Do jednotného tarifu vstupují od července komerční vlaky, zatím bez Leo Express

Jednotka řady 680 Pendolino u České Třebové. Foto: Jan SůraJednotka řady 680 Pendolino u České Třebové. Foto: Jan Sůra

Cestující nebudou muset ani na trase Praha – Ostrava řešit, se kterým dopravcem pojedou.

Zpět na článek
143 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
medvěd

Neměly náhodou si komerční vlaky na sebe vydělat bez dotací a slev ??? Fakt máme tržní prostředí ??? Dle mne byl navržen Jednotný tarif (dražší než ostatní nabídky) proto, aby umožnil nasazení novějších vlaků. Celé jste to někomu upravili na míru. Hanba.

M19

Brání někdo někomu snad prodávat i vlastní jízdné?

Samo

Tak sa zdá že to API medzi dopravcami a SJT neumožňuje výber miesta. Nie len z plániku, ale dokonca ani typ oddielu. To tiež to SJT dosť degraduje, keďže predpokladám že napr. Regiojet nebude vydávať samostatnú rezerváciu vo svojom systéme, ale len cez SJT. Takže si kúpim ročný sieťak za tisíc eur a budem tŕpnuť aké sedadlo mi systém pridelí. Paráda! Ak už nič iné, tak mohli aspoň zahrnúť feature kde manuálne zadám číslo vozňa a sedadla ktoré chcem, toto funguje ešte aj pri rezerváciách v rámci Európy, tak aspoň takúto basic funkciu by snáď zvládli aj tí traja dopravcovia… Číst vice »

Ignác

U RegioJetu jde koupit místenku zvlášť.

Jiří Kocurek

Což z integrace do SJT dělá komedii nebo spíš tragédii.

Tomáš Záruba

Hlavní smysl SJT je v předplatném.

Samo

Aj na komerčné vlaky? Myslíte tú k InterRailu a pod.? To je ale celkom príplatková možnosť, uvidíme či bude aj lacnejšia k SJT.

BLackList

U ČD

ušatá

Nejlepší bez místenek. A pokud to nejde, tak s tím nejet. Já si chci sednout, kde a s kým se mně to líbí. Ne podle nějaké mašinky a plánku.

Samo

Vidíte a ja si zas rád pred cestou zabezpečím že môžem sedieť tam kde chcem, nemusím o sedadlo bojovať a ulička nie je narvatá ľuďmi.

Diaľkové vlaky bez povinnej miestenky sú zlo.

Samo

Je dobré že systém sa postupne rozvíja, snáď budú čoskoro nasledovať aj IDS (aspoň tie najväčšie). Za zásadnú strategickú chybu považujem že sa z SJT spravila príplatková možnosť. Tým pádom pri jednorazových lístkoch nedáva zmysel ho použiť (cestovné daného dopravcu je vždy lacnejšie, aj keď si to kúpim na poslednú chvíľu keď už viem akým vlakom pôjdem). Garancia náhradnej dopravy / ubytovania pri prestupe je fajn, ale nie je hodná toho príplatku – keď si zohľadním koľko ma stojí ak si tú náhradnú dopravu / ubytovanie zaplatím sám a vynásobím to koeficientom toho ako často sa do takej situácie dostanem,… Číst vice »

babilon

SJT je tarif (má to i v názvu), nikoliv prostředník pro přeprodej všelijakých jízdenek.
To spíš věřím, že rozhraní, kde koupím libovolnou jízdenku IDS, budou mít ČD, ne SJT,. Mnoho jízdenek IDS už ČD prodávají.

Samo

Rozumiem čo je SJT, preto som v tej vete napísal že by to išlo cez „predajný systém SJT“, teda skrátka cez web/aplikáciu SJT. Pointa je aby existoval jednotný systém kde sa dá kúpiť aj flexibilný lístok (podľa tarify SJT, ktorá by mala mať normálnu cenu), aj viazaný lístok (podľa tarify dopravcu) a teda cestujúci nemusel loziť na tri rôzne weby ak cestuje na trase kde je viac dopravcov.

