lot
Autobusy Doprava ve městě

Do Liberce dorazily první Solarisy v historii. DPMLJ má nové autobusy po třech letech

Nový autobus Solaris Urbino 18 pro Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou. Foto: DPMLJ
Nový autobus Solaris Urbino 18 pro Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou. Foto: DPMLJ
Autobusy nasadí dopravní podnik na nejvytíženější linky.

Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ) převzal první z deseti nových kloubových autobusů Solaris Urbino 18 s pohonem na zemní plyn. Do provozu s cestujícími by se měly dostat do konce měsíce.

Převzetí prvního vozidla oznámil DPMLJ na svém facebookovém profilu. Od nákupu autobusů Iveco Urbanway v roce 2017 jde o první nové autobusy, které DPMLJ za poslední tři roky koupil. Kvůli nedostatku peněz firma koupila ojetá vozidla, například z německého Schwerinu či z Prahy nebo Zlína.

Za deset vozů zaplatí městská firma 79,75 milionů korun. DPMLJ počítá s financováním velké části nákupu z evropských dotací. Solaris byl v soutěži jediným zájemcem.

Nové autobusy by měly jít na nejvytíženější linky, tedy například 12 do Rochlice a Pavlovic nebo na spoje do průmyslové zóny.

V případě Solarisu jde o úplně první dodávku pro DPMLJ. Podle provozně-technického ředitele má výrobce dodat do konce září všech deset objednaných autobusů. „Do běžného provozu je zařadíme do konce měsíce,“ dodal Lavička.

Cestující v Liberci čeká ještě další modernizace flotily v příštích měsících: do konce března 2021 se v ulicích objeví dvanáct nových autobusů SOR NS 12.

Odebírat
Upozornit na
guest
56 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pepazdepa

Hele, a to víte, že se zase část nevyměného vedení potřebovala ukázat, že je potřebná a prosadila nákup nových vozů bez panelů? Takže se v nových vozech V ZÁRUCE běhá v zaolejovaných bagančatech, brousí, svařuje, montuje, oddeklovává, jen když se ušetřilo! Mám pocit, že si potřebovali obhájit zaměstnanost elektromechaniků! A svoje ludvíkovské ego!

Jan Hojsák

Jako bývalý Liberečák jsem opravdu rád, že po výměně vedení si v podniku konečně uvědomili, jak jsou kloubáky v Liberci potřeba jako sůl. Už včera bylo pozdě! Ale díky, lepší pozdě, nežli nikdy.

Běžně se před dvěma lety stávalo, že v ranní špičce na lince 12 jely dva 12-ti metrové autobusy za sebou, což mi přišlo velice nelogické plýtvání řidičema, kterých měl tehdy podnik nedostatek.

XYZ

Občas jezdily i tři za sebou po dvou minutách. Jeden byl narvaný k prasknutí, druhý poloprázdný a třetí už úplně prázdný.

A občas se stávalo, že v 07:30 jste jel autobusem, co měl jet v 07:15, ale vzhledem k situaci ve městě měl 15 sekeru.

Sitgestravel

To se ale deje dodnes, protoze na radnici nikdo neresi totalni neprujezdnost Libercem ve spice a jeste celorocne bez preruseni rekonstruujou M.Horakovou a spoustu dalsich paternich silnic.

XYZ

Letos je Horáková opět zavřená? Není, tak neplácejte nesmysly.

Ukažte mi řešení, které by vyřešilo situaci ve městě. Když uvážím, jak je město koncipováno, žádné normální není.

Vencl

Ty jsi vtipálek…. k čemu ty kloubáky v takovém počtu jsou? Druhá věc jsou nepřizpůsobené zastávky, zázemí v garážích pro kloubáky pomalu není a celý den klouby vozí kulové krom pár časů kdy lidi jezdí do a z práce. Naprostý nesmysl v takových počtech.

