Divoký nárůst ceny. Podchod na Žižkov za 1,5 miliardy správa železnic odmítla, tendr zruší

7. nástupiště na pražském hlavním nádraží. Foto: Zdopravy.cz / Jan Sůra7. nástupiště na pražském hlavním nádraží. Foto: Zdopravy.cz / Jan Sůra

Chystané vylepšení hlavního nádraží v Praze se při hledání stavební firmy zadrhlo na ceně. Správě železniční dopravní cesty přišla v

67 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Ryk Mat

Visutý chodník se mi zdá býti nápadem doslova fantaskním. Něco takového vedle Národního muzea zcela určitě nevyroste. Byl jsem líný hledat, ale podle mého se na tom místě nabízí vysunutí chodníku na konzole jako je tomu třeba na Palackého nebo de facto i Nuselském mostu.

RR2093

Zajimal by me podil profese zabzar na této stavbe. Kdy SZDC dojde, ze monopolem si AZD muze diktovat vypalne a prodrazovat i takoveto stavby?

Žižkovák

Vidím to stejně jako řada jiných zde přítomných čtenářů – kdo chce ten hledá způsoby, kdo nechce hledá důvody. Koneckonců by tam nemusel být ani podchod ani nadchod, bohatě by stačilo kdyby ty policajti co tam dnes číhají na lidi a jen rozdávají pokuty prostě když tam teda dvakrát za hodinu jede vlak si stoupli každý na jednu stranu a řekli procházejícím ať holt pod ten vlak neskákají a minutu počkají. O ničem jiném to není. A ano, je to jednoduchý pohled na věc, ale je to i jednoduchý problém, tak proč ho zesložiťovat. Není to žádný koridor kde projíždí… Číst vice »

železničář v důchodu

Bingo – k tomu není třeba nic dodávat!

Alexandr

Že se odloží stavba podchodu na Žižkov, je samozřejmě špatně, ten už měl dávno stát. Pro mě je pozitivní, že se odloží i přečíslování nástupišť, díky čemuž nástupiště 1 až 7 vydrží o nějaký rok, dva déle. No a pokud se projekt nových nástupišť a podchodu přepracuje, tak se možná sníží náklady na výstavbu.

Ryk Mat

No nakonec se oddementnění českých nádraží dočkáme i přes nářky odmítající minority. :)))

J.A.Halla

1,5 mld. v podstatě za znovuvystavění nástupišť 5. až 7., přestavění podchodů + nový výstup, demolice nákladních výtahů ad. zas není mnoho.

železničář v důchodu

Ale jak to vše kromě „nového výstupu“ z jediného prodlouženého podchodu (= „znovuvystavění nástupišť 5. až 7., přestavění podchodů, demolice nákladních výtahů ad.“) souvisí s prodloužením podchodu, N.B. když se to vše ostatní má začít budovat až za 3 roky?

MartinLT88

Co takhle využít zrušení tendru k přepracování projektů a místo rekonstrukce stříšek 3 posledních nástupišť zřídit třetí klenbu, která by je všechny překryla i s případným osmým nástupištěm? 🙂 Chápu že by to bylo zejména co se týče památkářů řešení obtížné, nikoliv neřešitelné.

Ferenc Futurista

Jako že když jim přijde tahle cena vysoká, tak přidat ještě neco do zadání, aby to bylo ještě dražší?

MartinLT88

Nedivil bych se kdyby Metrostav a jemu podobné firmy lobbovaly za mnohem dražší investici.

Ferenc Futurista

To se ale nedělá tak, že přestřelím investici malou….

Frantisek

Proč by přidání konstrukce mělo být pro památkáře problémem? Pokud to nebude jako pěst na oko, nevidím problém. Jiná věc je, zda je to účelné.

Ferenc Futurista

To je podobný dotaz, jako proč by mělo být pro památkáře problémem rozšířit Karlův most…

Zelenay

Příště se nepřihlásí nikdo, čas a peníze promrhané na nabídku v soutěži bez vítěze..

