Do Česka dorazil na testy Railjet nové generace, devítivozová souprava vyjede příští rok

Nová generace Railjetu dorazila do Česka. Foto: VUZNová generace Railjetu dorazila do Česka. Foto: VUZ

Poprvé má Railjet i vůz s kupé.

148 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Karel

Neuvěřitelné.
Víc jak 30 let od plyšáku pořád z úst některých jedinců poslouchat, jak za všechno mohou komunisti?
Kde byla například před 30 lety Čína a jiné země, a kde je Čína dnes? Jakou startovní čáry měly před 30 lety Čína, Írán, … a jakou měla ČR?
Kdo má potřebu se pořád ohánět hloupými floskulemi?

Jakub

Ty render vypadaj děsivě. Co to je za vyvysenou podlažku u sezení u stolu?
Jídelní vůz vypadá jak ty maďarský, to co maj CD nové mi přijde mnohem hezčí a ty kupé vypadaj jak ve vlacích v 80 letech jen s novým čalouněním

Xaver

Přesně. Taky jsem si říkal, že kupé vypadají v podstatě jak přečalouněná B 🙂

Gajda

Jak to vypadá je jedna věc, jak se tam ale bude sedět druhá a hlavní a to fotka neukáže.
Jak nesnáším B, tak kdyby někdo vyházel ty sedačky, který jsou naprosto příšerný a vyměnil je za nový, tak od podzimu do jara by mi ty vagony vůbec nevadily.

Karl vB.

No vidíte, jak mají ČD nadčasový vozový park. 🙂
Nedovedu si představit, že bych seděl veprostřed a několik hodin bych si nemohl opřít hlavu napravo, nebo nalevo.
Ta boční sedadla tam mají apoň příčku, nebo okno.

Konečně

cestující chtějí ve vlaku více soukromí, větší pohodlí a individualitu

Škoda, že jim to nedošlo před prvníma rj a rozprodejem flotily Bmz. Nemuseli si pak za drahé prachy najímat britské studio, aby jim poradilo, že ve vlaku vyšší kvality má být místo na nohy, polohovací sedačky a soukromí…aneb hospodaření předotovaného socialistického molochu v praxi.

Ferda Vomáčka

Socialistický moloch? OBB? Ty jsi nejak vedle, ne?

oja

Hlavneze Vy umite vsechno zkritizovat.
Byl byste ochoten za vic mista tretinu priplatit? Vetsinou muzete, v 1. tride, nejvice plna ale byva 2., protoze vetsina lidi chce cestovat levne. Jako v letadlech: kdekdo nadava na stisnene pomery v economy, ale za lepsi si priplati malokdo.
Kupe rozhodne neznamenaji automaticky vice soukromi.
A nahrada flotily Bmz byla nezbytna, jestli jste si nevsiml, pro nove rakouske trate jsou rychlostne proste nedostatecne.

Eda

máte naprostou pravdu! nebetyčná hloupost, všude velkoprostory, pěkně společně sdílet hluk a bacily, aby se svět pak začal vracet aspoň k torše soukromí (za designérské prachy)!

selský rozum tomu chybí
a mimochodem uvntř to vypadá spíš hrozně, aspoň na renderech

Jan Kalát

No snad tam konečně bude i místo na kufry….

Konečně

Podle vizualizace to bohužel stále nevypadá. Bude ještě třeba další drahá studie, která jim řekne, že kufr nemá být kdysi za sedačkou kam nevidím a někdo ho ukradne, ale v polici v kupé nad sedačkou, kde mám přehled.

Průvodce původní Aleš

Nemám absolutně problém nechat kufry v policích u představku. Kufry zamčené plus zámkem na kolo přivázané ke konstrukci polic. Zabere to pár sekund.

Jakub M

Regály mají integrované zámky na kód nebo kartu 😉

Eda

přesně, opět tomu ještě kousek chybí, zase tam schází ta praxe a selský rozum

Vojta Svobodný

A kde jsou nove RailJety pro ČD? A hlavně-kde máme ty koleje na provoz rychlosti 250 km/h?
Proč se na nový tratích-napr Praha-ČB stále jezdí pouze 160 km/h, když jsou stavěny na až 230 km/h. Proč tam už dávno nejezdi Pendolina? Však tam už ETCS je instalováno. Proč musí byt SŽDS tak neskutecne pomalá? A to chtějí stavět VRT, když nejsou schopni ani zprovoznit tratě na rychlost 200 km/h nebo vlak na letiště. JSME OSTUDOU EVROPY.

