Dopravci Železnice Železniční průmysl

Do Česka dorazil čtyřsystémový Vectron, bude jezdit pro České dráhy a VUZ

Čtyřsystémová lokomotiva Siemens Vectron ve Velimi. Foto: VUZ
Čtyřsystémová lokomotiva Siemens Vectron ve Velimi. Foto: VUZ
Lokomotivu budou využívat z 80 % České dráhy.

Na železniční zkušební okruh ve Velimi dorazila čtyřsystémová lokomotiva Siemens Vectron, která rozšíří flotilu Českých drah. Bude ji také využívat Výzkumný ústav železniční (VUZ).

Lokomotiva přijela z Německa v bílém laku, ve Velimi dostane speciální polep. Na okruhu bude využívána pro testování různých typů kolejových vozidel. „Díky vysokému výkonu 6,4 MW, kterým lokomotivy Vectron disponují, je možné je používat ke zkouškám v tažném i brzdném módu, kdy slouží jako zátěž pro jiná kolejová vozidla,“ uvedl Siemens letos na jaře při nákupu této deset let staré lokomotivy. České dráhy za ni zaplatily 70 milion korun.

V obdobích, kdy nebude lokomotiva na okruhu plně vytížena, bude zařazována do běžného provozu v osobní dopravě Českých drah. Do provozu se má dostat do konce roku.

Pro České dráhy půjde o 33. interoperabilní lokomotivu ve flotile. „Pro testovací jízdy ji budeme pronajímat naší dceřiné společnosti VUZ. Půjde přibližně o 20 % kapacity. Zbývajících 80 % ale připadne na výkony realizované v čele našich vlaků po celé republice i v zahraničí, kde v současnosti jezdí pronajaté Vectrony nebo lokomotivy řad 380 a 1216,“ řekl Michal Kraus, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro provoz.

Čtyřsystémová lokomotiva Siemens Vectron ve Velimi. Foto: VUZ
Čtyřsystémová lokomotiva Siemens Vectron ve Velimi. Foto: VUZ

Ideální stroj pro Velim

Tato lokomotiva se ideálně hodí pro zkušební činnost na okruhu ve Velimi. Je čtyřsystémová, takže ji můžeme využívat i při testování vozidel na napájení 1 500 V používané v Nizozemí nebo ve Francii. Pro rychlé testy na okruhu ve Velimi má zvýšenou maximální rychlost na 210 km/h a je vybavena nejvyšší úrovní zabezpečovače ETCS dle specifikace Baseline 3, což vyhovuje při testování systému ERTMS/ETCS,“ řekl při oznámení o nákupu nové lokomotivy Martin Bělčík, generální ředitel VUZ.

Lokomotiva pro České dráhy byla vyrobena v závodě Siemens Mobility v Mnichově-Allachu a společnost ji doposud využívala při testování. Českým drahám bude lokomotiva předána do konce letošního roku. Kromě jednotného evropského vlakového zabezpečovače ETCS bude vybavena GSM-R a dálkovou diagnostikou. Lokomotiva disponuje jmenovitým trakčním výkonem 6 400 kW a nejvyšší provozní rychlostí 200 km/h.

Odebírat
Upozornit na
guest
92 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Dan

Okruh není ve Velimi ale v Cerhenicích. Z Velimi k němu vede jen vlečka.

Olda

Vím, že článek je už poněkud starší a i můj dotaz je také poněkud mířený bokem… Ne však zcela scestně. Za mě kup takto vybavený „Siemensky“ , právě s ohledem na využití u VUŽ, určitě dobrý… (4 systémovka s rozsáhlou elektronikou, …nevím, kde se dá sehnat nová a za kolik). Že je deset let stará není až tak zásadní, otázkou je míra opotřebení a unavenosti jednotlivých komponent. Snad jen to mohli usmlouvat na trochu nižší cenu, ale dejme tomu… Ale všiml jsem si poznámky, že čtvrtý systém je 1500V DC, a že je ji tak možno použit při zkouškách s… Číst vice »

Alexandr Mikulka

Milý příteli, kdybyste byl vynaložil alespoň minimální námahu na práci s vyhledávačem, tak jste mohl zjistit, že soustavou 1,5 kV DC je lektrizováno např. celé Nizozemí s výjimkou VRT a čistě nákladní tratě Betuwelijn, jakož i třetina Francie včetně například rozsáhlého příměsta kolem Paříže. A kvůli tomuto je na okruhu 1,5 kV, ne kvůli Bechyňce.

