Dluhonická spojka, ETCS i modernizace pardubické stanice. EU schválila 2,2 miliardy eur do dopravy

Železniční stanice Pardubice hl. n. před zahájením modernizace. Pramen: Správa železnicŽelezniční stanice Pardubice hl. n. před zahájením modernizace. Pramen: Správa železnic

Evropská komise dnes schválila balíček dotací na celkem 140 klíčových dopravních projektů v celé Evropské unii v hodnotě 2,2 miliardy.

53 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Inspektor státních drah

Dotace na ETCS jen pro České Dráhy?
Kdypak začne kvičet jistý žlutý dopravce 🤔?

jkjk

Jsou tam i zajímavé projekty mimo ČR. 563+100 mil. EUR (více než třetina „železničních peněz“) jde na Rail Baltica, Slováci tam mají modernizaci trati z Čadca na českou hranici.

Jan Dobiáš

„z Čadce“, jen drobnost 🙂

DeinerMutterFicker

eigentlich jste oba vedle, je to ta Čadca, takže z Čadci
viz.: https://prirucka.ujc.cas.cz/?id=370

Eda

Tak a ještě jednou a snad nejsprávněji – z Čadcy

a8n

Když už tu váš předřečník dal postnul odkaz, stálo by za to si ho i přečíst. 2 a) …který má ve 2., 3. a 6. p. tvary podle vzoru „růže“…(2. p. … Čadce,…)

Michal Lévy

ono to ale není české ale slovenské slovo, a tedy se neskloňuje podle českých pravidel 🙂 takže je to opravdu „z Čadce“, ostatně i česká příručka pravopisu na to pamatuje: https://prirucka.ujc.cas.cz/?id=370#nadpis2

David

Ještě bych doplnil, že doporučena byla také tato stavba:
„ŽSR, Modernisation of the corridor, state border CZ/SK – Cadca – Krásno nad
Kysucou (outside), railway line, stage 3“

Tomáš

Co se bude dít teď pokud Vsetín je zarazen do sekce že se nedoporučuje financovat? To jako budeme čekat zase 20 let až se rozhoupou! Ta stanice je v tak špatném stavu, že nechápu proč neprošla! Pardubice jsou v reletivně dobrem stavu a dotace dostaly Vsetín nemá ani nástupiště a dotace nedostal. Tohle nemá opravdu logiku!!

Jerry

Souhlas ten Vsetín je ostuda ..už se mnel dělat dávno.

Dušan

U Vsetína je zřejmě problém v tom, že ekonomicky bohužel nevyšla ani jedna z variant hodnocená ve SP – ani přeložka, ani upgrade stávajícího stavu – to potom holt těžko něco obhajovat a ze strany EU to jde logicky rovnou do koše:-))

IGCT

U Vsetína je situace jednoduchá. Padne-li investice, tak celá stanice spadne lidem na hlavu, protože je za hranou životnosti

Tomáš

Bohužel asi to tak bude, nepochopím, že sž nechala současný stav zajít tak daleko! V případě, že to nebude financovat eu tak by se měly najít prostredky ze strany státu! Vsetín je prý 30 největším nádražím v čr v počtu přepravených lidí je to taky hlavni trať na slovensko a její stav neodpovídá jejimu významu. Věřím, že pokud by byla stanice zrekonstruována přibylo by i přepravených lidí. Je plno lidí, kteří by mohli cestovat vlekem, ale nemůžou protože se do vlaku prostě nevyškrábou! Taky je hrůža že v 21 století ještě sem čd vypravují ty nejotresnější jednotky které mají a… Číst vice »

Dušan

Vsetín bude až vyjde někdy Studie proveditelnosti tratě Hranice na Moravě – Horní Lideč. Ta poslední SP skončila totálním debaklem, kdy zadavatel ve finále nejenom že, odmítl stavbu nové tunelové přeložky nebo upgrade ve stávající stopě, ale dokonce navrhl a) zjednokolejnění některých částí dnešní tratě nebo b) výraznou redukci objemu uvažovaných finančních prostředků. To je realita…

Tomáš

Je škoda, že se to nedělá po určitých častech. Takhle to nebude snad nikdy!

Michal

Máte k tomu více info prosím? Zejména to zjednokolejnění, kde konkrétně to mělo být?

Démon

Výborná zpráva, že schválili Uzel Pardubice a Přerov, sice na podruhé ale schválili 🙂

IGCT

Nejlepší by pro všechny státy bylo dostávat nulové dotace a taky posílat do EU nulové částky.

Greta

To by možná pro někoho bylo dobré, ale pro Česko by to byla fatální prohra, proto taky všechny české vlády bojovaly za zvýšení národní obálky.