Průvodce původní Aleš

Máte rozbité tlačítko Caps Lock. Rozbilo se vám v něm upozornění na zapomenutí vzetí prášku.

Vojta Svobodný

Smyslem psaní velkými písemný je zdůraznění. Z celkove několika desítek slov jsem to pouzil na poslední tři slova ;)). Pro prášek si asi skočte vy…na nervíky

oja

Nemaji ÖBB tech railjetu 68? Pokud se dobre pamatuji, smlouva byla na 60 + opce na dalsich 15, tu ÖBB puvodne nechtely vyuzit a vnutily je CD, ktere tech zbylych po vymene vedeni nakonec nekoupily a ÖBB mezitim dosly k tomu, ze je preci jen chteji. To jsou ty v „ceskem“ usporadani s jen jednim vozem 1. tridy.

oja

Tech zbylych 8 nakonec nekoupily

oja

…to se vztahovalo k CD, vypadla mi tam ta cislovka.
Ja jsem proste presvedcen, ze jich ÖBB maji 68 a je skvele, ze tu dostavam minusy, Ale ospoved zadnou.

aaabbb

Tohle je trochu smutné, když člověk srovná design těchto nových railjetů ÖBB s designem stejně nových ComfortJetů pro ČD. ÖBB mají zkrátka designéry zjevně na úplně jiné úrovni.

Michal82

Design je věc názoru. Kdyby jich v ČR jezdilo co nejvíce to by bylo užitečné a zvedlo by to kulturu cestování

oja

Ono je otazka, kde by CD tolik takovych souprav uzily. Ackoliv je ceska sit delsi nez rakouska a CR ma i vice obyvatel.

Michal82

Praha Ostrava, a pak do Varšavy, Košic, Gdanska… Ono by se nekolik destinaci našlo.

Konečně

Tal jistě, v úterý ráno musí jet do Ostravy stejně vozů jako v pátek odpoledne. To jsme si vyzkoušeli s Brnem a překvapivě se to dé nevšední soupravy v pátek odpoledne lidé nevejdou.

SYN

No, pokud se jedná aspoň o celý den, je RJ celkem snadno o 1-2 vozy rozšiřitelný vložením… ale bohužel musí to být nějaké „rozumné“ vozy, ne kopřivové B250… kterých stejně ČD nemají dost. Takže se v „silný“ den ukradnou odjinud, kde je nahradí ty kopřiváky 🙁

Karl vB.

Můžete být prosím trochu konkrétní?

Yetty

Na design to nejezdi.

Pavel

Líbí se mi nízko-podlažnost u vložených vozů. Podle obrázku soudím, že na vůz budou jen jedny dveře (?).
Jsem zvědav na vnitřní uspořádání vozů jak jsou navrženy schody do přechodu vozů. Asi rozvoz kávy a sušenek v minibaru po vlaku tu už nebude.

-mm

Ve Finsku na to mají v patrových vozech výtahy (nečekám že tady to bude)

Ech

Uvidíme, jak se povede zkušební provoz zbrusu nových Railjetů. Protože za pár měsíců měly být být postupně odstavovány starší Railjety a posílány na modernizaci. Všech 60 kousků.

https://www.elektrolok.de/news/news.php?news_id=10355

TPal.

Snad to neznamená konec byznys třídy pro railjety. Trochu se bojím, že ano.

Ale jinak je to úžasný krok od ÖBB. Economy třída nikdy nepatřila k nejpohodlnějším a minimálně ta si zaslouží upgrade.

zlasul

vida, někdo se probral a došlo mu, že cestovat v openspacu je mor

Xaver

Já mnohem radši cestují ve velkoprosterech než v kupé. Už jen díky tomu, že je z nich mnohem lepší výhled.
A není nic horšího, než být zavřený v kupé s někým extra nesympatickým.

PeDazOl

Zatímco vy jste sympatický každému že? .-)))

Xaver

Určitě ne. A nic takového netvrdím 😉
IMHO váš komentář je úplně mimo.

PeDazOl

No to víte, ona je ta krása a sympatie tak trochu relativní že?

Eda

spíš to bude o chování, hlučnosti atd, sympatie se ve vlaku asi nestihnou řešit

Xaver

Jen pro vysvětlenou – tou nesympatičností mám na mysli, když dotyčný neustále otravuje svojí hlučností nebo jinými nevhodnými projevy jako např. smradem. Ten se ve velkoprostoru aspoň rozprostře, v kupé se kumuluje.

