Divočina v řazení ČD. Čtenář popisuje zkušenosti z Berlinerů

Lokomotiva Siemens Vectron v barvách Českých drah v Drážďanech. Foto: České dráhyLokomotiva Siemens Vectron v barvách Českých drah v Drážďanech. Foto: České dráhy

Problém vyřeší ComfortJety, které na trase do Německa klasické soupravy postupně nahrazují.

Změny řazení. Téma, které masivně diskutujete i pod našimi články zde na Zdopravy.cz. Jsou cestující, kteří se s tím smíří a nic moc neřeší. Jsou prostě rádi, že jedou. A pak jsou cestující, které časté změny vytáčí do nepříčetnosti. Vyberou si místo, které chtějí, ale vlak je řazen opačně, přijede vůz jiného typu nebo vůz ve vlaku není vůbec. A oni skončí na úplně jiném místě v jiném typu vozu, než chtěli. Vlakové čety i lidé na rezervacích pak řeší stovky konfliktů. V první linii s naštvanými cestujícími, to není nic příjemného.

O svou zkušenost se s námi podělil jeden z cestujících, který už mnoho let cestuje na trase Praha-Berlín a zpět. Jmenuje se Václav Šarbach, celý život pracuje v segmentu dopravy a patří mezi ty cestující, kteří raději jedou veřejnou dopravou než autem. A tak může za roky cestování srovnávat. Situace v letošním prvním čtvrtletí na Berlinerech ho však přiměla, aby se ozval.

Jezdím pravidelně z Berlína do Prahy. Většinou v pátek s EC 170 tam a v neděli s EC 179 zpátky. Využívám zpravidla jízdenku 10x Německo. To znamená, že si místenku kupuji zvlášť a není zdarma. Relativně dlouho se stává, že dojde ke změně řazení a zakoupený vůz není ve vlaku vůbec řazen. Při cestách z Německa do Česka bývá problém větší. Němci se odkazují na to, že vlak přijel z ČR, že je to česká souprava a že s tím nemohou nic dělat. Tento vlak ale bývá v relaci Berlin-Dresden v neděli večer celkem plný. Od prosince dochází k chybějícím vozům už skoro vždy. Z 10 jízd od začátku roku v 5 případech nebyl ve vlaku vagon ani místo, které jsem si koupil a ve dvou případech vagon sice byl ale nebylo sedadlo,“ popsal deníku Zdopravy.cz své Zkušenosti Václav Šarbach a přidal pro potřeby redakce i konkrétní data.

V praxi podle něj nastávají u spojů, kterými cestuje, tři scénáře:

1. Vůz v soupravě zcela chybí a cestující je přesazen do jiného. Zde cestující kritizuje hlavně to, že si záměrně kupuje cestu ve velkoprostorovém voze, aby měl místo a klid na práci, ale pravidelně je přesazován do vozy s kupé, kde cestovat nechce.
2. Na spoji má být nasazen ComfortJet, ale přijede nakonec běžná souprava.
3. Na spoji má být nasazena běžná souprava, ale přijede nakonec ComfortJet. V jeho případě se už několikrát stalo, že zakoupené číslo sedlala ve vlaku vůbec nebylo, neboť ComfortJet má místo něj police na zavazadla.

ČD: Vyřeší to ComfortJety

S detailně sepsanými zážitky z cest Václavem Šarbachem jsme se obrátili na ČD (včetně přesných dat a problémů během jednotlivých cest). Podle mluvčího ČD Petra Šťáhlavského je problém právě s tím, že si cestující záměrně vybírá místo ve velkoprostorovém voze, kterých nemá dopravce pro v Německu požadovanou rychlost 200 Km/h nadbytek. A tak je musí v případě technických problémů nahrazovat.

Odpověď ČD vám nabízíme celou v nezměněném rozsahu, jak jsme ji obdrželi.

I přes veškeré úsilí ČD a jednání dopravce s dodavateli vyšších obnov osobních vozů stále dochází k překračování plánovaných lhůt obnov a vybrané typy vozů pak chybí v provozu. Situaci nepříznivě ovlivňuje i mnoho garančních závad, které vedou ke snížené disponibilitě příslušných vozů, nebo fakt, že park dálkových vozů je roztříštěn do mnoha řad.

Další příčinou odlišného řazení jsou mimořádné události, které způsobují změny oběhů celých souprav. Za této situace může dojít u jakéhokoliv dálkového spoje k nahrazení plánovaného vozu vozem jiné řady. Za tyto komplikace se cestujícím omlouváme a v případě snížení vyjmenovaných standardů nebo nepřidělení místa nabízíme zákazníkům příslušné odškodnění podle SPPO.

Z vašeho dotazu vyplývá, že tento konkrétní cestující upřednostňuje velkoprostorové vozy 2. třídy. Pro vlaky s povolenou rychlostí 200 km/h, jako jsou Berlinery, disponujeme v drtivé většině oddílovými vozy typu Bmz v různém provedení. Velkoprostorových vozů je pouze 9 kusů řady Bdmpz a stejný počet u typu Bhmpz. V řazení Berlinerů je tento poměr patrný, většina řazených vozů je oddílových. V případě nižší disponibility vozů Bdmpz nebo Bhmpz se snažíme nasadit náhradní vůz, ale s ohledem k počtu uvedených vozidel jde obvykle o oddílový vůz např. Bdmz nebo Bmz. O změnách řazení informujeme prostřednictvím našich komunikačních kanálů zákazníky a zaměstnance, a to např. v aplikaci Můj vlak. V případě změny řazení provádíme podle provozních možností také přesazení cestujících s rezervací na jiná místa.

Klasické vozové soupravy na spojích Berliner postupně nahrazují nové jednotky ComfortJet s garantovaným řazením. Aktuálně obsluhují tři páry vlaků EC Berliner osmivozové jednotky a ve druhé polovině roku začneme zavádět finální devítivozové jednotky. Pokud dojde k přechodu z klasické soupravy na ComfortJet a ve vlaku již byla některá místa rezervována, jsou i tito cestující v nutných případech přesazeni na jiná místa.

S ukončením přechodu linky Berliner na netrakční jednotky ComfortJet očekáváme podstatné zvýšení plnění řazení v těchto spojích.

Na závěr bychom rádi za deník Zdopravy.cz vyjádřili poklonu všem českým vlakvedoucím a průvodčím, kteří musí tyto situace dnes a denně řešit s nespokojenými cestujícími, a i přes vypjaté a emotivní situace to zvládají. Jako novináři i jako cestující vidíme, jak to bývá pro čety vyčerpávající. „Je to o lidech a záleží na koho narazíte ve vlaku. Když bych to vzal celkově, Češi se to snaží víc řešit a pomoci cestujícím. Ne vždy vyhovujícím způsobem, ale snaží se. Zatímco Němci většinou řeknou Beschweren Sie sich bei Tschechische Bahn. Tedy stěžujte si u ČD. A tím to pro ně končí,“ řekl Václav Šarbach.

Tagy Berliner České dráhy
173 komentářů