Roman Svačina

Takže tento systém za x miliard (kolik to vůbec stálo? ) neumí jednodenní síťovou, jízdní kolo vůbec ne, psa taky ne, případné zavazadlo taky ne, když někdo chce do zahraničí tak nelze nakombinovat s mzn. jízdenkou, žádné akční nabídky na podporu prodeje a jak by řekl chachar: je to drahé jak cyp!

medical_examiner

Zavazadlo? Ve vlaku?

Roman Svačina

Úschovna během přepravy se to jmenuje? Vezl jsem takhle lednici

ABC

a co piáno, to berou taky?

Roman Svačina

Za předpokladu, že na něm během jízdy budete hrát tu znělku ČD z reklamy tak ano!

Samo

Myslím že to je natoľko zriedkavý prípad že to naozaj v SJT pokryté byť nemusí. Prepravu chladničky si vyriešite s dopravcom. Väčší problém sú tie psy a bicykle.

BLackList

Mluvilo se jen o 260 milionech.

Dominik

Akční jízdné? To by Jihomoravský kraj nepřežil, stačilo, jak brojili proti slevě 25%.

Marek Janík

Takže si koupím SJT, protože nevím, kdy skončí jednání a kdy přiběhnu na nádraží. Ale stejně musím někde v mobilu nebo pokladně ještě shánět místenku (pokud ovšem není spoj vyprodaný). V čem je to proboha lepší než když si teda zrovna (ne)koupím jízdenku?

PetrN

Např v tom, že jízdenku je potřeba shánět jen do vybraných vlaku

Marek Janík

was?

PetrN

Boha jeho, na plno komerčních vlaku cd(všechny na ex 1 krom SC a Opavanu) mít jízdenku nemusíš, ty WASermane 🤦‍♀️

PetrN

*místenku, pardon 😂

zesp

Zásadní nevýhodou je neexistence nějaké formy jednodenních síťových jízdenek, které při svých příležitostných cestách využívám. Takže pro mě nevyužitelné, škoda že není určen i pro výletní a turistické cesty…

Zdenek

Přesně tak… bez jednodenní jízdenky je to celé úúúúplně k ničemu. To je tak, když se vlk nažere (stát nařídil) a koza zůstala celá (systém běží, ale v podstatě k ničemu)…

d-n

Ona by cena té jednodenní jízdenky stejně vycházela kolem 800 korun a to by nikdo nekupoval.

Jan

Kdyby byla za 800 pro rodinu (2+děti), tak by byl zájem velký.

Zdenek

Proč ne? Když mě teď jedna zpáteční jízdenka z ostravy do teplic stojí 900 Kč (jestliže se nechcu vázat jen na české dráhy a jejich jednodenní síťovou za 599 Kč), tak ušetřit stovku je fajn.

Fandik

Jednotný tarif je dobrý tak pro studenty a důchodce, ale ne pro nás obyčejné lidi. Navíc dneska koupit listek přes internet na mobilu je kolikrát levnější než SJT. Já jsem takhle při dojíždění do práce kombinoval krajské tarify a 200 km mě vyšlo na 140 Kč…..

Pavel Bláha

Kromě ceny, je zásadní nevýhoda Oneticket možnost storna jízdenky bez poplatku maximálně do půlnoci dne před začátkem platnosti jízdenky.

babilon

A proč byste si ji kupoval dlouho dopředu, když si ji stejně dobře můžete koupit, až budete mít jistotu, že opravdu pojedete? Třeba těsně před odjezdem vlaku.

Jiří

Vždyť to taky není pro Vás. Jednotný tarif je pro toho, kdo si nechce kupovat více lístků na jednu trasu a kdo nechce kombinovat tarify.
No a to pohodlí je vykoupeno vyšší cenou.

Petr

No pro studenty a důchodce to tuplem nebude, vzhledem k tomu, že obvyklá cena v 2 třídě za oneticket se blížcí ceně jízdnenky za 1 třídu koupené přímo od dopravce. S těma cenama je oneticket úplně mimo na jakémkoliv spoji.