Mirek Zv.

Takže SŽDC umožnila výstavbu za nádražím s logickou a potřebnou podmínkou výstavby podchodu, aniž na to měla cenovou kalkulaci a smlouvu? V normálním státě by si to snad někdo z nich odskákal, ne? Jak dlouho ještě budeme rukojmími takovýchto blbců?

VRT

Prostě Absurdistán.

Jan Severa

O jaké smlouvě je řeč? Smlouvu o dílo nemůžete uzavřít dřív než je vyprojektováno a schváleno na úřadech. V tom, že se SŽDC zavázala postavit podchod dopředu problému není. Ve stylu a efektvitě tendrování ale ano.

Lektor

A proč by SŽDC měla řešit co si nějaká soukromá společnost staví za nádražím? Jestli majitelé těch nových domů potřebují podchod tak si ho klidně můžou postavit sami, nikdo je nenutil je stavět tam.

Dushan

Místo za 1,5 miliardy předraženého tunelu, vybudovat chráněný přechod té jedné nebo dvou kolejí od pátého nástupiště, za pár miliónů, přitom se stejným efektem.

Juraj

Niečo ako „chránený prechod“ neexistuje – ak tam teda nemajú byť fyzické zábrany, ktoré tam budú komplikovať bežné fungovanie stanice. Plus teda ten priestor okolo budovy SŽDC a rampy autovlaku fakt nie je vhodný pre pohyb chodcov.

mirekk

Kde je budova SŽDC?

Kubrt

Míněna provozní budova u Seifertovy ulice.

Dushan

„chránený prechod“ byl vybudován např. zde: https://mapy.cz/s/3xJ6u

Přemek

V naprosto nesrovnatelných podmínkám.

Dushan

V Jinonicích je takový přechod přes jednu kolej provozní, na hl. n. stačí stejný přechod přes jednu provozní + jednu manipulační kolej, navíc jsou zde lepší rozhledové poměry.

Strojvůdce Příhoda

Na hlavním nádraží by mohl být přechod zde: https://en.mapy.cz/s/3xJDM Tedy on už tam přechod je, ale není určen pro obecenstvo. Jak kdysi kdosi psal na k-reportu, bylo by třeba ty dvě koleje v místě, přes které přejezd přechází, vyloučit z provozu. Nic by se celkem nestalo, hlavní nádraží by se totiž bez těchto dvou kolejí v pohodě obešlo – jezdilo by se na ně stále, ale jen od jihu, čili od Vršovic. Což by pro linku S9 v pohodě stačilo, bylo by to hned (v řádu měsíců), ale bylo by to hlavně moc levné a to nikdo ze SŽDC, projektantů… Číst vice »

Jan Tichavský

Takhle by se to dalo vyřešit během pár měsíců a sloužilo by to do doby než bude hotový ten podchod. Jenže ne, takhle to u nás nechodí. Kdo chce hledá způsoby, ale kdo nechce hledá důvody. Takže radši se tam nechají lidit chodit neřízeně a nezabezpečeně.

Lektor

Když pominu takové maličkosti jako že by vám to Drážní úřad nepovolil, protože to například odporuje normám, tak jste jistý že předělání zabzař v celé stanici velikosti Praha hl.n. vyjde levnějc než stavba pár metrů podchodu?

Strojvůdce Příhoda

Drážní úřad by to povolil – koleje by byly vyloučeny, výhybka 52 zamčena trvale tak, aby se z koleje 34 dalo jet pouze na kolej 34 b, dále výhybka 58 trvale zamčena na kolej 30b a kolej 32b u návěstidla Lc32b osazena zarážedlem. A na zabezpečovacím zařízení by vlakové cesty z Balabenky na koleje 30b a 32b (a opačně) byly znemožněny postavit. Čili vše po dostavbě podchodu snadno odstranitelné a opět by se jezdilo jako před touto úpravou.

Lektor

Tohle by rozhodně Drážní úřad nepovolil, nesouhlasilo by ani řízení provozu, prostě nikdo, je to úplná hovadina abych to řekl přesně.