PeDazOl

Vy máte nějakou poruchu, že nejste schopen naprosto v klidu a slušně protistraně říct, aby si to či ono ztlumila, aby do vás nekopala, nebo zda si může po sobě uklidit ze stolu odpadky? To vážně? 🙂 Tak to je mi líto. Víc nevím co bych napsal….

Eda

ne každý (ten nepříjemný spolupasažér) to pobere, ne vše lze vyřešit

oja

Zalezi na tom, jak ten velkoprostor je konstruovany, ale v railjetech je urcite lepsi byt sam na dvojsedadle nez s dvema cizimi lidmi v kupe.
Lepsi vyhled? Proc? Specialne v noci urcite ne, kdyz se uvnitr ostre sviti, ven nevidite. Prave ta nemoznost zhasnout mi na velkoprostoru dost vadi, byt ho jinak spis schvaluju.

SYN

Ono to osvětlení stačí na úrovni takové aby se nikdo nezranil při procházení velkoprostoru. Zbytek dokáží vyřešit čtecí lampičky, jako v autobuse nebo letadle…

Eda

dokázaly by, ale nepoužívá se to tak, a na ranním spoji, kdy si chci ještě zdřímnout, ale je tam světlo (a ševelení) jak u výslechu, to prakticky nelze

Xaver

V noci ven vidět nepotřebuju 😉 A lepší výhled je už z logiky věci – ve velkoprostoru nejsou příčky. Myslím, že to snad nemusím vysvětlovat.

Karl vB.

Ve velkoprostoru asi bude lepší luft, než v uzavřeném kupé.
Problém je asi v intenzivním centrálním osvětleni.

SYN

Jsem pro snadný kompromis – vůz rozdělený průhlednou příčkou (s posuvnými dveřmi)… vznikají s minimálními náklady dva menší oddíly.

Petr S.

Většinou máte možnost odejít jinam

Eda

a tomu se ve velkoprostoru vyhnu? ale ne..

oja

Vite ona ta kupe dost snizuji kapacitu vozu. Byl byste ochoten si za kupe tretinu priplatit?

Průvodce původní Aleš

Kupé snižují kapacitu vozu na „úkor“ pohodlí, tedy na „úkor“ šířky sedačky.

Xaver

Není to pravda, ve vagonu s kupé jsou širší uličky.

oja

Souhlas, ale pro dopravce to proste jsou vyrazne vicenaklady. Preci si vetsinou za vice mista muzete v 1. tride priplatit. Ale dela to mensina cestujicich, takze soucasne reseni je spravne.

Stanislav Herman

Že komentující ne ohodnotí Jančurovy luxusní soupravy. ( sám to říká) Vozy vyrobené v letech 1962 – 1972.

Karl vB.

Pane Herman, když on ten článek je o červených, ne o (původně) žlutých.
Co vy na to?

PeDazOl

Když oni spíš žluté soupravy hodnotí cestující, a vzhledem k tomu, že jsou stále plné, protože cestujicí v Česku povětšinou preferují kafe zdarma a levné žrádlo, lze konstatovat, že tito cestující žluté soupravy hodnotí dobře…. 🙂

oja

Tak oni hlavne preferuji nizkou cenu, to se pak i nedostatky v kvalite vozu daji ospustit.
Holt na ceske koleje ty 50+ let stare vozy stacit. Pokud dopravce potrebuje vozy na 230+ km/h, moc jinych moznosti, nez koupit nove, nema.

Karl vB.

I 50 let starý vagon může být pohodlný, čistý a přívětivý. Pak není nutné péči kompenzovat kafem a nějakým croasanem, který vydrží čerstvý třeba 10 let.
https://www.ferpotravina.cz/foto/553/107553.jpg
Pokud tam dávají ke kafi grátis něco jiného, tak se všem dotčeným omlouvám.

