Do Česka míří na testy další rychlovlak. Hitachi přiveze italskou Frecciarossu

Frecciarossa 1000. Foto: IlsaFrecciarossa 1000. Foto: Ilsa

V Česku by měly probíhat zkoušky dvou jednotek.

Po testování jednotek TGV M z produkce Alstomu míří do Česka další vysokorychlostní jednotka. S upravenou verzí ETR 1000 přijede do zkušebního centra VUZ Velim společnost Hitachi Rail. Jde o jednotky známé pod obchodním názvem italských státních drah Frecciarossa.

Podle informací deníku Zdopravy.cz má jednotka dorazit ve čtvrtek. „Ano, toto vozidlo máme avizováno v tomto týdnu, nicméně ještě nám není znám ani dopravce a ani konkrétní trasa a časy přepravy,“ uvedl předseda představenstva Výzkumného Ústavu Železničního (VUZ) Martin Bělčík. V Česku mají být dokonce dvě tyto jednotky. Pro VUZ půjde o další prestižní zakázku v oblasti zkoušek vysokorychlostních vlaků.

Italský státní dopravce se rozhodl nakoupit dalších 30 rychlovlaků ETR 1000 loni v listopadu. Oproti současné generaci má mít ještě úspornější elektromotory pro nižší spotřebu.

Nové vlaky mají sloužit italskému dopravci nejen pro zajištění dopravy po italských rychlotratích, ale i po dalších vysokorychlostních tratích v Evropě. Podmínkou je schválení k provozu na tratích v Německu, Rakousku, Švýcarsku, Belgii a Nizozemsku. Již v létě zástupci Trenitalia uváděli, že plánují další expanzi do jiných evropských zemí. Dosud stejné jednotky jezdí do Francie a jsou součástí společného podniku Iryo ve Španělsku.

Od roku 2010 vyrobilo Hitachi vyrobilo celkem 58 těchto jednotek, dalších šest se ještě vyrábí. S novou objednávkou se jejich počet zvýší na 94, součástí je i opce na pořízení dalších deseti. Nový kontrakt počítá i s mírnými úpravami v interiéru.

Výroba jednotek probíhá v závodech Hitachi Rail v Itálii v Neapoli a městě Pistoia nedaleko Florencie. První vlaky z nové objednávky dorazí v roce 2026, každý rok má výrobce dodat 8–10 vlaků. Nové vlaky budou i nadále v typické červené barvě. Dvě stě metrů dlouhé jednotky mají kapacitu 460 míst.

Tagy ETR 1000 Frecciarossa 1000 Hitachi Rail vúž Výzkumný ústav železniční
41 komentářů