Vlk

To máte asi pravdu, nicméně jako obyčejný cestující vidíte pouze tu jednu část mince. Ta druhá část mince je to, že v garážích DP není vůbec žádné místo na stání těchto vozidel, kde se lidi potýkají se zásadní věcí, kde tyto vozidla vůbec odstavit a další věc je ta, že dílny na tyto autobusy nejsou vůbec. V minulosti nikdo totiž nepředpokládal, že tyto kloubové autobusy v takových počtech vůbec bude Liberc mít. Dále se nebavíme o zastávkách v Liberci, které na to nejsou dimenzované a další věc je kvalita soudobých řidičů, což je hotová POPRAVA ! Jsem zvědavý co kdo… Číst vice »

Jindra

Něco na tom je. Liberec si udržel a modernizuje svoji tramvajovou síť, tramvaje maji velmi dobré zázemí, myslím vozovnu a je logické, že by správnou cestou byl další rozvoj této elektrické trakce.Tramvaj do Rochlice s perspektivou prodloužení do Vesce a Doubí by ušetřila nasazování desítek autobudů do denního provozu.

Riki

K čemu to, když někdo tvoří jízdní řády, že by toho někoho často člověk nakopal.
MHD z některých okrajových částí města , nepočítám sídliště a napojení na vlak, či bus někam dále, to je tragédie.

XYZ

Zkuste si někdy vytvořit jízdní řád tak, aby odpovídal všem složkám PAD, tj MHD, ČD, ČSAD. Pak si spočítejte, kolik by stál ten Váš plán peněz a zjistíte, že byste na tom prodělal kalhoty první den. Do okrajových částí města není potřeba posílat autobus každých 10 minut, protože využitelnost toho spoje by byla naprosto mizivá vzhledem k tomu, že 90 % lidí tam má osobní auto. Prázdný autobus bez cestujících je opravdu vyhazování peněz oknem, protože spotřeba takového vozidla je většinou 50-60 litrů nafty a 100 km. Navíc uvážíte-li, že některé vozy má DP jako zálohu pro případ nehody nebo… Číst vice »

Sitgestravel

Nevim, co je na tom pravdy, ale slysel jsem, ze dost ridicu pred nejakou dobou odeslo, protoze nebyli spokojeni s tim, jak se s nima zachazelo, zejmena planovani sluzeb. A mizerne nejezdi autobus jen do okrajovych casti ale i treba k hokejce, coz je porad mesto a zije tam dost lidi. Ono kdyby byla dopravni obsluznost, ze se pokazde, kdyz jedu busem netlacim s divnyma a smradlavyma lidma a ani si nesednu a na bus cekam ve spice ctvrt hodiny, tak by mozna vic lidi presedlalo z auta na bus, ale takhle od hokejky do mesta jedu 15 min. s… Číst vice »

XYZ

Pamatuju doby, kdy na sídliště jezdila linka 20, linka 25 končila na náměstí. No, co já pamatuju, když na náměstí jezdila ještě linka 12. 😀 A to už je nějakej pátek. Dnes jezdí linka 25 až na sídliště. Ano, je to trochu k nepochopení, ale prostě to tak je. Linka 14 jezdí málo, protože v podstatě díky lince 600 ke Globusu není tak moc potřeba. Od Hokejky se jede do města i osobním autem cca 15 minut, takže ta časová doba není moc rozdíl. Linka 25 jezdí v maximálním možném nasazení, dnes dokonce i s kloubovými autobusy. Víc už udělat… Číst vice »

jan.lbc

A víte, že v okolí hokejky je minimálně 5 linek (12,13,24,25,26 + 14 která jede výhlídkovou trasou ale jede), kterými se dá do toho města jet? Stačí jen nebýt líný a na tu zastávku si dojít, nejsou to kilometry, které by člověk musel nachodit.

P. S. z hokejky 15 min do města autem? Dobrá blbost

Alexandr Mikulka

Vy ale mluvíte jak z knih. Nejste náhodou hlavním povoláním tiskovým mluvčím DPmLJ?

XYZ

Ne, hlavní povolám jsem právník ve státní správě.

