Dluhonická spojka, ETCS i modernizace pardubické stanice. EU schválila 2,2 miliardy eur do dopravy
Železniční stanice Pardubice hl. n. před zahájením modernizace. Pramen: Správa železnic
Evropská komise dnes schválila balíček dotací na celkem 140 klíčových dopravních projektů v celé Evropské unii v hodnotě 2,2 miliardy.
Dotace na ETCS jen pro České Dráhy?
Kdypak začne kvičet jistý žlutý dopravce 🤔?
Jsou tam i zajímavé projekty mimo ČR. 563+100 mil. EUR (více než třetina „železničních peněz“) jde na Rail Baltica, Slováci tam mají modernizaci trati z Čadca na českou hranici.
„z Čadce“, jen drobnost 🙂
eigentlich jste oba vedle, je to ta Čadca, takže z Čadci
viz.: https://prirucka.ujc.cas.cz/?id=370
Tak a ještě jednou a snad nejsprávněji – z Čadcy
Když už tu váš předřečník dal postnul odkaz, stálo by za to si ho i přečíst. 2 a) …který má ve 2., 3. a 6. p. tvary podle vzoru „růže“…(2. p. … Čadce,…)
ono to ale není české ale slovenské slovo, a tedy se neskloňuje podle českých pravidel 🙂 takže je to opravdu „z Čadce“, ostatně i česká příručka pravopisu na to pamatuje: https://prirucka.ujc.cas.cz/?id=370#nadpis2
Ještě bych doplnil, že doporučena byla také tato stavba:
„ŽSR, Modernisation of the corridor, state border CZ/SK – Cadca – Krásno nad
Kysucou (outside), railway line, stage 3“
Co se bude dít teď pokud Vsetín je zarazen do sekce že se nedoporučuje financovat? To jako budeme čekat zase 20 let až se rozhoupou! Ta stanice je v tak špatném stavu, že nechápu proč neprošla! Pardubice jsou v reletivně dobrem stavu a dotace dostaly Vsetín nemá ani nástupiště a dotace nedostal. Tohle nemá opravdu logiku!!
Souhlas ten Vsetín je ostuda ..už se mnel dělat dávno.
U Vsetína je zřejmě problém v tom, že ekonomicky bohužel nevyšla ani jedna z variant hodnocená ve SP – ani přeložka, ani upgrade stávajícího stavu – to potom holt těžko něco obhajovat a ze strany EU to jde logicky rovnou do koše:-))
U Vsetína je situace jednoduchá. Padne-li investice, tak celá stanice spadne lidem na hlavu, protože je za hranou životnosti
Bohužel asi to tak bude, nepochopím, že sž nechala současný stav zajít tak daleko! V případě, že to nebude financovat eu tak by se měly najít prostredky ze strany státu! Vsetín je prý 30 největším nádražím v čr v počtu přepravených lidí je to taky hlavni trať na slovensko a její stav neodpovídá jejimu významu. Věřím, že pokud by byla stanice zrekonstruována přibylo by i přepravených lidí. Je plno lidí, kteří by mohli cestovat vlekem, ale nemůžou protože se do vlaku prostě nevyškrábou! Taky je hrůža že v 21 století ještě sem čd vypravují ty nejotresnější jednotky které mají a… Číst vice »
Vsetín bude až vyjde někdy Studie proveditelnosti tratě Hranice na Moravě – Horní Lideč. Ta poslední SP skončila totálním debaklem, kdy zadavatel ve finále nejenom že, odmítl stavbu nové tunelové přeložky nebo upgrade ve stávající stopě, ale dokonce navrhl a) zjednokolejnění některých částí dnešní tratě nebo b) výraznou redukci objemu uvažovaných finančních prostředků. To je realita…
Je škoda, že se to nedělá po určitých častech. Takhle to nebude snad nikdy!
Máte k tomu více info prosím? Zejména to zjednokolejnění, kde konkrétně to mělo být?
Výborná zpráva, že schválili Uzel Pardubice a Přerov, sice na podruhé ale schválili 🙂
Nejlepší by pro všechny státy bylo dostávat nulové dotace a taky posílat do EU nulové částky.
To by možná pro někoho bylo dobré, ale pro Česko by to byla fatální prohra, proto taky všechny české vlády bojovaly za zvýšení národní obálky.
Pro českou železnici by to byla ještě větší prohra, vzhledem k ochotě státu investovat do železnice.