Vít Jůza

Podle zveřejněného cenového výměru se mohly ty komerční spoje zapojovat už někdy před asi půlrokem? Zřejmě se tak nedělo podle něčeho jiného. SJT je samozřejmě využitelný – sám jsem ho třeba jednou už využil na úseku Turnov – Mladá Boleslav, když jsem to měl na vlak ČD tak tak, a nevěděl, jestli to nakonec nebude až následující Arriva …. cena stejná jako u tarifu ČD, integrované systémy v tomto úseku u vlaků nenavazují, a nehrozilo mi propadnutí jízdenky. Ale v naprosté většině případů jsou samozřejmě lepší jiné tarify. A je ten SJT také určitým užitečným tak trochu regulátorem pro ty… Číst vice »

Pavel Bláha

Jízdenka sjt propadne, pokud cestu nakonec nenastoupíte. Kdežto jízdenku dopravce můžete stornovat většinou do 15 min před odjezdem bez poplatku.

noerf

Předpokládám, že v Regiojetu bude na SJT vpuštěn cestující do low cost a to bude téměř vždy levnější než SJT navíc bez místenky. Takže se cestují sveze, ale služby budou jen pro platící zákaznáky.

babilon

Zatím jsem se nikde nedočetl, jestli vůbec budete smět nastoupit bez místenky.

Leinad

To se do RJ smí i dnes.

Jiří Kocurek

Ano prodává jízdenky i ve vlaku. A na Brno – Nezamyslice bere také jízdenky IDSJMK, ke kterým místenka není vůbec potřeba.

PetrN

V RJ už si i v rámci low číst můžete skrz appku objednat služby v podobě občerstvení až na místo, takže i ty služby budou 🙂

Dušan

To je bomba !! Konečně můžu jet ráno na SJT do Ostravy z Prahy za 494,- Kč a pak zpátky za 494,- Kč (celkem za 988,- Kč). Jen se bojím, že se mě v práci řeknou, že letadlo je bohužel na služebkách zakázané i když je LOW COST:-)))

Twix

Tak s tímhle by zrovna firma měla být docela v pohodě, pokud jedete o samotě. Nebo můžete jet autem kde se do té tisícovky nevejdete ani za palivo, a bez možnosti po cestě dělat.

Pavel Bláha

To je naivní představa člověka bez zkušenosti z praxe s finančními toky ve firmě. Firmy většinou preferují jízdy autem, protože náklady na jízdy služebními auty jsou počítány na společné nákladové středisko, kdežto individuální cestování jde na nákladové středisko příslušného oddělení zaměstnance. Kromě toho zaměstnanci s přiděleným služebním autem většinou musí k cestě auto použít, proplacení cestovních nákladů je jinak komplikované.

zesp

Já třeba mám trvale přiděleno služební auto, náklady jsou počítány na moje střediko, na na žádné společné, palivo na soukromé jízdy se mi strhává z výplaty. Použití jiného dopravního prostředku na služební cesty přesto není problém – když jedu do Prahy a mám schůzky v dosahu MHD, jedu na nádraží služebním autem a pak z Moravy do Prahy vlakem, tam si koupím celodenní jízdenku na MHD. Vše včetně použití auta na vlak se stane součástí pracovní cesty. Samozřejmě, pokud se rozhodnu, že to celé absolvuji svým služebním autem, pojedu autem. Ono dostat se pak do nějakých těch mega center na… Číst vice »

Pavel Bláha

Popisuju stav u větších firem, kde funguje fleet management, je stanoven určitý minimální nájezd služebních km atp. Lidi se pak logicky snaží mít služební nájezd co nejvyšší, aby tím obhájili přidělení auta, které většinou je povoleno používat i soukromým účelům. Tím netvrdím, že použití veřejné dopravy je špatně, ale u služebních cest je to dle praxe naprostá výjimka, zvlášť když by bylo potřeba přestupovat nebo kombinovat více prostředků a to je prakticky nutnost, pokud nemáte jednání v docházkové vzdálenosti od nádraží.

dopravak

Může se stát, ale auta jsou spíše přidělována podle pozice. Ve firmě by asi dělalo hodně zlou krev, kdyby jeden auto ze skupiny auto nedostal jenom proto, že jezdí málo.

