Divočina v řazení ČD. Čtenář popisuje zkušenosti z Berlinerů
Lokomotiva Siemens Vectron v barvách Českých drah v Drážďanech. Foto: České dráhy

Problém vyřeší ComfortJety, které na trase do Německa klasické soupravy postupně nahrazují.
Tak když kupuji místenku, podívám se jak vypadají místa k sezení a porovnavam všechny varianty. U velkoprostoru kupují lístek co končí 1-6, protože když si koupím místo 37, k čemu mi to v kupé asi bude? Stejně tak kolem čísla 42 může být ta police na zavazadla…
Takže to chce dělat větší přípravu a ne bezhlavě klikat na obrázek vagónu 😄
Nerad to píšu, ale v době kdy většina lidí (mužů i žen ) má přípravu na cestu do Berlína takovou, že zadají v navigaci cíl, sednou do auta a přemýšlejí max. nad tím, aby měli hadry odpovídající tomu, proč tam jedou je, tento požadavek něčím, co vlak deklasuje na naprosto nekomfortní dopravu. Navíc ženy chtějí jednoznačně velkoprostorové vozy, které kupé není schopno nahradit. Vidím to jednoznačně na ženách ve svém okolí. Proč to tak je, to se mě neptejte, nevím to, nejsem žena, ale je to tak.
Když nemají za 35 let dost vozů na 200,tak,proč se cpou do soutěže? Já bych v kupátku nikdy nejel,ty ve Skandinávii už nebyly v 90.letech.Proč ČD neposlali tam p.Šťáhlavského tenkrát na čumendu?
Jeho maminku jsme tam tenkrát vzali busem.
To dobře ukazuje, jak moc funguje na evropské železnici protekce a ochranářství. Kdyby byly sjednocené předpisy a tratě otevřené a k nim rovný přístup, podobně jako v jiných prepravach (silniční, letecká), mnozí by asi měli vážné problémy ( např DB, ale i jiné), ale železnici jako celku by to výrazně prospělo. Už to začíná být vidět na cargu – v mezinárodní dopravě je nehorázně pomalé. Takto bez DB v Německu vlak nevypravite, a oni nemají žádnou snahu, protože, proč by…?.
Jak byla loni 5. června ta nehoda RegioJetu v Pardubicích, tak podle pravidelného řazení měl mít vlak vozy od č. 15 do č. 1, ale kvůli bordelu jel jako první vůz číslo 12 – „lůžka pouze pro ženy“ a „lůžko – vlastní kupé“- to byl ten zlomený, kde došlo k úmrtím. Proto také všechny čtyři oběti byly ženy.
Divočinu předvádí ČD v řazení hodně vlaků na téměř všech svých dálkových linkách a to dlouhodobě. Dnes např. EC127 – řazení 6xBdmtee281. Inu jak říkají ČD – moderně a spolehlivě.
Nechci to nijak omlouvat, zřejmě jde o náhradní soupravu kvůli tomu, že ta, která měla na ten vlak přejít, nestihla s předchozím vlakem dojet.
Určitě jde o náhradní soupravu, ale 6 honeckerů na EC, to je docela hardcore, i když to jede jen 3 hodiny do Hranic.
Byl byste spokojenější, kdyby byl vlak odřeknut?
Tak ČD umí udělat s řazením vážně zajímavé věci. Minulou středu, 9.4. si CitiyElefant hrál na Pendolino. Navíc s docela pěkně vysokým zpožděním.
Kdyby si pán postěžoval na Facebooku ČD, tak už má banána a je „vyřešeno“. 😆
Neexistující místa po změně řazení nejsou jediný problém, taky se stává, že na jedno místo jsou 2 místenky.
Já jezdím pravidelně R17 a dost často si všímám absence první třídy. Ne že by mě chyběla, jízdenku do ní nemám (jezdím na PIDku, takže nemám ani místenky), ale nemůžu si nevšimnout, jak na jejím místě často jezdí normální dvojka. To, že do šestimístného kupé je prodáno 8 místenek, i to se stává (průvodčí je tam normálně vylepí). Jo a taky pamatuju, jak lidi zmateně hledali místa v honekru, který jel (snad jen jednou) místo správných vozů. Pro R17 mi přijde, že je skladba vozů zcela náhodná, asi zrovna, co jim zbylo v depu. Zase lepší, když ČD pošlou aspoň… Číst vice »
Poznámka pro uctívače ČD: všechno, co jsem napsal, je pravda, tak mi ještě pár minusů přidejte. 😆
A víte co se stane, když si postěžujete na FB Regiojetu? Trvalý ban a nazdar.
