Do Gotthardského tunelu se vrátily nákladní vlaky, vykolejené vozy musí rozebrat na místě
Tunelem se vrátily na sever i dvoupodlažní soupravy, které neprojedou po původní Gotthardské dráze.
Dva týdny po vykolejení nákladního vlaku se do nejdelšího železničního tunelu na světě vrátila doprava. Švýcarské spolkové dráhy SBB o půlnoci otevřely pro nákladní dopravu východní tubus Gotthardského úpatního tunelu. Denně by mělo tunelem projet kolem stovky vlaků. Osobní vlaky musejí další měsíce jezdit delší trasou po původní Gotthardské dráze.
Restart provozu oznámily SBB v tiskové zprávě. Podle drah využily obnovení provozu SBB i k přesunu tří dvoupodlažních vlaků pro osobní dopravu, které zůstaly zablokované na jihu země v kantonu Ticino. Přes původní trasu přes Göschenen kvůli své výšce totiž nemohou.
„K obnovení provozu došlo po úspěšných zkušebních jízdách ve východním tubusu,“ uvedly SBB. Tunel zůstává jednokolejkou, západní tubus se bude dál měsíce opravovat. Do tunelu vjedou vždy čtyři vlaky za sebou jedním směrem, pak čtyři opačným směrem. Celkem může tunelem denně projet téměř 100 nákladních vlaků. Kolem 30 bude odkloněno po původní trase.
Uzavírka tunelu způsobila velké komplikace pro mezinárodní nákladní dopravu, přes Gotthard míří dvě třetiny tranzitní železniční dopravy přes Švýcarsko. Maximální kapacita na Gotthardské ose byla oproti původním odhadu navýšena, dosáhne tunelem a původní tratí 130 nákladních vlaků denně. Na podzim 2022 projíždělo tunelem v pracovní dny v průměru kolem 120 nákladních vlaků. Stále však budou probíhat odklony přes osu Lötschberg-Simplon.
Osobní vlaky budou i nadále odkloněny po původní Gotthardské dráze a jedou zhruba o hodinu déle než tunelem. Od zítřka budou jezdit opět v původní délce nezkracené. Všechny mezinárodní vlaky budou opět jezdit přímo. Naopak vlaky přes Simplon čeká výluka: mezi Domodossolou a Milánem začínají stavební práce na opravě trati a do 10. září nahradí i dálkové spoje autobusy.
SBB současně uvedly, že stále probíhají v místě nehody odklízecí práce. Většina ze 16 vykolejených vozů je stále v tunelu. Několik vagónů je tak vážně poškozeno, že je před odvozem musí v tunelu rozebrat. Souběžně s odklízecími pracemi plánuje SBB opravu železniční infrastruktury. Odstranění škod potrvá několik měsíců.