PeDazOl

Ale oni nic nekompenzují, je to jejich byznys model a evidentně v Česku skvěle funguje…

Eda

řada z nich je za mě to nejpohodlnější, co v ČR máme! (měkká kupéčka se 6 polohovacími sedadly) anebo ty low costy s ušáky jak v letadle ze 70tých let, neznám nic pohodlnějšího! a railjet je z tohoto pohledu, i světla jako uvýslechu, u mě naprosto na opačném konci

standa

v těch kupé bych zavedl povinný místenky a příplatek.. myslel jsem že je priorita dostat z místa A do bodu B co nejvíce lidí co si budou moci hlavně sednout … takhle se počet sedaček dost zůžil.
hlavně že pak ty lidi nadávají že musí stát na chodbách a když chtějí ty lidi co si v těch kupé sedí na záchod, tak nadávají že se musí na ten záchod doslova protlačit někdy….

oja

Nikdo vam nebrani si tu mistenku do kupe koupit. Pokud takto v celem vlaku ubudou 4 mista, nebude to tragedie – je ovsem pravda, ze priplatek by byl opodstatneny.

SYN

Neboli, místenka „nezdarma“ a je to…

Xaver

Ty sedačky v kupé vypadají dost nepohodlně.

Yetty

Podle vizualizace poznat, že sedadla jsou nepohodlná? Hmm, nový level věštectví 🙂

Huh

To jsou všechny nové sedačky stylu plastový dekl potažený 5mm nějaké pěny. V tomto jsou zlaté staré vozy, ač chápu, že kulturou cestování už dnes těžko obstojí.

Průvodce původní Aleš

To vypadají všechny. Ty ve velkoprostoru vypadají tak dobré na půlhodiny příměsto 🙂

G-man

Zvláštní, jak se mění s časem představy o pohodlí sedění pro cestování. Dříve byly sedáky i opěradla úplně rovná, potom se začalo s různým tvarováním, bočním vedením atd. A nový railjet (a už předtím některé nové reko)? Zpátky naprosto rovné sedáky i opěradla, zvláštní. I když je fakt, že např. dánští nebo švédští dopravci to měli celou dobu.

Petr

No nevím. Na ty vizualizaci jakejsi oblouk na opěradle vidím a v Bmz ani v pred-railjetich velkoprostorech se s nějakým tvarováním a bočním vedením snad taky nikdo netrápil. O čem přesně to mluvíte?

MPE

Škoda toho čela…To Vectroní prostě zdaleka není tak hezké jako Taurusí…Chápu, že TSI atd., ale Taurus byl a je nejkrásnější elektrická lokomotiva všech dob (možná ještě hned v závěsu za ní BR 103…). V té červené livery ÖBB je to ještě výraznější než v Najbrtu.

PeDazOl

Prdlačky, krasavicí byla je a bude 150/151/350

PvvS

Njn, dneska už se laminátkový čelo nevyrábí

Xaver

Taurus nemá laminátové čelo.

Vojta Svobodný

Za mě je tedy Vectron mnohem pohlednejsi. Případně Škoda 380

PeDazOl

Vyloučeno, jen a vždy Škoda II. generace ř. 150/151/350 🙂

Petra Slouková

Stupínek pod stolkem a úložný prostor nad oknem v kupé je jako co? To je komfort pro cestující? Při plném kupé ten co bude sedět u dveří se velmi pohodlně dostane ke svému zavazadlu 😅. Kdo toto navrhl v životě nejel vlakem.

Marcel Štancl

Akorát, že z nás bude rozvojová země která nebude nic vyrábět v rámci EU a na vše bude mít monopol Siemens! RVHP tu již bylo…..

Samo

Myslíte to RVHP v ktorom si Česko vlaky vyrábalo samo? Jo, tak to bol celkovo obrovský úspech.

JendaVenda

Máte na mysli to RVHP, kde jsme museli vyrábět řadu 460 s odporovou regulací, protože dodavatelé odmítli dodat tyristorovou regulaci ?

Jiří Kocurek

Ano a vozy z Bautzenu a Görlitz, protože … taky něco o Sergejích a české značce Pielstick.
Zas na druhou stranu Intel kopíroval procesory z JZD Slušovice… Onsemi z Rožnova se tomu nemůže rovnat.

Karl vB.

Myslíte to RVHP, ve kterém soudruzi v Moskvě rozhodli, co se v které zemi bude vyrábět?
Máte docela romantické představy. To se to vyrábělo, když díky tomu vašemu „úspěchu“ vyhladovělý trh vzal prakticky cokoliv.
Názorným příkladem „úspěšného fungování našeho dopravního průmyslu v rámci RVHP je např. motorový vůz řady M474 – 860 „Chrochtadlo“, který se nemohl vyrábět, protože dodávky náhradních dílů pro SSSR měly přednost a reálná náhrada byla v podobě levné legendární M152 – 810.
https://www.ceskatelevize.cz/porady/10209988352-zaslapane-projekty/409235100061024/

Karl vB.