Lektor

Pro českou železnici by to byla ještě větší prohra, vzhledem k ochotě státu investovat do železnice.

noerf

Greta: Přestalo by se utrácet za nesmysly a hlavně by se investovalo do skutečně potřebných věcí a hlavně by došlo k ožezání zbytných nákládů nesouvisející přímo s infrastrukturou.

Zesp

No, aby to nebylo presne naopak. Ono zalezi vzdy na uhlu pohledu, co kdo vyhodnoti jako dulezitou vec. A tam je nejdulezitejsi, jaky to nude mit efekt politicky. Napr. Slevy na jizdnem maji vliv obrovsky, ETCS minimalni, krome par zasvecenych drtiva vetsina netusi o cem je rec a k cemu je to dobre. Takze je jasne, co se bude treba v tomto srovnacacim prikladu tlacit….

mgr.pavel

A co brání státu samotnému investovat do těch „skutečně potřebných věcí“?

A proč ty „skutečně potřebné věci“ podle vás nelze spolufinancovat s podporou EU?

Jirka

Ale EU dbá na to, aby se investovalo do skutečně prospěšných věcí. Ten problém nastane až tady, kdy si to všechno zaonačíme tak, aby se z toho udělaly golfová hřiště a Čapáky. Tady není problém v EU, ale v tom, co si tu označujeme za naše priority.

DeinerMutterFicker

Tak to jsem asi nepochopil? Do čeho byste chtěl investovat, milý pane. Do těch vlaků, které se každé úterý sráží ne?

Petr

Proč by to byla fatální prohra? Podívejte se kolik je naše čistá pozice. Bylo to cca 45 až 50 mld. ročně, ale s tím že se musíme řídit pravidly eu. Jakože že vlaky musí být jen tam a tam apod. Navíc samozřejmě do budoucna to bude méně a i tak je to pouze cca 1 procento hdp. Já osobně bych radši oželel jedno procento hdp a dělal investice dle svého. A nebo např podporoval zemědělce dle svého, aby nebyli znevýhodněni atd. Neříkám, že nutně musíme kašlat na své obchodní partnery, ale zase dotace a ještě řízené z Bruselu mi přijdou… Číst vice »

Greta

Fatální prohra by to byla zejména ze dvou důvodů, jednak by tu bylo mnohem méně peněz k rozdělení a jednak by pravidla čerpání nastavovala vláda nebo kraj nebo radnice bez jakéhokoliv omezení a externí kontroly, bez povinnosti připravit analýzu a ex ante hodnocení, tedy většina z toho mála zbylých peněz by zmizela v neefektivních projektech a kapsách korupčníků. Ostatně jsme to názorně viděli v 90 letech minulého století.

pkajetan

Česko už dávno prohrálo …

Nováček

Bolševici si dotace vzít nenechají. Na tom všechny ty jejich režimy stojí, ať už se jmenují jakkoli.

DeinerMutterFicker

Nacionální socialisty tady nechceme. RAUS!

pkajetan

Bohužel většina diskutujících v dotacích nevidí obří tunely a podvody a odvádění peněz zpět nadnárodním korporacím a politickým stranám. Nikdo nevidí nekoncepčnost – jedna kompletně opravená stanice na koridoru a druhá na stejné trati bez zájmu, kus trati opravené, kus jako za císře klacka, cyklostezky vedoucí do nikam, turistická značení, informační systémy, které nikdo neumí ovládat, chátrající stanice bez personálu, betonové budky, dálkovina, ale super optimalizované Pardubice se zmasakrovaným kolejištěm, tunami betonu, zábradlí a dalších sviňáren ….. ale to je Evropa…. Místo abychom posilovali lidský činitel a hlavně rozum v dopravě – nahrazujeme jej umělou inteligencí, která nás vede do… Číst vice »

David

Nekoncepčnost a dotace spolu nemají mnoho společného. Nekoncepčně rozhodují naši úřednící i o národních financích. Beton, zábradlí ani výtahy nám Evropa nenutí, to jsou naše výmysly. To, že cesta automatizace je cestou do záhuby, to už je váš názor. Podle mě směřuje do podobné záhuby jako motorizace konězpřežky.

Nováček

Mýlíte se. Dotace jsou naopak velmi systémové, koncepční a promyšlené. Každý, kdo někomu dává své peníze, za ně něco chce. Tak to je, co svět světem stojí.

DeinerMutterFicker

Hošane, zatím jsme na EU vydělali 2,4 mld. Euro, a to se vyplatí. S těmito nápady si jdi no Nizozemska, ty politiku

Standa

Není dluhonická spojka náhodou 3. Stavba?

Standa

Myslím tím rekonstrukce uzlu Přerov 3. Stavba..