Trvalý ban mám od ČD. Na RJ si stěžuju taky a nic…
No super, a protože Bdmpz a Bhmpz je málo, tak jsou letos pro jistotu plánovány na některé Ostravany. Pak mi někdo říkejte, že RegioJet má nereálné provozní plánování. Obecně největší výhodou ČD je, že vás dovezou do cíle, pokud to jen trochu jde. V tomto jsou flexibilnější než snad libovolný jiný dopravce. Největší nevýhodou ČD je, že tato mentalita „hlavně, že něco jede“ se dávno stala standardem a nikdo to nebere jako problém. Zažil jsem nedávno situaci, kdy byly správné vozy řazeny v nesprávném pořadí. To ale nikomu nebránilo nechat původní číslování, takže všichni seděli špatně (včetně dětského oddílu), ačkoli… Číst vice »
Tak když mají těch BDMPZ všeho všudy 18 tak proč jsem s ním jel naposledy na IC515 do Olomouce nebo na Slováckém expresu tohle fakt nechápu 😂. Ale hlavně že jich mají málo
Musi se umet na neco vymluvit
Já bych nasadil do Berlína Honekry. Takový vůz ještě Němci neviděli. Místenka netřeba. Když to jede na Sázavě, tak všichni cestující stojí.
Dyk je jejich 😹
Jen si dělejte z honekrů srandu, od příštího GVD má jednu klasickou soupravu na Sázavě nahradit Pesa tak abyste pak taky nemusel stát taky … slevu jiného důvodu :-).
Pesa se dá případně zdvojit či ztrojit, pak je to jen o tom, zda to někdo objedná a bude vymáhat.
Pokud ČD ComfortJety ještě vypadávají, měly by i v nich blokovat místa X7 a X8, aby tolik nevadilo nahrazení Bmz
U „neComfortjet“ spoje se to děje už ca. dva roky. Mrkněte na plánky v Bdmpz nebo Bhmpz jsou všechny x7/x8 místa červená.
Právě. Ale u CJ ne.
Kam se vůbec budou přesouvat ty Berlínské vozy modernizované z Bmz? Mnichov, Linz, Krumlov, Wroclav?
Jezdi na Ex1
U těch CJ bude podle mě chybět minimálně jeden vůz 1. třídy. Už teď je tam věčně úplně plno. Bylo by dobré aspoň na této lince tradici „jednička je na vlaku jen jedna“ opustit, tyhle vlaky jezdí směrem, kde bohatších lidí je prostě více. Stejně jako turistů typu „kupuju to nejlepší“.
Nejlepší by bylo doobjednat k CJ ještě sadu doplňkových vozů 1. třídy a všechny kmenové soupravy tak prodloužit na 10 vozů.
Však jsou v 9ti vozovém Comfortjetu dva vozy 1. třídy. Soupravy mají už schválení ERy a za tři týdny se začnou objevovat na Berlinerech.
A to co tam jezdí teď, tak se liší ještě v něčem jiném než umístění (a typu) WR? Protože aktuálně bývá jednička jen jedna.
Druhá první třída jsou ty řídící vozy, co tam zatím nejezdí, ale budou
Jo aha, nějak jsem automaticky předpokládal, že řidičák bude jednička, nevím proč. Tak beru vše zpět.
Teda že to bude dvojka jsem předpokládal… už neumím ani psát. 🙁
Nebo myslet.
OBB má řidičák jako 2. Tridu
Ano, chtělo to v CJ velkej špajzák a k němu jedničku navíc.
Jako že by jezdily 3 jako v 80. letech na Košičanu?
Problém s řazením je ovšem jen drobnost proti tomu, kdy vlak nejede vůbec. Dnes (13.4.) jsem chtěl jet z Bad Schandau do Prahy EC 175. Odřeknut bez náhrady (resp. skončil v Drážďanech, náhradní souprava pak byl elefant z Děčína). Na tabuli prostě uvedeno „vlak nejede“ a šmitec…
Docela podobná situace často bývá na R16, nebo R11, kde často vždy béčka nahrazují novější vagóny při mimořádných řazeních..
Alespoň jedno B je zde letitý standard, k tomu klidně jeden vůz chybí…..
Docela podobná situace je na R16, nebo na
To znám jeli jsme baltikexpresem celý vlak má 4vozy jeden je 1trida, dva jsou s kupé a jeden velkoprostorový. Zakoupili jsme 4 mistenky do velkoprostoroveho a pár minut před příjezdem jsme byli rozsazení tři do kupé čtvrtý do jiného kupé. Paradox že vlak přijel tak jak byl plánovaný jen měl přehozené pořadí vozu, byl poloprazdny. Lidé co měli koupena kupé se divili a šli do velkoprostoraku ti co to měli tam zase naopak. Že by naschvál? Není jednodušší poslat SMS že moje místo není ve voze 367 ale 366 a sedačky zachovat? Ne to zadeji zachovají číslo vagínu a lidí… Číst vice »
Také bych zachoval číslo a vagínu:-)
Tu SMSku chcete po stejných lidech kterým dává smysl vůz 367 ve vlaku o čtyřech vozech…
Podle mínusů to vypadá že někomu to smysl dává. Mně teda ne…
Číslování vozů jako 287 nebo 367 jsem nikdy nechápal. Tak dlouhý vlak přece bejt nemůže.
Může mi někdo vysvětlit logiku takového číslování?
A to vůbec nemluvím o číslování sedaček na přeskáčku.
