Do metra bez bariér. Další čtyři stanice mají projektanty lepšího přístupu k soupravám
V metru zbývá bezbariérově zpřístupnit ještě 14 stanic ze 61.
Pražský dopravní podnik (DPP) podepsal smlouvu s projektanty na další zlepšení bezbariérovosti stanic metra. Projektovou dokumentaci k akci s názvem „Bezbariérové zpřístupnění stanic metra Strašnická, Vyšehrad, Rajská zahrada a Pražského povstání“ vypracuje Metroprojekt Praha.
Ta má sloužit pro případné řízení EIA a stavební řízení. Očekávaná cena byla 40 milionů korun, vítěz tendru nakonec nabídl cenu 38 880 000 korun. Z toho bude nejdražší naprojektovat lepší bezbariérovost pro stanici Strašnická (13,5 milionu korun), nejlevněji naopak vyjde nadzemní Vyšehrad (5,2 milionu korun).
Přestože název akce by mohl evokovat rozšíření bezbariérovosti o další čtyři dosud nepřístupné stanice, ve skutečnosti se v rámci této zakázky jejich počet zvýší jen o jednu. Jde o stanici Pražského povstání na lince C, která je dosud plně „bariérová“. Zbylé tři vede DPP jako bezbariérové či částečně bezbariérové již nyní.
Bezbariérové plány
Ve zmíněné stanici Pražského povstání se plánuje vybudování výtahu již delší dobu, Praha ho připravuje od roku 2021. Zatím existují dvě varianty, každá počítá se dvěma výtahy s přestupem ve vestibulu stanice. Předpokládané stavební náklady na výtahy jsou 62,5 milionu korun bez DPH.
Ve stanici metra Strašnická se pak v rámci zlepšení bezbariérovosti plánuje nahrazení současné plošiny pro handicapované a kočárky plnohodnotným výtahem.
Zbylé dvě stanice vypsaného projektového tendru Rajská zahrada a Vyšehrad jsou povrchové. Zatímco první jmenovanou vede DPP jako bezbariérovou, Vyšehrad je takto označen jen částečně, je totiž vybaven jen nájezdovou rampou.
V metru zbývá bezbariérově zpřístupnit ještě 14 stanic ze 61. Ve 43 stanicích jsou výtahy, čtyři stanice (Nové Butovice, Smíchovské nádraží, Strašnická a Vyšehrad) jsou částečně bezbariérové díky zdvihacím plošinám nebo nájezdové rampě.
Na začátku letošního léta se v rámci modernizace stanice Jiřího z Poděbrad otevřel výtah, jehož šachty se razily hornickou metodou.
DPP uvedl do provozu výtahy na Jiřího z Poděbrad. Stavba trvala bezmála tři roky
Další výstavba výtahu bude následovat ve stanici Flora, a to společně s její kompletní rekonstrukcí.
Výstavba výtahu proběhne i ve stanici Radlická na trase B. Podobně jako ve stanici Nádraží Holešovice bude umístěn v rámci pevného schodiště spojujícího nástupiště s povrchovým vestibulem.
S bezbariérovostí se počítá i po celkové rekonstrukci Českomoravské, která bude zahájena příští rok v lednu. Už nyní probíhají bourací práce.