Pepa

Je to přesmyk z Brodku do Dluhonic. Zavedením pravostraného provozu Břeclav-Bohumín padla koncepce Dluhonic. Dnes se kříží v Dluhonicích spojkové vlaky zatím co před úpravou jely souběžně. Postavením přesmyku však bude zbytečná nová spojka na 120 Km/h do odbočky i když stavba potrvá několik let.

Démon

3.stavba je k ničemu, nevím kdo to vymyslel

Dušan

Ta 3.stavba nevyjde ani ekonomicky – původně se měla dělat tuším už z 2.stavbou, ale aby ji ekonomicky „nepotopila“ a i z důvodu stavu přípravy, aby se mohlo čerpat se „odtrhla“ do samostatné 3.stavby, ale říkám – pochybuji, že se bude někdy realizovat.

a8n

Dělání s 2. stavbou byla jen jedna z posuzovaných variant v SP 2014. U schválené var. 6 vyšlo ERR 6,07 %.

Alibaba

Myslíte si, že v takto zatížené odbočce/výhybně je odstranění kolizního křížení zbytečné?
Naopak, konečně bude spojka mimo Přerov v odpovídající dopravní (topologické) podobě.

BeHe

Ze 150 projektů jen tři do CZ je fakt bída. Zajímalo by mě, kolik projektů tam mají šikovní Poláci…

Původní Pražák

A kliknout na ten odkaz v článku je problem, jestli vás to opravdu zajímá?

Kubrt

Důležitý (kdyz najedem na dotační notu) není počet projektů, ale částka – skoro 10 % pro ČR nezní špatně.

Vojtěch

Byly tam jen 2 nepodpořené – železniční stanice Vsetín a rozšíření odpočívky Šlovice / D5. Takže výsledek dobrý. Je otázka, zda měli málo projektů, nebo šli na jistotu, aby to důležité opravdu prošlo.

DeinerMutterFicker

Souhlasím, člověk nemůže chtít, aby EU dotovala jenom nám, když má 27 členů, to by pak šlo do sféry radikální pravice a to nechceme. Vzhledem k tomu, že nás berou jako nepříliš důležitou Východní Evropu (mýlí se), tak je to celkem úspěch.

K.S.

Když máte stát který se do svých předpisů zamotal a spadl do jámy vidlí, tak se nedivme. Vláda slíbila se z krize proinvestovat, žádné projekty neurychlila protože nemá zásobník projektů se stavebním povolením kam by mohla poslat peníze na rozhýbání ekonomiky. Včera jsem se díval na mapu investic SŽ, nic z toho co si pamatuji se neposunulo k dřívější realizaci. S takovým přístupem je pak těžké asi najít projekty na které by EU dala. On je asi i problém s uťáplým myšlením a plánováním a zároveň fixací na „jediné správné“ řešení, možná leností, neochotou věci měnit. Ta sekera 500 miliard… Číst vice »

Jiří Kocurek

Psal se rok 1997. Fíra to vzal z Chocně do Ústí. V Ústí ho museli se z té mašiny sundat a byl to poslední vlak pro příštích několik dní. Sundávali ho proto, že byl s nervama v koncích, vody tam bylo tolik, že neviděl kojele, byly pod vodou, on to brodil. A nebyla to klidná voda, ale valící se vlny. Aspoň tak si to pamatuju z vyprávění.
Jde to to, že ty koleje by to chtělo aspoň o půl metru výš než jsou dneska. Proto pochubuju, že projekt z 50. let vyhoví na stoletou vodu.

K.S.

Tak o půl metru by to snad zvednout šlo (ale kolikrát za století je povodeň jako v 97.?). Jde mi spíš o to že se současnou finanční situací může dojít k nutnosti ty peníze uspořit a udělá se něco co bude relativně levné a průchodné, eventuálně se to nějak dobastlí k současnému projektu rekonstrukce. Na druhou stranu než se to zase celé rozhýbá v jedné nebo druhé verzi tak bude zase konjunktura.

K.S.

P.S. Abych to ještě mírně dovysvětlil, myslel jsem to s tím projektem ne tak že by se jelo podle něj, ale že by se vzal a udělal podle toho nový.

Jiří Kocurek

To je jednodušší vzít to zgruntu a znova. Možná bude sedět osová vzdálenost kolejí. Mosty se budou muset dělat jinak, byť jen kvůli průběžnému štěrkovému loži.

K.S.

To asi ano, na takovou úroveň detailu tu bude nepoužitelné už jenom co se týče třeba výhybek, ale na druhou stranu předpokládám že ta trať měla vést částečně v nové stopě a na vyšší rychlost než je tam dnes, čekal bych něco kolem 100-120km/h. Takže to trasování by mohlo posloužit jako něco od čeho se odpíchnout a možná jako vstup do EIA, eventuálně jako podklad k různým jednáním.

Démon

Pokud umíte alespoň trochu anglicky tak PL tam má cca 430 mil.EUR díky E75 pro PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.