To vycházelo nějak z kurzových vozů různých správ a jejich přehazování mezi soupravami, aby se v jedné neobjevily dva vozy stejného čísla. Prostě pozůstatek drážní prehistorie.
Vlastně dneska ještě dožívají případy, kdy se rezervační systémy nekamarádí ke 100% live komunikaci. Takže na jednom vlaku má DB, ČD, ZSSK, MAV každý svůj kontingent místenek do svých vozů.
A pokud má zejména spací vůz přecházet mezi několika nočními vlaky, taky by měl mít celou cestu stejné číslo.
Problem je když řadí kupe misto velkoprostoru. Cestující s mistenkami na místa X7 a X8 proste sedadlo nemaji. To je 20 lidi na vuz. Na Berlinerech je to pak peklo. Jel jsem z Hamburku vloni a dva vozy byly kupe misto velkoprostoru. 40 lidí proste stálo v uličce, protože si proste nemeli kam sednout.
To je dost divný, protože tyhle místa jsou u velkoprostoru pro místenky blokovaná a neprodávají se (už skoro 2 roky).
Jak kdy, jak kde.
Ano. Je to stejné jako u vlaku 173/172. Rezervační systém, stejně jako vozy spravuje MÁV. Když chybí vůz, tak u MÁV. Ale vrácení ceny místenky, tak u dopravce, který místenku vydával
Jsem cestující mezi Dresden a Berlin. Mám jízdenku DB, jedu v Německu a přepravní smlouvu jsem uzavřel s DB a já si mám stěžovat na ČD?
Vy jste vtipálek.
Stačí linka R19, kde jede často klasika s hnojiči místo IP, někdy dokonce chybí jednička, podobně R13, kde místo ABpee jede AB.
Ne R13, ale R12
Vážení diskutující, jestli mě paměť neklame, a pokud klame, opravte mě, prosím, tak si cestující zakupuje místo na sezení, a to: u okna, uprostřed a u uličky. A ne do kupé či velkoprostoru, a ne do vozu, kde je k dispozici wifi nebo zásuvka. Výše vyjmenované patří pouze do dispozice dopravce. Proto u rezervačních systémů u mnoha dopravců, nelze zakoupit místo k sezení přes rezervační mapku. A proto se dle mezinárodních standartů platných dle úmluv a předpisů UIC a Nařízení Evrop. komise 782/2021 nezakládá jakékoliv odškodnění za výše vyjmenované. Pokud ano, tak je to pouze dobrovolnost dopravce. Toť vše.
Kupuje si konkrétní místo, tedy se pletete.
A to konkrétní místo si volí ve voze nějakých parametrů které jsou v rezervačním systému vidět.
Máte přesný plánek vlaku a vyberete si konkrétní sedadlo. Poznáte z toho téměř vše. Jen směr jízdy je orientační vyjma pendolina z mé zkušenosti.
Krom Pendolin je ještě garantovaný směr v RailJetech a měl by být i v ComfortJetech.
Díky za info, to jsem nevěděl.
Samozřejmě KLAME. Vybíráte si (a následně tedy kupujete) už docela dlouho v konkrétním schématu konkrétního vozu konkrétní místo.
Nemusíte. Můžete to nechat na systému a on něco vymyslí
Mezi „vybíráte si“ a „musíte si vybrat“ většina lidí vidí dost zásadní významový rozdíl.
To je jako moct si v restauraci vybrat pouze vepřové, hovězí nebo kuřecí, ale zda to bude svíčková, nebo řízek, už by bylo rozhodnutí podniku.
Pořád lepší neuvádět, než uvádět blbě.
Tak vám můžu říct, že váš paměť klame. A to že velmi.
Můžete si vybrat dokonce konkrétní místo.
30 let jezdím vlakem pouze na třídní srazy se spolužáky, je to jednou za 5 let cca 50 km. A když mám čas a je mi všechno jedno, tak OK. Ale jinak, jsem rád, že vlakem nemusím, mimo jiné, když čtu ty komentáře … prostě pořád platí: “Bordel jak na dráze”.
Jezdíte jednou za pět let, ale evidentně víte o dráze vše…
Jednoduše nechápu proč nemají České dráhy vagony spojené trvale do souprav na dané vlaky a nepřestanou je rozpojovat.
Mluvi se tu o spáse v comfortjetech ale ty jsou právě pevně spojené a díky tomu jsou tím zázrakem a přitom by to šlo takhle vyřešit hned
Je to jednoduché, když v této ucelené jednotce, typu Comfortjet nebude v jednom voze funkční klimatizace, nebo nějaký cestující ucpe WC vložkami, či jinými věcmi, co do vaku WC nepatří, tak se musí odstavit celá ta jednotka, kromě mašiny. Němci to na hranicích vůbec nepřevezmou. Když se stane stejná věc na klasickém voze, tak se prostě vymění vagón a jede to dál. Když není konkrétní typ, použije se nějaký jiný co umí 200 ( jinak to zase Němec nevezme na hranicích ) a vlak se vypraví, jinak hrozí jeho odřeknutí. A teď by si měl takový cestující uvědomit, jestli je… Číst vice »
proč by nebylo něco funkční? čd by se mělo zaměřit na servis a pak by nebyl furt takový bordel v řazení
Součástí toho servisu je například i výměna vozu v případě nutnosti.
