Diesel už jen jako záloha. Kutná Hora přešla na bezemisní MHD, v říjnu dorazí sedmý elektrobus
Elektrobus MAN v Kutné Hoře. Foto: Pražská integrovaná doprava

Kutná Hora postupně přechází na elektromobilitu i u vozidel technických služeb.
Něco jako „bezemisní“ diprava neexistuje. Jen další zelená lež.
No, ale existuje doprava, která je stokrát méně škodlivá, než ta dieselován a „vo tom to je…“
jenže není bezemisní… to je jen marketingový kec…
Dokud nebudeme vyrábět vše pomocí elektřiny a elektřinu získávat bez emisí (jádro štěpně i fúzně), vítr, slunce, vodík, bude jakákoliv doprava emisní, ale jde o množství emisí a místo jejich vypouštění, obvykle elektrárny uhelné, ropné i plynové mají výrazně lepší čištění spalin, než menší zdroje, navíc, na rozdíl od dieslů, neprodukují jedovatý ozón a další plyny vznikající hořením ropných produktů, které navíc toto produkují i v hůře větratelných centrech města. I tak, pokud pojedeme pak na baterie a ne vodík, tak budou chemické odpady, ale ty lze výrazně ovlivnit recyklací oproti skleníkovým plynům, které pak mají vliv na klima a… Číst vice »
přesně… není technologie, která je bezemisní CO2 je nejběžnější prvek na Zemi.
Tak to je skvělé, zajímalo by mě jak vyřešili celoročně bezemisní zdroj elektřiny a jak vyřešili emise z pneu a brzd.
Tak jim napište a zeptejte se. Na přitroublé otázky tam netrpělivě čekají a rádi vám odpoví.
Prach z brzd a pneu je bohuzel horsi nez emise z dnesnich spalovacich motorů.
No prach z brzd se řeší rekuperací a s pneu souhlas ale pak zbývají jen koleje a všichni víme že vlak nikdy do každé vesnice nepojede…
Elektroauta v podstatě nebrzdí, rekuperují.
No neříkej 😄😄😄😄😄😄😄
SUPER!!!! 👍👍👍👍👍
Emise z pneu nijak. To by to musela být tramvaj, proti které tak bojovali v Malešicích. Emise z brzd jsou oproti běžnému busu nižší, protože se velmi výrazně využívá rekuperační brzda.
tonoucí se stébla chytá…
Z tech brzd toho prave moc nemaji…ja mam HEV SUV po 80kkm porad 75% brzdy, lidi s naftakem uz maji vyměněno. EV jsou na tom ještě líp
Když je to bezemisní MHD, odkud se to asi dobíjí, že by snad i z nějaké z uhelné elektrány? 😉
Bezemisní není. Ale ubudou emise z nafty, které musejí místní obyvatelé dýchat. I pokud se budou nabíjet z uhelné elektrárny, ta pořád na jednotku využitelné energie vypustí méně emisí toxických látek.
Podíl uhelek je u nás +/- 40%. To už není tak strašný.
Když by se ještě u uhli odečetl export elektriny, tak je to pod 30%
To si pletete s jádrem.
Pletete se Vy – ano instalovaný výkon je asi dvojnásobný oproti jaderkám – u nás, ale jejich využití není 100 % a málo kdy jedou na vyšší výkon než jaderky, např. dnes v 19:00 jedou jaderky 52,5 % a uhelky jen 18,5 %, plyn 4 % zbytek je obnovitelný, navíc naše síť je zapojená v celoevropské synchronní síti a pak je podíl uhelek jen jednotky %. https://app.electricitymaps.com/zone/CZ/72h/hourly
Co je lepší, mít emise koncentrované na jednom místě a investovat pořádné peníze do robustní technologie na jejich snížení, nebo mít je rozeseté plošně po malých zdrojích s nižší účinností zachycení?
A navíc u BEV se lokální emise nemění s technickým stavem/stářím vozu. Nepotkáte 15lety BEV, za kterým musíte mít plynovou masku, aby jste se nedusil.