Pavel Bláha

Ani ne, kdo má malý nájezd, auto má k dispozici, ale z car poolu a bez možnosti osobního použití. Takže každý se snaží nevyčnívat kvůli malému nájezdu a o auto nepřijít při snižování nákladů (tak je to v komerční sféře, v případě z daní živeném eráru to může být jinak).

dopravak

Ve firmách se používají dva typy aut. Jednak car pool, kdy si zaměstnanec vezme auto podle potřeby bez možnosti užívání pro osobní účely. Zde nájezd toho či onoho zaměstnance nehraje žádnou roli. Druhá možnost je auto jako benefit pro zejména pro vedoucí pracovníky. Tady rozumná firma musí měřit všem stejným metrem. Nemůže jednomu vedoucímu říct: hele, ty najezdíš málo, tak ti auto vezmeme. Asi se to stát může, ale je to od firmy hodně hloupé jednání.

Pavel Bláha

Rozumná a ekonomicky uvažující firma přiděluje auta podle užitnosti. A právě pro posouzení, pro koho má opodstatnění trvalé přidělení auta nebo užívání carpool slouží příslušná směrnice o nájezdu km, počtu jízd atp. V komerčním světě mají služební auta přednostně obchodní zástupci a lidi, kteří tvoří business. V eráru je to možná podle politické angažovanosti, bez dalších kritérií.

dopravak

Já nemluvím o žádném eráru! To, že mají obchodďáci auta je bez řečí. Pokud nepočítám pooly, tak spousta lidí dostává auto jako benefit – zejména vedoucí větších oddělení. Pokud se rozhodne, že vedoucí určité úrovně mají nárok na auto, tak se prostě přistupuje ke všem stejně. Pokud má firma napsané směrnice tak hloupě, že motivuje lidi jezdit autem místo VHD, tak je to od ní trochu hloupé.

Zdenek

Naštěstí si soukromá firma může psát v dnešní době směrnice jaké chce a nemusí poslouchat rádoby nejchytřejší diktátory (všichni okolo s odlišným názorem jsou hloupí a píšou hloupě a co udělají je hloupé), kteří by cpali všechny do VHD, aby měl chleborádce na výplaty. A na just pojedu autem, abyste moje peníze neměli a musí vás dotovat město !

dopravak

Co je špatného na tom, když firma preferuje ježdění přes půl republiky vlakem?

Jiri

Nic. Stejnetak nic, kdyz preferuje jezdeni pres celou republiku autem s jednim cestujicim. Je to ciste jejich rozhodnuti a maji k nemu sve duvody a nemusi byt hned hloupi! To je jak kdyz zlodej krici chytte zlodeje, hlupak obvinuje z hlouposti lidi okolo.

Petr

🙂 Tak když jsem ještě dělal v „z daní živeném eráru“, tak jsem si o služebce autem mohl nechat jen zdát. I když v korporátu to taky není úplná hitparáda, např. auto si nemůžu vyzvednout z car poolu den předem, když jdu z práce, ale musím si pro něj speciálně dojít hrozně brzy ráno pěkně do areálu firmy – velká ztráta času, která mrzí právě v to brzké ráno…

Twix

Ne, tohle neplatí obecně. Ve firmě jsem služební auto měl a služebně jsem s ním skoro nejezdil (byť hlavně protože jsem cestoval spíš do zahraničí), na trasu z Prahy do Olomouce a Ostravy většina kolegů preferovala vlak (někdo i do Brna), a vážně nikdo neřešil, jestli si koupili tu nejlevnější jízdenku 3 týdny dopředu, nebo jestli prostě přišli na nádraží a koupili co bylo aktuálně na pokladně. Zpočátku se dokonce dělalo, že když cestoval i šéf, koupila se všem první třída. Rozhodně nikdo nikoho nenutil jet z Prahy do Ostravy na den autem a strávit 7 hodin řízením. Na druhou… Číst vice »

