Do Brna dorazily nové parciální trolejbusy, všech deset bude do konce srpna

Nový trolejbus Škoda 32Tr pro Brno. Foto: DPMBNový trolejbus Škoda 32Tr pro Brno. Foto: DPMB

Jde o dodávku z rámcové smlouvy na 40 nových trolejbusů.

54 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Traman

Oskliva karoserie srot SOR s naprosto nepraktickym resenim interieru. Meli misto toho radeji objednat dalsi s karoserii Solaris – to je nejlepsi co tady kdy jezdilo.

kody

Trochu zbytečný luxus pro Brno. Pět let mají panický strach pustit v pravidelném provozu parciály mimo troleje a když už to zkusí, tak je to na dálnici, kde to brzdí ostatní dopravu.. Vrchol využití je tak objížďka bloku při výměně kanalizace. Ať si vezmou příklad z Budapešti, kde je polovina trolejbusových linek založena na parciálech. Rovnou se nabízí použití na lince 67, která smradí s dieselovými autobusy přes vnitřní centrum.

Jiří Kocurek

Hned zkraje to jezdilo při výluce 32 a nebyla to objížďka bloku.

Petr Novák

67 je už několik let zralá na klouby. Zabít ji sólo parciály by bylo to nejhorší, co by mohl DPMB udělat.

Luděk

Ona je hrozně hezká představa že v okamžiku kdy mám parciální trolejbus tak s ním mužů kamkoliv ale ono to takhle nefunguje protože trolejbusy mohou jezdit pouze ve své určené trase. Můžu uvést příklad v době kdy jse opravovala křižovatka u Semilassa byla 30 poměrně dlouhou dobu obsluhovaná autobusy než drážní úřad schválil výlukovou trasu. Samozřejmě je to možné obejít tím že rozšířiš i na přilehlé ulice jako například tuším v Plzni.
67? Za mě určitě ne
Spíš 32 protáhnout až na Technologický park.

Zdeněk Sýkora

Je to jen o přístupu místního úřadu. Někde se podobný problé vyřeší za 24 hod, jinde to řeší měsíc…

Renda

V úvahu hu přichází v úvahu linka 67 . Dráty na Optatovu , jezdila by přes Úzkou na Zvonařku a zpět. Z centra k NC bus.

Michal

Autobusu je dost ať ty nové trolejbusy jezdi pouze na trolejbusovych linkách.

Zdeněk

S ohledem na všeobecné směřování, vývoj cen atd. bude nutné řešit i rozvoj trolejbusů někam dale. Ideálně právě v kombinaci s bateriemi. Kde to má smysl drát, kde ne baterka a kde ano ta ne(což je skoro všude), tak nechat klasický bus. Ale určitě bude některé směry třeba nahradit a případně sloučit,neb by docházelo k nesmyslnému překrývání trakcí kvůli malému kousku bez drátu.

Jiří Kocurek

Jenže se 20 kusy a 13 linkami? Jakékoliv prodloužení musí navíc schválit Drážní úřad, ikdyž tam nejsou troleje. To je na … změnu legislativy. I za cenu, že parciální trolejbus bude muset mít registrační značky.

Zdeněk Sýkora

Proboha nikde nepíšu že na všech linkách a hned. Začneme tím, že takové 25, 33, 37 jsou v kloubech… Pak je potřeba udělat podrobný rozbor co by kde šlo udělat a následně žádat o změnu. Co povolovat? Prodloužení čehokoli kamkoli je nutné žádat o změnu licence na linku. A jediné, co je navíc, je prohlášení úseku bez TTV za dráhu. Tohle vše lze zvládnout v 30 denní lhůtě na vyřízení licence, dělá to prakticky jeden úřad, resp. na mnohých magistrátech to dělá jeden a ten samý člověk. Ano, v Brně je situace složitější stran přístupu místního úředníka, který se na… Číst vice »