A když se porouchá něco na jednom vagonu, tak se odstaví celá souprava ? Soupravy se „rozpojují“ právě z důvodu nějaké závady na voze. A ne vždy jsou k dispozici náhradní vozy stejného typu . Jo, kdyby si ČD vzali příklad od soukromníků a v každé koncové stanici byl v záloze od každého typu aspoň jeden vůz , to by bylo paráda. Třeba takový RegioJet to umí. Tam žádné stížnosti na změnu vozu nenajdete ……….. (-: (-: (-:
Mám takový pocit že DB těch svých pár posledních klasických souprav bere jako ucelené jednotky a v případě poruchy na jednom voze se odstavuje celá souprava – rozpojování zakázáno.
Uz ca. 3 roky a taky se standardně nadává na to, ze se odřekne celý vlak, když má „jen jeden vůz“ poruchu brzd. Prostě se nikdy nezavděčíte…
Až na to že RegioJet pošle zprávu „Váš vůz není řazen, stornujte si jízdenku a jeďte jiným spojem.“
RJ má vozy v Praze a Bohumíně jen
Protože by to nic neřešilo. Problém je v nedostatku vozů, zejména nedostatku vozů žádaných typů. Rozpojování a spojování souprav umožňuje problém zmírnit tím, že se z třeba tří souprav s poruchou nějakého vozu sestaví dvě použitelné, namísto aby se musely odstavit všechny tři komplet.
Comfort-jety to mají vyřešit ne díky tomu, že jsou to ucelené, nerozpojované netrakční jednotky, ale právě naopak navzdory tomu. Jejich přínos a řešení problému má být v tom, že jich bude víc a budou nové, doufejme tedy s menší četností poruch…
Různé *jety jsou rozpojovatelné – v depu – relativně snadno.
Já vím, ostatně i Pendolina se někdy rozpojují a vyměňují jednotlivé vozy podle potřeby.
Ale furt je to trochu náročnější operace než u klasických vozů.
Toto je naprostá nehoráznost a ČD by za to měly dostávat obrovské pokuty a cestujícím vrátit jizdenku a zaplatit minimálně tolik co za jízdenku dali navitc jako kompenzaci. To co prodají musí garantovat a zároveň garantovat směr jízdy. Jak dodržování řazení tak dodržování směru jízdy není naprosto žádný problém a stačí jenom chtít. Včera se mi to stalo taky a rozčiloval jsem se taky.
To je úplně stejné jako kdybych si v obchodě koupil chleba a dostal rohlík 🙂
Hezky se vztekate, ale pri podobnem pokuto-pekle, byste brzy mohl jezdit mozna akorat autem. Presne do chvile nez bychom si na vase dodrzovani predpisu neposvitili taky. A pak uz jen pesky…
Delat tragedii z jineho smeru jizdy…nebo kupe vs velkoprostor muze akorat zhyckana hysterka.
Ps: jak ten smer jizdy resite treba na krusnohorech ve stanici Aussig?
Podívejte se na statistiky třeba do ročenky dopravy – kdo má na výběr tak už autem jezdí.
Tomáši , jaké je vaše povolání a prosím jakou penalizaci za své pochybení si sám přejete ? Nebo určitě jste neomylný jak Chuck Norris ?
Je běžné mít ve smlouvách s dodavateli sankce pro případ jejich neplnění. My to máme jako dodavatel i jako zákazník. Vy snad ne?
A pokud jde o vztah s cestujícím, cestující má (zjednodušeně řečeno) jenom povinnost koupit si správnou jízdenku. Za co byste ho chtěl penalizovat?
Dám vám příklad. Jedete do Chomutova přes Ústí nad Labem. To znamená že jedete „uvrati “ změna směru jízdy. Řekněte mi prosím v které části jízdy jedete po směru a v které proti směru jízdy když nezmenite sedačku?? Je to jen příklad.
I tohle by šlo při troše snahy vydefinovat. Cesta mimo Ústí – snad dopravce ví jak/co zařadí, nelosuje to náhodně, neposílá vagony na točnu jako sazka míčky do osudúm
Cesta přes Ustí – bude tam hláška „bacha v Ustí se mění směr, uváděné řazení/otočení je ve stanici Holešovice“
Na R12 naprostý standard. Chybějící vůz první třídy 50 procent času je už jen bonus.
Taky ČD neumí zarezervovat kupé pro pruvodciho, který vždy nějaké cestující „vyhazuje“ (presazuje). A v jednom z těch nových vagonu s 1. třídou nefunguje wi-fi. Počátkem března se mi povedlo vyfotit cedulku, podle ktere byl router odeslán na opravu 24. 6. 2024.
Proč by měl mít průvodčí zarezervovane kupé? Má snad chodit po vlaku a ne sedět v kupé, ne?
