Do Jizerek autobusem. Série výluk uzavře dvě tratě na tři měsíce
Správa železniční dopravní cesty zahájí na počátku září půlmiliardovou opravu tratě mezi Železným Brodem a Tanvaldem, pustí se také do
Správa železniční dopravní cesty zahájí na počátku září půlmiliardovou opravu tratě mezi Železným Brodem a Tanvaldem, pustí se také do oprav jedině tratě s ozubnicí v Česku mezi Tanvaldem a Kořenovem. V praxi tak tři měsíce nahradí vlaky u spojení do Jizerských hor a Krkonoš autobusy.
Největší akcí bude oprava trati mezi Železným Brodem a Tanvaldem. SŽDC již vybrala vítězné sdružení, se kterým uzavřela smlouvu. Za 381 milionů korun opraví trať sdružení firem ŽeBroTa, v kterém je Hrochostroj, Chládek a Tintěra Pardubice, GJW Praha a N+N – Konstrukce a dopravní stavby Litoměřice. Podle písemné zprávy zadavatele soutěžily ještě Metrostav a Strabag. Vítězná cena je zhruba o 30 milionů nižší než byla cena v rozpočtu.
Trať vedoucí údolím řeky Kamenice je dlouhodobě ve velmi špatném stavu. Většinu prací chce mít SŽDC hotových ještě letos. Oprava má zkrátit dobu jízdy o tři až čtyři minuty, vlaky na sebe nově nebudou muset čekat ve Velkých Hamrech. Podle zadávací dokumentace jde v podstatě o kompletní opravu celého svršku včetně oprav 7 mostů a 7 propustků a jedné opěrné zdi. Dojde také k opravě konstrukcí šesti přejezdů.
Na trati je dnes maximální rychlost 60 kilometrů v hodině, 600 metrů před Tanvaldem se jezdí jen třicítkou. „Provozní stav tratě je úměrný stáří tratě,“ napsala SŽDC do zadávací dokumentace. Poslední větší oprava proběhla na konci osmdesátých let minulého století.
Součástí stavby je i výstavba zábran pro vstup do kolejiště mezi Velkými Hamry a Tanvaldem. Má jít o 1,1 metrů vysoké bariéry ze silničních betonových svodidel. Dojde současně k úpravě zastávek Spálov, Jesenný, Návarov a opravě nástupišť ve Velkých Hamrech.
Podle Pavla Tesaře ze SŽDC proběhne nepřetržitá výluka od 2. září do 30. listopadu. Sedmnáct kilometrů dlouhá trať prochází náročným terénem, je na ní 16 mostů, 41 propustků a 2 tunely. Oprava se týká jen části z nich. Na trati se stala v roce 1990 jedna z nejtragičtějších nehod za posledních třicet let, kdy došlo ke srážce motorového osobního vlaku s nákladním vlakem a zahynulo 14 lidí.
SŽDC už dříve odmítla, že by trať začala opravovat kvůli příchodu nového dopravce, společnosti Arriva. Ta vyhrála poptávkové řízení na rychlíky z Prahy i osobní vlaky v objednávce Libereckého kraje. Ta na ní vystřídá České dráhy. Oprava byla navržena dříve, než bylo rozhodnuto o příchodu nového dopravce.
SŽDC souběžně s touto akcí chystá další opravy i na trati z Tanvaldu do Harrachova. Na ní plánuje SŽDC postupně tři výluky, největší bude oprava kamenného viaduktu přes silnici I/10 v Desné.
Výluka na této trati začne 2. září. Do 6. září bude neprůjezdná celá trať až do Harrachova (Rekonstrukce mostů v km 29,973 a v km 30,130; sanace skalního zářezu v km 28,395 – 28,565; oprava výhybky č. 13 v dopravně Kořenov, do 21. září do Kořenova ( Rekonstrukce mostů v km 29,973 a v km 30,130; sanace skalního zářezu v km 28,395 – 28,565), dále pak výluka mezi úsekem Desná a Dolní Polubný kvůli opravám obou mostů. Zakázku získal Chládek a Tintěra Pardubice.
Ozubnicová trať z Tanvaldu do Kořenova prošla naposledy velkou rekonstrukcí v 60. letech minulého století, od té doby probíhaly jen menší opravy. Na svršku je to už znát, ničí i motorové vozy Stadler RS1, které na zubačce jezdí.
Hlavní akcí je oprava kamenného viaduktu za zastávkou Desná-Riedlova vila, který vede přes silnici I/10. „Cílem stavby je odstranění nevyhovující prostorové úpravy na mostě, která je překážkou v bezpečnosti železničního provozu. Současně dojde k odstranění havarijního stavu mostu v km 30,130, který je způsoben špatným stavebně-technickým stavem zejména nosné konstrukce mostu,“ řekla mluvčí SŽDC Radka Pistoriusová.
Součástí stavby jsou pak související úpravy na železničním svršku dotčeného úseku a ochrana kabelů uložených na mostě v km 29,973.
Oba mostní objekty mají po rekonstrukci vyhovovat přechodnosti traťové třídy minimálně C3 (minimálně 20 tun na nápravu), dosud je zbytek tratě v kategorii A (16 tun na nápravu). To ukazuje plány SŽDC celou trať opravit na vyšší nosnost. „Záměrem je, aby celý úsek Tanvald -Harrachov byl sjízdný pro traťovou třídu zatížení C3,“ potvrdila Pistoriusová.
SŽDC se ale podle zadávací dokumentace brání dosazení nových pražců. Koleje budou sice nové, ale stávající pražce ze šedesátých let mají být regenerovány. To samé platí i u ozubnicových tyčí a stoliček. Vše musí zůstat původní a nesmí se poškodit.
České dráhy na trase mezi Tanvaldem a Harrachovem počítají po celou dobu výluky s náhradní autobusovou dopravou. Vlaky mezi Dolním Polubným a Harrachovem nedávají smysl. Znamená to i dočasné zastavení vlaků do Sklarzske Poreby, nahradí je také autobusy. České dráhy původně přemýšlely, že by vlaky do Polska jezdily alespoň z Kořenova, ani to však nevyšlo.
„Pro výluku Tanvald – Kořenov jsme se snažili oslovit polského dopravce Koleje Dolnoslaskie, zda by nebyl schopen zajistit provoz svými vozidly na úseku Szklarska Poreba Gorna – Harrachov (-Kořenov). Frekvence cestujících je největší na tomto úseku a kapacitně ji nazajistí pouze jeden autobus. Bohužel, k dohodě z důvodu značných provozních komplikací na straně zahraničního dopravce nedošlo,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.