Do konce roku zmizí z Plzeňského kraje staré vlaky, počty cestujících rostou
Nádraží Sušice, motorový vůz Stadler RS1 společnosti GW Train Regio. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Náklady se kraji zvýšily na 1,344 miliardy korun, tedy o 300 milionů, což je způsobeno generační obměnou vozidel.
Staedlery a Regionovy se pro cestující zase tolik neliší. Zato pro spolehlivost a mašinfíru to je výrazné vylepšení
Liší se..a hodně…
Ještě bych se přimlouval za půlnoční rozjezdy z Plzně, alespoň po hlavních tratích. Věřím, že cestující klientela by se určitě našla. Noční vlaky jsou dost populární a určitě by ještě zvýšily popularitu veřejné dopravy v Plzeňském kraji.
Regionovy pro mě byly podstatně příjemnější než než klimatizované Stadlery bez možnosti stažení okna. Teď můžu jezdit autobusem. Je to levnější a rychlejší a z hlediska komfortu to vyjma přítomnosti záchodu vyjde nastejno. Děkuju pěkně
Tak jezdi nikdo ti nebrání
dost nepovedený pokus o hate,, protože když někdo napíše, že autobus je tady levnější než vlak, jen se usvědčuje z vlastní tuposti. Kouzlo tarifu IDPK je totiž v tom, že tarif je skutečně integrovaný a beze zbytku univerzální….
Až na to, že ceny ve vlacích a autobusech v Plzeňském kraji jsou díky tarifu IDPK úplně stejné.
Zase Axel? A takové hezké krycí jméno. Já myslím, že vlakem se dají vozit větší kusy Fe….
Budeš-li jezdit v krajském tarifu (a proč jinak), měla by být cena stejná
Nebo lidi museli na střechu jako v Indii??🙂
wtf??? Rokycany-Prikosice misto zraloku regionova modra nebo zluta s polepem usteckeho kraje a vlozene spoje v pracovnich dnech 810…… bych blil
810 není zasmluvnena a „zmizení“ žraloku ke taky záhada….jak znám Plzeňský kraj, určitě nějak s dorpavcem zuctuje.
zasmluvnena nezasmluvnena……
proste berte jako fakt ze dnes Os 27845 jela modrobila 810….
Ja jsem snad nasazení 810 na trati 175 zpochybnil? Dopravce nedodržuje smlouvu. To je fakt. Už tu o tom vyšel před Vánoci celý článek. Není to chyba kraje, ale dopravce. Já z toho nejsem jako pravidelný cestujici úplně stejně nadšen jako Vy.
Podle mě to je chyba kraje, protože pozdě vypsal zakázku. V takových termínech prostě nejde vyrobit a schválit nový vlak. Samozřejmě dopravce ani výrobce nemuseli slibovat nesplnitelne termíny, ale kdyby to nebyli oni našel by se někdo jiný.
Kraj nepožadoval nová vozidla. ČD přišly s novými vozidly s tím, že budou dodána během roku 2024 (větší část), druhá část vozidel přejde odjinud v roce 2026 (menší část). Do té doby dočasná vozba, v zásadě. To, že tedy nová vozidla bude trvat nějakou dobu vyrobit, kontrakt OŠETŘUJE. Dočasná vozba jsou zejména vozidla řady 814 a 842, nikoli 810. ČD nabídku podaly samy, kraj si ji vybral z nabídek vícero, nejen ČD. Takže to, co jste napsal, je úplně mimo mísu. Takhle přesně vznikají dezinformace – když o tématu nic nevíte, raději nepište nic, prosím.
Dezinformace tu širite jen vy něco si o tom zjistěte a pak pište.
Sem s důkazy, pane kolego. Je vidět, že vás uráží čirá pravda.
Co je pro vás jako pravidelného cestujícího lepší?Když dopravce v nouzi operativně nasadí jiné vozidlo, nebo budete čekat na vlak který nepřijede vůbec?
Jakožto pro cestujícího je určitě lepší, když vlak jede. Opakovane ale v nižší kvalitě. Dopravce by tak měl poskytnout že slušnosti nějakou kompenzaci, slevu z ceny apod. Opakuji, že tu neresime jednorázové selhání, ale neustále se opakující. Bylo by pro vás jako zákazníka akceptovatelné trvale koukat na černobílý televizor místo barevneho, pokud jste si objednal barevný?
Přesně na takové tratě je 810 to nejlepší, 20 minut max. Náklady versus výnosy.