Já to teda nevídám, ale to je asi proto, že existují kupé pro jídelní vozy.
Například pro obsluhu minibaru a zázemí pro něj. A průvodci tak kam chce odložit své věci ne ??
Takže zabere celé jedno kupé pro platící cestující? Super řešení, takové drážní…
Je potřeba to akorát správně komunikovat. V místě, kde některá Bmz maj kupé pro cestující, má regiojet „kuchyňku“ kam se můžou vecpat stewardi. Pokud se cestujícím nenabídne místenka do kuchyňky, pokud to má správnou kapacitu pro veřejnost, co s tím.
Zrovna řazení je ve srovnání s letními nájezdy ožralých turistů marginální problém…
vlaky do berlína jsou vtip hlavně cenou. posledně jsme nakonec jeli ve dvou malým autem a vyšlo to levněji než vlak a to o dost. ještě levnější vsrinta je bus, ale tím nikdy nejezdím dálky. tímto způsobem se politici snaží dostat lidi z aut? 🙂
V Německu vždycky byl vlak dražší, než provozní výdaje nějakých malých, slabých rachotin, konkurování Felícím bylo zvykem jen u nás.
A to auto jste měli zadarmo?a vše kolem provozu auta?myslíte že provoz jednotek na infra db je zadarmo?
opakující se nešvár ČD v poslední době je neřazení ani jednoho vozu s možností přepravy kol na turisticky exponovaných spojích, pravidelně hlavně Jižní Expres, nebo například včerejší odpolední Berounka směr Praha, hlavně o víkendu při pěkném počasí je to celkem problém, když ještě pár hodin před odjezdem lze místo pro kolo rezervovat. (předem díky za komentáře, že z Lipna, nebo Železné Rudy má člověk jet do Prahy na kole a ne ho vozit vlakem 🙂 )
Pár lidem asi bude vadit, že si nemají kam uložit piano… nicméně většina bude naštvaná, že třeba vůz kam mají mistenku ani nepřipojí. Jsem zvědav, zda i letos Němci ty vlaky nebudou mít funkční klimu/záchody a nebudou mít tak nějak nic navíc od dobytčaku
já souhlasím, pokud by dopravce takovou službu nabízel a cestující si u něj přepravu piana zarezervoval a zaplatil, tak bude logicky naštvaný, když vůz k takové přepravě určený, nebude připojen.
Přepravu piana nahraďte vozíčkářem a bude to realita…
Vždyť kolo je šlapací tak šlapejte a nevozte ho vlakem. 😀
Na běžkách do Jizerek taky vyrazíte už z Brna?
Cca měsíc zpátky pamatuju řadu B na slováckém expresu.
Jinak… Většina cestujících preferuje velkoprostor s leteckým uspořádáním. A toho mají ČD extrémně málo. Letecké uspořádání má tu výhodu, že si lze natáhnout nohy pod sedadlo cestujícího před Vámi. A jestli chce udělat nějakou práci, tak minimálně stoleček je absolutní základ.
Souhlasím, také preferuji velkoprostor v leteckém uspořádání.
Jinak to béčko je pro mě v podstatě vůz bez možnosti rezervace. Sedět s někým cizím na té ,,dvojsedačce” v béčku je prostě hrůza. Snad ani dobytek nepřepravují takhle na těsno. Absolutně nechápu, že se tenhle vagón v tomhle uspořádání vyskytuje i v roce 2025.
V létě je ČD posílají do Leby, to je teprve zážitek.
Co si zákazník objednal.. Ale řekl bych, že ty tábory nebo rodiny to kupé ocení více, než když to tam třeba jezdilo těmi velkoprostorovými dvoupatráky na 100km/h.
Jste všichni rozmazleni až hrůza
Požadovat, abych se nemusel po celou dobu cesty vlakem dotýkat cizího člověka, není rozmazlenost.
Takhle namačkaní nejsou lidé ani v tramvaji.
Pouze nejsme dost bohatí, abychom si mohli dovolit akceptovat nedodržení smlouvy protistranou…
Ideální by bylo se konečně taky dožít otáčecích sedaček které by byly vždy po směru jízdy. Určitě to není tak drahé a lidi by to určitě ocenili
Je spousta cestujících, již preferují sedění proti směru jízdy, nehledě na skutečnost, že je to nesrovnatelně bezpečnější.
Podobný problém je nedělní EC140,který býval nedávno sestaven z InterJetu a přidaných posilových vagónů za lokomotivou.V dubnu začal jezdit s běžnými vagòny a podle řazení na vagonweb.cz s jediným velkoprostorem vzadu.Musel jsem si narychlo měnit místenku a doufám,že dnes přijede skutečně jediný velkoprostor.Stejně tak na cestu do Prahy na sváteční pondělí.
Ohraná písnička, EC už dávno není top. Přitom to má být ta výkladní skříň dopravce.
To by se musely vrátit EC příplatky…
Většinou to bývá naopak. Na rychlík není relační sleva.
V EC v rámci ČR vesměs neplatí IDS jízdenky.
