Do Laosu dorazila normální železnice. Pomohli soudruzi z Číny

Elektrická jednotka od výrobce CRRC pro Laos. Pramen: XinhuaElektrická jednotka od výrobce CRRC pro Laos. Pramen: Xinhua

Výstavba trati skrze Laos od hranic s Čínou k hranicím s Thajskem začala v prosinci 2016.

83 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
ldx

Tak to zírám, že v Číně mají evropský rozchod, myslel jsem že ruský… Thajsko bylo pod britským vlivem, takže tam je taky evropský, mohlo by se to jednou propojit… Bohužel okolní frankofonní země mají tuším francouzský koloniální rozchod a ten je ještě jiný… Jednou ten bordel snad skončí.

Václav

Pokud se někdo domnívá, že (na rozdíl od Laosu) na Číně závislí nejsme, tak připomínám např. chybějící čipy ve Škodě. EU dělá všechno proto, aby tuto závislost prohloubila – jednak extrémními předpisy pro nová auta (spotřeba elektroniky), a rovněž úsilím o likvidaci vlastní energetiky, využívání vlastních zdrojů surovin (např. popel z uhlí je často velmi cenný zdroj mnoha stopových prvků), i vlastního průmyslu. K tomu je třeba připočítat fotovoltaiku, elektromobily (hlavně BMS) a skladování elektřiny z OZE spolu s výrazně vyššími nároky na řízení elektrické sítě – to vše nesmírně zvyšuje spotřebu elektroniky.

Majkl

Jedná se o první úsek železničního spojení formou zrychlené železnice a VRT mezi Čínou a Singapore. V Bangkoku je již postavena nová stanice Bang Sue postupně sloužící pro vlaky mezi letišti Don Mueng a po propojení i na linku na Suvarnabhumi, později pro další městské a příměstské dráhy a zmíněný vlak z Laoského Vientiene povede přes Udon Thani sem a pak dále ne jih Thajskem do Malajského Kuala Lumpur a Singapore časem. Pod stanicí je patro pro původní dráhy metrového rozchodu, které prochází v zemi velkýmy rekonstrukcemi a zdvojkolejněním. Původní hlavní stanice Hua Lamphong bude zrušena a prebudována na muzeum.… Číst vice »

mocanita

Nejen Laos je zadluženým vazalem ČLR, tíživé finanční vazalství vykoupené poslušností vůči politickým námitkám pekingského politbyra zažívají i další země nejen asijského kontinentu. Je to vlastně nový sofistikovaný ekonomický druh neokolonialismu se zpětnou vazbou ve prospěch ČLR, kde se jen oprášila a mistrně zmodernizovala prastará idea, že Čína je střed světa a vesmíru, Říše Středu a okolo ní se tvoří prstence více či méně závislých a vazalských zemí, které uznávají nejvyšší autoritu v srdci Číny.

Miroslav Zikmund

Ona existuje nějaká NENORMÁLNÍ železnice ?

Slosor

To co je v Thajsku (a kousíčkem zasahuje do Laosu) bych za normální železnici nepovažoval.

Honza

Dementní nadpis. Netahejte komunisty do dopravní problematiky

Y.K.

Jenže budování železnic Čínou v Africe nebo Laosu je opravdu více (geo)politické téma než dopravní. Soudruhům z Číny nejde o blaho Laosu, ale o zavázání si země. Běžným Číňanům je to počítám šuma fuk.
.

Gwann

přesně tak.a krom toho se jedná o predatorske půjčky. viz problém Černé Hory, nebo také Srí Lanky, se splácením…a co z toho může plynout.

čína je aktuálně úvěrový šmejd.

Vladimir

Ale,ale léčí na koledy….

Miroslav Zikmund

Čínské firmy staví v Srbsku ….

Y.K.

Jedna věc je když něco staví čínská firma za naše peníze a naše podmínky podle našich pravidel. Když vyhraje a dodá co má, budiž.

