soukromé firmy. Management společností, které dokáží vytvořit přidanou hodnotu a potažmo prostředky na takovéto politické zhovadilosti, jednoznačně potvrzuje, že baterie nad vodíkem naprosto zvítězily. Tohle milionté „zkoušení“ dávno vyzkoušeného je jen následek politického sponzoringu eufemisticky zvaného lobbing.
Za rok a chlup se nafta zdraží o 8 – 10 korun, tak to potom bude menší rozdíl 😉
Od ledna nám dopravu zdraží o 30%, tak ono se to už nějak vykompenzuje 🙂
Už aby to bylo.
Ekologické autobusy jsou o důvod víc, proč zrušit vlaky do Mníšku a na Dobříš. Úplně. Skutečně nikdo tam vlakem jezdit nepotřebuje.
Když ne vy, tak nikdo. Chápu. Z kontextu jsem vyčetl, že nejezdite ani autem, takže všechny zrušit. Chodíte třeba do kina či divadla? Jestli ne, pryč s nimi
Kina a divadla stojí miliony ročně z veřejných peněz?
Ano.
Národní divadlo: V roce 2020 obdrželo zhruba 1 miliardu 76 milionů korun na provoz.
Pražská divadla: V roce 2023 získala např. Městská divadla pražská přes 104 milionů korun, Hudební divadlo Karlín přes 82 milionů korun a Divadlo v Dlouhé přes 65 milionů korun.
No stojí mnohem více, spíše stovky milionů.
Navic koukněte na ty autobusy – 446 z Mníšku do Kytína, 517 z Dobříše zadem do Příbrami a 688 z Mníšku přes Nový Knín do Dobříše. Intervaly nic moc a trasy zcela mimo vlak
Kdo říká že v budoucnu nemohou být nasazeny i jinam? Zrušit vlaky na této trati je v plánu a dává to smysl, tahle trať je úplně nesmyslně trasovaná a pomalá. Autobusy obslouží území mnohem lépe a i s přestupy v Mníšku nebo na Dobříši bude s nimi cestování mnohem rychlejší. Nikdo, ale skutečně nikdo z místních vlak nepotřebuje a pro turisty mohou bez problémů posloužit autobusy a cyklobusy. Na Slapy taky jezdí jenom autobusy a stačí to.
Tak to by v budoucnu museli podstatně navýšit kapacitu výroby vodíku, protože teď mají max výrobu 73 tun za rok a předpokládanou spotřebu 45 tun za rok… A jsou to linky buď krátké (446) či s velkými intervaly.. takže jedna páteřní linka by jim asi notně pošramotila finanční rozvahu a spotřebu vodíku… A jak píšete, že z tamních obcí vlak nikdo, ale opravdu nikdo nepotřebuje, proč na ně tedy obce přispívají ze svého…? Aby vozili vzduch…? A když už jsme u slovíčkaření- vystupujete zde jako Mercedes Benz… Ten Benz je tedy v pořádku 😅?
Samozřejmě VOZILY vzduch… Pardon, automaticky…
A samozřejmě vím, že Karl Benz byl spoluzakladatelem firmy, ale když ono to tak evokuje benzín…😃
Asi se tu nemluvilo VÝHRADNĚ o vodíkových autobusech… můžou být i elektrické…
Ty vlaky by v pracovní dny zrušené byly, ale obce se rozhodly na to samy přispívat. Tak to musíte vysvětlit jim, že to nepotřebují.
Raději bych tu bezemisní elektřinu z vodní elektrárny, jejíž výrobu lze regulovat, využil někde jinde. Tohle je přece ideální kandidát na využívání přebytků z FVE. Ten vodík se přece nemusí vyrábět 24/7.
Beztak se to v kabelech smíchá s tou špinavou elektrikou 😀
Ono s tou regulací u vodních elektráren je to složitější a některé musí fungovat průběžně.
Dokud jsou poměrně drahé ty elektrolyzéry tak bohužel MUSÍ vyrábět víceméně 24/7 (dobře, asi můžou „ušetřit“ po dobu úplné špičky, ale to je tak hodina či dvě denně). Aby mohly využívat skutečně přebytky, museli by mít nejmíň dvojnásobnou kapacitu elektrolyzéru, a taky nějakou nezanedbatelnou k ukládání…
To celé samozřejmě pokud ta elektrárna nejede z nějakého záhadného důvodu v čistě ostrovním režimu.
Takže si na jaře uděláte vodík na zimu? S těmi „přebytky FVE“ to není tak jednoduché. Nejvíc je jich v nepracovní dny, ještě navíc když svítí slunce a současně fouká vítr, což nastává většinou spíš na jaře. Když v létě svítí sluníčko, je horko, sucho, není vítr, jedou klimatizace, je elektřina paradoxně docela drahá, to zápornou cenu hledáte těžko.
A zrovna Vrané nad Vltavou je na spodku kaskády, bych se nedivil, kdyby muselo jet pořád, jak říká kolega, protože nemůžete posílat Vltavou vodu jen občas. Špičková elektrárna je Orlík, pak to další stupně musí rozložit do celého dne.
Ano, ukládání vodíku (zatím prakticky jediná metoda používaná jsou tlakové nádoby) mezi ročními obdobími je zatím nereálné, jednak potřebná kapacita jedna ztráty. Ukládání v rámci týdne (víkend) je jakžtakž možné…
Jinak s tou (ne)špičkovostí Vraného to určitě bude ono, možná trošku regulovat ale nic zásadního. Je malý zásobní prostor a požadavky na odtok aby byl plusmínus konstantní. Tohle píše ČEZ:
„Její nádrž, s celkovým objemem 11,1 mil. m3 vody a délkou 12 km na Vltavě a 3 km na řece Sázavě, vyrovnává spolu s nádrží ve Štěchovicích špičkový odtok z elektrárny Slapy.“
Třeba známá hláška v parafrázi na Cimrmana bude znít takto: Nebyli to právě Středočeský kraj a Martin Uher, kteří zjistili, že vyfukováním vodíku do motoru autobusu zlato nevznikne…?
Elektrolyzér vyrobí až 200 kg denně, jeden autobus natankuje 38 kg, to vychází na necelých 6 autobusů denně. Zbylé 4 nebudou jezdit?
Že autobus natankuje 38 kg, ještě přece neznamená, že je nutně vyjede za den.
V článku psali cosi o roční spotřebě vodíku 45 tun… 200×365=73.000, tedy 73 tun…
Skvělý počin pana Uhra, IDSK a Středočeského kraje! Takové zprávy je radost číst.
proč?
Protože v Brdech nebudou smrdět diesely?
V Brdech hlavně zbytečně smrdí diesely na trati 200, už přes třicet let, kde nebyla v roce 94 dodělaná elektrifikace z Písku do Zdic. To že se nezrealizoval trolejbus na lince 2 MHD Příbram, je jen další projekt, který se spláchnul do …
Všichni už tu slepou uličku prošli, tak jsou na řadě konečně IDSK
Všichni? Vy teda máte přehled! Gratuluji.
https://zdopravy.cz/i-slepa-ulicka-se-musi-proslapat-startuje-prvni-cesky-vodikovy-projekt-10-autobusu-overi-kopce-kolem-mnisku-214209/
Skvělý počin??? Když mu ty předražené hračky zaplatí daňový poplatník? To nemůžete myslet vážně. Z takových zpráv o mrhání veřejnými prostředky je mi naopak nevolno.