Železnice

Do Berlína dál s přepřahem. České dráhy zatím vectrony naplno nevyužijí kvůli DB

Lokomotiva Siemens Vectron. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Lokomotiva Siemens Vectron. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Vlaky mezi Prahou a Berlínem budou i v novém jízdním řádu dál stát patnáct minut v Drážďanech kvůli přepřahání lokomotiv. A to i přesto, že si České dráhy pronajaly pro nový jízdní řád nové vícesystémové lokomotivy Siemens Vectron pro provoz na trase Praha – Berlín – Hamburk, aby čtvrthodinová zastávka v Drážďanech odpadla

Důvodem je nedostatek německých strojvedoucích přeškolených na obsluhu vectronů. Kvůli tomu budou DB dál nasazovat z Drážďan své lokomotivy, na které mají proškolený personál. K plnému provozu vectronů i většímu zrychlení by mělo dojít od poloviny příštího roku.

Informaci potvrdil mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský. Podle něj posunutí startu souvisí i s dalšími vlivy, například zahájením provozu na vysokorychlostní trati Erfurt – Ebersfeld a s tím vyvolané největší změně jízdního řádu v Německu za několik desetiletí nebo nasazení nových jednotek ICE4. „Školení personálu DB na lokomotivy Vectron bude probíhat i v prvních měsícíh roku 2018,“ dodal Štáhlavský.

Proto podle něj budou od změny jízdního řádu lokomotivy Siemens Vectron nasazeny na vlaky v úseku Praha – Drážďany / Lipsko a několik strojů bude vyčleněno pro školení personálu DB. „V polovině roku 2018 pak dojde k zahájení přímé vozby Vectrony v celé trase Praha – Berlín – Hamburk,“ dodal Štáhlavský.

I s přepřahem ale spojení do Berlína od prosince zrychlí, především díky modernizaci úseku Drážďany – Berlín. I díky tomu bude cestování vlakem z Prahy do Berlína opět rychlejší než autobus.

Změna je podle Štáhlavského už zapracovaná do jízdního řádu a projeví se zrychlením vlaků. O kolik, to ještě není jasné: ani německý jízdní řád zatím nenabízí pro jízdy po červnové změně rychlejší spojení, než které nastane v prosinci. Podrobnosti chce dopravce zveřejnit v listopadu.

České dráhy si pronajaly deset lokomotiv Siemens Vectron na 10 let od společnosti European Locomotive Leasing (ELL). Včetně údržby je objem kontraktu 1,6 miliardy korun.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Rado
Host
Rado

Proč nejezdí čeští fírové do Německa? Jednoduchá odpověď. Kurz strojvedoucího v Německu přijde na cca 35-40.000€uro. Do Drážďan, tuším platí pro české fíry doložka D-100. Což je ještě pozůstatek ze socialismu, ovšem postupem času, v závislosti na modernizaci, trochu obměněný. Seznání tratě je až druhotnou záležitostí. Učí se však nejen trať hlavní ale i eventuální objizdné trasy. A ano vl.zabezpečovače pzb/lzb a etcs se vyučuje taktéž. Dle mého názoru by ČD, při investici do vlastního personálu mohly jezdit až do Hamburku. Muselo by se však v Berlíně, provést střídání strojvedoucích. Mám za to, že systém služebních bytů by toto vyřešil.… Číst vice »

Pavel
Host
Pavel

A český strojvůdce zná všechny „české „stroje ? Ani náhodou. Do Berlína by klidně mohl dojet, ale variantních tras je několik, některé s LZB, bez zkoušek V max 160 (PZB). Do Hamburku těžko, jelikož by neměl povinnou pauzu po 4 hodinách. A DB Fernverkehr moc lokomotiv řady 193(383) neprovozuje, ČD je pro zácvik nepůjčí, protože samy nemají, tak na čem by němečtí strojvůdci dělali povinný zácvik v zákonném rozsahu.

Chachar Budvar
Host
Chachar Budvar

Nekmitají také náhodou ty čd vektrony na německých mostech, či soumostích ??!!

kolomlýnské
Host
kolomlýnské

Myslím si že čeští strojvedoucí nenasazují na tak dlouhé rameno hned z několika důvodů-1.už moc velká vzdálenost od PP a tím i od domova nehledě na -(problém s ubytováním).2.by byl dlouho na cestě když uvažíme vzdálenosti v Německu a jak vlak dlouho jede to už by odporovalo i předpisům apod..Takže tady bych problém nehledal.Ale na druhou stranu asi nebude problém ani v tom že něměčtí strojvedoucí neznají Vectrony a trasu.Je to škoda no takhle si budeme muset na jízdu lokomotiv počkat ještě pěkně dlouho-i když třeba se to podaří ještě třeba k první změně grafikonu vyřešit….

Franta
Host
Franta

…a pak se uklidněj vášně, že „DB objíždí Česko“.

Oskar Štejfa
Host
Oskar Štejfa

Takový trochu laický dotaz – proč nemůžou čeští fírové až do Berlína? Je tam ještě nějaká jiná překážka, než že by se museli trať naučit?

miekk
Host
miekk

A jak jedou vectrony z přechodové stanice do Drážďan? Veze to náš fíra, který má seznání, anebo dostává pilota? Mám takový divný pocit jen já, jako kdyby to od Němců byl tak trošku naschvál? Jako kdyby to byla zas nějaká obezlička, jak si chrání svůj trh před vstupem někoho jiného.

Šnek
Host
Šnek

Němečtí fírové na rameni Praha – Drážďany budou Vectrony znát jako řadu 371.

Roman Srp
Host
Roman Srp

Spíš tento problém pro ně není priorita, což se tak nějak nedivím.. Spíš je úsměvné, že Němec nezná německý stroj 😉

Ondřej Zaoral
Host
Ondřej Zaoral

Romane já bych to viděl jako mix priorit a možností. První velká objednávka Vectronů do skupiny DB je pro Cargo. Je stará pár týdnů. Ta ubohá jedna mašinka, která jezdí z Prahy do Ústí a školí se na ní ČD strojvedoucí, to nespasí. Vzhledem k délce trasy, frekvenci, směnám atd., to musí být u DB desítky lidí … a oni mají šílenou personální krizi. Takže 15 minut v DD je škoda, Němec vs. německý stroj chápu 🙂

Partneři



CSCARGO
RSD