Druhá věc je, když po podpisu v Pekingu najedou buldozery a v jiné zemi čínští dělníci postaví za čínské prachy čínskou železnici, podle čínských norem, s čínským vybavením a čínskými vlaky. Fakturu pošlou nakonec a pro dotčené země často vypadá zhruba tak, jako kdyby do typické české domácnosti dorazila faktura za vyspravení katedrály Svatého Víta. Průšvih.

cejchan

Nominálně tam vládnou komunistické strany, ale s ideologií komunismu nemají dávno nic společného – je to spíše mix oligarchicko-autoritářské-nacionálně-velmocenské politiky. Hlavním rysem je oportunismus nikoli (jakákoli) ideologie.

Michal Staša

Současná Čína je komunistická a všechny jejich peníze pochází od soudruhů. Co je na tom špatně?

Mysel

V Laoske lidove-demokraticke republice vladne Strana. Koncentraky tam zrusili az v polovine devadesatych let mimochodem..
V pripade tehle konkretni zeme je bohuzel potreba psat o komunistech i v pripade dopravni infrastruktury.
(Byl jsem tam, je to krasna zeme. Ale..)

axon

Bravo ! můžeme soudruhům jen tiše závidět co dokáží. U nás jen studie a KECY – realita posledních 30 let. VRT má myslím dále pokračovat až do Thajského Bangkoku.

Glum218

No nevím, já bych teda radši nadosmrti jezdil do Brna přes HB a klidně i béčkama, než se takhle zadlužit Číně. A dokáží to hlavně proto, že jich je miliarda a půl a všichni musí držet hubu a krok.

Y.K.

Stavební výkony čínských firem jsou jistě impozantní, ale snaha komunistické vlády si ekonomicky zotročit slabé země je takový celkem moderní forma imperialismu (bez válečného loďstva, podřídit přes dluhy).

lalator

Piše obyvatel státu jehož export je ze 30% do Německa a z 80 % do EU, země, kde do zahraničí ročně odpluje 500 mld na dividendách a minimálně jednou tolik formou „transfer prices“ Svatá ty prostoto! Ale chápu někteří psychicky slabší jedinci nepříjemná fakta vytěsňují.

Y.K.

Jako že to do Německu a EU dáváme na dluh a čekáme až jim dojdou prachy a budou nám muset pustit kus Bavorska protislužbou. Nebo kde je souvislost?

Export je snad pro nás výhodný, přemýšlím kde je nevýhoda. Co mají dividendy společného s exportem? Kolik ze zahraničí připluje, tím že tam prodáváme výrobky, jste nezkoušel vyčíslit?

Ibragim z Bastru

A proc si akcie tech firem nekoupite i Vy, pak by dividendy šli i na Váš účet. Nebo umíte jenom blbe plkat na internetech?

Gwann

ony hodně často nejsou na prodej… u českých poboček vždy. u německých matek mnohdy (z většiny)

Gwann

ten export je dobře. nikoliv špatně.

dividendy jsou průšvih…to ne že ne. a nedá se s tím nic moc dělat. následek znárodnění a pak nepovedené transformace. ale máte nějaký reálný nápad, co sa tím udělat?

mimochodem, on je tu problém, že čeští oligarchove znemožňují růst menším hráčům na trhu…tuzemského původu. pak těžko může země někam pokročit a třeba ty němce nějak přitlačit.

ve věci transfer pricingu má konat financak a MF CR. místo buzerace hospodských a hledání chyb v cestácich při kontrole ve firmách.

Miroslav Zikmund

Týká se i Srbska ?

Gwann

další na řadě. nebojte…

Jiří Kocurek

A závidíte soudruhům i pracovní podmínky? A vlastnicné právo, kdy jim stát prostě sebere, čest práci?

Gwann

raději budu jezdit na osloví než po VRT vybudované za čínskou půjčku a jejich společnostmi.

ale lokaj závidí panstvo jeho velkolepost.

Tomáš V.

Hmmm, chtěli to, tak to mají mít. Nám tady hradní plesnivec prezentoval Čínu jako cestu budoucnosti. Je to naprosto nemilosrdný obchodní partner.