Riki

To jsou zase kecy v kleci, nikdo nechce aby jelo víc spojů a nebo v kratším intervalu, ale pokud spoj jede a ve valné míře na něj ujíždí třeba vlak nebo i bus někam dál ol pár minut a nebo musí cestující běžet s vyplazeným jazykem aby to stihl, když už to stihne, tak by stačili poposunout jen čas o třeba i pět minut jinak, to samé, když odněkud přijedete a příjíždíte a letíte na zastávku že to stíháte v okamžiku, kdy vidíte někdy zadní světla a pak čumíte hodinu ve městě, tak to bohužel je, takže tyhle kecy neberu.… Číst vice »

Jindra

Jedna šťouravá. Proč prezentace nových busů proběhla v tramvajové vozovně a ne v autobusových garážích? To se velení nechtělo štrachat na okraj města? 😀

Btw. za nové busíky díky

XYZ

Protože sídlem DPMLJ je Mrštíkova ulice, kde je tramvajová vozovna.

Sitgestravel

Oni z te tramvajove vozovny udelali takovou mestskou zakladnu i pro busy. To vite, kdo by se vlacel do te premiove ctvrti zvane Frantiskov 🙂

Vencl

Protože se museli poplácat po ramenou tam, kde je nové zázemí a né ten stoletý zaprášný skanzen ve Františkově…….

XYZ

Nikoli předání vždy probíhá v sídle společnosti, a tím je Mrštíkova 3, Liberec III … K údivu všech je tam od roku 1897 i tramvajová vozovna.

Martin

Úplně nevím, zda-li toto cestující zcela docení. Nové busy jsou rozhodně fajn, ale jako synergický efekt lze od DP očekávat prodloužení intervalů na dalších linkách, kde kloubáky DP nasadí. Výsledek je již vidět dnes, kdy největší sídliště v LBC je o víkendu interval 20min v kontrastu s Liďáky, kde v sobotu frčí prázdná dvojčata po 10min.

LiborV

Ve špičce pracovního dne je nasazením klubových vozů schopen dp zvýšit kapacitu, aniž by musel snižovat interval. Je možné, že o víkendech nebude v Liberci pro kloubové vozy práce, nebo jí bude výrazně méně (podobně jako v Olomouci a jiných městech).

Ondrys

No to je strašný, interval 20 min a ještě k tomu o víkendu!!! Aby jste se nepo… Tech pár minut opravdu nikoho nezabije. Tyhle nářky fakt nechápu, to je jak rozmazlené dítě které si bude furt něco vymýšlet.

Sitgestravel

On to spatne napsal. Interval 20 min. je i ve vsedni den v takovych tech dopolednich a odpolednich cas. To vite, prece nebudou nechavat ty busy jezdit poloprazdny, radsi vzdycky vyuzinou maximalni kapacitu.

XYZ

Samozřejmě. Je nesmysl jezdit s busem poloprázdným, když má spotřebu 50-60 litrů nafty na 100 km. A vozy v Liberci denně najedou mnohem víc.

XYZ

O víkendech se počítá s menší fluktuací cestujících, proto je interval mezi vozy delší. Za současného stavu řidičů a vozidel je počet spojů DP celkově na maximu a hranici možností. Víc už DP opravdu udělat nemůže, pokud nechce část výkonu přenést na smluví dopravce. A to už tu bylo!

XYZ

Ještě k těm dvojčatům: Opravdu jsem si nevšiml, že o víkendu jezdí dvojčata. Já viděl zatím vždycky jen jeden vagonek. Navíc těch deset minut interval na šalině je z důvodu, že jezdí na Ještěd a do ZOO, kde se naopak počítá s vyšší fluktuací cestujících vzhledem k atraktivnosti lokalit co do cestovního ruchu.

Honza P

Škoda že to nemá barevné řešení blatníků, líp by to vyniklo.

XYZ

Taky jsem si myslel, že se víc odvážou. Evidentně je to asi moc drahý, nebo není Lavička kreativní.

Poudy

Jojo přesně to sem si hned říkal, to i omalovánkové schéma pid si s tím u Solarisu poradilo líp.

Robert

No, a mně se zase naopak líbí, že ty blatníky zůstaly bílé. 🙂

Sitgestravel

Ty prolisy blatniku jsou tak hnusne, ze je lepsi, ze je nejakym zbarvenim jeste vic nezduraznuji.