Strojvůdce Příhoda

DÚ by to povolil a řízení provozu by souhlas vydalo. Ovšem to by na to někdo z pražských politiků musel tlačit a to se nestalo. Pan lektor plácá samozřejmě hovadiny, protože si prostě nedokáže představit, že by něco mohlo být nějak jinak, než je schopen si představit. Provizorní zastávku Gymnazijní v Dejvicích si také nikdo nebyl schopen představit a přitom fungovala:-).

Lektor

Tak jasně kolikrát jste už ve vašem profesním životě jednal s drážním stavebním úřadem či jakýmkoli jiným úřadem? A vím zcela jistě že by ani SŽDC rozhodně nesmysl nevypustilo ven. Hovadiny plácáte předeším vy protože vám nic evidentně neříkají normy nebo předpisy. Na vaši lidovou tvořivost v největší osobním nádraží v zemi rozhodně nepřistoupí.

LKB

Podle meho nazoru je spojovani opravy nastupist se stavbou podchodu na Zizkov spojovani jablek s hruskami. Cili rozdelit a bude vse OK, prihlasi se take vice soutezitelu…

Lektor

To jako z jakého důvodu to jsou jabka a hrušky? A v čem je výhodnější mít místo jedné zakázky o kterou nemá nikdo zájem, mít dvě zakázky o které nemá nikdo zájem? Krom toho budete platit dvakrát režijní náklady.

LKB

Lektor: Touto argumentaci byste musel zadat např. celou stavbu VRT Praha – Brno jedné spolecnosti, což popírá principy trhu a znemožnilo by soutěž na jeho části (tedy je to absurdní). Čím větší je veřejná zakázka, tím méně soutěžitelů se Vám do ni přihlásí, existují k tomu výzkumy. Čím méně soutezitelu, tím menší je tlak na cenu a tím je cena vyšší. Toť mikroekonomie. A je tam jeden hlavní oborový rozdíl, který může ovlivňovat cenu. Na to, abyste postavil podchod, Vám stačí stavební firma. A těch je na trhu více než socialistů. Na opravu nástupišť potřebujete ještě specializovanou technologickou firmu na… Číst vice »

LKB

Pardon, automatická korektura: Stavebních firem na je na trhu více než SPECIALISTŮ.

Pracuji na MD

Trefil jste hrebik na hlavicku. Oddelovat věci specificke a ty co nemusi delat jen „zavedena“ drazni firma. A taky nechtit 15 autorizovanych osob.

železničář v důchodu

To spojení dvouetapové stavby, jejíž „2. etapa“ má mít zahájení s tříročním odstupem, je samozřejmě hloupost: prodlužovaný podchod už vede až pod 7. nástupiště, takže jediným zásahem do nástupišť při prodlužování podchodu v „1. etapě“ bude malé narušení jediné hrany a jejího bezprostředního okolí, při kterém sousedící kolej stejně bude muset být vyloučena, což žádnou rozsáhlou modernizaci tří nástupišť (na kterou by bylo třeba stejně vydat i stavební povolení zvlášť) nevyžaduje a ani s ní nesouvisí. Nedivil bych se proto vůbec ani tomu, kdyby se časem zjistilo, že někdo ve vedení SŽDC, komu se to prodloužení podchodu nelíbí a chtěl… Číst vice »

Adam

Tohle by mel resit UOHS, jedna se o jasne rozdeleni zakazky mezi stavebnimi firmami…je opravdu nechutny co se u na deje…minuly tyden na CT24 srovnavali cenu 1km dalnic u nas a v sousednich zemich…hlava mi nebere, jak muze cena 1km dalnice vyjit v Nemecku o polovinu levneji nez u nas (kdyz v Nemecku jsou minimalne 2-3 nasobne platy)…

Márty

No a hlavně ten rozdíl v kvalitě.