Jiný příklad:
NDR musela v 60. letech díky rozhodnutí RVHP „předat“ výrobu docela dobrých tramvají Gotha do ČSSR, kde byla jejich výroba ukončena a pak jen čekat, až ČKD, po uspokojení požadavků velkého bratra, milostivě nějakou objednávku z NDR vezme.
Z tohoto důvodu až do převratu v NDR jezdilo mnoho „Rekowagen“ – modernizovaných tramvají se skeletem původních vozidel Gotha.
https://www.cs-dopravak.cz/rozdelena-obloha-rozdelene-koleje-29-dil-hrouceni/

JindraLne

Ale zase jaké vlaky. Tyristorky s obřími problémy nabíhaly do provozu 10 let potom, co lokomotivy s pulzní regulací začali provozovat v BRD, 810 metastázovaly na delší ramena (bo vývoj adekvátních motoráků skončil fiaskem), na náhradu za panťáky se čekalo do 90. let (pokud nepočítám zbastleného Krakena)… A to ani nezohledňuju, že se pořád vyráběly zastaralé UIC-Y vagony (zatímco sousední Rakousko dávno jelo na UIC-Z Eurofima-Wagen), které se z velké části navíc tahaly z DDR, dříve pak i z Maďarské lidové republiky. Dneska si jako ČR vyrábíme Pantery, push-pully, většinu tramvají, vyrábíme nejvíc autobusů per capita na světě a i… Číst vice »

Twix

Takže Škoda má objednávky Panterů na dlouho dopředu, vyrábějí se tu Comfortjety, Bombardier svařuje skříně a CZ Loko vyrábí lokomotivy… nějak nevidím ten konec na obzoru.

Karl vB.

Práva k ochranné známce jsou myslím už déle, než rok prodána a teď je do roku 2029 přechodné období.
Firmu vlastní PPF, což je mezinárodní investiční skupina se sídlem v Amsterdamu. Ta může současnou ŠT pod jiným názvem dále rozvíjet, ale i prodat, tomu kdo dá nejvíc.

PeDazOl

Klidně zase rozjeďte velkovýrobu čmeláků do Ruska…a prodávajte je za převoditelný rubl…

Jiří Kocurek

Hádám že je to typický obhájce českého průmyslu, který musejí dělat všichni okolo, ale běda jim, kdyby si založili firmu – hnusní kapitalisti. …salát…

PeDazOl

Hlavně nechápe jak tehdejší hurá RVHP hospodaření fungovalo, co to byl převoditelný rubl a jaké “výhody” měl. .-)))))

Xaver

Nejste vy volič SPD? Nebo snad ANO?
Takový typický, který sice o světě má naprosto zkreslené představy, ale na všechno má názor?

Ruby

Tak pánové ty vaše názory, to je ukázka, proč jsme tam, kde jsme. Bez ohledu na to, jak to vedli komouši, jsme byli průmyslová země, která vyráběla vše od nýtku po lokomotivy. Měli jsme i flotilu námořních lodi. Naše země měla potenciál být mezi nejlepšími v Evropě. Byli na to lidi i možnosti. Ale když vy máte ty jasné představy o světě…..

Aileeen

Byli jsme země, která vyráběla to, co jí bylo dovoleno vyrábět.

Původní Pražák

Ne, neměla potenciál, to jsou jen přeludy,. Fabriky z 19. století, zastaralé technologie, zastaralé výrobky, ale hlavně – naprosto bez znalosti jak funguje obchod a marketing v tržních podmínkách, kde nestačí jen vyrobit, ale mnohem větší umění je prodat.

Ruby

S tou poslední větou samozřejmě souhlasím, ale… Když LIAZ začal vyrábět nový tahač XENA, který dostal ocenění na výstavě v Německu, tak potřeboval jen trochu od státu pomoct. Ten tahač byl mnohem lepší, než DAF a kde je teď LIAZ a kde DAF. A tak to bylo se vším. Prostě zadání bylo jasné. Představa, že za pár let promenim soc fungování na tržní, bylo stejně naivní, jako to soc planovani

Původní Pražák

Trochu pomoct… Zase jsme zpátky u toho. I kdyby byl ten tahač technicky sebelepší, bez prodejní a servisní sítě, zajištění náhradních dílů a marketingu, který byl zlomil predsudky, viz krabičky sirek z Pelíšků, byl neprodejný. A na to všechno tady chyběly jak peníze, tak lidi, co by to uměli. Za těch 40 let nam ujel vlak takovým způsobem, že nebyla sebemenší šance ho vlastními silami dohonit.

