Je to v pořádku, uhlíková stopa americké nafty je pravděpodobně nižší než u nafty dovážené z Ruska, stejná jako u nafty ze Saúdské Arábie a mnohem nižší než u nafty vyrobené z ruské Urals třeba ve Slovnaftu.
To je správný dotaz vzhledem k ceně dopravy tankerem, jejichž ceny za poslední dva roky extrémně vzrostly. Surovinu na burze koupíte snadno, horší je to s přepravou přes oceán.
Biosložku blenduji distributoři až zde podle svých potřeb, aby jednak splnili zákon o ochraně ovzduší a jednak vytvořili prémiová paliva (typu Verva plus) do kterých právě přidávají HVO.
Levnější je protože jsme v oficiální recesi a směřujeme do hluboké depresi. Teda technicky jsem teď vkročily do stagflaci ale důvod pro levnou energii je recese.
Uhlíková stopa je bezpochyby nižší než u nafty rafinované z Urals, která tekla ropovodem že Sibiře Jednak je Urals těžká, jednak vyžaduje odsíření a za třetí doprava ropovodem spotřebuje víc elektřiny než tanker.
Kdysi jsem to počítal pro kontejnerovou loď a vycházelo mi asi 2 deci paliva na tunu a 100 km. Což může znít překvapivě, ale výkon motoru vůči hmotnosti lodi je fakt malý. 80 MW zní strašně, ale pro ekvivalent 10.000 kamionů to je 8 kW na kamion. Tanker je pomalejší, stačí mu menší výkon a tudíž i menší spotřeba. Navíc tyhle motory jsou stavěné na účinnost, účinnost a trvanlivost. Spotřeba 160-170 g paliva na 1 kW/h je z jiného světa. Všecko tam stojí a padá na zákoně čtverce a krychle, kdy ztráty třením jsou fukncí plochy (2. mocnina), ale objem… Číst vice »
Máte i nemáte pravdu. Pokud je pravda -že – z Ruska pořád jdou suroviny a někdo to překoupí (upraví papíry jako u LTO) a pošle dál a na nás si mastí kapsu – a tu lichvu pořádně zdanit + sebrat si zpět DPH !
Kouzelne, ze kdyz o tom loni v listopadu psal byvaly predseda predstavenstva Prazske plynarenske Pavel Janecek (i s fotkou), byla to henta dezinformace.
Vidite, jak je treba mit prst na tepu doby, at nepropasnete ten prerod dezinformaci v skutecnost 🙂
Jarda
1 rok
no konečně něco poslali vlakem a ne truckem, ikdyž modrým monopole, ale furt lepší, než kdyby jelo třeba 10x truck.
A dovedete si představit co se stane kdyby na dálnici kamion s benzínem nějakej blb otočil na bok a palivo nateklo mezi auta co pojedou za ním a poté chytlo? Řek bych že i na těch kolejích je mnohem bezpečněji.
Kamiony s benzínem a pod. se po silnicích běžně pohybují a kupodivu žádná hromadná grilování ostatních aut se nekonají. A s tou bezpečností na železnici – zdravíme do Ohia. Prů* se může stát tam i tam.
Lobby, lobbing – ovlivňování veřejného mínění ve prospěch určité skupiny lidí nebo firem. Zde příklad silniční lobby, kdy se zvýrazňují domnělé nedostatky kolejové dopravy a nad očividnými slabinami silniční dopravy se naopak přivírají oči a dochází k jejich zlehčování.
Typické u jedinců majících zisk z těžby ropy a produkce ropných produktů.
Spokojenost s definicí?
Dejme tomu, ale můžu vás uklidnit, že skutečně nejsem ani majitel rafinerie, ani autodopravy. A železnici mám rád, ale nemám rád její přepálené adorování. Tragické nehody s požáry hořlavých kapalin se dějí na silnici i železnici, imunní vůči nim není ani jeden systém, jak jsem psal už výše.
Já taky samozřejmě nejsem šotofanatik. např. přeprava nadrozměrů po silnici je velice zajímavá.
Ale z pohledu techniky a energetické náročnosti je kolejová přeprava lepší než mít kamiony všude kolem.
A navíc není potřeba na každých 20tun šofér. (kteří stejně nebudou)
myslím, že rozvoz benzínu a nafty po čerpacích stanicích probíhá kamionem (cisternou). nikdy jsem si kolejí k čerpací stanici pro auta nevšiml 😉 ale třeba se pletu 😀
Nevím, o hořícím kamionu na dálnici jsem nečetl. A jsem si jist, že všecky dálniční čerpačky zásobují právě tím kamionem.
Zato jsme se mohli dočíst, jak vlak projel Stůj a srazil se s jiným, který vezl propanbutan.
Výstavba dálnic asi sotva může za to, že v Německu mají jak dálnice, tak i PZB a v ČR není pořádně ani jedno.
Co na to říkají ekologové a uhlíková stopa?