Proto Čína nikdy nebude supervelmoc no. 1. Je to absolutně neudržitelné. Nelze si dělat na své straně spojence silou. Vlastně je to opakovaně nefunkční model. 😀 Takže pozoruhodné dílo. Jistě jim to stálo za to.

none

Tak tohle si vytiskni, zaramuj a za pet let se k tomu vrat.
Navic si nedela spojence silou. Ona si je kupuje a vlastni.

Sergej

Ona už Čína supervelmoc je…

Slosor

Skvělá zpráva pro Laos. Cestování po tamních děravých silnicích ve všudypřítomných serpentinách je pro nás nepředstavitelně zdlouhavé.

Adam H

Nevím no, raději děravé serpentiny než být vazalem Číny.

xyz

Raději vazalem Číny než Bruselu

Jan Sůra

Fajn, tak tam prosím rovnou vypadněte.

Honza

Je vidět, že jste nikdy v Číně nebyl. Nesmíte v tv moc sledovat politické kecy o Číně

Jan Sůra

Byl. Ale to samozřejmě nebráním v tomu, abyste prudil, že?)

Gwann

společnost velkého bratra lze obdivovat fakt těžko. mimochodem, co říkáte na očkování na Covid. má být povinné? i aplikace eRouska?

Miroslav Zikmund

Nevadí vám používat spotřební zboží vyrobené v Číně nebo obsahující součástky vyrobené v Číně ? Např. TV SONY (japonská firma – MADE in CHINA) ….

Gwann

demagogie. někde je problém zjistit, odkud ktera součástka je, respektive není alternativa.

u toho, kdo buduje a financuje VRT je alternativ spoustu.

a i když si koupím tv vyrobenou v číně, tak nemusím proto povinné adorovat dědečka Si

Y.K.

No, to je přeci jen rozdíl, obzvláště v asijské kultuře.

Číňan prodává, vy koupíte, zaplatíte! Deal, vše vyrovnáno.

Číňan vám daruje vláčky. To zní podmanivě, ale nic není zadarmo, buď je zaplatíte i když nemáte čím a nebo odevzdáte tu kus pobřeží (rozšiřuje čínské vody), nebo další vlastní statky.

Ketchup1970

A zmínit je třeba i to , že za čínské investice se platí . Laos bude vazalem Číny.

jkjk

Ano, železnice je to pěkná, stála ovšem přes 6 mld. USD, tj. asi 30 % laoského HDP. Otázkou je, jestli to stálo za to.

Adam H

Když to převedeme na naše reálie – to je jako by si ČR půjčila od Číny 1,5 bilionu korun. A utratila je za stavbu u čínské firmy, která si z Číny dováží všechno, snad i toaletní papír … a ručila zásobami lithia v ČR.

To mi jako nějak zásadně dobrý obchod nepřijde.

axon

takže raději dělat X studie na papíře a snít o tom jaké by to bylo. Sic to přímo nesouvisí ale to co dáme vč. státu těm solárním baronům za 30 let by to vybudované a zaplacené už bylo.

Y.K.

S takovým přístupem totiž máme podstané procento populace v exekuci.

Takže raději těžký dlouhýporod, ale zvladatelný než snadno, rychle, ale do finančního průšvihu.

Jiří Kocurek

Jasně, raději nedělat žádnou přípravu a jít na to rovnou, svolává se akce Z!

Se stavbami v akci Z je v ČR spousta zkušeností. Málo jich je dobrých, hodně jich je vezkrze špatných. Nikomu o tom neřekli a položili kabel. Po půlstoletí ho „našeli“. A svolávači akcí Z vykřikovali, že o tom načerno položeném kabelu přece musel někdo vědět.

Gwann

falešné dilema.

a navíc – když jsem se nechal jednou oskubat, proto se musím nechat oskubat podruhé, že?

Adam H

Hezký příklad je Srí Lanka.
– přístav Hambantota – Čína jim na to půjčila, pak to postavila a pak jim jej na 99 převedli do správy a Čína jim za to odpustila 1 mld USD dluhů
– peníze jim půjčuje s úrokem až 6,3% 🙂
– taky jim půjčili na letiště (které i postavili) kde nic nelétá
– v Colombu staví umělý ostrov a finanční centrum, kde bude Čína vlastnit přes polovinu pozemků a další dostane na 99 let
– taky vlastní 85% přístavu v Colombu

To prostě chcete.