iron_liver

Jsem zvědavý, jak s parciály DPMB naloží, příležitostí pro nahrazení autobusů na stávajících linkách či úplně nové, vylepšené linkové vedení ve vybraných oblastech je v Brně mnoho a mnoho. Aktuálních 10 ks parciálů 26Tr je využito na celodenní lítání pod dráty s baterkou a jen příležitostně se baterka využije při výlukách – jakýkoli pravidelný provoz mimo dráty DPMB vylučuje s argumentem, že „na to parciály nekupovali“, což mi připadá jako argument na facku. Doufám, že se zvýšením počtu vozů dojde k nějakému mentálnímu posunu a nebude z toho jen další zbrojení pro hypotetické výluky.

Pan průvodčí

Brněnský podnik by potřeboval svěží vánek. Trolejové vedení chátrá, linkové vedení nereagující na skutečnou poptávku – např. vozí se vzduch ze Stránské skály, trolejbusy na Pálavském náměstí přetékají, nulová preference tramvají, rozvoj infrastruktury taky dost slabej. Podstatně chudší Ostrava udělala proti Brnu za posledních 10 let obrovskej kus práce.

Zdeněk

V čem chátrá? Při pohledu na armatury jsou v průměrném stáří, jen jsou velké zásoby historických věcí, které ale na provoz nemají vliv, jen vypadají staré,případně se takové i dělají jako nové a mají své opodstatnění v provozu.
A že se montuje jak se montuje, to je věc druhá. Ale zchátralé není.

Jiří Kocurek

Nulová preference tramvají? A proto mají před křižovatkama předvěsti a u ZOO je železniční přejezd, aby je každý pustil?

Pan průvodčí

Pravda, úplně nulová není. Ale v samotném širším centru dost pokulhává a to pro tak drahý segment dopravy není úplně žádoucí. Při vyšší preferenci by to mělo vliv na průměrnou rychlost a v konečném důsledku i na počet vypravených vozidel.

Marztin Grill

Preference MHD na křižovatkách není v gesci DPMB. Ti mohou navrhovat a žádat, ale schválení a realizaci neovlivní. A protože na dotčených místech sedí autysti, dochází spíš k redukci preferenčních křižovatek, než k logickému nárůstu jejich počtu.

Zdeněk

10 vozů nic neřeší, to je opravdu jako záloha pro výluku. Nastane výluka, bateriové vozy jezdí na lince a na výluku zase busy…

iron_liver

Nemusí jít hned o páteřní linku, např. v Líšni těch stávajících 10 ks mohlo zabránit tvorbě linkového paskvilu po dostavbě trolejbusové trati na Jírovu, jen by DPMB musel opustit ten původní vlhký sen o zajišťování maxima výluk parciály. Nestalo se tak, ale doufám, že při zdvoj-, resp. ztrojnásobení parciálové flotily už k tomu dojde.

Ondra K.

Při úvahách nad provozem parciálů je potřeba zohlednit fakt, že není vhodný zatěžovat baterky nějakým trvalým ježděním do kopců bez trolejového vedení.

M H

Tak on i parciál pod dráty může dávat ekonomický smysl v podobě snížení špičkového odběru, pokud třeba vyjede v ranní či odpolední špičce kopec na baterku. Sníží se potřebný špičkový výkon a ve výsledku se ušetří na elektřině, protože se dobije mimo výkonovou špičku. Navíc pokud vám někdo autem zablokuje trolejbus v neutrálním poli, tak s parciálem to není problém – popojede na baterku. Klasický musíte rychle odtlačit ručně, nebo bude zralý na odstavení, protože po chvíli bezproudí může přijít o tlak vzduchu v brzdách…

iron_liver

Umí to přepnutí zdroje energie parciály nějak vyhodnocovat a přepínat automaticky? Co píšete, dává smysl, ale jedině v případě, že to řeší automatika, nikdy jsem nezaregistroval, že by před kopcem na parciálech řidič shazoval faje a využil takto cíleně baterku – a vlastně netuším, jestli je to potřeba nebo ne.