Je to v pořádku, uhlíková stopa americké nafty je pravděpodobně nižší než u nafty dovážené z Ruska, stejná jako u nafty ze Saúdské Arábie a mnohem nižší než u nafty vyrobené z ruské Urals třeba ve Slovnaftu.
Sníženy obsah síry než v ruské ropě…. Vhodnější pro průmysl, než jen spálit v kamenech/autech
A kolik ta nafta stála? A jaký byl rozdíl v ceně oproti naftě odjinud?
Já vim, že ste byl superarbitrován pro blbost, ale slovo burza ste snad slyšel, ne?
To je správný dotaz vzhledem k ceně dopravy tankerem, jejichž ceny za poslední dva roky extrémně vzrostly. Surovinu na burze koupíte snadno, horší je to s přepravou přes oceán.
a nešla cena lodní dopravy zase dolů?
Už je to jen na 2 x vyšší ceně , než před Covidem, 7x násobné extrémy jsou dávno pryc
Nevíte někdo jestli bude obsahovat biosložku?
Nejspíš ano, vždyť je prý na to dokonce nějaký zákon či co. Ale kvalitní americká nafta se asi bude tím sajrajtem pančovat až u nás.
pokud vím, tak není podmínka, že každá nafta musí obsahovat biosložku
Já od Čepra tankuju naftu bez řepky
Biosložku blenduji distributoři až zde podle svých potřeb, aby jednak splnili zákon o ochraně ovzduší a jednak vytvořili prémiová paliva (typu Verva plus) do kterých právě přidávají HVO.
Pokud nechcete řepku v naftě, tak EuroOil ji tam nemá.
Sice to objelo půl zeměkoule, ale je to tady. Snad to nemá tak vysokou uhlíkovou stopu, na kterou jsme v EU tak háklivý.
A i přesto je u pump levněji než před půl rokem, kdy jsme odebírali z Východu.
Že přijel celý jeden vlak z USA snad znamená, že jsme přestali odebírat z Východu?
Neznamená. Píšou, že kupujeme naftu m.j. i z Rakouska. Odkud myslíte, že ji Rakušané mají?
Ze Schwechatu?
Trubkama z Terstu, na marrinetraffic je možné vidět ony tankery.
To byla reakce na uživatele Halasek D, který píše, že jsme před půl rokem odebírali naftu z Východu, jako bychom snad už neodebírali.
ruská nafta do ČR se už nedováží
Možná se nedováží přímo nafta, ale ruská ropa, na které jsou naše rafinérie pořád závislé ano. Ze strategického hlediska to moc situaci nemění.
Kralupská rafinérie prý nemůže ruskou ropu zpracovávat vůbec, tudíž závislé bych úplně neřekl.
A to se ta dnes dovezená nafta už stihla projevit v cenách?
Levnější je protože jsme v oficiální recesi a směřujeme do hluboké depresi. Teda technicky jsem teď vkročily do stagflaci ale důvod pro levnou energii je recese.
Uhlíková stopa je bezpochyby nižší než u nafty rafinované z Urals, která tekla ropovodem že Sibiře Jednak je Urals těžká, jednak vyžaduje odsíření a za třetí doprava ropovodem spotřebuje víc elektřiny než tanker.
Nafta se odsiřuje? A teče fakt ropovodem?
Přečtěte si to znovu
Greta píše o ropě.
Ano
Kdysi jsem to počítal pro kontejnerovou loď a vycházelo mi asi 2 deci paliva na tunu a 100 km. Což může znít překvapivě, ale výkon motoru vůči hmotnosti lodi je fakt malý. 80 MW zní strašně, ale pro ekvivalent 10.000 kamionů to je 8 kW na kamion. Tanker je pomalejší, stačí mu menší výkon a tudíž i menší spotřeba. Navíc tyhle motory jsou stavěné na účinnost, účinnost a trvanlivost. Spotřeba 160-170 g paliva na 1 kW/h je z jiného světa. Všecko tam stojí a padá na zákoně čtverce a krychle, kdy ztráty třením jsou fukncí plochy (2. mocnina), ale objem… Číst vice »
Kdepak, i v lodní dopravě se prý jíž prosazuje ekologická elektrická trakce, v plánu je i rekuperace při jízdě v klesání.
Tedy pro trasy sever -> jih, ano? 😀
ok , a cena ?
Welcome!
A pak že to nejde… To bylo keců, jak se bez *uska neobejdeme.
Máte i nemáte pravdu. Pokud je pravda -že – z Ruska pořád jdou suroviny a někdo to překoupí (upraví papíry jako u LTO) a pošle dál a na nás si mastí kapsu – a tu lichvu pořádně zdanit + sebrat si zpět DPH !
Zemní plyn stop. Totiž ČR ho přestala odebírat již v říjnu.