PeDazOl

Trochu pomoct s čím? Nalijme si čistého vína. S výrobou, s motorárnou, s materiálem, s nápravama, s marketingem a ve výsledku i s prodejem, protože všechno šlo ven přes PZO Motokov. Máte velice krátkou paměť…. Bohužel, jsou sny a je realita trhu a ta ukázala kam LIAZ patří, na smetiště dějin….

Průvodce původní Aleš

Naše země byla mezi nejlepšími v Evropě. Od konce 19.století do toho, než to tu zkurvili nacisti a komunisti. Zkuste si najít nějaké statistiky.
Komunisti pak jen žili z podstaty toho, co ukradli a šlo to od desíti k pěti. Ještě po válce jsme byli hospodářsky nad Rakouskem a když jsme se tam po přestřižení železné opony jeli podívat na sklonku 1989, tak jsme měli otevřené huby a byli za žebráky.

Ruby

A co nám bránilo po 89. na ty úspěšný léta navázat? Západní Evropa nám utekla, ale jak jsem psal ten potenciál tady byl. Jenže to by jsme si museli přiznat o čem byla tzv revoluce a potom by to byla úplně jiná debata. Zatímco firmy ze Západu dostávali investiční pobídky, naše firmy padaly jedna za druhou.

PvvS

Protože jejich výrobky nechtěl nikdo ani zadarmo ?

PeDazOl

Víte mluví z vás neznalost. Předválečné Německo bylo hospodářsky zcela jinde než my, a to i přes neskutečnou inflaci a chaos. V době kdy tady Sousedík vymýšlel elektromotorový vůz aby v tandemu jezdil na jediné trase tak v Německu dávno jezdili zemí napříč motorové rychlíky 140 km/h. Výkon německého hospodářství nelze s českým srovnávat vůbec. Všechny strojírenské a chemické koncerny vyráběly x krát více produktů než české a o technologii netřeba mluvit. Jediný hospodářský zázrak z Česka všech dob byl koncern Baťa. A trochu Schichtův koncern když zfúzoval v Unilever. Jinak kde nic tu nic… Škoda, ČKD byly lokální strojaři….… Číst vice »

PvvS

Ale kecy.. Na západ se vyváželo jenom pár drobností a to jen proto, že to bylo levný a za tu nekvalitu to stačilo. Zbytek šel akorát na východ a ani tam za to neplatili plnou cenu. Když se na západě šířily asynchronní lokomotivy, tak tady se stěží rozjížděly peršingy. U nás se stavěly KT8 , jinde už NP vozy.

Samo

To kupé pre „väčšie súkromie“ je docela bizár. To môže fungovať v prázdnom vlaku ak si zrovna ku mne nikto nesadne, ale prázdne vlaky dnes na sieti OBB veľmi neexistujú. Byť zavretý v malom priestore s päť ďalšími ľudmi a mať vedľa seba dvoch namiesto jedného človeka je veľmi zvláštna definícia súkromia 🙂 Inu, každému podľa jeho chuti, keď sú tam tie kupé len dve tak to nie je až taký problém. Skutočným riešením súkromia by bolo napr. výraznejšie predelenie dvoch sedadiel vedľa seba, napr. doskou, čo by riešilo spolucestujúcich čo majú pocit že je v poriadku sa dotýkať iných… Číst vice »

OlFi

Pro mě je to “soukromí v kupé”, že nemusím poslouchat šum 80lidí z celého vagonujen těch 5. A i těch 5 lidí v kupé (pokud to nejsou nějací blbci) se snaží v tom malém kolektivu chovat tišeji. Takže já jsem pro více kupat.

Twix

Většinou je to naopak, lidi se snaží chovat se tišeji ve velkoprostoru, i když tam samozřejmě může být někdo kdo to celému vozu zkazí. Stačí se projít vlakem a zaposlouchat se, jaký je kde hluk.

fous55

To soukromí v kupé může také být jedna rodina s dětmi nebo malá parta na výlet.

G....

Viděl bych to spíše naopak: že si do tohoto kupé sedne společně jedoucí skupina cestujících, mohou se v klidu bavit mezi sebou a neruší cestující okolo.

Herold

Jak často se stává, že společně jedoucí skupina cestujících najde prázdné kupé, ve kterém jiný nikdo po celou nesedí?

