Do Česka dorazil čtyřsystémový Vectron, bude jezdit pro České dráhy a VUZ
Lokomotivu budou využívat z 80 % České dráhy.
Na železniční zkušební okruh ve Velimi dorazila čtyřsystémová lokomotiva Siemens Vectron, která rozšíří flotilu Českých drah. Bude ji také využívat Výzkumný ústav železniční (VUZ).
Lokomotiva přijela z Německa v bílém laku, ve Velimi dostane speciální polep. Na okruhu bude využívána pro testování různých typů kolejových vozidel. „Díky vysokému výkonu 6,4 MW, kterým lokomotivy Vectron disponují, je možné je používat ke zkouškám v tažném i brzdném módu, kdy slouží jako zátěž pro jiná kolejová vozidla,“ uvedl Siemens letos na jaře při nákupu této deset let staré lokomotivy. České dráhy za ni zaplatily 70 milion korun.
V obdobích, kdy nebude lokomotiva na okruhu plně vytížena, bude zařazována do běžného provozu v osobní dopravě Českých drah. Do provozu se má dostat do konce roku.
Pro České dráhy půjde o 33. interoperabilní lokomotivu ve flotile. „Pro testovací jízdy ji budeme pronajímat naší dceřiné společnosti VUZ. Půjde přibližně o 20 % kapacity. Zbývajících 80 % ale připadne na výkony realizované v čele našich vlaků po celé republice i v zahraničí, kde v současnosti jezdí pronajaté Vectrony nebo lokomotivy řad 380 a 1216,“ řekl Michal Kraus, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro provoz.
Ideální stroj pro Velim
„Tato lokomotiva se ideálně hodí pro zkušební činnost na okruhu ve Velimi. Je čtyřsystémová, takže ji můžeme využívat i při testování vozidel na napájení 1 500 V používané v Nizozemí nebo ve Francii. Pro rychlé testy na okruhu ve Velimi má zvýšenou maximální rychlost na 210 km/h a je vybavena nejvyšší úrovní zabezpečovače ETCS dle specifikace Baseline 3, což vyhovuje při testování systému ERTMS/ETCS,“ řekl při oznámení o nákupu nové lokomotivy Martin Bělčík, generální ředitel VUZ.
Lokomotiva pro České dráhy byla vyrobena v závodě Siemens Mobility v Mnichově-Allachu a společnost ji doposud využívala při testování. Českým drahám bude lokomotiva předána do konce letošního roku. Kromě jednotného evropského vlakového zabezpečovače ETCS bude vybavena GSM-R a dálkovou diagnostikou. Lokomotiva disponuje jmenovitým trakčním výkonem 6 400 kW a nejvyšší provozní rychlostí 200 km/h.