Greta: Přestalo by se utrácet za nesmysly a hlavně by se investovalo do skutečně potřebných věcí a hlavně by došlo k ožezání zbytných nákládů nesouvisející přímo s infrastrukturou.
No, aby to nebylo presne naopak. Ono zalezi vzdy na uhlu pohledu, co kdo vyhodnoti jako dulezitou vec. A tam je nejdulezitejsi, jaky to nude mit efekt politicky. Napr. Slevy na jizdnem maji vliv obrovsky, ETCS minimalni, krome par zasvecenych drtiva vetsina netusi o cem je rec a k cemu je to dobre. Takze je jasne, co se bude treba v tomto srovnacacim prikladu tlacit….
A co brání státu samotnému investovat do těch „skutečně potřebných věcí“?
A proč ty „skutečně potřebné věci“ podle vás nelze spolufinancovat s podporou EU?
Ale EU dbá na to, aby se investovalo do skutečně prospěšných věcí. Ten problém nastane až tady, kdy si to všechno zaonačíme tak, aby se z toho udělaly golfová hřiště a Čapáky. Tady není problém v EU, ale v tom, co si tu označujeme za naše priority.
Tak to jsem asi nepochopil? Do čeho byste chtěl investovat, milý pane. Do těch vlaků, které se každé úterý sráží ne?
Proč by to byla fatální prohra? Podívejte se kolik je naše čistá pozice. Bylo to cca 45 až 50 mld. ročně, ale s tím že se musíme řídit pravidly eu. Jakože že vlaky musí být jen tam a tam apod. Navíc samozřejmě do budoucna to bude méně a i tak je to pouze cca 1 procento hdp. Já osobně bych radši oželel jedno procento hdp a dělal investice dle svého. A nebo např podporoval zemědělce dle svého, aby nebyli znevýhodněni atd. Neříkám, že nutně musíme kašlat na své obchodní partnery, ale zase dotace a ještě řízené z Bruselu mi přijdou… Číst vice »
Fatální prohra by to byla zejména ze dvou důvodů, jednak by tu bylo mnohem méně peněz k rozdělení a jednak by pravidla čerpání nastavovala vláda nebo kraj nebo radnice bez jakéhokoliv omezení a externí kontroly, bez povinnosti připravit analýzu a ex ante hodnocení, tedy většina z toho mála zbylých peněz by zmizela v neefektivních projektech a kapsách korupčníků. Ostatně jsme to názorně viděli v 90 letech minulého století.
Česko už dávno prohrálo …
Bolševici si dotace vzít nenechají. Na tom všechny ty jejich režimy stojí, ať už se jmenují jakkoli.
Nacionální socialisty tady nechceme. RAUS!
Bohužel většina diskutujících v dotacích nevidí obří tunely a podvody a odvádění peněz zpět nadnárodním korporacím a politickým stranám. Nikdo nevidí nekoncepčnost – jedna kompletně opravená stanice na koridoru a druhá na stejné trati bez zájmu, kus trati opravené, kus jako za císře klacka, cyklostezky vedoucí do nikam, turistická značení, informační systémy, které nikdo neumí ovládat, chátrající stanice bez personálu, betonové budky, dálkovina, ale super optimalizované Pardubice se zmasakrovaným kolejištěm, tunami betonu, zábradlí a dalších sviňáren ….. ale to je Evropa…. Místo abychom posilovali lidský činitel a hlavně rozum v dopravě – nahrazujeme jej umělou inteligencí, která nás vede do… Číst vice »
Nekoncepčnost a dotace spolu nemají mnoho společného. Nekoncepčně rozhodují naši úřednící i o národních financích. Beton, zábradlí ani výtahy nám Evropa nenutí, to jsou naše výmysly. To, že cesta automatizace je cestou do záhuby, to už je váš názor. Podle mě směřuje do podobné záhuby jako motorizace konězpřežky.
Mýlíte se. Dotace jsou naopak velmi systémové, koncepční a promyšlené. Každý, kdo někomu dává své peníze, za ně něco chce. Tak to je, co svět světem stojí.
Hošane, zatím jsme na EU vydělali 2,4 mld. Euro, a to se vyplatí. S těmito nápady si jdi no Nizozemska, ty politiku
Není dluhonická spojka náhodou 3. Stavba?
Myslím tím rekonstrukce uzlu Přerov 3. Stavba..
Je to přesmyk z Brodku do Dluhonic. Zavedením pravostraného provozu Břeclav-Bohumín padla koncepce Dluhonic. Dnes se kříží v Dluhonicích spojkové vlaky zatím co před úpravou jely souběžně. Postavením přesmyku však bude zbytečná nová spojka na 120 Km/h do odbočky i když stavba potrvá několik let.
