Dispečeři z Prahy řídí přes 700 kilometrů tratí, nově zapojili stanici v Budějovicích
Dálkové řízení tratí, dispečerský sál. Pramen: Správa železnic
Dalších víc než 500 kilometrů tratí řídí dispečeři druhého CDP v Přerově.
Dálkové řízení provozu přináší výrazné personální úspory. Zároveň umožňuje zlepšit komunikaci mezi zaměstnanci dálkového a operativního řízení provozu na dispečerském sále, což má pozitivní dopad mimo jiné na plynulost dopravy,“ doplnila Eberl Friebová.
Ano… místo dvou výpravčích v 11. Platové třídě máme dnes v Budějovicích 2 traťové dispečery ve 12. Třídě a 2 výpravčí PPV v 10. Třídě. Vskutku úspory jak se patří.
A v součtu za delší úsek?
Jak který úsek.
Dálkovina je dobrá věc. Ovšem tímto centrálním způsobem řízení na velkou vzdálenost často dochází k odtržení od provozní reality. Obrazovka je plochá, čistá a suchá. Časy, kdy měl výpravčí alespoň trochu znát přilehlou trať, jsou pryč. Již se mi mockrát stalo, že jsem musel CDP vysvětlovat, že někde to vjezdové návěstidlo opravdu není z dálky vidět, když postaví pozdě. No a že je to někde do kopce a listí na podzim udělá v některých úsecích divy… Pak ten údiv nad prodlouženou jízdní dobou. Na monitoru 150km daleko to vypadá jinak… Nemluvě o průšvizích typu nějakým blbem odvěšený vagon z nákladu,… Číst vice »
Tak těch kilometrů není mnoho, asi by nebylo marný, kdyby si to jednou ročně projeli na mašině. A zbytek roku klidně můžou být v ty Praze.
„Na monitoru 150km daleko to vypadá jinak“
Ono to bude stejné, ikdyž ten monitor bude jen 15 km daleko.
A blbem odvěšený vagon? Dálkově ovládaná kamera na osvětlovacím sloupu, aby se podíval, co tam je … by se hodila i výpravčímu, který přímo v té stanici sedí. V takových Hranicích není vidět dál než na konec peronu, pokdu zrovna na prvním nestojí vlak.
To je o lidech a jejich schopnostech. Od provozáků až po jejich šéfy. Rozepisovat se mi to nechce.
Třeba to listí. To myslíte vážně, že dispečer se nemůže dozvědět, že je listí a výpravčí u tří volů se to nejen dozví, ale i podle toho jedná? Jestli jste fíra tak se seberte a jděte na pokec sledovat na půl dne práci těch traťových dispečerů a sbírejte od nich poznatky. Taky jsem jako výpravčí rád sbíral poznatky od fírů. Je to zkrátka o lidech.
Můžete podrobnosti k tomu vagonu (hlavně asi kde, jak dlouho, kam pak dal jel a jak se to zjistilo)?
CDP se měla umístit do Liberce, Karlových Varů a Jihlavy. To byste viděli fofr ve zkvalitňování železnice do těchto měst…
Nechci zkoumat důvody které se tady diskutují proč je to jenom v Praze (a v Přerově) ale spíš by mě zajímalo jak ten sál bude vypadat až těch řízených tratí nebude 700 km ale například dvakrát tolik a do jaké míry to bude přehledné. A také bych rád věděl, když ti dispečeři pracují v polotemném sále bez oken , což by pro mě osobně bylo psycho, jestli mají nějaké povinné přestávky třeba jako na ŘLP ? Jestli tam pracují bývalí výpravčí třeba z Tábora nebo někde z Ústí nad Orlicí tak klobouk dolů za to dojíždění. Technická na závěr –… Číst vice »
Nacpaný sál je třeba Kolínsko-pardubický. Okna tam jsou, nejméně oken má jen malý sál. Samozřejmě to prostředí některé lidi neláká. Jsou i jedinci, kterým to vyhovuje.
A dojíždění je opravdu problém. Holt poměr mzda/strávený čas dojížděním a přespáváním je velmi demotivující.
Prohlídnout výhybku jde buď místní mazač, ten pracuje obvykle na osmičky. Tak jindy dojede autem zabezpečovák z místního turnusu, většinou spíš z pohotovosti.
Podle mě nektery stanice jsou obsazené 24/7 dozorcem výhybek, takže kdyžtak i ten
To prostředí je čistě otázka osobní preference.
