Do Kielu se po více než třiceti letech vrátí tramvaje

Vizualizace tramvaje v Kielu (Holtenauerstrasse). Foto: Kiel.deVizualizace tramvaje v Kielu (Holtenauerstrasse). Foto: Kiel.de

Město očekává od tramvají úbytek individuální automobilové dopravy.

Hlavní město Šlesvicka-Holštýnska se rozhodlo pro návrat tramvajového provozu, který ve městě skončil v roce 1985. Zastupitelé Kielu rozhodli o tom, že ve městě postaví nové tramvajové tratě o dílce 36 kilometrů. Z velké části povedou po trasách, kde v minulosti jezdily.

Město to uvedlo na svých stránkách. Podle starosty města Ulfa Kämpfera jde o historickou událost pro město, která má přinést velký rozvoj. Odhadované náklady jsou 1,2 miliardy eur, město počítá s dotacemi od zemské a federální vlády. V Kielu žije zhruba čtvrt milionu lidí. Podle starosty půjde o podobný impuls pro město, jako když se v Kielu konala část mnichovské olympiády v roce 1972 (vodní sporty).

Tramvaje v Kielu dojezdily v roce 1985. V provozu byly od roku 1896. Od té doby jezdí v městské hromadné dopravy pouze autobusy. Město věří, že se díky tramvajím zvýší i podíl hromadné dopravy na celkové přepravě. Ta dosud tvoří jen deset procent všech jízd. Podíl individuální automobilové dopravy má klesnout na 25 %.

Zavedení tramvají doporučila městu studie proveditelnosti. Řešila se v ní i možnost zavedení expresních autobusových linek (Bus Rapid Transit-BRT). „Z hlediska investičních nákladů je BRT o čtvrtinu levnější, ale ekonomický přínos tramvaje je vyšší: Na každé euro, které do tramvaje investuje veřejný sektor, se očekává ekonomický přínos 1,47 eura, u systému BRT jen 1,10 eura,“ uvádí studie. Svoji roli sehrálo i to, že vláda tramvaje dotuje podstatně velkoryseji.

Tagy Kiel Německo obnova tramvajových tratí
14 komentářů