medical_examiner

Jojo, koupila se 1.třída…a než jste tam dojeli, už jste si na ní vydělali (protože jste mohli makat…)

dopravak

Tohle rozhodně nejde takhle zobecňovat. Cestovní náklady se účtují podle střediska a je úplně jedno, jestli člověk jede autem, nebo vlakem. Nikdy jsem se nesetkal s tím, že by člověk musel za každou cenu použít. Něco jiného je stav, kdy zaměstanec raději jede autem, aby mu ho nevzali kvůli malému nájezdu. To se stát může, ale i tak se služební auta přidělují podle pracovního zařazení jako benefit pro vedoucí pracovníky. Pokud má někdo na auto nárok, tak ho dostane a nájezd nikdo neřeší.

Vít Jůza

Nechápete, že dělá u firmy, kde na služební cesty zásadně určují použití vlaku??

dopravak

Směrnice v zásadě nejsou psány tak, že zaměstnanec musí daný prostředek použít. V zásadě použít pokud možno veřejnou dopravu, pokud to nejde, tak služební auto.

medical_examiner

Tak to aby jste si do budoucna opatřil to, čemu dnes říkáme „IN karta“.
Jinak to bude za 1092,-Kč (za zpáteční).

Zdenek

není lepší koupit síťovku za 699 nebo kolik to teď stojí?

David

Nechápu proč v nově vznikajícím systému nejsou zahrnuty IDS. Kupuji jízdenku po kraji -> tarif IDS, kupuji jízdenku mezi kraji -> tarif SJT. Kupuji jízdenku na komerční spoj: dostanu na výběr zda vázanou za tarif dopravce a nebo volnou za tarif SJT. Ale asi by to bylo příliš logické a tak tu máme SJT takový aby se vlk nažral (udělali jsme SJT) ale koza zůstala celá (ale nedá se na to jezdit).

-TR-

Ne všechny IDS jsou natolik funkční, aby se daly použít. Takové pravidlo by se dalo použít asi jen v PID, DÚK a IDS JMK.

David

To sice zatím nejsou, ale určitě se tak jednou stane. A stát by taky mohl být jednou napřed a ne pozadu.

BLackList

To uz byl. Zavedl jediné jednotné celostátní jízdné.

medical_examiner

Že jo.
1,6 Kč/km 2.třída
2,4 Kč/km 1.třída
Výjimkou by byly MV, kde by to bylo různě podle nákladů.

Jiří Kocurek

Autobusy v tom nebyly. A v autobusech se musela při přestupu kupovat další jízdenka. Na MHD byly jízdenky separátně. IDS to vyřešil, alespoň pro drtivou většinu cestujících.

BLackList

No zásadní problem asi neni vlastni prodej, ale rozúčtování ezi dopravce.

Dominik

To by se pak mohlo volat po zrušení IDS, tak jako to navrhuji já, aby to byl opravdu univerzální systém, když to existuje v SJT, ale to by někteří nerozdýchali. Nebo by nadále existovaly i krajské IDS, ale to by se jistě některé kraje (jako například JMK) bouřili, obzvláště,pokud by existovaly i nějaké slevy.

David

Myslím, že IDS mají smysl. Každý kraj má jiné potřeby, jinou dopravní politiku atd. Víc centralizace ničemu nepomáhá, to už jsme si za komunistů vyzkoušeli. Přijde mi tedy logičtšjčí použít IDS povinně pro cesty po kraji (koneckonců je to kraj co objednává a dotuje dopravu) a pro cesty mezi kraji mít jiné tarify (komerční či SJT).

Dominik

No teď je to rozdělený, a co se týče objednávky, tak to kolikrát taky není žádná sláva.
Nevím, proč by měl být SJT pouze pro mezikrajské cesty, spíš bych trval na co nejrychlejším zavedení i v busech a MHD, vždyť můžou koexistovat, vždyť MD určitou část krajům na ZDO doplácí.