A proč vlastně rozlišovat Ex a EC? Není škoda degradovaného jména?
Ne, že by to bylo to nejhorší na těch popsaných problémech, ale taky ukázka, jak „vymakaný“ a složitý systém číslování sedadel ve vlacích situaci pro běžného cestujícího spíš zhoršuje. Kdyby byla v každém voze sedadla číslovaná prostě od 1 dál bez složitých pravidel pro vynechávání, část problémů s neexistujícími sedadly při změně řazení by odpadla…
Ale zvýšil by sa výskyt situácii kedy cestujúci síce sedadlo má ale nejde o sedadlo o aké mal záujem (napr. rozšírenie ľudí čo pôvodne mali sedieť spolu).
Nebo lidí, kteří chtěli místo u okna a najednou sedí uprostřed.
Jak píšu, nebylo by to všespásné řešení, ten problém by tím nezmizel, ale o něco by se zmenšil díky tomu, že by najednou existující čísla sedadel v různých vozech měla větší průnik..
Spíš by se ten problém přesunul na jiná místa, ne? Kdyby byly v Bmz místa od 1 do 66 a v nějakém Bmpz od 1 do 80, tak by ten problém stejně nastal.
Zmenšil by se. Znalý cestující by si prostě 67 nekoupil.
Jak by se zmensil? Mapovani 80 na 66 vzdy zpusobi ze chybi 14 bez ohledu na jakekoli oznaceni. A ten stejny znaly cestujici si ted nekupuje x7, x8 a 11x, o nem to neni.
Zmenšil by se, byl by větší průnik čísel, která by existovala ve všech vozech. Jo, čísla z konce řady v těch kapacitnějších vozech by byla trochu větší riziko. Ale nebyly by tam „náhodné“ vynechávky jako v tom stávajícím systému.
Proč mají vlastně ČD (ale i další dopravci) tak bizarní způsob číslování sedadel i vagonů – historické důvody? Jak píše kolega v diskuzi, my se v tom vyznáme, ale pro většinu veřejnosti je to zcela chaos.
Systém vychází z 6místného kupé, u nej číslování vychází logicky. Pak se holt ohýbalo na další případy, které je potřeba pokrýt a logika začala trpět.
z osmivozového kupé. To rozdělení se pak aplikuje i na velkoprostorový vůz, kde je „osmička“ uličkou rozdělena na dvě poloviny.
JJ, tehdy to dávalo smysl a v době před plánky to znalému umožnilo z čísla poznat, které sedadlo v kupé bude mít.
Ještě to asi +- fungovalo u velkoprostorů s uspořádáním výhradně proti sobě.
U velkoprostorů s (částečně) leteckým uspořádáním, kde můžou být sedačky po obou stranách uličky navzájem posunuté, občas nějaká ta police na větší zavazadla, atd. už to smysl nedává vůbec.
Ale dělalo se to tak vždycky, je na to předpis a kdyby to někdo začal dělat jinak, cestující by to zneužili…
Jistě, číslování 1-3-7-5 v Béčku je podle vás oproti 1-3-5 v Áčku naprosto logické, že?
Všechny tyhle marginálie bych vyměnil za zrušení expresek!
A proč? Vy si ji neumíte koupit taky?
Proč se to rozlišuje? Ve vlaku 123 je vůz číslo 1 buď místenkový nebo bezmístenkový.
Pokud je místenkový, tak od začátku prodeje do vyprodání. Pokud je bez, tak sedí kdo dřív příjde.
Nějaké kraviny s třemi hodinami před odjezdem nejsou nutné. Maximálně místo cedule pro stalkery „sedadlo rezervováno z A do B“ tam bude „sedadlo může být rezervováno“
Takže vlastně chcete buď to, aby vlak měl všechna místa s expresní rezervací, nebo chcete aby polovina vlaku byla v režimu courák, kdy si místenku nemůže koupit nikdo?
Ptám se znova: Proč je tak strašnej problém koupit si tu debilní místenku taky? Co tím jako sledujete? Hodláte se přetlačovat u dveří, abyste ulovil svoje oblíbené místečko v pěstním souboji, nebo o co vám jde?
Spíše to druhé. Nemusí to být polovina vlaku, na R8 bývá bez místenky jeden vůz z pěti (a člověk bez místenky může sedět i jinde, jenom mu hrozí vyhození)
Osobně místenku mám vždycky když jedu dál (po Praze/středočeském kraji jezdím na PID a na mhd ani nečekám že si sednu). U rozlišování normální vs expresní rezervace prostě nevidím důvod, pokud je na sedadlo místenka proč není od začátku prodeje do vyprodání. A k tlačenicím, k čemu mi je místenka na nedostupné místo ve voze s přeplněnou chodbičkou?
Méně než polovina jednoho vozu.
Je to logické… 1+2 u dveří, 2+4 střed, 5+6 okno. A aby se to u osmístného kupé neměnilo, tak další střed je 7+8.
Jistě, ale odpovídá to tomu, že se systém začal vyvíjet u 6místného kupé. Třeba v letadlech to je opačně, tam se písmena vypouští.