Mně se třeba u okna dělá na počítači fakt blbě a tmavá kancelář s nepřímým osvětlením mi vyhovuje daleko víc. Mám kolegu, který to má přesně opačně a nejraději by měl všechna světla naplno, tak holt nafasoval lampičku na stůl, abychom dokázali nějak existovat.
A co s tím udělá pak ASVC, až/jestli konečně bude?
Nemusí být žádný konflikt, stačí voda. Nedovedu si představit, že by v posledních dnech byla řízena Ostrava hl.n. z nějakého CDP.
Zato to místní ovládání fungovalo naprosto bezvadně, že.
Prosím popsat rozdíl mezi řízením celého hlaváku v Ostravě z CDP a z ústředního stavědla. Včetně výhod a nevýhod.
Také zaplavená stanice Ostrava Svinov je řízena z CDP a fungovala dříve než Ostrava hlavní řízená z věže, která při povodni byla dokonce evakuována. Pointa?
V případě konfliktu bohužel stačí jediná dobře mířená střela a nejede nic.
Tak jasně, protože nákladní doprava na železnici je pro naši obranu kritická – co bychom si počali bez vlaků s palivovým dřívím, šrotem, kontejnerů do přístavu a občas nějakých těch vlaků s novými auty!
V případě konfliktu se ty nejnutnější přepravy vyjezdí s místním řízením stanic, zbytek by logicky šel stranou.
V případě konfliktu ty nejnutnější přepravy pojedou po silnici.
Ale až po selhání rozvědky a protivzdušné obrany.
Žádnou smysluplnou protivzdušnou obranu prakticky nemáme, takže tohle odpadá 🙂
V rámci NATO nemáme žádnou PVO?
Patriot je naníc, ale Moskva proti instalaci v Polsku hlasitě protestovala. 😀
Tamara, dodnes se oní píší legendy a další vývoj … no neřekli vám ho. Mě taky ne, proč asi.
Což platí i pro Českou Třebovou nebo Kolín, takže se nebudeme tvářit, že CDP je jediné kritické místo.
Přesně. Jsou účinnější místa, než budova CDP.
Most na Výtoni, přejezd ve Studénce …
V prvním případě stačí útočníkovi ukrást rozbrušku, v tom druhém je to složitější, musí ukrást celý kamion.
Kolik střel dopadlo na CDP za dobu jejího fungování?
1)Ano můžeme cílit zabezpečením na tuhle extrémní situaci a zařídit se podle toho a to naprosto zbytečně mimo tu extrémní situaci.
2) V případě konfliktu stejně budete řídit dopravu „ručně“, protože dojde ke zničení toho dálkového ovládání pravděpodobně a navíc vojenské vlaky budou mít absolutní prioritu a celý provoz se výrazně zjednoduší.
Mám pocit, že v Praze jsou „lepší“ cíle než CDP. Dokocne neodbytný pocit: V Kyjevě obsazovali letiště, nikoliv nádraží. Mrija 🙁
Jaký konflikt, stačí jeden nepřizpůsobivý občan se sekerou a vysekne si kus kabelu. Ve sběrně zapláče nad tím, že optiku nevykupují…
Chudáci co musí dojíždět z těch Budějovic do Prahy a jinde…. a až odejdou do důchodu, hodně štěstí při hledání lidí v Praze… Nechápu proč musí být celá republika na dvou místech.
Protože to musí být v Praze,aby se sr..o na jednu velkou hromadu! Ono to nemůže být někde v regionu,aby se zaměstnali lidi…
Kolik seženete vysokoškoláků třeba Chomutově? Pokud by to nebyla Praha/Brno/Ostrava, tak zjistíte, že tam ty lidi stejně nesezenete.
A kolik vysokoškoláků potřebuje CDP?
Správná otázka. Odpověď je jednociferná.
Oni tam nejezdí studovat z jiných měst a obcí, kam by se třeba i rádi vrátili, kdyby tam bylo více příležitostí k obživě, návazně na to zábavě atd.?
Za nabízené peníze a při daných cenových hladinách v Praze a Chomutově seženete vysokoškoláka spíše v tom Chomutově než Praze.
Ale klidně to může být krajské město, třeba Pardubice, Ústí, Plzeň, ČB,..
Středoškoláků.
Rozhodně víc, než jich na obsazení je potřeba. A kromě toho, jak jsi přišel na to, že tam musí pracovat vysokoškoláci?