Karásek

Nebo Slováci – během pár let postavili dálnice v místech, kde dálnice vede skoro pořád na vysokých pilířích nebo v tunelech, zatímco my nejsme schopni za stejnou dobu postavit dálnice ani na rovině…

Ferenc Futurista

Teda dávat za příklad slpovenský dálnice, jeden z největších tunel, který tam kdy proběhly, to vyžaduje notný smysl pro humor. Najděte si něco o aféře Váhostav… Mimochodem, Slováci stejně jako my nemaj hotovou jedinou dálnici a do Košic se z Pošoně běžně jezdí přes Maďarsko….

Miky

Dovolím si poopravit, je to s „ž“, tedy Pozsony [Požoň]. 🙂

ads

To televizní srovnávání je nutno brát s velkou rezervou. Každá instituce to počítá jinak: 1) U nás se do těch nákladů počítají opravy okolních silnic po stavbě. Typicky kraj nepřevezme bývalou jedničku dokud nebude mít v celé délce nový kryt. Většina států tohle do nákladů na dálnici nepočíta nebo se tam takové věci vůbec nedějí. 2) Někde se počítají čistě stavební náklady, jinde i náklady včetně stavebních pozemků. 2) Stačí si lehce pohrát s kurzy a inflací při porovnání ruzně starých staveb a rozdíl je do desítek procent. 3) Pak je potřeba porovnávat porovnatelné: různý profil terénu a podmínky zakládání.… Číst vice »

Přemek

Přesně tak, u nás je zvykem stovnávat nesrovnatelné, což svědčí o vědomostech těch, co se o takové srovnávání pokoušejí.

Lektor

Jasným důkazem, že srovnávat ceny s Německem je nesmysl vidím tom, že kdyby to byla pravda tak se sem německý firmy dávno přesunuly vydělávat, místo toho jediný kdo sem je ochotný jít za ty ceny stavět jsou Italové nebo Kazaši a to ještě po chvíli utečou.

Ferenc Futurista

Je to jednoduchý – Německo je civilizovaný stát, nikoli postkomunistický bantustán. Už přejet hranice u Žitavy, nedejbože u ROzvadova, je jako výlet do jiného vesmíru. Jo a taky Němec, když má něco vyřešit, tak hledá řešení, nikoli, jak to hned vochat a vojebat, jako je tomu u klasického čekého knedlíka.

rýpal

🙂 vochcat ? když myslíte. já vědět že jsem jediný kdo se o to uchází tak taky zvednu cenu jak to jen jde i s tím že je možný že soutěž zruší. a je mi u p..ele kolik za to stát potažmo společnost zaplatí. ( někdo jim musí přestřihnou křidýlka). firmy jsou vytížený a hledají pracovní síly kde se dá a aby jste nalákali lidi do tohoto oboru tak musíte sakra platit a to se pak projevuje v nabídkových cenách. to není práce jako u linky někde ve škodovce . už skončila doba kdy jsme dělali řsd a sždc otroky…

Ketchup1970

A líbí se Vám to i obráceně? Když něco poptáváte a jediný dodavatel široko vás natáhne …. Cokoliv chcete aby lidé vám činili činte nejprve vy jim. To je z Bible

rýpal

právě že se mi to děje víte? už jen blbá obývačka nebo kuchyň na míru vám dneska truhlář řekne že si počkáte min. 1 rok ale spíš 1,5 roku a ještě si připlatíte . takže proto tohle stanovisko.. až budou lidi činit mě nějak férově tak já potom jim. ne naopak na to už s..ru milí vážení.

rýpal

a když říkáte naopak. myslel jste tím abych dělal za amulžnu na stavbě a lidi mi to pak oplatili v životě nějakým způsobem? jakým? kdy ? jak budou vědět že já jsem dělal na tý či oný stavbě za hruškový hov.0 a měl tak nárok na jakou si nepřímou odměnu podle vás.. no? tohle zkoušejte někde v kostele …

Jiří Kocurek

Takže se mstíte za někoho na ostatních, jo? To je fakt férové, zkopat psa, protože kočka shodila květináč.

rýpal

to není msta. to je snesení se na zem a zaujmout tvrdý postoj vůči ostatním tak jako ho zaujímají oni. a jestli někdo něco chce tak musíme vyjednávat a jasně stanovit pravidla. když byla krize tak se naopak nikdo neptal nás zda živíme rodiny a museli jsme s prachama dolů takže teďka to bude obráceně když nám hraje prostředí do karet.

rýpal

chcete mít třeba kvalitní mosty ? bude se platit!!!! nebo si je vyrobte z plastu třeba… pak se ale nedivte že budou za deset let padat.

