Divné auto, které se nikomu nelíbí. S Jaroslavem Rudišem o jeho lásce k Saabům i moci literatury
Jaroslav Rudiš a jeho Saab. Foto: Ladislav Knaupner / Viking Cars
O čem bude nový román a "návod k použití" i méně známé zálibě velkého milovníka železnice.
Ďakujem Zdoprav, toto je pre mňa krásny vianočnýdarče. Som fanúšik aj majiteľ SAABu. Značka nezomrela, žije vďaka fanúšikom. Lásku k týmto autám pochopí ten, kto s ním bude dlhšie žiť. Bolo to moje prvé auto a vlastním ho dodnes. Rýchle, úsporné, bezpečné, spoľahlivé a s nadčasovým dizajnom.
Díky za rozhovor, když je zmíněna cesta do Terstu, tak bych jako zajímavost přidal, že tramvajová trať Trieste – Opicina dostala v úterý 17.12.2024 povolení k obnovení provozu od ANSFISA. Oficiální datum zahájení provozu zatím není stanoveno. Pokud budou v sezóně provozovány vlaky do stanice Villa Opicina/Opčine jako tomu bylo letos, bude to velmi zajímavý cíl pro turisty.
Pro případné zájemce zdroj zde: https://www.intrieste.com/2024/12/17/green-light-for-trieste-opicina-tram-to-resume-operations/
Díky, to je velmi zajímavá a příznivá zpráva.
mam Saaba. Ale ji tam nikde Saaba nevidim. V opravě, sem přijel vlakem…
Mám všechny knihy pana Rudiše. Všechny se mi líbí. Je to má krevní skupina. Díky.
Díky redakci za tento hezký rozhovor 🙂 Zlepšil mi do té doby celkem pochmurnou náladu Štědrého dne.
Poprosim jen o opravdu v titulku, „k saabům“ s malym s, je to jak „ke skodovkam“, „k citroenum“ atd. 🙂
Hranice mezi velkými a malými písmeny až tak jasná a ostrá opravdu není:
https://prirucka.ujc.cas.cz/?id=192
https://dotazy.ujc.cas.cz/odpovedi/?id_klicove_slovo=2961&filter=1
Ústav pro jazyk český:
Je třeba poznamenat, že vést hranici mezi tím, kdy daný výraz chápat jako vlastní a kdy už jako obecný, je někdy problematické, a proto je třeba počítat ve způsobu psaní s kolísáním.
U tohoto to vsak jasne je. 🙂
Kdyby to byla komunita Saabu (jako treba Saudu), tak je to neco jineho, stejne jako kdyby mel rad treba auto znacky Skoda Favorit – tady vsak mluvime o saabech jako autech. 🙂 Totez skodovky, liazky, renaulti, tatrovky atd. 🙂
To máte pravdu. Jde v tomto případě o ukázku některých nejasností našeho jazyka, kdy váhají nad správností i učitelky a učitelé češtiny.
Když už, tak renaulty. Renaulti, to už
…jsme někde jinde.
Pana Rudiše si velice vážím a jeho knížky mohu jedině doporučit. Přeji mnoho najetých kilometrů i v následujících letech
„Přes jistou kritiku si ale myslím, že v Česku si málo uvědomujeme, jak skvěle u nás veřejná doprava celkově funguje – jak železniční, tak autobusová a i MHD. To opravdu není samozřejmost. “
Byl jsem teď 4 měsíce ve Finsku a pod tohle bych se podepsal. V ČR si neuvědomujeme co máme, dokud nezkusíme vykouknout za hranice.
Zrovna ve Finsku jsem se nestačil divit, kolik toho můžeme ještě zlepšit.
Jak nikomu? Anneke van Giesbergen má o Saabu jak písničku, tak i videoklip. Pravda starší mode. 😀
Díky za rozhovor. Knihy pana Rudiše jsou vynikající a jeho vztah k železnici inspirující.
Saab dobře ty!
Jestli má nějaká zaniklá automobilka šanci na dlouhé udržení svých aut v provozu, pak je to Saab. Ta fanouškovská základna je neuvěřitelná. Taky ta auta mám moc rád
A měl jste někdy saaba? Jsou to dost šroty, ne nadarmo ho měl v servise i Abrhám ve Vrchní prchni. Drží to kolikrát na druhém motoru jen silou vůle a úsilí fandů.
Dostupnost dílů zahraniční produkce v zemích československého socialismu byla dost špatná a film bych jako etalon už vůbec nebral. Tam to mohlo být i politické zadání, aby kapitalistická produkce vypadala hůř něž stopětka.
Pane Kocurku, evidentně zmiňovaný film neznáte nebo jste jej nepochopil. Nevím, co z toho je smutnější, mě naopak Pavlův komentář velmi pobavil.
Jestli bereš jakýkoli film jako etalon, tak to je mi tě hodně líto. Možná by nebylo od véci se na ten film napřed podívat, ještě lépe ho i pochopit dřív než začneš psát fundované závěry.
Osobně jsem Saab nikdy nevlastnil, ale v mém okolí ho mělo dostatek lidí k vytvoření si názoru na tyto vozy: ať už šlo o atmosférický 9-3 či 9-5 Aero, což byly svého času protipóly nabídky, nikdy se s nimi majitelé netrápili tolik jako já nyní a pětiletým Kodiaqem.
Já osobně saab vlastnil a proto nepotřebuji žádné okolí ani dostatek lidí k vytvoření si názoru.
Mám a neviem o čom vravíte. Motory SAAB držia s pôvodnými vstrekovačmi aj nájazdy ďaleko cez 800 tisíc. Naftové sú šroty to neboli ich motory, keď SAAB tak benzin (2.0 a 2.3 litra Saab; 1.8 a 3.0 boli Opel tie nebrať). Podvozkové diely mám všetky pôvodné ma 23 rokov starom aute a naozaj si ešte nepýtajú výmenu. Na karosérii a podvozku nemám kúsok hrdze, kľudne doložím aj fotografie. Na celom motore sa robila len zapaľovacia kazeta a vodná pumpa. Mám s nim cca 200 tisíc. Kedykoľvek by som si kúpil znova. A najlepšia vec je spotreba. Benzínová Octavia 1.6 na… Číst vice »