Co se zablokování v neutrálním poli týče – ano, je to přidaná hodnota parciálu, ale ekonomicky neobhajitelná pro nákup za účelem 100% provozu pod dráty.

Zdeněk Sýkora

Ano, umí, stačí omezit proudovou hranici a co je nad se bere z baterie. Už jen například při námraze automaticky baterie doplňuje úbytky. Což je super, protože se námraza pak vůbec nelikviduje…
Jinak tento systém je výhodný, neboť se omezí překročení 1/4 hodinového maxima.
Na mrtvém místě může trolejbus zastavit, ale stává se to velice vyjímečně a většina řidičů nemá problém s průjezdem. Trolejbusy jezdí přes 100 let a těchto případů je minimum.

Ondra K.

Nouzový popojetí na baterku by měly umět i 27Tr a 31Tr. Jen Brně se to bůhví proč nepoužívá.

Zdeněk Sýkora

Umí, používá se to, ale je to opravdu velká nouze, max 100m se to plazí, ne jede, plazí, nejde kompresor atd. A samozřejmě tím baterie dostává na prd…, protože se používá obyčejná na 24V. Následně musí baterie projít kontrolou.

Ondra K.

Tak já to myslel hlavně v souvislosti s nějakým pocuknutím ze sekčáku, kdy je potřeba ujet jednotky metrů. Je jasný, že na vozovou baterii se nějaký velký vzdálenosti jezdit nedají.

Zdeněk

Ano, k tomu je, ale i tak pak musí být provedena její kontrola, je to zaznamenáno I na dispečinku a je to fakt ojebavka. Takže se každý snaží, aby to nemusel.

PvvS

A kolik cyklů ty baterie dají ? Aby nebyly za 2-3 roky na výměnu..

iron_liver

Nejsem si jistý, jestli dotaz patří opravdu mně – nicméně životnost baterií běžně nebývá problémem dopravce, jelikož ten si definuje předpokládaný proběh a podmínky provozu a na tomto základě se minimální požadovaná životnost zasmluvní. Zdechne-li baterka dřív, jde výměna za dodavatelem.

Studý Chudent

To nám zas Havránek s Vaňkovou škrtnou spojů

User

A co jejich využití na autobusových linkách, které jezdí skoro celé pod vedením?

liposh

A to je například která?

User

Např. 72 mimo špičku jezdí pod trolejemi prakticky celou trasu.

M H

Nicméně mimo prázdnin a víkendů by krátké vozidlo kapacitně nestačilo. Takže možná v rámci nějakého provozního propojení s šejdry na 30 částečně ano, jinak ne.

M H

Navíc vaše „prakticky celou trasu“ znamená přibližně 50%. Aneb Králo pole nádraží – Záhřebská jsou zhruba 2 km pod dráty a následně Záhřebská – Technologický park máte zhruba 2 km bez drátů.

Jiří Kocurek

Ve špičkách jede až do Obřan:
https://mapy.cz/s/falorozugo

tmsq

76 Letiště Tuřany.

David K

Tak zrovna E76 mám pocit jezdí od grandu přes autobusák a dál jsem zahlídl po ostravské a ne po olomoucké. Takže pod dráty jede tedy jen po řípské. Teď otázka, jestli kvůli kilometru pod drátama to má cenu?

PetrN

Hlavně na E76 jsou upravené interiéry autobusů s odkládacím prostorem na velká zavazadla kvůli letišti… a ano, jezdí po Ostravské, takže tam je parciální trolejbus totální blbost

VHbrno

A nezapomínejme na to, že by tady trolejbus mohl jet pod dráty pouze do chvíle, kdy dožene před sebou jedoucí pomalejší 31/33. Obecně se dá říct, že pro expresní linku je to zcela nevhodný dopravní prostředek.

Zdeněk Sýkora

podívejte se, kudy to jede, pod dráty tak 20%, navíc jak vyřešit objíždění vozů linek 31/33? Prostě provozní nesmysl.

David K

Na 44 a 84 jezdí ve všední dny klouby.