Jan Mahdal

Tak řekněme si to na rovinu. Jízdenek SJT prodáváme naprosté minimum. Cena je naprosto příšerná, takže většina lidí dospělé populace si nechá poradit a zakoupí dvě nebo tři jízdenky samostatně. Důchodci se nenechají přesvědčit vůbec, pouze mládeži je relativně jedno, jestli zaplatí 20 nebo 25 korun. Ono stačí porovnat (pro cesty JM-ZL) například dle mého názoru skvělou univerzální jízdenku JMK a docela levný TZK popřípadě vázaný lístek v kombinaci s tím vším kontra SJT.

-TR-

Hodně záleží na tom, v jakém kraji pracujete. Třeba v Karlovarském nebo Jihočeském kraji je SJT využívaný celkem hodně, protože tam není funkční IDS a zároveň zde jezdí více dopravců (ČD, GWTR, Arriva). Lze také očekávat, že SJT budou využívat cizinci, až bude možné volně cestovat, např. na trase Praha – Český Krumlov.

Pavel Bláha

Že budou cizinci cestovat do Krumlova vlakem (a k tomu používat sjt) je naivní představa železničního fanouška a nebo člověka, který v Krumlově ani nebyl a neví, jak daleko od centra je tam nádraží.

zesp

No já těsně před Covidem jednou použil ten spoj z Prahy do ČK a překvapilo mě, kolik tam bylo Asiatů, kteří za jízdy furt z okna něco fotili… A Budějkách nevystupovali…

Twix

Takže tím jste přesně popsal ty cizince co by tam mohli jet 🙂 Z nádraží je to 1,5 km pěšky na zámecké nádvoří. Když tam pojedou poprvé autobusem protože vlak je pro ně daleko, budou určitě vědět jestli mají vystoupit na Špičáku nebo na AN na kopci?

ABC

AN v ČK je na kopci? Kterém?

-TR-

Já jsem v Krumlově byl mnohokrát a na tamním nádraží byla vždy hromada cizinců. Jak za ČD, tak za GWTR.

Marian

Právě představa železničního fanouška je ta, že vlak je k ničemu a nepoužitelný, kdežto linkový autobus je naprosto vynikající dopravní prostředek, který vždy zastaví až na náměstí.

Pavel Bláha

Stačí se podívat na nabídku spojů, cenu, celkovou dobu cesty, zohlednit příp. přestupy. Tím netvrdím, že na nádraží v ČK nikdo nevystupuje, ale jsou to marginální počty v porovnání s jinými druhy dopravy.

Pavel

No a na Karlštejně jich jezdily plné vlaky a tak je to nadrazi dost daleko ( protože Parkoviště taky daleko a silnice jsou tam strašné)

BLackList

Kdo je to „prodávámw?

Karek

Tak Leoš tam být nemusí, stejně s ním nikdo dobrovolně nepojede.

Jaaaa

Tak Leoš by pak nemohl nasazovat svoje špičkové jízdné Praha – Ostrava za 1000 korun.

babilon

Proč by nemohl? Stejně potřebujete místenku, tak tu může prodávat ve špičce za 500.

medical_examiner

Hmm, pokud bude v té době ještě existovat, tak se bude muset potýkat s pevnou cenou jízdenky u Státních drah (tj. 560/840,-Kč)

Jaaa

SJT umožňuje dynamickou cenotvorbu místenek?

Jiří Kocurek

A že mívá vyprodané spoje. Asi mu tajná policie dodává substrát pod pohrůžkou zastřelení.

Emil

Konečně, už jsem čekal, kdy se tato informace objeví.

michal

OneTicket je totálně k ničemu. Nelze u něj uplatnit IN kartu, takže je předražená a např. v RegioJetu tě sice personál nechá sedět, ale vyhodí tě cestující, který si koupil lístek přímo u nich včetně rezervace na místo, kde právě sedíte.

Leinad

V R8 je jeden vůz vždycky značený jako bez místenek.
Nečekané vyhazování skrze expresní rezervace je záliba RJ.

***** Petr

RJ ?

MRC

U ČD jsou snad místenky zdarma, takže si jsou všichni rovni.