Ale kraj si zaplatil něco jiného a cestující tohle fakt nechtějí.
Je vidět, že na trati 175 v úseku Rokycany – Příkosice jste evidentně nikdy nejel, protože byste tohle na klávesnici nemohl vyplodit. Z pohledu nejvytíženějších spojů, dle kterých se může určit vozidlo vhodné pro provoz, je kapacitně 810 nevhodná. Přijďte se svézt.
Takže na střeše? 🙂 ok beru, nikdy nejel, opravdu ne, jestli je to důležitý spoj a je plně obsazený, pak nechápu ze si dovolí na objednavateli takový podvod.
Jenže tenhle problém je síťový, nejen v Plzeňském kraji. Stačí se projet ČR a koukat…
Nebojte, koukám, a je mi z toho ouzko, jenže vše jde ruku v ruce s ekonomikou a normálním zdravým vývojem.
Když je tam i regionova malá, těžko bude 810 nejlepší.
Když pojedu 2-3 hodiny do Prahy, chce to lepší vlak. Když pojedu pár stanic do Horní Dolní, je mi to fuk, v nejhorším i na nárazníku. Často jezdím s kolem, tam je Regionova ideální
Kvatra jsou lepší než regionovy.
To rozhodně ano.
Tam nechali sešrotovat i lůžkový vůz od luxusních expresů. 😆
Myslíte ten C.I.W.L.? To bylo při „úklidu“ před oslavami (130?) výročí v plzeňském depu, to tam toho „zařvalo“ víc. Ale jakou to má souvislost s modernizací dopravy v PK, to vážně netuším …
Píšou, že zmizí z Plzeňského kraje staré vlaky.
Stadlery jsou asi lepší než Regionovy. Podařilo se jim ale už vyřešit, aby zam byly uzavřené oddíly, aby při každém otevření dveří to neprofouko_
Uzavřené oddíly tam nejsou a ani nejsou potřeba. Co jsem s nimi teď párkrát jel, tak uvnitř vždy byla příjemná tepelná pohoda, nijak neprofukovalo, dveře seřízeny tak, že se při delším stání ve stanici po průchodu hned zavírají. Od GWTR velmi příjemné svezení a od prvních dnů spolehlivý a bezproblémový provoz, příjemný personál. I když ty jejich RS1 nejsou nové, tak ve srovnání s tím, co zde jezdilo předtím je to úplně jiná kvalita.
Jezdím s nima již léta po Šumavě tedy Bohmerwaldu (i v zimě) a ta lež o profukování je jenom opakovanou lží.
Stadlery neprofukují. Zato Regiosprintery to zvládají bohužel velmi dobře.
Závidím. Tohle ukázat JMK, ať se taky začne chovat normálně.
Soutěž na motoráky by měla být příští rok. A provoz od 2028. To stačí…
Od 2028? Na začátku roku 2024? To vážně NESTAČÍ.
Až se dořeší nosné tratě, tak je čas na slabší tratě.
To ale není žádné smysluplné odůvodnění. Pokud není kraj schopen zajistit normální dopravu, měl by ubrat na ceně. Pokud neudělá ani jedno, tak ať si to vychloubačství ohledně Moravia strčí víte kam (bez urážky k lidem, co na S2 a S3 jezdí)
Proč ? Co Morávie převezou za den, to mají motoráky na měsíc. Vždycky se řeší největší kapacita a zbytek až později. Kraj ty peníze netiskne a objednává se postupně. Nikdo nikoho nenutí jezdit vlakem. Když se vám nelíbí poměr cena/služby, můžete jezdit jinak. Evidentně to jiným cestujícím stačí a vyhovuje.
Nikdo mě nenutí? To sice ano, ale problém je, že musí existovat nějaká alternativa. Jak už jsem dříve psal, kdybych si mohl dovolit auto, dávno to udělám a na S6 ani nepáchnu. To však nemůžu, takže co jiného mám dělat? Ano, řeší se tratě s větší kapacitou, ale to je smysluplný argument tak 15 let nazpět. Dnes už je to dávno zavádějící. Právě zmíněná Moravia je důkazem, že kraj má peněz dost. A hlavně, všichni, co mohli přes Covid zvolit alternativu, tak to udělali a na koleje se už nevrátili. Sice to přes špičku nevypadá, ale mám naježděné dost, abych… Číst vice »
Kéž by se takhle rychle vyřazovali i nepřízpůsobiví občané z období Prvohor, jak rychle se vyřazují ještě stále fungující vlaky.