Mnoho lidí by bylo rádo, aby v každém krajském městě bylo CDP. Variant je mnoho. Nyní platí 2 CDP a asi dvacet RDP pro regionální tratě a lokálky, přičemž RDP snad ještě žádné neexistuje. Další možnost je řídit VRT a logické uzly z jednoho pracoviště a zbytek rozdělit do krajů.
Ale hlavní věc je mzdy a podmínky. A ty jsou dost hraniční a zhoršuje se to v poměru k průměrné mzdě v Česku každý rok o kousek. Bohužel.
RDP už existují a jedno z nich je RDP Olomouc, teoreticky se k tomu blíží i Klatovy, následně Liberec, Krnov a další…
A v tom RDP pracují traťoví dispečeři, nebo výpravčí DOZ?
Jaký je v tomhle vlastně rozdíl, smím-li se zeptat?
Z Budějovic jim téměř nikdo nechtěl dojíždět, vlakem je to šílenství a nemožné bez auta, které vám nikdo nezaplatí. Důležité je, že se ušetřilo na počtu výpravčích, práce se přidala a peníze …
Nerozumím tomu, proč když jsou stejně fyzicky vyčleněni dva dispečeři pro Budějovice, nesedí v těch Budějovicích.
Protoze statni sprava, tudiz cokoliv co je logicke je nerealizovatelne.
Tak třeba proto, že jim v ČB nemusejí budovat žádné dispečerské pracoviště? Odhaduji, že rozšiřovat CDP je výhodnější než jich mít x po regionech.
Čísla jsem neviděl. Sem s nimi.
Zato to PPV tam vyrostlo samo od sebe a zadarmo, že jo.
A to jsou lidi co mají v popisu práce řídit jen Budějovice, a nebo to může dělat kdokoliv kdo přijde na směnu a sedne si za příslušný stůl?
To by to dopadlo.
Nechci zbytečně sýčkovat, ale bude „veliká legrace“, až vypadne elektřina či internet… A nebude, kdo by provoz řídil „ručně“… I nesmírně vzdělaná a chytrá „atomová baba“ Dana Drábová se před nedávnem nechala slyšet, že „není otázka, JESTLI black out bude, ale KDY…“
Tak s možností výpadků všeho druhu snad ten systém počítá. Jen to nesmí dopadnout, jak před pár lety v Českém Těšíně, kde sice naběhl dieselový generátor, ale za 15 minut mu došla nafta…
„za 15 minut mu došla nafta…“
Úkapy. Revize.
Až vypadne elektřina, tak se přepne na náhradní zdroj a když vypadne i ten, tak se přepne na baterie. Jak prosté. Taky záleží kde ta elektřina vypadne, protože kdyby vypadlo na CDP, tak to bude mít nulový vliv na provoz a kdyby vypadl internet, tak ať si vypadne, tomu zařízení je to jedno. A věřte, že jsou připraveni lidi, kteří to můžou okamžitě začít řídit „ručně“/místně.
Stačí aby napadl sníh. A stojíme. Nedej bože, aby třeba v Přerově povodně zničili budovu CDP
Pokud povodeň zniční budovu CDP v Přerově, tak …
Místní nádražní budova zůstane zcela nedotčená a kolejiště nebude zaplavené. Zkuste napřed myslet. Aby voda zničila přerovské CDP, tak by musela být tak vysoko, že sebere most přes Bečvu.
Mimochodem: V roce 1997 byla Kroměříž 2 mesíce uzavřená, vstup hlídali vojáci. Voda sebrala trať u Suchdola a zatopila trať v Bezpráví, fíru museli vynést z lokomotivy, byl to na dlouhou dobu poslední vlak, který projel. V Přerově záplava poškodilo podchod, ale jinak se tam nic moc nestalo.
Na spláchnutí CDP (té budovy) by musela přijít tisíciletá voda, ta s sebou vezme většinu kolejí na celé Moravě, budete mít jiný problém.
PS: Současná generace iPhone umožňuje satelitní přenos dat, také nouzový hovor. Normálně v kapse, běžný telefon.
Velmi naivní představa.
V IT firmách se nájezd záložního zdroje pravidelně testuje.
Mimochodem: Proč má ČD Telematika nataženou optiku kolem tratí?
Okamžitě? To provolají „simsalabim“ a ocitnou se rázem o desítky až stovky kilometrů jinde? 🙂 Stačí vidět, jak to vypadá dnes, když se uděje nějaká mimořádnost…
Jako cestující jsem nezaznamenal nějaké rozdíly ve flexibilitě řešení mimořádností na dálkově a místně ovládaných tratích.
Chráněný okruh, kdy jsou kritické části trvale připojeny přes záložní zdroj (baterie).
