Do Česka dorazil na testy Railjet nové generace, devítivozová souprava vyjede příští rok
Poprvé má Railjet i vůz s kupé.
V Česku se poprvé objevila nová generace Railjetů. První devítivozová souprava dorazila včera do Zkušebního centra Výzkumného Ústavu Železničního (VUZ) ve Velimi. Na zkušebním okruhu ji čekají týdny testování před zařazením do provozu.
Příjezd soupravy oznámil VUZ na svém profilu na síti X. Součástí transportu společnosti Siemens Mobility byl i první restaurační vůz pro soupravy ComfortJet Českých drah.
Výroba nové generace Railjetů nabrala zpoždění zhruba rok, v roce 2020 při podpisu smlouvy rakouské spolkové dráhy (ÖBB) uváděly termín zahájení provozu na počátku roku 2023. Jezdit budou na linkách do Itálie přes Brennerský průsmyk. Dopravce si jich objednal celkem osm, vozy pro denní provoz jsou součástí velké objednávky na novou generaci nočních vlaků Nightjet (označena jako DaNI).
Vnitřní uspořádaní vlaků řešily ÖBB a Siemens s pomocí britského designérského studia PriestmanGoode; před zahájením prací přitom proběhl průzkum mezi cestujícími. „Jedna věc byla brzy zřejmá: cestující chtějí ve vlaku více soukromí, větší pohodlí a individualitu,“ uvedly ÖBB při představení nové generace. Nové Railjety se vyvíjely a vyrábějí ve Vídni.
Ta má i kupé pro větší soukromí, v devíti vozech jsou ale jen celkem dvě. Nové Railjety budou mít devět vozů (dnes mají standardně sedm), z toho sedm bude bezbariérově přístupných. Sedadla jsou vyvinuta „na míru“ s možností několika poloh, vedle zásuvek bude v každé řadě i možnost indukčního (bezdrátového) nabíjení. Vlaky budou mít místa na kola, lyže či snowboardy. Kompletně jsou popsány na stránkách ÖBB.
Rakouské dráhy aktuálně provozují 60 Railjetů, první vyjely se začátkem jízdního řádu 2008/2009. České dráhy mají sedm těchto netrakčních souprav.