M H

Úsek Stará osada – Mendlovo náměstí je 6 km bez troleje. Na to navazuje 3 km kolem Výstaviště z jihu taktéž bez troleje. Plus 4 km od Králova pole přes Lesnou. To bych s 10 km dojezdem neriskoval… Navíc nyní ještě s rozkopaným Tomkáčem bez drátů…

Jiří Kocurek

… a s rozkopaným mostem přes Ostravskou. Leda tu linku provozně rozpůlit na severní a jižní část.

Petr Novák

Což by mohlo být žádoucí i kvůli omezení zpoždění. Osobně bych ji rozdělil klidně i na tři linky. KPN – Mendlák, Mendlák – Stará Osada a Stará Osada – KPN – Technopark (což by do budoucna umožnilo zrušit linku 72, resp. 53, tedy úspora jedné linky). Jen je problém s odstavováním vozů na Mendláku a Staré Osadě, protože tam na ně jaksi není moc místa. Což je taky důvod, proč teď 44 končí na ÚAN. Pokud by se toto do budoucna podařilo vyřešit, pak si takové roztržení umím představit jako funkční.

Jiří Kocurek

Roztržení na KPN má jednu nevýhodu: Víc jak 3/4 lidí jede zkrz.
53 už nejezdí, nahradila ji 72 a ta sváží lidi do kampusu VUT + firem okolo a funguje taky jako posila 44/84. A dával bych si pozor na ztrátu spojení Skácelova-Jundrov, prázdné to tam nejezdí.

Petr Novák

Skácelova – Jundrov bude i nadále zajištěno tou linkou KPN – Mendlák.
Jestli jsem pochopil plány DPMB správně, tak linka 72 je jen výluková a po výluce se má 53 opět vrátit. A myslím, že jedna linka v dané trase, se společným intervalem dnešní 44/84 a 72 by pro cestující bylo ve výsledku lepší, než dvě linky, každá končící někde jinde a každá jinak se zpožďující.
Ale jak píšu, kvůli složitému odstavování na Mendláku a Staré Osadě je to v současné situaci stejně nereálné. Jinými slovy, momentálně je to stejně jen vlhký sen 😉

Zdeněk Sýkora

A ptal se někdo na DPMB? Že se o něčem nemluví ještě neznamená, že se to neřeší a bez oficiálního dotazu je to věštění z křišťálové koule.

Michal

Po skončení výluky na Tomkáči se má zrušit linka 72 a má tím vzniknout nějaká expresní linka, která propojí Tech.p- KPN- a dále přes Tomkovo náměstí. Má končit někde v Obřanech nebo na Vinohradech (teď přesně nevím, o jaké části se mluvilo), ale nějaká východní část města.

Petr Novák

Ten článek v Deníku jsem četl a byl plný nesmyslů, které si navzájem odporovaly. Nicméně já jsem to pochopil tak, že po skončení výluky bude opět zavedena linka 53 a tu doplní expresní linky na Černovické Terasy, které nahradí E75. Tedy do Obřan, podle všeho, naopak žádný expres jezdit nebude. Nicméně tyto linky mají být expresní i v oblasti Technoparku, jako byla E56 před zkrácením. To se mi pak potvrdilo i v plánech radnice, kde se s linkou 53 nadále počítá pro lokální obsluhu a posilu okružních linek.

Kuba

Tak tohle se hlavně mělo řešit před pořízením, mohly se koupit s dojezdem třeba 15 km.

Zdeněk Sýkora

Z Mendláku po KPN to může jet pod dráty. Nezajímá mne stav dnes, ale jak to udělat. To je Riviéra tak významná zastávka, že to musí tudy? Ne, vždy to vyřešit.

Michal

44/84 má 2x hodinu jízdy. Je kloubová. Kolik by bylo těch parciálů potřeba? Imho 10 parciálů pokryje garantovaně s bídou tak akorát třicítku o víkendech.

Jiří Kocurek

Podřizovat kapacitu linky její trakci, to rozhodně ne.