Leinad

V R8 je jeden vůz vždycky značený jako bez místenek. Nečekané vyhazování skrze expresní rezervace je záliba ČD.

Tomáš Záruba

Já jen doufám, že časem se to ustálí na vozy s povinnou rezervací a vozy bez možnosti rezervace, pak budou spokojeni všichni. 🙂

BLackList

Ekonomicky to neni vhodny model. Vozy s povinnou rezervaci pojedou pràzdné.

Tomáš Záruba

Klidně to může být třeba 1:7 (což bych i osobně preferoval). Jde mi o to ukázat, že „volný“ přístup do každého vlaku nemusí být až tak v rozporu s požadavkem na „komfort místenky“ bez obsazené uličky apod.

BLackList

ČD na rozdil od RJ a pod . spolupracuji v rámci UIC a tak dodržují jednotné principy. Tak patři i expresní rezervace a systém prodeje těch volných.

Tomáš Záruba

Expresní místenky by v té povinně místenkové části vlaku být klidně mohly taky. Jde mi o to, aby byla garance míst „bez rizika vyhození v průběhu cesty“ a především, aby se nemusely řešit blbosti jako pokuta za nepředložení nulové místenky…
Ale úplně především, aby se do každého (!) vlaku (kromě EN) mohlo aspoň někam i na stojáka = byla garance, že nezůstanu na peróně.

Twix

Přesně takto to dělají MÁV Start na vlacích k Balatonu, jeden vůz je povinně místenkový z Dunakeszi jako IC a zbytek vlaku jsou Halberstadty jako obyč Györs (rychlík). Jak se to osvědčilo, neumím posoudit, ale je fakt že předtím téměř nebyla možnost si v těch plných vlacích nějak zajistit místo.

BLackList

To ovšem expresni rezervace umžňuji.

Daniel Brvnišťan

To je len vec nastavenia ceny miestenky – tým že môže byť dynamická (na rozdiel od SJT) tak off-peak môže byť kľudne za 0, v exponované časy kľudne za 1000, proste tak aby sa maximalizovala vyťaženosť / výnos.

BLackList

Otázkou je co na to objednavatel. To, zž takovýto oční výtěr prošel RJ ještě neznamená, že totéž mohou dělat i ČD. Ono to už v minulosti bylo a byly s tím dost problémy, ale svět komunikací se hodně změnil.

none

Povinna rezervace ma cenu 0,-. Tak to neni takovy problem.

Leinad

Při nákupu jízdenky se defaultně může dávat místenka.

Daniel Brvnišťan

Presne tak, v Japonsku je to takto na všetkých Shinkansenoch a diaľkových konvenčných vlakoch a myslím že im to funguje. Keď som šiel na väčšiu vzdialenosť a chcel som mal istotu že budem sedieť, ideálne na dobrom mieste, tak som si týždeň dopredu urobil rezerváciu. Naopak keď som poskakoval 50 kilometrov zastávkovým Kodama Shinkansen, tak som to neriešil, bol som rád že môžem naskočiť do prvého ktorý pôjde (a že ich tam jazdí). Tie miestenkové vagóny majú mierne vyšší štandard. Non-reserved cars sú na frekventovaných spojoch často sardinky – 6 radov sedadiel dole, 5 radov hore 🙂 Taký 220 km/h… Číst vice »

medical_examiner

Zajisté, co bychom pak dělali s Bdmtee…necháme je místenkářům…
Když nejsou štond chodit včas…

BLackList

Jj. A taky celé Evropy.

Roman G.

Nějaký divný systém. Např. Břeclav Č.Těšín ČD 169, One ticket 333. To si radši počkám na další spoj, nebo koupím ty jízdenky zvlášť. Doufám, že se někdy srozumitelně dozvím, jak to funguje.

babilon

Jak to funguje není žádné tajemství, stačí pohledat.