A následek už je ……..
https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/sikela-mpo-zaznamenalo-nekolik-desitek-stiznosti-na-ucpani-plynovych-kotlu/2335250
Kouzelne, ze kdyz o tom loni v listopadu psal byvaly predseda predstavenstva Prazske plynarenske Pavel Janecek (i s fotkou), byla to henta dezinformace.
Vidite, jak je treba mit prst na tepu doby, at nepropasnete ten prerod dezinformaci v skutecnost 🙂
no konečně něco poslali vlakem a ne truckem, ikdyž modrým monopole, ale furt lepší, než kdyby jelo třeba 10x truck.
Tohle naštěstí zatím ještě dost drží na kolejích. Otázkou je, jak dlouho, při stagnaci drážních „koridorů“ a stavbě dalších dálnic.
na tohle je nejlepsi medium roura a ne koleje, ale co uz…
Přesně tak. Jedno, zda bude roura vést od Jadranu nebo od Baltu, hlavně aby nějaká byla a stačila svou kapacitou.
jako jo, jenže roura není flexibilní. koleje jsou na tom lépe a silnice/dálnice ještě lépe 😉
Přístav se taky blbě přesouvá, rafinerie snad ještě hůř, čímž je docela dost věcí daných.
Jo a chce to pořádný hořák, pak se ohne všecko. 😀
jasně teď to jede přes Polsko a a což když bude chtít, aby to šlo přes Holandsko?
A dovedete si představit co se stane kdyby na dálnici kamion s benzínem nějakej blb otočil na bok a palivo nateklo mezi auta co pojedou za ním a poté chytlo? Řek bych že i na těch kolejích je mnohem bezpečněji.
Kamiony s benzínem a pod. se po silnicích běžně pohybují a kupodivu žádná hromadná grilování ostatních aut se nekonají. A s tou bezpečností na železnici – zdravíme do Ohia. Prů* se může stát tam i tam.
https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/bolona-italie-exploze-nakladni-automobil-letiste-dalnice-mrtvi-zraneni.A180806_162101_zahranicni_pmk
https://www.novinky.cz/clanek/zahranicni-svet-havarovana-cisterna-v-nigerii-vybuchla-kdyz-z-ni-vesnicane-brali-palivo-pres-50-mrtvych-40288687
https://www.extra.cz/tragicka-nehoda-na-d1-plameny-z-horici-cisterny-slehaly-nekolik-metru-vysoko
Stačí zadat do googlu: hořící cisterna s palivem
Prej nekonají, dobrá lobby. Nechcete začít popírat, že země je kulatá?
Víte, co je to lobby?
Lobby, lobbing – ovlivňování veřejného mínění ve prospěch určité skupiny lidí nebo firem. Zde příklad silniční lobby, kdy se zvýrazňují domnělé nedostatky kolejové dopravy a nad očividnými slabinami silniční dopravy se naopak přivírají oči a dochází k jejich zlehčování.
Typické u jedinců majících zisk z těžby ropy a produkce ropných produktů.
Spokojenost s definicí?
Dejme tomu, ale můžu vás uklidnit, že skutečně nejsem ani majitel rafinerie, ani autodopravy. A železnici mám rád, ale nemám rád její přepálené adorování. Tragické nehody s požáry hořlavých kapalin se dějí na silnici i železnici, imunní vůči nim není ani jeden systém, jak jsem psal už výše.
Já taky samozřejmě nejsem šotofanatik. např. přeprava nadrozměrů po silnici je velice zajímavá.
Ale z pohledu techniky a energetické náročnosti je kolejová přeprava lepší než mít kamiony všude kolem.
A navíc není potřeba na každých 20tun šofér. (kteří stejně nebudou)
Domělé nedostatky…
DOMĚLÉ? Absence ETCS je domělá?
myslím, že rozvoz benzínu a nafty po čerpacích stanicích probíhá kamionem (cisternou). nikdy jsem si kolejí k čerpací stanici pro auta nevšiml 😉 ale třeba se pletu 😀
Nevím, o hořícím kamionu na dálnici jsem nečetl. A jsem si jist, že všecky dálniční čerpačky zásobují právě tím kamionem.
Zato jsme se mohli dočíst, jak vlak projel Stůj a srazil se s jiným, který vezl propanbutan.
Výstavba dálnic asi sotva může za to, že v Německu mají jak dálnice, tak i PZB a v ČR není pořádně ani jedno.
Tak to jste asi trávil posledních pár let zahrabanej v zemi.
Protože oheň na dálnicích se děje co měsíc. Stačí jen dohledat. (odkazy výše)
Taky můžete rovnou prostestovat i proti těm lodím, protože se stane i na moři.
Jenom nevím, na co budou jezdit vláčky, ptotože cokoliv hořlavého může zahořet, uhelným prachem počínaje, bateriemi konče.
Moc koukáte na televizi.
Do velkoskladů ČEPRO se zaváží vlakem naprosto běžně.
Reálně ten vlak nahradí tak 40 truck cca