Mně se líbí ta první věta, že do konce roku staré vlaky zmizí (aniž by bylo specifikováno jaké, hádám že myslí 810, 842 a posilové klasiky na domažlické), ale zároveň už se ví, že v roce 2025 se tam ještě budou vyskytovat. Něco jako „já tu práci letos dodělám, ale občas mě tu uvidíte něco dělat i příští rok“ 🙂 Jinak ale samozřejmě Plzeňskému kraji fandím.
„Od prosincového jízdního řádu nám na dráze fungují nové smlouvy, zejména na celku Pošumaví, což jsou Klatovy – Horažďovice – Sušice“
Spíše Klatovy – Sušice – Horažďovice
Až do první mimořádnosti…
Mimořádnosti jsou všude. Na silnici se jim říká kolony.
Titulek je potenciálně zavádějící. Nevěřím, že do konce roku přestanou jezdit na rychlíkových linkách R16 a R11 béčka a plecháče. Byť bych se tedy u těch béček rád mýlil. Titulek by tedy dle mého měl znít „z osobních a spěšných linek zmizí staré vlaky“.
Já se do těch Béček při cestě do Plzně pokaždé docela těším. Protože narozdíl od toho šrotu, který mne přiveze z Volar do Strakonic (Regiosprinter), se v Béčkách sedí velmi pohodlně. Jen na záchodě je to poněkud dobrodružné… vždy čekám, kdy mi při čůrání v oblouku sletí prkénko dolů.
Za mě je regiosprinter lepší než to co na Šumavě jezdilo dříve. Na druhou stranu, pokud by se kraj domluvil s GWTR na smlouvě do konce roku 2033 a vyšší ceně za km, mohli jezdit jednotky Stadler RS1. S ČD se kraj domluvil na prodloužení kontraktu do roku 2023 a navýšení ceny, bez výběrového řízení.
V těch kopcích je Regiosprinter lepší určitě, ale jízdními vlastnostmi jeho výhody bohužel končí.
Měli jsme tu krátké pohodlné období s RS1 Stadlery pro Plzeňský kraj.
Momentálně se Šumavě vyskytují nově zakoupené RS1 od NEB. Například 650.546 (VT014), jenž je možné občas potkat na trati Volary – Strakonice.
Pokud by se kraj s GWTR dohodl, došlo by časem k úplnému nahrazení RegioSprinterů motorovými vozy Stadler RS1?
Jeden RegioSprinter v Jihočeském kraji (jedná se o 818.013) byl poškozen při nehodě ve Vimperku a je zde jistá pravděpodobnost, že se do provozu již nevrátí.
Článek se týká dopravy objednávané krajem, nikoliv MD.
A navíc plecháče nejsou určeny k přepravě cestujících k tomu slouží vagóny.
A on Plzeňský kraj snad objednává nějaké rychlíky ?!?
Nevím, jestli může mluvit do objemu, ale nějak se na provozu podílet bude, protože v nich na území PK platí krajské jízdné.
Pokud se nepletu, minimálně na trati do Klatov (Žel. Rudy) se na tom finančně podílí.
Finančně se podílet a kecat do složení vozového parku je trochu rozdíl. Pro mě…
Já netvrdil opak, jen jsem chtěl upřesnit to „objednává“. V článku to skutečně nejprve působí dojmem že mluvíme o všech vlacích v kraji, až ve druhé polovině je naznačeno že se to týká jen vlaků objednaných krajem.
Pro Vás možná, já bych považoal za normální, že když tam kraj dává své peníze, tak má i určité slovo.
Plzeňský kraj objednava na lince R16 všechny R v úseku KT – ZR, zhruba kazdy druhý Sp nebo R v úseku PLZ-KT a 3 páry R na R25 na svém území. To není úplně málo, ročně zhruba necelych 10 procent všech drážních výkonu.
Děkuji za info !
Titulek o zmizení starých vlaků je zavádějící.
Kdy začnou novináři rozlišovat pojem vlak a železniční vozidlo?
Rychlíky platí stát, kraj ne. A ty rychlíky na Budějice resp. Brno jsou fakt ostudou.
Na území Plzeňského kraje platí ovšem kraj i některé rychlíky. Viz výše.
Otázka do pranice, i pro jiné kraje. Zda (nejen) zkvalitnění vozového parku, ale třeba i zlepšení přípojů a „zkvalitnění“ grafikonu, by nezvedl počet cestujících i na dalších lokálkách.
Tyhle otázky má smysl diskutovat individuálně, každá trať je jiná, někde potenciál k růstu je, někde není.