Ferenc Futurista

Člověk musí po přečtení takovýchto úvah nutně dospět k názoru, že vše, co existuje na západ a na jih od nás, vlastně vůbec existovat nemůže…

rýpal

ale existuje a taky teďka uvadá.. protože levná pracovní síla už došla a aní je západ postavený. ono se už teď děje to že na pozici zedníka nebo svářeče se hlásí třeba ťulpas co v OC Chodov připravoval kávu ve starbucksu a nemá ani šajnu o pozici na kterou se hlásí.

rýpal

a hlásí se na ní jen proto že už vidí že je to třeba o třetinu lépe placený a to už se člověk zamyslí zda si máknou a mít 30 čistýho nebo dělat H0.n0 a mít 18 čistýho.. ale to je pozdě takový lemply tu nebereme naštěstí. a tím neříkám že jsou všichni ťulpasové ale vidím to v reálu a chytí se tak jeden z 30 co dělal mimo obor… ostatní jsou out- prostě bez šance.

Jackub

Bývávalo…

Ketchup1970

Pravdou je že u nás je dálniční výjezd pomalu na každou vesnici, což například ve Francii i 40km bez výjezdu. A ten je drahý,

Daniel Drnec

Sjezdy se u nás staví běžně na kříženích se silnicemi II. třídy, což většinou vychází na rozestupy 5-10 km. Ty sjezdy nejsou většinou zase tak drahé, protože mosty by se musely většinou stavět tak jako tak (byť by třeba mohly být řádově o metry užší nebo kratší). Zároveň díky těm sjedzům dálnice lépe obslouží své okolí a je díky nim i více využívaná – což s sebou přináší mnohé ekonomické benefity (menší intenzity na stávajících komunikacích, časové úspory, jednodušší reakci na nehody atd.). Časté sjezdy jsou tedy podle mého výhodou.

Ferenc Futurista

Vy ovšem nechápete jeden ze základních pilířů české šotoideologie, tedy že vede-li někomu kolem vsi dopravní stavba celostátního významu, měl by kvůli ní co nejvíce zatrpět a mít z ní co nejmenší užitek.

SYN

A proč by jako nutně měl být sjezd drahý? Co je na tom hyperkomplikovaného? To se zase podle chytrých norem musí stavět tak aby se tam nezabilo ani jelito co na sjezd vlítne stovkou nebo co? na spostě míst jede stejně dálnice nad/pod silnicí na kterou by bylo užitečné moci odbočit, a kdejakému SUV by bohatě stačilo kdyby tam byly aspoň prostřižený svodidla a nasypaná trocha štěrku (aby se příliš rychle neničil podklad)… Nemám osobní zkušenost s tím jak daleko se dělají sjezdy ve Francii, ale MÁM osobní zkušenost s D2 v oblasti Brno – Břeclav (která je tak o… Číst vice »

LKB

Zajimave, Herzogenburg by meli poslat jako priklad do Litomysli do zastupitelstva i verejnosti, jak se to spravne dela :).

Arimatejsky

Jak chcete sankcionovat firmu (a kterou vlastně) za to, že nemá zájem o zakázku a do výběrového řízení se vůbec neprihlasila? Co by na tom UOHS asi tak řešil?

Medvěd

Protože nemají po každých 5 km sjezd z dálnice.

Lektor

Tak to je spíš důsledek nedostatku pracovní síly v ČR, pochybuju že by firmy neměly zájem o zakázky kdyby tam měly koho poslat.