Olda

Poznámka k 1500V DC byla s mírnou ironií, neb o elektrizaci touto napájecí soustavou ve FR a NL vím cca od roku 1982, kdy jsem se začal o „vláčky“ trochu zajímat. Větný konstrukt nebyl koncipován jako přímá, oznamovací řeč, ale spíše jako rétorický obrat, zcela jistě ne se směrováním k radě – neumíš hledat na www. Ale i tak díky za reakci, i když jsem spíše si přál, aby někdo zareagoval na větu poslední, a třeba odkázal na nějaký zdroj. Zde mi totiž síť nic nenabízí, anebo to chce opravdu znalosti pokročilejšího vyhledávání. Jde však spíše o volnou reakci k… Číst vice »

Vladimír Benada

Člověk je zdegenerovaný civilizací a tak příroda je na tom špatně a podobné je to s českým jazykem.Čím víc šdudovaných tím víc je svět složitější…..

Kosmik

Divný článek, ale chápu že ho budeme číst ještě 5 x, s tim kdo co řekl. Pan Siemens je ještě naživu? To mu musí být hodně let.

Jerry

Milá redakce české dráhy neprovozují lodě …nemají žádnou flotilu ..ale depa kolejových vozidel potažmo jejich střediska údržby.ty mají El. Nebo dieselové lokomotivy.bud napíšu dislokace nebo v provozu.

fensterglaser

Výraz flotila se též používá i pro jiné dopravní prostředky. Je ale pravda, že nemusíte vědět všechno.

Jan

Výraz flotila se krom lodní dopravy, používá běžně i v letectví nebo na železnici, viz třeba odkaz níže.
https://media.amtrak.com/2020/08/amtrak-prepares-for-new-diesel-locomotive-fleet/

Tak si prosím ty svoje rádoby poučky nech od cesty… díky.

ezechiel

he? vy fakt argumentujete anglickym clankem, kdyz je rec o cestine? a co tak argumentovat nejakym slovnikem cestiny? tam se pise jen o kosmicke a lodni doprave. ale jasne, ze tam za nekolik let bude i vlakova doprava, kdyz se cestina i kvuli teto strance tak devalvuje. myslim, ze tohle slovo zacali pouzivat v oddeleni propagandy ve student agency a pak se sirilo dal jak coronavirus

Y.K.

Co je na úplně běžném českém slově flotila Češtinu devalvujícího?
Normálně bych to ignoroval, ale když už jste takový bojovník za čistotu jazyka, tak se běžně na začátku věty píše velké písmeno, stejně tak u jmen firem a jazyků a přiznejme si, psát ji bez nabodeníček je také forma prznění. Jo a coronavirus je anglicky, to nám sem netahejte, česky pěkně s „k“. 😀

Alexandr Mikulka

U jmen jazyků se fakt NEPÍŠE velké písmeno. Takže máte v češtině také mezery.

Y.K.

No vidíte to, máte pravdu. Naštěstí jsem se nikdy nesnažil tvrdit, že bych mezery neměl. 🙂

Jan

„Argumentoval“ jsem s odkazem na článek na webu Amtraku, protože se jedná o značně ikonickou a významnou železniční společnost a „debata“ byla o tom zda se slovo „flotila“ používá v železničním prostředí.