XYZ

V jste k pomilování 😀

Jan.lbc

Tak hlavně ať je nasaděj v nejexponovanější časy na 12 a na ostatní linky až ve chvíli, kdy tím autobusem jede 5 lidí…

Robert

Jako že by se řidič podíval do špíglu, zjistil, že ve voze linky má 5 lidí a oznámil, že přejíždí jinam?

XYZ

Ty autobusy už teď mají jasný grafikon, kde budou nasazeny. Primárně ve špičce na linku 12 a 25. Možná se objeví i na 24. Nebojte na lince 18 do Bedřichova nebo na lince 16 do Noviny je nepotkáte. Tam by se asi těžko otáčely.

jan.lbc

Ano, na linku 24 je dají ve chvíli ve večerních hodinách, kdy tím skoro nikdo nejede a stačí tam klasický 12m bus. Ale že třeba ráno kolem 7,30 je už problém se ve Vesci U Samoobsluhy do autobusu dostat, to už nikoho ne*ere. Vždyť co, pojede tam večer v 18,00.

Je mi jedno, jeslti budou jezdit na 16 nebo 18. Jsem vesečák.

Sitgestravel

Ja jezdim rad, kdyz mam cely bus pro.) sebe a nefuni mi nekdo za krk, nesmrdi pred nosem a nestoucha me do zeber. Ze vy jste jeden z tech tipu, co se rad macka a osahaba pri tom ostatni pasazery v nacpanych busech 🙂

jan.lbc

Žádny strachy, nejsem… A i kdybych byl, na Vás bych nešáhnul ani kdybych musel…

Martin

Kloubové autobusy a Liberec, to je
teda kombinace … radši bych se dožil tramvaje do Rochlice.

Jindra

Ano, je to bohužel pravda.Před delší dobu tehdejší primátor Kittner veřejně prohlašoval, že prioritou pro Liberec je stavba tramvajové tratě do Rochlice. Jako dovětek dodal, že Liberec by také potřeboval novou sportovní halu. Ale priority se záhadně prohodily, hala dávno stoji a tramvaj do Rochlice zůstává v oblasti scifi.

Martin

Priority se neprohodily záhadně, ale jasně : trať by nestavěl Syrovátkův Syner :o).

Jindra

Za to máme asi patnáct studií kudy tramvaj do Rochlic povede. Ale skutek utek a není ani jedna.:-D

XYZ

Prej když opravovali Horákovou, tak tam našli ještě původní koleje. 😀

Sitgestravel

Podle me by ale ted mohla byt sance tam ty koleje postavit. Bo nejdriv daj do poradku Horakovou no a za rok se v tom zas muzou vrtat a stavet koleje. To by prece nebylo, aby novy asfaltvy povrch vydrzel dele nez rok.

XYZ

A představte si, že je to dobrá kombinace. Všimněte si, že kloubový autobus se mnohem lépe zlomí třeba u divadla, na Šaldově náměstí, než klasický autobus.

Alexandr Mikulka

Fakt? Tak to jste fakt buď kouzelník, co se pohybuje mimo Euklida, nebo špatně vidíte. Přední část kloubáku totiž přesně odpovídá sólu.

Jindra

Kloubové autobusy je dobré řešení, ale tramvaj do Rochlice zdaleka nenahradí. Zátěžové a přepravní proudy v navrhované trase jsou pro autobusy příliš velké sousto.

XYZ

Nikdo neříká, že klouby jsou trvalé řešení. Tramvaj do Rochlice dřív nebo později bude, ale zatím nikdo neřekl, kudy povede a kdy to bude. Ale žijeme v Liberci, takže počkejte až opraví celou Horákovou, pak ji zase rozkopou a dají do ní koleje s tím, že teď je ta vhodná doba.

Jiří 24

Má to klimu? Pokud ano, měl by ji někdo zneškodnit, pro Liberec by to byl moc velký luxus.

Jiří Šrámek

Jsi blbec? Ano. Zneškodnit! (pardon)

Yellowhammer

To je v pohodě, takhle se běžně projevují Jablonečáci 😀

Jiří Kocurek

Boha jeho! To se pak jeden nediví, že se tam žije špatně. S takovým materiálem…

XYZ

Má to klimatizaci. I nové SORy jsou objednány s klimatizací.