Problém je v tom, že větší část cestující preferuje velkoprostorové vozy, ale ČD paličatě pořád nakupují a preferují vozy s kupé. Kdyby se řídili poptávkou a přáním zákazníků a nakoupily tyto velkoprostorové vozy, tak nemají tyto problémy. Stejný problém je i na soupravách Metropolitan do Budapešti, kde mají být řazeny dva velkoprostorové vozy, ale v řadě případů je jenom jeden. V případě maďarských nebo slovenských souprav se to nestává.
Žádné vozy s kupé se nekupují, jen ojetiny před x lety a tam si jaksi vybírat nemůžete.
No, ono když uděláte kompletní přestavbu na vůz pro rychlou výměnu cestujících a dáte ho na nejdelší vnitrostátní linku, tak se nemůžete divit.
Poslední nové kupé pro ČD bylo asi těch 15 kusů Bmz241, objednané od Siemensu v roce 2003.
Jasně, ČD nakupují vozy s kupé… A tak v posledních letech pořizují InterJety a ComfortJety…
Metropolitany ČD mívají ve velkoprostorech jenom čtyřky, a to taky nějak moc nechcete (okopávat se s někým naproti – jsem trochu delší, no…), takže se Metropolitanům vyhýbám. Leda vzít tu 1. třídu, jenže stav Ampz mě úplně nepřesvědčuje, že to stojí za ten strašlivý příplatek.
Zůstanu drze u svého: záměrně chci v prvé řadě velkoprostor, sedačky za sebou 🙂
Můžete prosím uvést, v kterém roce podle vašeho názoru ČD naposledy nakoupily kupé vozy a o jaké řady se jednalo?
Poslední byla asi dodávka druhé série emzet v roce 2007, kdy ČD šly stále zcela proti proudu a pořizovaly výhradně oddílové dvojky. Ale od té doby pokud vím už to byly samé velkoprostory, včetně rekonstrukcí kupéček na velkoprostory (Bmee na Bdmpee, Bdt na ABpee, BRm na ARmpee).
Pane Twix, děkuji vám za vyčepávající odpověď.
Původně jsem chtěl, aby si pan Libor Zima sám odvodil nesmyslnost svého pocitu, ze kterého se tady vypsal.
Momentálně se nacházíme v roce 2025 a lze tedy odvodit, že ČD v posledních 18 letech pořizovaly pro osobní dopravu pouze velkoprostorové vozy.
Myslím, že kritizovaný nedostatek popisovaný panem Zimou je jedním z projevů chronické vozové nouze, nejen u Českých Drah.
Ale že lidé preferují velkoprostory je totální nesmysl…. Není to pravda.
Pamatuju epizodu, kde se dělal jakýsi přepravní průzkum Ostrava – Břeclav, a mj. se pak tvrdilo, že většina preferuje velkoprostor, protože tak měli místenku. Nějak se zapomnělo napsat, že na té lince nejde vybrat z plánku, a systém přiděluje místa přednostně do velkoprostoru….
Jako vlakový doprovod vidím, že vozy Bmz, Bee a B jsou ve vlaku naplněny z cca 30% a naopak velkoprostory na stejném vlaku ve stejný čas z cca 70%. Spousta lidí se dále dotazuje, jestli se někde nachází velkoprostor… Kdo má rád kupé jsou nádražáci a pravidelní cestující v brzkých ranních hodinách, kde se v kupé zavřou a zhasnou, aby mohli nerušeně spát
Mě jako introvetovi s dvěma teenagery naopak vyhovuje kupé, bo si rezervuji dvě místa u okna a jedno vedle. Je pravda, že nikdo z nás není nadprůměrně vysoký. Koukat do šedivého sedadla před sebou se mi fakt nechce.
Jiným introvertům zase vyhovuje, když se nemusejí mačkat v kupé s cizími lidmi.
No, a bylo by fajn, kdyby řazení i objednané nové vozy tenhle podíl respektovaly. Třeba DB mají oddíly i v ICE.
Teď je to zase odezdikezdismus.
Plus kdo cestuje častěji také preferuje kupé – pozoruji to poslední dobou na sobě. Když je spolucestující mimořádně otravný (nekonečné tel. hovory super nahlas, ideálně s odposlechem, pracovní cally samozřejmě bez sluchátek, pes, videa s cirkulárkou nahlas apod.), tak je šance najít si kupé s lepším osazenstvem. Ve velkoprostoru se to nese celým vagónem, třeba dnes bylo v jedničce v Silesii max. 10 lidí – jedna rodinka s malými dětmi, které většinu cesty probrečely nebo jely pohádky nahlas, dva hlasití telefonisti. V kupé by se to hezky odizolovalo, takhle se tomu nedalo uniknout.