Takto se řeší např. napájení návěstidel, proč tedy ne serverovnu? (a dieselagregát).
Takže mi chcete tvrdit, že na PPVčkách nakonec nikdo nesedí a jsou to jenom prázdné kanceláře? 😀 Zajímavé, že tam věčně potkávám pohotovostní výpravčí, kteří si jednou za směnu přebírají řízení.
Asi máte větší přehled o tom, jak se na síti SŽ řídí provoz, hlavně v úrovni CDP – PPV – místní.
Internet? to si fskt myslite, ze tohle jde pres internet?
Já si teda myslím, že ano. Kdysi tu někdo v diskuzi psal (nebo možná na Káčku), že umístění na Balabence bylo zvoleno mj. kvůli tomu, že se tam dá připojit na více než jednu páteřní linku, takže výpadek jedné provoz neohrozí.
Jakýkoliv alespoň trochu kompetentní správce by měl podél tratí položenou vlastní síť po které by chodila komunikace drážních technologií bez závislosti na vnější síti (internetu). Jenom sám nevím jestli není naivní tohle od SŽ očekávat?
No a pak už jen doufat, že se o samovolnou správu sítě nepostará firma Dežo&Laco😂😂😂
Tak pracovití aby zvládli přerušit zaokruhovanou síť na několika místech najednou zase nejsou.
Internet zatim zatim prezil kde co, narozdil o nejakych kabelu v kolejich. Proste mate VPN a urcitou prioritizaci packetu. Navic se uplne v pohode daji vyuzit i nizkoobezne satelity – ty maji porad vybornou latenci pro rizeni dopravy.
A nebo bezdrátové sítě. Možností záložního spojení je hned několik. GiTY provozuje satelitní spojení snad už přes 20 let. To se překopává fakt blbě.
Co by ne. Pochybuju, že ČNB má natažený kabel do Evropské centrální banky, to pro převody CZK/EUR.
Pokud dojde k rozsáhlému blackoutu tak nejezdící vláčky budou jenom nepodstatná drobnost.
„až vypadne elektřina“
Tak nepojede ani místní JOPka, ani přestavníky výhybek. Tím pádem mechaniky a ručně házené veksle, pryč se záložním zdrojem!
To je ale hovadina co jste napsal. On kdyby byl black out tak je úplně jedno jestli to řídíte z Prahy nebo místně. Nehledě na to, že na určitou dobu máte k dispozici náhradní zdroj. A tohle platí od doby reléovek. Je to furt stejná písnička. Skutečně ručně to dneska prakticky už nikde nejde..
A jediným požadavkem je, aby člověk uměl zapnout počítač.
Dálkovina super, ale na mimořádné situace by bylo spíš potřeba osobní přítomnost, zrak a hlavně selský rozum. Protože řídit se podle čárek na monitoru není ideál a kamery taky nevidí úplně vše
V případě mimořádností je možné přejít na místní řízení.
Kolik jich je na koridoru?
Místně lze v případě potřeby ovládat snad každou stanici, nejen na koridorech. Někdo znalejší by mohl upřesnit, rád se nechám poučit.
Vtipný, kolik je v těch stanicích pohotovostních výpravčích a jaké jsou dneska možnosti při výpadku napájení jezdit mezistaničně či vůbec přehodit veksle Předloni na koridoru malá bouřka, párkrát se zablesklo pár kapek a vše stalo – porucha TZZ…
Řekněme, že BISka selže a teroristé odstřeli CDP v Praze.
A zároveň i v Přerově, aby nemohlo zaskočit do doby, než pohotovostní výpravčí nasedne do auta a dojede do, řeněme 30 km vzdálené stanice. Tedy asi 3/4 hodiny až hodina.
„bouřka… porucha TZZ“ by se bez CDP stala taky.
A Ti lidé co by měli ty stanice ovládat jsou v nich 24/365?
Nejsou, protože by tam naprostou většinu času neměli co dělat.
To je právě ono! Dřivebylolípáci s nostalgií vzpomínají na dobu, kdy si většinu směny váleli šunky.
Podle kamer se jízda vlaků fakt ne zabezpečuje. Mimořádnosti se řeší jinak.
A jak prosím?
Přečtěte si několikasetstránkovou D1, třeba pochytíte základy 😀
Lidským faktorem a hovorem se záznamem.
Jo a ten člověk by z nástupiště a nebo nějaký budovy viděl jak daleko? Tak 500-1000m trati?
Nebo by měli mít rovnou připravený vrtulník?