3.stavba je k ničemu, nevím kdo to vymyslel
Ta 3.stavba nevyjde ani ekonomicky – původně se měla dělat tuším už z 2.stavbou, ale aby ji ekonomicky „nepotopila“ a i z důvodu stavu přípravy, aby se mohlo čerpat se „odtrhla“ do samostatné 3.stavby, ale říkám – pochybuji, že se bude někdy realizovat.
Dělání s 2. stavbou byla jen jedna z posuzovaných variant v SP 2014. U schválené var. 6 vyšlo ERR 6,07 %.
Myslíte si, že v takto zatížené odbočce/výhybně je odstranění kolizního křížení zbytečné?
Naopak, konečně bude spojka mimo Přerov v odpovídající dopravní (topologické) podobě.
Ze 150 projektů jen tři do CZ je fakt bída. Zajímalo by mě, kolik projektů tam mají šikovní Poláci…
A kliknout na ten odkaz v článku je problem, jestli vás to opravdu zajímá?
Důležitý (kdyz najedem na dotační notu) není počet projektů, ale částka – skoro 10 % pro ČR nezní špatně.
Byly tam jen 2 nepodpořené – železniční stanice Vsetín a rozšíření odpočívky Šlovice / D5. Takže výsledek dobrý. Je otázka, zda měli málo projektů, nebo šli na jistotu, aby to důležité opravdu prošlo.
Souhlasím, člověk nemůže chtít, aby EU dotovala jenom nám, když má 27 členů, to by pak šlo do sféry radikální pravice a to nechceme. Vzhledem k tomu, že nás berou jako nepříliš důležitou Východní Evropu (mýlí se), tak je to celkem úspěch.
Když máte stát který se do svých předpisů zamotal a spadl do jámy vidlí, tak se nedivme. Vláda slíbila se z krize proinvestovat, žádné projekty neurychlila protože nemá zásobník projektů se stavebním povolením kam by mohla poslat peníze na rozhýbání ekonomiky. Včera jsem se díval na mapu investic SŽ, nic z toho co si pamatuji se neposunulo k dřívější realizaci. S takovým přístupem je pak těžké asi najít projekty na které by EU dala. On je asi i problém s uťáplým myšlením a plánováním a zároveň fixací na „jediné správné“ řešení, možná leností, neochotou věci měnit. Ta sekera 500 miliard… Číst vice »
Psal se rok 1997. Fíra to vzal z Chocně do Ústí. V Ústí ho museli se z té mašiny sundat a byl to poslední vlak pro příštích několik dní. Sundávali ho proto, že byl s nervama v koncích, vody tam bylo tolik, že neviděl kojele, byly pod vodou, on to brodil. A nebyla to klidná voda, ale valící se vlny. Aspoň tak si to pamatuju z vyprávění.
Jde to to, že ty koleje by to chtělo aspoň o půl metru výš než jsou dneska. Proto pochubuju, že projekt z 50. let vyhoví na stoletou vodu.
Tak o půl metru by to snad zvednout šlo (ale kolikrát za století je povodeň jako v 97.?). Jde mi spíš o to že se současnou finanční situací může dojít k nutnosti ty peníze uspořit a udělá se něco co bude relativně levné a průchodné, eventuálně se to nějak dobastlí k současnému projektu rekonstrukce. Na druhou stranu než se to zase celé rozhýbá v jedné nebo druhé verzi tak bude zase konjunktura.
P.S. Abych to ještě mírně dovysvětlil, myslel jsem to s tím projektem ne tak že by se jelo podle něj, ale že by se vzal a udělal podle toho nový.
To je jednodušší vzít to zgruntu a znova. Možná bude sedět osová vzdálenost kolejí. Mosty se budou muset dělat jinak, byť jen kvůli průběžnému štěrkovému loži.
To asi ano, na takovou úroveň detailu tu bude nepoužitelné už jenom co se týče třeba výhybek, ale na druhou stranu předpokládám že ta trať měla vést částečně v nové stopě a na vyšší rychlost než je tam dnes, čekal bych něco kolem 100-120km/h. Takže to trasování by mohlo posloužit jako něco od čeho se odpíchnout a možná jako vstup do EIA, eventuálně jako podklad k různým jednáním.
Pokud umíte alespoň trochu anglicky tak PL tam má cca 430 mil.EUR díky E75 pro PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.