Ale vzhledem k tomu, že je ti asi zatěžko použít google, tak tady je třeba jeden článek z českého prostředí a jistě jich najdeš i více…
https://zeleznicar.cd.cz/zeleznicar/zpravodajstvi/flotila-zapadoceskych-regiosharku-je-jiz-kompletni/-4166/20,0,,/

Takže prosím, příště neplítvej časem na to abys napsal podobnou pitomost jako Jerry výše.

Juraj

Když už, tak česky je to koronavirus.
Jazyk je každopádně živý a to, že v 19. století si nikdo neuměl představit dnešní pojetí „vozového parku“ na silnici, železnici či v letectví, by nemělo dnešní jazyk omezovat.

Jan

Lze jen souhlasit.

Y.K.

Tak tak. Ono už samotné slovo lokomotiva, že. Převzaté od Britů a z latiny. A co takové elektrická? Elektrický k nám se dostalo jako technologický pojem asi z angličtiny, ale jinak pochází ze staré Řečtiny. Bijci za čistý jazyk v době obrození navrhovali „síla blesková“. Jazyk se plní novými slovy neustále, jiná se zapomenou, jiná změní význam nebo výslovnost, není to nic vytesaného do kamene, je to živá věc reflektující danou dobu. Navíc kdo se někdy snažil komunikovat v cizím jazyce ví, že nejdůležitější je přenos informace a porozumění sdělení, purismus je jen okrasa primárního cíle – schopnosti komunikovat.

milan

Mi neumíme udělat vlastní že kupujeme desetiletý budoucí šrot,Hmm🙁

Jerry

Je to čtyř systémová loko a takovou zatím škodovka nevyrábí..

M262

řada 380: 1,5 kV ss, 3kV ss, 15 kV 16 2/3 Hz, 25 kV 50 Hz. Jsou 4? Stejně jako Vectron, Traxx MS2 i MS3, ES64U4, ES64F4

Haha

Doporučuji učebnici českého jazyka pro 3. ročník ZŠ.

Jan

Kdo jsou ti “my”…? 😀
Díky.

Gwann

My neumíme. Poslední pokus skončil průšvihem. Drahé to bylo, pozdě to bylo, údajně to i blbě jezdí…a nevím, zda to jde vyrábět kdyby se chtělo…kvůli normam

Avlaky

Škoda sama řekla že už vyrábět lokomotivy nebude, že konkurence je lepší

MirekK

Proč dávat mínus za neutrální informaci, když to Škoda opravdu řekla?

MirekK

Proč dávat mínus za neutrální informaci? To není věc líbí-nelíbí, ale prosté konstatování…

Avlaky

A jakou vlastní? Pokud vím tak se v ČR se žádná lokomotiva na El. trakci nevyrábí, CZ Loko má sice už nějaký plán ale 120km/h je málo

Lemmy

A to sem píše budoucí mrtvola…

MirekK

Ano, neumíme. Škoda ukončila vývoj lokomotiv, minimálně to není její „vývojová priorita“ – více třeba zde:
https://www.denik.cz/ekonomika/skoda-transportation-prace-viceprezident-majer-20200126.html

Gwann

Jak moc se liší jednotlivé serie/verze Vectronu? Aby si CD postupně neporidila ucelenou sbírku všech moznych verzí…to je praktické pro údržbu.

Leinad

Tak šukafony taky jsou v různých verzích. 809 až 814, solo Esmeralda s Kasandrou, číslo 811 se opakuje.

Gwann

Jen sukafonu bylo původně kolik? 500? A nedojezdila taky Esmeralda s Kasandrou na tenhle status typu?

Myslím, že není třeba mít zase dvě mašiny jedné řady, a k tomu kazdou jinou… (Princezny…)

Pe.tr

Ne , to nejsou princezny. To jsou carevny .

Jiří Kocurek
Jan K.

Tak když ty vectroni mají takovou sílu tak by to chtělo ještě, aby za to byl zařazen větší počet vozů. Ale až po skončení krize korona vir.

Jerry

Nová stojí asi kolik 100 mil.?