SŽ nemá problém udělat nickolejny provoz na úsecích postupně kvůli rekonstrukci a nebo nasazovat hakovnice a chránit se předpisem. Připravovat se na výpadky co přijdou možná jednou za 10 let v tom ohledu docela sci-fi.
Taky to tak někdy vypadá…
Musim bohuzel souhlasit, nespocetnekrat nad resenim provoznich situaci zustaval rozum stat a bylo videt, ze to ridi nekdo “ z dalky“. Zrovna zarizeni tohoto provozu je primo predurcene pro aplikaci machine learning kombinovaneho s AI. Lidsky faktor je zkratka nejvetsi slabina takto rozsahlych komplexnich regulaci.
Moc to placate dohromady. AI bite tohle moct řídit až bude vše bez lidského faktoru. Čili žádní dispečeři-čihači-klikaci, a zadní strojvedoucí. Oboje jen jako pohotovostní dohled. Do té doby je ta drážní doprava tak komplikovaná, komplexní a proměnlivá v čase, že to všichni výrobci na světě nezvládli.
Nebavíme se o metru a podobných primitivních využitích komplexní automatizace.
Nechápu proč se stále rozšiřuje CDP Praha. Tento úsek mohli klidně řídit z Budějovic (Tábora) nebo přilehlého místa. Těch CDPéček mělo být dle mého názoru víc rozmístěných v obsluhovaných regionech, než pouze dvě.
To pochopí až bude problém s lidma.
Problém s lidma už je…
Zrovna mi včera říkala jedna zaměstnankyně SŽ, že už jede 5 dní v kuse a před sebou má dvě noční.
Spíš by mě zajímalo, proč to ta zaměstnankyně dělá? Dobrovolně? To snad ne u státního podniku? 😀
Ať vypoví přesčasy, když jí to vadí.
A říkají totéž i ti, kdo o tom rozhodují?
Že zrovna Praha je známá svojí velkou nezaměstnaností.
Plán na RDP zanikl?
Ne.
No otazka spis zni, proc CDP je v Praze, kde se pro nej navic stavela nova budova. SZ ma mraky nevyuzitych nemovitosti napric republikou, kde i dispecerska pracoviste i byla. Navic resime jak nam Praha praska ve svech-neni bydleni, ci je extremne drahe, nestaci kapacitne silnice, nestaci kapacitne zeleznice a pak CDP umistime kam? Skoro do centra Prahy! Pritom tento typ pracoviste muze stat naprosto kdekoliv a do regionu mimo Prahu by prinesl zajimava kvalifikovana pracovni mista. Takto je to presne naopak a je to dalsi kapka do dopravnich zacp v Praze.
Vítejte ve státní správě v ČR: “Tohle není náš problém, ať si to řeší někdo jiný”.
Ale není to žádná novinka, bylo to už za bolševika. Když se teda centrálně rozhodlo, že nové výzkumné ústavy a instituce nebudou v Praze, aby byla diverzifikace, tak se všechny postavily kde? No dva kilometry za Prahou (Řež, Zdiby…).
Celkově je to problém tohoto národa. Oni vědí, že to v širším kontextu není dobře, že kdyby to tak dělal každej, tak to tady klekne, ale prostě “I don’t care”.
Souhlas. A co myslíte, že se bude dít ve skutečnosti? 🤪
Naprostý souhlas. S Přerovem ještě budiž, ale stavět obrovské CDP v Praze, kde je nejdražší pracovní síla a menší nezaměstnanost, smysl moc nedává. Jak zde bylo psáno, pochopil bych spíše větší množství regionálních dispečerských pracovišť například v každém kraji. Těžko někdo donutí vsechny dnešní vypravčí například z Budějovic dojíždět pravidelně do Prahy…
Nechtejte ani vedet odkud vsude na CDP v Praze dojizdeji lidi….totalni kocourkov.
Krajská pracoviště by určitě dávala smysl, zvlášť, když technicky by to znamenalo v podstatě „jen“ ty dráty netáhnout do sálu o patro výš, ale o 100 km dál. Což je na optice úplně jedno, ale nabídku lidí by to znásobilo. JInak řečeno pořád by to bylo „CDP“, ale holt ty sály by byly trochu dál od sebe, než jsou teď.
„ale o 100 km dál“
Stejně musí být optika z Budějovic až do Prahy, popřípadě z Tábora do Budějovic, kdyby bylo CDP i tam. Ušetřil by se jen „přeshraniční“ kousek, což je na nepravém místě.