Karek

Co čekáte ?

standa

jojo leo…. tomu se to nevyplatí protože má svůj tarif…. nechápu jak může být někdo ochotný dát den před odjezdem na neděli za jízdenku praha – ostrava přes litr 😀
S leem jsem skončil před půl rokem když opadlo nadšení z akce

Leinad

Já to chápu a dovedu si představit, že to zaplatím 😀
Pokud budou ostatní vlaky plné na stání, že přes chodbičku stejně neprojdu k „mému“ sedadlu, navíc obsazenému někým jiným, jedu SC nebo LE.

babilon

To, že někdo něco prodává, ještě neznamená, že to někdo kupuje. A že někdo něco kupuje, ještě neznamená, že to platí z vlastní kapsy.

none

Cim vetsi cena, tim vetsi platba od statu.

Leinad

To jako že za těch 5000 nebo kolik bylo na tom kolujicim screenu e-shopu jezdí studenti?

Glum218

Systém za miliardy, ale kolo ani psa neumí. Určitě neříkám že to je problém pro každého, ale třeba pro mě to celý slavný oneticket v podstatě znehodnocuje.

medical_examiner

Proč mám pocit, že ty koleje jsou opačně převýšené?

asdfg

Na první co je pendolino je rychlost 90 a je s převýšením a nákladní kolej je bez převýšení na rychlost 60.

Leinad

Já vidím i ten barák vzadu i sloupy nějak nakloněnè

Jaaaa

Jo, a každej jinak. 😉
To vypadá spíš na objektiv.

Unido

„v dobách přepravní špičky ale může naopak státní tarif vyjít levněji“

Nemám obavu, že to bude bohatě kompenzovat cena povinné místenky. Zejména u LE bych se nedivil. 🙂

roman

u všech dopravu byla vždycky místenka zdarma a nevěřím tomu že se to změní. Trošku kecám za místenku pendolina se platí

Leinad

Místenka je „na jednom papíru s jízdenkou“, nedá se oddělit. A ceny té kombinace jsou proměnné.

BLackList

Zdarma nabudou ani u ČD ani u RJ. U ČD BUDOU ZA OBVYKLYCH 35 Kč mimo Pendolina.

Alex.Swan

Zajímal by mě důvod, proč to trvalo tak dlouho, než mohly (chtěly) obě společnosti vstoupit do SJT s vlaky provozovanými na komerční riziko?

Negrelli

Protože nebyl včas definován formát pro místenky a ani žádný dopravce nebyl technicky připraven místenky samostatně vystavovat přes API.

BLackList

Vyúčtovani trzeb mezi dopravcí??

Alex.Swan

Také bych to viděl na problém s rozúčtováním tržeb. Protože co se mistenek týče, na Ex1, vyjma IC a SC, nejsou místenku povinné, tudíž mohly zbylé expresy být zapojeny. Takže…

BLackList

Format byl definovan už předloni. V tom nemate pravdu.

Aslanex

Trochu mi chybí informace, jak to bude s povinnou místenkou?

roman

nejspíš jako vždycky, pokud je vlak povinně místenkovy tak si ještě k jízdence přiberete místenku

Jirka

No jasně takhle to bude v okamžiku nákupu, ale co když mi ujede přípoj a další jede povině místenkový vlak?

Leinad

Dokoupit místenku nebo počkat na další (bezmístenkový) vlak.
Pokud ten den už bezmístenkáč nejede, viz podmínky cendisu co se děje po ujetí přípoje.

BLackList

Dokoupite mistenku.

Martin

Jako do teď k jízdence se koupí i místena.

BLackList

Mistenka je svázaná s jizdenkou, takže při nakupu musite sdělit či zadat jeji čislo. Je možné k e-shopové jízdence zakoupit mistenku jak v e-shopu, tak na pokladně. Pro vraceni platí podminky konkrétního dopravce. Nejsou tedy jednotné. Také cenu mistenky určuje dopravce. A pozor.: pokud vrátíte jizdenku ke ktere máte dokoupene mistenky, zneplatní se jiždenka i všechny místenky a měly by se zneplatnit i doplatkové doklady.

Leinad

K čemu by to bylo v LE/v SC s povinnými místenkami?
V místenkáči si to dovedu představit, až budou lidi běžně jezdit za paušál.

medical_examiner

Což není jediné řešení…