Tonda Sehnal

Osciluje to kolem této částky. Viz mnohá tisková prohlášení kupujících dopravců. Záleží na počtu objednaných a požadované výbavě.

Mirek

Ty poslední dva odstavce si trochu protiřečí. V prvním se píše, že má max. rychlost zvýšenou na 210 km/h. A v druhém, že je na 200 km/h.

MildaIV

V textu je to napsáno naprosto jednoznačně – 210 km/h na okruhu ve Velimi, jinde 200 km/h.

XXXD

No úplně nevím k čemu bude na okruhu rychlost 210 km/h. Pokud si dobře vzpomínám tak pro vozidla bez naklápěcí vozové skříně je na okruhu maximální rychlost 200 km/h.

Valtteri

Ano i ne. V rámci testů lze povolit i vyšší rychlost za stanovených podmínek. Stejně jako se v rámci testů zajíždějí zkoušená vozidla i ve vyšších rychlostech, než je později jejich stanovená konstrukční rychlost. Snad dává smysl, jak jsem to napsal. Vypadá to krkolomně, uznávám.

Richard

Kdyz ten Vectron bude litat po okruhu,to by mohlo zase VUZ pujcit 124.601 na osobku. Kus za kus. 🙂

Pitrys

Ta toho ale moc neutáhne…

asdfg

A může vůbec sama vlastní silou po síti SŽ?

Jiří 3

124 myslím, že na síť SŽ může, akorát nevím, jak moc je uzpůsobená pro pravidelný provoz.

Kubrt

V čem spočívá „uzpůsobení pro pravidelný provoz“?

Pitrys

Četl jsem, že má omezení skrze brzdy na síti SŽ na 80 km/h. Taky má při výkonu 2500 kW převod na 200 a z toho vyplývající tah 120 kN. Takže pro normální službu…nevím.

Jerry

Úplně debilni napad

Petr

ty jo, pára, koně, diesel, elektrika a vše v jedné lokomotivě!

Richard

Ta masina teda zere vsechno… Seno,trava,uhli,voda,nafta,elektrina.. nezapomneli jeste na tendr, Nebo ten Vectron je „tendrovka“ ?

Štěk zapesal

Co to žeré…
To sa neboj teta, vas ne 🤣

Jan

To je sen! 😀

vjkm

Se nedivím, že byla tak levná, když neumí vodík.

Martin V.

Napětí 1500 V, výkon 6,4 MW, rychlost 210 km/h a nejnovější ETCS. Takže ČD konečně našly ideální vozidlo pro Bechyňku! Jen nevím, co by tomu říkala měnírna v Malšicích. :-O

Jiří Kocurek

Ta se ke slovu nedostane. Lokomotiva je pro tu trať příliš těžká.

Mirek111

Copak, těžká, ta je standartně, ale, ty OBLOUKY, jak by asi kroutila….

Jiří Kocurek

Proč ty mínusy? Bechyňka opravdu není traťové třídy D4, aby na ní Vectron mohl vjet. Nikdo rozumný snad nevjede lokomotivou mající 22,5 tuny na nápravu na trať, kde je dovoleno 18 tun na nápravu.

Vít Jůza

Tak se Bechyňka bude muset trochu povyspravit a převést do odpovídající kategorie, aby tam mohly jezdit ty přímé expresy z Berlína …

Vojtíšek

Co třeba vtip, humor, slyšel jste někdy ta slova?

Martin V.

Jako autor původního příspěvku musím potvrdit, že se jednalo o takový malý vtípek. 🙂 Třída zatížení B1 ani poloměry oblouků nejsou pro takovou lokomotivu vhodné a naopak ty své top parametry by neměla šanci tam ani v nejmenším uplatnit. Jak už ale někdo vážně zmínil v předchozí diskusi, naše nejtěžší elektrické lokomotivy nevyžadují D4, ale stačí jim třída C3 (třeba Smíchov, Nezamyslice). Těžko říct, jestli by dnes SŽ schválila podle podobné logiky třeba stotunovou lokomotivu pro tratě „D4 exclusive“.