Y.K.

To je tak když lidi nechápou rozdíl mezi „dostat“ a „zavázat se za protislužbu“

Jiří Kocurek

Dlužník… nechápe rozdíl mezi půjčit a darovat a tak si myslí, že dluhy se platit nemusí. Řykal to předce Jyrka.
Exekutor…

Kubrt

I čínská část této tratě (z Kunmingu k laoským hranicím) je novostavba vedená dost náročným terénem https://en.wikipedia.org/wiki/Yuxi%E2%80%93Mohan_railway

michal82

Jak to tohle vzdálene vlaku co si objednal LEO?

_Pavel_

Vypadá to jako něco úplně jinéhé

_Pavel_

*jiného – úplně rozdílná koncepce

_Pavel_

A ještě dodám odkaz, vychází to z jednotky CR200J 🙂

https://en.wikipedia.org/wiki/China_Railway_CR200J

Jiří Kocurek

Dík. Maximum 210 km/h. Railjet je rychlejší a Pendolíno taky. Rozdíl mezi 200 a 210 km/h je zanedbatelný a vozů na 200 km/h je v ČR docela dost.
Jen ty tratě… jsou přetížené dopravou, že dvoustovka nedává smysl, snížila by už tak nedostatečnou kapacitu.

_Pavel_

Provozní rychlost ovšem jen 160 km/h a druhá třída 3+2 sedačky. To není úplně co závidět.

Marek

Nesmí chybět klasický ideologicky správný slint uvědomělého svazáčka Sůry…Najednou je jako důvěryhodný zdroj citována i Wikipedie…Ach, ta nepředstíraná obava o zadlužení občanů Laosu je vskutku dojemná…

Marian Kechlibar

Co se Pásu a cesty týče, jeden z těch „specifických“ projektů máme skoro za humny. Jedná se o černohorskou dálnici Bar – Boljare (- Bělehrad). Ekonomicky dává asi takový smysl, jaký by dávala přestavba Mšenky na maglev.

Bohužel to vypadá, že EU bude ochotna ten dluh refinancovat (poté, co se v Černé Hoře změnila vláda). Velmocenská politika, aneb „naši parchanti“ jsou lepší než „jejich parchanti“.

Ctenar

Mariane, je fajn číst Vaše názory i zde (pokud jste M. K.)

Marian Kechlibar

Jo, jsem to já. Já jsem starý šotouš, děda byl strojvedoucím (Přerov, Bohumín, Ostrava hl.n.) a lásku k vláčkům jsem pochytil od něj 🙂

Marcel Štancl

Bělehrad – Bar bude snad později než Bělehrad – Niš Nejprve asi Bělehrad Sofie/Soluň a pak další v pořadí, ale samozřejmě také Subotica – Budapest – Bratislava.

xyz

V tý Černý Hoře to rozkradli místní mafiání.

VTT

Já bych možná nebyl tak příkrý. Ta dálnice bude de facto jedinou spolehlivou spojnicí přístavu v Baru s Podgoricí a evropským vnitrozemím. Pokud se nechce Černá hora stát ještě bezvýznamnější periferií, než je, tak takové dopravní spojení potřebuje. S tím Laosem to bude asi něco podobného. Mají na výběr buď si od Číňanů nechat postavit železnici a tím se u nich zadlužit a stát se jejich kolonií a nebo, v sousedství dvou nebo tří rozvíjejících se států (Čína, Vietnam, ale možná i Thajsko), se stát naprostým chudobincem, který by si tito sousedé stejně namazali na chleba. Jinak Váš web rád… Číst vice »

Marian Kechlibar

Potíž je v tom, že Černá Hora je periferie víceméně z definice. Řídce osídlená, situovaná v extrémně těžkém horském terénu nevhodném pro takové věci, jako je stavba dálnic, velmi daleko od hlavních obchodních tahů. Počet obyvatel srovnatelný s městem Lipskem, ale bez vazby na nějakou funkční větší ekonomiku.

Takhle se masivně zadlužili a přitom není patrné, zda tam dokáží přilákat aspoň nějakou jednu montovnu. Ony i ty montovny rády existují v nějaké síti jiných montoven, málokterá dokáže fungovat sama o sobě.