Twix

Skupiny si často zařídí místenku. Většina lidí ale cestuje po jednom nebo dvou a ti se mohou ohleduplně bavit i ve velkoprostoru. Nerad v kupé „vyhraju“ prostřední místo mezi dvěma cizími lidmi, nemůžu se opřít do strany, dalším cizím lidem koukám do klína, nemám stolek a kabel tahám někomu za hlavou.

náhodný kolemčtenář

Od toho jsou rezervace. Nebyl by problém udělat rezervační systém takový, že do kupé by bylo možno do nějakého času rezervovat jen skupiny určité velikosti. Jak by se blížil čas odjezdu, požadovaná velikost skupiny by se postupně zmenšovala až k 1.

Petr S.

Tak já to beru tak, že misto 5 lidí mám za sousedy celý vagón 😵‍💫

Jan Pytela

U kupé by mě zajímalo jak by to dopadlo, kdyby se začaly prodávat jako “Economy Plus” ve stylu railjet business – jízdenka do dvojky plus povinná dražší místenka.

RegioJet a Leoexpress by to v principu uměli, ale zrovna na kupé do dvojky to nevyužívají. Cestující chce víc pohodlí, dopravce větší tržbu za vagon, tak proč to nevyřešit cenou lístku?

Azkaban

A komu tím prospějete?

218

To by mi vyhovovalo,že bych měl lepší službu (letadlové uspořádání) za lepší cenu..
U RJ je komfortem paradoxně lepší lowcost, ideálně pokud chytnete samostatnou sedačku, jediná nevýhoda je chybějící zásuvka. Standard kupé – pokud je tam šest lidí, v podstatě se ani nemůžete pohnout, standard otevreny- taky nic moc,ale když je plno,mackam se jen s jedním dalším člověkem..

Průvodce původní Aleš

Miluju ex německou IC/EC jedničku, široké sedadlo, obrovský prostor na nohy s trnoží, velký stolek. Stav sedadla – přimhouřím oko 🙂

Jan Mazurek

V dnešní době, kdy se u ve dvou vyplatí jet autem, můžou klidně přidat prostor cestujícím…

Průvodce původní Aleš

Počítáte všechny náklady na cestu nebo jen benzín? Já vím, olej, gumy, brzdy, atd. atd., atd. to vše je zadarmo a auto má během své životnosti neomezený nájezd kilometrů 🙂

Twix

Jako že si lidi řeknou „pojedeme ve dvou z Vídně do Salcburku autem, protože je to levné“? Ve skutečnosti se tam přidávají další a další vlaky.

IGCT

No, vyladit a doufám, že je pak ČD nakoupí. Aspoň 15 souprav.

watslaw

Já zase doufám, že ČD (resp. v tuzemsku jezdící dopravci) raději koupí nějaké trakční jednotky, ideálně kratší, jejichž kapacita se dá lépe regulovat podle poptávky.

Bespi

Lepe regulovat … cti vecne to jezdi kratke narvane.

JirkaJJ

Právě, Railjet je takový kočkopes, který spojuje nevýhody z obou světů – nedají se mu jednoduše přidávat a ubírat vagony ale ani nemá distribuovaný výkon jako elektrické jednotky. Když už něco od Siemensu, tak Siemens Velaro (ICE3). Ale to až samozřejmě až budeme mít VRT. Teď je i ten Railjet na 230 zbytečný, když v ČR může jet jen 160. (Samozřejmě na cesty do zahraničí se hodí mít něco alespoň na 230)

JindraLne

Není zbytečný. Díky vyšší konstrukční rychlosti je celý tlakotěsný + podvozky mají větší konstrukční rezervy, tedy se na 160 km*h^-1 chovají komfortněji.

Většina výhod, co propůjčuje raijetům (a jejich derivátům) bezkonkurenční pohodlí původně pramení právě z vyšší konstrukční rychlosti.

Raquac

Naopek – kombinuje výhody. A v ceně na (velice komfortní) sedačku vychází nejlépe. V podstatě jediná nevýhoda je lokomotiva s vysokou hmotností na nápravu. I když i to by šlo řešit, pokud by to bylo opravdu potřeba. A přibírat a ubírat vozy lze – buď uvnitř soupravy, nebo jako ÖBB – prostě se v pátek na konec připojí 2-4 dodatečné vozy. Ano – nelze dojít do hospody, ale jede se..a na posilu se použijí vozy co jsou k dispozici.