„Zde cestující kritizuje hlavně to, že si záměrně kupuje cestu ve velkoprostorovém voze, aby měl místo a klid na práci, ale pravidelně je přesazován do vozy s kupé, kde cestovat nechce.“ Pro mě je tohle jeden ze dvou hlavních důvodů, proč jsem už přes rok nesedl v ČR do vlaku, ačkoliv jsem se dřív fakt snažil být propagátorem hromadné dopravy. Radši jedu autem, kde sice žádnou práci neudělám, ale strávím na cestě o 30 až 50 % času méně, takže práci věnuju ten ušetřený čas. A nejhorší je za mě u ČD ta nekomunikace. Když jsem měl párkrát problém u… Číst vice »
Comfortjetů už by mělo být docela hodně, ne? (Že jsou jenom na 3 párech)
Myslím, že několik Comfortjetů teď jezdí místo Pendolin jako IC5xx Ostravan
No, tak problém nevyřeší HyperJety, protože ty jsou prostě hyperHnusne na libovolném místě a hyper nepohodlné (já se tam třeba nevejdu s nohami, a neskutečný randál při pokusu využít jedničku mě utvrdil v tom, že je to další nepoužitelná moderna ….ale aspoň půjde garantovat, že je to hnusné vždycky a všude, tudíž nepůjde nadávat, že nebylo dobré místo … Ale tak zatleskame si , že to má v době neomezených tarifu WiFi, a klimatizaci která nam přispěje na chřipku
A kolik měříte? Já mám 202 a nemám tam problém.
Pán je nejspíš hyper vysoký.
Spíš byl zvyklý zabrat si celé kupé a zamknout se v něm a nedokáže se smířit s tím, že vlaky chce najednou jezdit víc lidí a takové sobecké chování „mazáků“ vybavených příslušnou kličkou tam dnes není vítáno…
Kolik lidí si zamýka v kupé nějakou kličkou lol.. Hlavně na takhle vytížených spojích, to by ho průvodčí rychle vypráskal.
Spíš s hyperhloupymi názory….
Já se nevlezu ani na šířku, a to nejsem ani tlusťoch, ani bedna.
Jezdím jedničkou…
Pana Sarbacha je mi lito, ale spravny sotocestujici obejde problemy 1 a 3 tim, ze si vybere misto, ktere je v obou typech vozu a v nejlepsim pripade ma stale vybrane kvality (stolek).
Pro prumerneho cestujiciho nastane problem pouze kdyz je absolutne mensi pocet mist ve vlaku (coz je evidentne i tak dost casto, abych neomlouval CD).
Trochu mě překvapuje, že zkušený železniční cestovatel ještě nemá v paměti čísla, která se nevyskytují ve všech typech vozů, a riskuje rezervaci právě na ně. 🙂
No tak myslím, že řešením je vypnout funkci vybrat místo z plánku vozu a v rezervačním systému prodávat pouze čísla míst, která jsou ve všech variantách vozů. Sice to neřeší samotný problém, ale alespoň nedojde ke „zklamání z důvodu očekávání“. Nelze totiž nabízet službu, kterou nelze garantovat.
Vypínat plánky netřeba, i v nich jde zrušit možnost rezervace na konkrétní sedadla (a dokonce se to i využívá).
Tady jde o to, jestli vlak chceme prezentovat jako sockárnu pro lidi, kteří nemají jinou možnost, nebo jako službu, kterou si někdo vybere i dobrovolně. Pokud jako službu, tak každý marketér vám řekne, že pro zvýšení konverze u on-line prodeje je nejdůležitější informovanost. Kdyby to šlo, tak by si cestující nejradši zobrazil fotku přímo toho sedadla, na kterém bude sedět. To technicky možné není, tak se tomu aspoň snažíme přiblížit obecnou fotografií interiéru daného typu vozu a plánkem sedadel. Mystery box za cenu vyšší než je cesta autem si koupí fakt jen ten, kdo nemá jinou možnost.
Rezervace místa k sezení je zaplacení jistoty, že budu sedět. To je obsažené v těch 3 eurech. Nikoliv to, jestli je to ve velkoprostoru, po směru jizdy, v kupé, u okna. Všechna místa jsou za stejnou cenu. Pokud by místo u stolku po směru jízdy u okna ve velkoprostoru bylo za vyšší cenu, tak neřeknu. Takže za mě prezentovat při rezervaci jenom to, co v provozu mohu reálně garantovat.
To je ovšem výhradně vaše interpretace pojmu „místenka“. Možná by to mohlo projít i ČD kdyby se k ní hlásily, akorát že konkurence se toho okamžitě chytí jako komparativní výhody, plus u zahraničních dopravců taky bude vidět že to jde i líp…
A jakou interpretaci máte vy? Jediná správná interpretace je ta v SPP dopravce.
Pak bych jel autem nejen já ale určitě i ostatní
Vypnutí funkce výberu místa z plánku situaci neřeší. Úplně klidně jsem totiž dostal přiděleno místo (dokonce v 1. třídě), které ve voze vůbec neexistovalo. 🙂 A to jsem jel přes půl republiky, nějakých 300 km na trase Ostrava – Praha.
Ve velkoprostorech z/do Německa se místenky na čísla končící 7 a 8 většinou vůbec neprodávají.