Tohle území vynechali při své imperiální expanzi dokonce i osmanští Turci. Hrdinstvím místních obyvatel to bylo jen částečně.

VTT

To je taky pravda. Tím ošem je de facto řečeno, že je otázka, zda má samostatná ČH nějaký smysl – malý zaostalý stát na periferii žádnou dobrou budoucnost mít asi nebude.

Gwann

tak lepší refnout…než je nechat napospas číňanům. jsou moc blízko. třeba prodej pirea číňanům byla také šílená chyba…

kakov

faktická poznámka:

co má tento článek společného s panem Sůrou, tedy kromě toho, že je „spolumajitelem“ webu?

Pavel Bláha

Tentokrát je sice autorem Šindelář, jinak OK.

Jan Sůra

Naprosto chápu, že vaše frustrace z vypadnutí KSČM ze Sněmovny trvají i týden po volbách. Každopádně děkujeme za Váš poslední příspěvek, pane Cwienczeku.

Miroslav Zikmund

KSČM sice ze Sněmovny vypadla, ale kryptokomunistů – neobolševiků – skrývajících v jiných stranách je tam „neúrekom“ – prostě VLCI v rouše BERÁNČÍM ….

woobob

Pane Šůra a nebo Čůra vy jste stejná a nebo ještě větší špína jak ti komunisti, co cenzurovali nepohodlné názory. Vy cenzurujete i nazory těch co poukazují na vaši neznalost v oboru o kterém se snažíte psát “zajímavé” články a produkujete velmi nekvalitní práci. Jste jako ten UHUL Rosťa Kopecký, co se stal dle vlastních slov odborníkem na letectví, pote co natočil par programu o letišti Ruzyně pro TV prima. Jeje novináři a odbornici na slovo vzatí. Prezidenta Zemana v oblibě nemam, ale v názoru na novinářskou žumpu se absolutně shodneme.

Jan Sůra

zkuste se nejprve naučit slušnému chování. nerad diskutuji s anonymy, kteří v každém druhém příspěvku používají vulgární slova a urážky. říká se tomu ztráta času.

Karl vB.

Ach jo, Marku o tom, že je Laos velmi zadlužený, si můžete přečíst v kdejakých novinách, které se zabývají ekonomikou.
https://www.euro.cz/byznys/upsaly-se-cine-osm-zemi-dluzi-pekingu-vic-nez-budou-moci-splatit-1397037

Václav Kyselka

Soudruhu, volby skončily a vy jste je projeli na celé čáře. Kupředu levá, zpátky ni krok továryšč!

xyz

Vstanou noví bojovníci – to co chystají vítězové je natuty vzkřísí.

PetrN

No jistě, snete dal… Komunistům vymiraji voliči, u každých voleb mají min, covid tento proces urychlil… Ano, máte tam pár mladých dutých hlav, ale to bude za 4 stačit tak na těch 1,5 procenta nutných pro státní příspěvek… A za 8 let už třeba vůbec nic… Šťastnou cestu tam, kam patříte, do propadliště dějin 🙂

Gwann

přičemž taková kacenka konečná…která nikdy nedělala a byla poslankyní už jako studentka ekonomie (mimochodem velmi mizerná studentka ekonomie, z některých písemek měla i záporné skóre – kdyz se penalizovaly chyby…)…tak ta to jistě spasí…

Clovek

Pohled na mapu je zajímavý: Vypadá to spíš jako metro (jakože je to z větší části v tunelu) a soudruzi si příliš nelámali hlavu se vzdáleností od sídel (což je občas problém i v Číně). Ale postavit něco takového za pět let je dost dobré

Poudy

To se okolo fotky motají trpaslíci? 😀

Poudy

Okolo soupravy samozřejmě..

Vochomůrka

Někdy to s tim Photoshopem prostě nevyjde, noo 😂

Jiří Kocurek

Ono i to umístění oka kamery je „proklatě nízko u pasu“. Fotograf musel klečet. Možná ale soudrzi naznali, že perspektiva je buržoazní pavěda.