Pavel

Já jsem jel v létě na Bechyňce Bobinou a zpátky RegioSharkem (pokud jsem tu modernu nepopletl). Bohužel ta moderní souprava se vůbec nevešla do oblouku u Sudoměřic u Bechyně, kde jsme jeli méně než krokem, hrozný skřípot a drncání, že jsem čekal, kdo tu přetlačovanou vyhraje, zda podvozek nebo kolejnice. Snad se pár chytrých hlav dá do hromady a zajistí pro danou trať vozidla pro její specifika.

Pe.tr

Autobus

Džaro

Spíš trochu upravit trať tak, aby byla konkurenceschopnější a rychlejší (věřím, že by to šlo udělat i za paralelní udržení muzejního stavu)

BND 30

Copak Malšice…ale Chuchle, aby nevycucla trafo ven z domečku…

asdfg

Na 1500Vss nemá Vectron výkon 6400kW. Něco mi říká že na 1500Vss by měl mít 5200kW nebo 5400kW.

Leinad

Předpokládám že mašina s takovým výkonem má omezení proudu/výkonu.

Jerry

Není to ani vtipné ..loko o výkonu 6000kw poslat na lokalku je ekonomická sebevražda.

Radiátor

První vlastní vectron pro české dráhy.
Takže české dráhy aktuálně vlastní 23 moderních lokomotiv ?
20x 380
2x Taurus
1x vectron.
A zbytek mají půjčený.
Nebo jsem se někde seknul ?

Avlaky

A 10 mají pronajmutych vectronu

Jiří 3

Ano, mělo by to sedět.

noerf

ČD mají 33. interoperabilní lokomotivu. 20 kusů řady 380, které chtějí prodat, 2 ks rady 1216, která se již osm let nevyrábí a deset pronajatých Vectronů. Nyní jednoho koupili.
Pokud vezmu ETCS, v řadě 380 není, ve Vectronech je. Takže z hlediska připravenosti jsou na to ČD velmi bledě, pokud nestáhnou lokomotivy Cargo, které by mohlo být v roce 2025 připravené na provoz pod ETCS dobře.

Haha

Běží výběrka na nákup a nájem.

Jakub P

což u ČD nic neznamená, protože to většinou končí zrušením výběrka…

noerf

Jenže ČD budou lokomotivy nuceny koupit, protože by jinak přišli o tratě. Leda by dávali ETCS do starších lokomotiv, do kterých několik výběrových řízení zrušili.

Avlaky

Nepřišli, nikdo jiný by tolik lokomotiv neměl nejspíše by se to odsunulo

Leinad

Místo riskování, že by šukafon bez ETCS teoreticky mohl vjet před nějaký express, raději pošleme auta a autobusy na nezabezpečené silnice a přejezdy. 😉

a8n

Do 362 už se doplňují ve velkém.

Avlaky

ČD 362? Však chtějí koupit nové mašiny, tak proč by dávali etcs do starých

M262

Můžete být prosím konkrétní? Která čísla ES jsou již vybavena ETCS?

Alexandr Mikulka

Co to znamená „přišli by o tratě“? Kdo konkrétně by přišel o jaké tratě?

Ten_z_Bíliny

Sjednocení řad lokomotiv u ČD pokračuje dobře.

Travegoist

Pro ty co moc nevidí mezi řádky je potřeba uvést, že se jedná především o stroj pro komerční aktivity VUZ, v nichž má (konečně) nahradit zásadně přesluhující stroje..

Radek

No, za cca 60% ceny nové, kdo by to nebral. S tím, že se na nákladech bude podílet VUZ…

_Pavel_

Tak u 109E je i problém, že to nikdo mimo ČD neprovozuje 🙂

Avlaky

Zssk ne a pak VUZ (ty od DB používají na okruhu)

Vím že to jsou mírně jiné lokomotivy, ale základ je stejný

Peter

Na SK mame 2 kusy

X 1

Ale stabilně ve šturcu. 🙂