Potenciál k růstu je všude, jde spíš o to jak bude velký. Nevěřím že někde jezdí 100% možného.
Dobře potenciál může být, ale pokud je zastávka 1,5 km od posledního domu v obci tak je ten potenciál velmi malý, protože 3km cesta navíc oproti autobusu přes obec (i když je pomalejší) je prostě pohodlnější (obzvlášť v zimě, v parném létě nebo dešti).
Tak ne všechny zastávky na lokálkách jsou mimo obec. Ostatně i na koridorech kde jezdí osobky bychom zastávek mimo obec našli spoustu. Od Prahy po Přerov jich je tam také pár.
A i tam je pohyb cestujících malý. I když jezdí moderní rychlé vlaky. Čím to asi je?
OK, budeme se utápět ve slovíčkách. Potenciál takový, že má smysl tam objednávat vlak. I když vím, že pro část zdejší osádky je i vlak vezoucí 5 lidí nenahraditelný a vytížený.
Zaveďte hodinový takt, dejte slušný vozy a uvidíte.
On taky nikdo netvrdí že se zvyšuje počet cestujících na lokálkách, ty v Plzeňském kraji ani moc nejsou. Buď jde o hlavní tratě nebo o takové jakž takž příměsto. U tratí typu Staňkov – Poběžovice by mě zajímalo jak je to s počty cestujících.
Ty nejvice vyuzivane trate z clanku, kde predpokladam nejvetsi narusty cestujicich fakt nejsou lokalky ani nahodou.
Ano, jsou to hlavní tratě kde i vlak je rychlejší než auto. Např. Plzeň-Nepomuk
Mám z těchto zpráv velkou radost a pro mě jakožto držitele Plzeňské karty je velkou motivací, abych vlaky v Plzeňském kraji používal ještě více. Moderní cestování je super věc a můžu to jenom doporučit. (y)
Coby Jihočech cestujícím z Plzeňského kraje mám co závidět. Výborně vymyšlená integrovaná doprava a ceny velmi přijatelné. Coby dárce krve se vozím v Plzni zdarma a po kraji maximálně za 33 Kč (za 240 minut), coby nedárce bych to měl za 84 Kč. To v našem kraji integrovaná doprava prakticky neexistuje, byť se o ní mluví už dost dlouho. Na jaře tvrdili, že v polovině roku to spustí, ale raději o tom nikdo moc nemluví. Asi ještě nevědí, o kterém roku to vlastně mluvili… Je ale dobré, že se chtějí inspirovat právě v systému Plzeňského kraje. Bude to sice určitě… Číst vice »
POVED teprve pracuje na jízdních řádech, dělá to je jeden člověk, takže to chvíli potrvá.
To teda nedělá jeden člověk…
Trochu se obávám, že integrovaná doprava kolem Budějic bude pořádná možná po dostavení NemaŠe a to se zdaleka ještě nezačalo a až někdy začne tak to bude trvat nejmíň deset let.
A jak souvisí integrace s NemaŠe? Pamatuji doby, kdy z ČB do Veselí a nebo do Strakonic jezdily nějaké 3 osobáky denně (do Písku přímého skoro nic), zbytek kraj nechal milostivě na rychlících. To už se naštěstí hodně změnilo.
Tak jenom aby rostl i výběr jízdného, a ti řidiči autobusů s tak „významně se nezvyšujícími“ platy nebrali do kapsy jako na Karlovarsku.
Všetci kradnú, něch si to každý zapametá!
To jste pěkně zkombinoval. 🙂
Naštěstí platím jízdné v autobusech výhradně kartou. Pokud mi řidič nepodstrčí falešný terminál, tak jsou snad moje příspěvky kraji v bezpečí.
Není důležité čím platíte, ale jestli dostanete jízdenku. Protože na konci dne musí sedět peníze a.pocet prodaných jízdenek. Když zaplatíte kartou a nedostanete jízdenku, tak tu vaši jízdenku může dostat někdo jiný
Leda, že byste si tu jízdenku neodebral ze strojku, což je ovšem vaše hloupost, protože když zaplatíte kartou, ten strojek ji vydá automaticky.
A co když jízdenku nedostanu, jen se zobrazí na displeji, že ji mám?
😉
Pak máte tu jízdenku na kartě a víc není třeba 🙂
Na Plzeňsku se nikdy nekradlo tolik, jako na Karlovarsku 🙂 Navíc jsou tam lidi zvyklí brát si jízdenky a aktivně si o ně říkat.