Avlaky

Vsak ČD má objednáno podobných 20

Vojta Svobodný

Ja hlavně doufám, ze tu budou jezdit 250 km/h, na které jsou stavěny i u nás! Na co mít hezke vlaky, když se tu budou courat 130, na novych tratích 160?

Twix

Časem budou. V Rakousku to také zhusta jezdí po tratích kde není ani 160 a není na tom nic špatného.

Boris

No, musíme si počkať na reálne fotky interiéru, zatiaľ to je iba zopár vizualizácii ale aj tak mi to nedá… – až 2 kupé na celý vlak? Aký to má vôbec zmysel… – 7 bezbariérových vozňov z 9? Na diaľkové vlaky mi také riešenia nesedia, to potom človek chodí hore a dole a cíti sa ako v nejakej lokálke – posuvné sedačky? Tlieskam, už som si aj myslel, že v OBB začali konečne myslieť aj na obyčajný plebs… hneď ma to prešlo keď som uvidel ten stupienok pod stolíkom a spojené sedačky – no a nakoniec ta vizualizácia kupé vyzerá… Číst vice »

Honza

Jedˇte vozy MÁV start z Pešti třeba do Berlína. Proti tomu bude tohle opravdu komfort.

PeDazOl

Letadlo znáte? 🙂

Samo

2 kupé na celý vlak zhruba zodpovedajú dopytu. Nejaké dve väčšie skupiny ktoré to využijú. Sólo cestujúci si tam väčšinou nesadajú.

Človek sa bežne nepremáva hore-dole po vlaku. Ak aj áno, väčšinou nie s kufrom ale povedzme cestou do bistra. Takže samozrejme že nízkopodlažnosť väčšiny vozňov je správne riešenie aby ľudia nemuseli trepať kufre po schodoch. Tie dokopy štyri schodíky vo vlaku zvládnete.

Petr S.

Nemám rád velkoprostorové oddíly, raději sedím v kupé. Nepotřebuji poslouchat, co se baví lidi přes půl vagónu

Jakub

Ty sedačky vypadají identicky jako z nových nightjetů. Z nich na internetu najedete fotky a videa.

Karl vB.

Může prosím někdo objasnit, proč sedačky v kupé (obr. 5/5), nemají boční opěrku hlavy, tzv. „ucho“.
U lehátkového vozu v denní době bych to pochopil, tady mi důvod nepohodlí – nemožnost si bočně opřít hlavu, zůstává utajený.

Šalina na Špilas

Asi aby to při cestách českých kolegů šotoušů připomínalo slavné B249 😝.

Karl vB.

Ano, to možné racionální vysvětlení této designové perly.
Ještě mně napadlo, že by v další sérii mohla ta dvě kupata opět zmizet s poukazem, že cestující je v tomto „pokusném králíkovi, zrovna nepreferovali.

Michal82

Opravdu to bude mit 7 bezbarierových vozů? díky

Petr Dobrovolný

Bude mít business oddíl nebo už bude také bez jako comfortjet ČD… ?

Lukáš

Ano bude mít. Docela mě štve, že ComfortJety mít Business class nebudou.

vladki

Co je ten stupínek pod stolem?

PeDazOl

Strašná zhůvěřilost 🙂 stejně jako odkládací prostor a spojená protilehlá opěradla, takže když si tam sedne 150 kg živé váhy budete se celou cestu natřásat jak sulc s ním.

broge

Nedokážu si představit úklid té škvíry okolo stupínku. A když mi tam něco spadne, tak to asi nikdy nevylovím 🙂

PeDazOl

Třeba to vyloví někdo jinej :-))

fous55

Když bude mít správnou udici nebo síť.

PeDazOl

To byste se divil, co někteří zvládnou pro pětikačku :-)))

MHD

Takže se přechází od lomené střechy zase ke klenuté. Pokrok nezastavíš…

Vrabec na střeše

Těch kupéčkových Béček, bysme se zbavovat neměli. Vypadá to, že se tahle konstrukce zase vrátí do módy.

Avlaky

Jen u OBB, ČD má pořad hranatou (u comfortjetu)

JirkaJJ

V designu se pravidelně střídají kulaté a hranaté tvary. Je to jako v módě, kdy trendy přicházejí a zas odcházejí aby pak mohly zase znovu přijít. Nic moc nového se totiž nedá vymyslet….

Vendelín

Anebo je to odlišení nyní vyráběného „rakouského jeta“(kulatá) od „českého jeta“(hranatá)

Třeba.