Tak mi teda řekněte pokud dle vaší nesmyslné teorie stářím vozu vzniká tento problém, proč teda můj diesel 2004 poctivé euro 3 nekouří a ti za mnou nepotřebují plynovou masku jak píšete? Zato potkávám mladší vozy třeba 5 let staré koncerny a to aby člověk tu plynovou masku měl, nebo kde mají autobusy na plyn aby člověk měl plynovou masku protože ten smrad připomínající zkgvašený vejce je fakt hnus. U spalovacích vozu se lokální emise stářím nemění vůbec, mění se podle toho jak jejich majitelé kašlou na servis. Pokud je pro někoho servis sprostý slovo tak teprve vznikají auta ve… Číst vice »
Chápu to tak, že vedení města to může být asi jedno a domnívám se, že to je starost spíš ministerstva vnitra a složek pro řešení mimořádných situací, ale chápu to tak, že kdyby se stala nějaká mimořádná situace, tak se na evakuaci elektrobusy dají použít jen do míry a schopnosti jejich nabití. Sice v záloze je diesel. Ale ty autobusy budou do doby než zreznou, pak už asi nebudou vůbec. Rozumím tomu tak, že by ministerstvo vnitra, IZS atd. sehnali ty autobusy jinde např. meziměstské autobusy atd., ale na druhou stranu ty městské (nebavím se o vlastnictví, ale o určení)… Číst vice »
Normálně, za elektrobus se připojí agregát na naftu a je problém vyřešen.
Chápu to správně, že myslíte přívěs? No jen si tak říkám, že všichni budou dost ve stresu, ať to bude co to bude, bude to nějaký nouzový stav. Takže pro řidiče žádný med a jezdit s přívěsem, když na to nejste zvyklí (potřebujete se rychle otočit a jet pro další partu…), nevím, nevím. Navíc byste asi potřeboval velké E-čko řidičák, to by nebyl drobeček přívěs do 750kg.
Pak je tu ještě jeden „detail“. musí je někdo mít k dispozici, protože, to je nouzový stav, ten nastane poměrně rychle z ničeho nic… Skoro myslím, že je nikdo ve skladech nemá.
Jen DPP má přes tisíc naftových autobusů. Kolik je jich v PIDu celkem si netroufnu odhadnout, ale sedm desetimetrových elektrobusů v Kutné Hoře toho určitě moc nezmění.
Pokud by se nějak hromadně začalo přecházet na elektrobusy, což se zatím spíš neděje, tak by se asi začalo řešit, kolik musí být třeba hybridů apod.
DPP už nové čistě naftové busy nakupovat nebude. Budou to přinejmenším hybridy, čím dál víc ale elektrobusů.
Co zlomilo nechuť DPP k elektrobusům? Dřív byla jasná preference trolejbus.
Nyní budou určitě elektrobusy s lepšími parametry a vetsi konkurence než dříve.
Trolejbusy dávají smysl jen na frekventovaných trasách, zvlášť na těch kopcovitých a vedených mimo hustou zástavbu. Pro vymetáky s intervalem 30/60 minut naopak trolejbusy nedávají smysl vůbec a právě tam se nově uplatní elektrobusy.
Ohledně DPP jsou to hlavně dvě věci: lepší nabídka kvalitnějších elektrobusů a příprava na povinnost mít v budoucnu (asi 2035, ale může se ještě změnit) všechny nové busy bezemisní – je lepší se chystat dříve a všechno odladit, než to honit na poslední chvíli.
Pokud má vymeták společnou část trasy s jinými linkami, tak tam může jet pod trolejí a zbytek na baterie.
Osobně bych čekal, že budou elektrobusy zpočátku tlačit spíš v centru zatímco na kraji města do poslední chvíle hybridy, které pak budou nahrazovat bezemisními vozy postupně až někdy do roku 2050.
Dokud je trolejbusových tras jak not na buben, tak jsou úvahy o vymetácích bezpředmětné. Později to samozřejmě už v úvahu přicházet bude.
Kutná Hora má shodou okolností jako jedno z mála měst vlastní evakuační autobus pod JSDH. Ty EV se nám do dopravně komplikovaného města hodí. Dobře se rozjíždí, otočí se na pětníku. Nejde o žádný greenwashing. Podobně malá kukačka na svoz odpadů. Lítá to od 5 od rána a ten hluk je výrazně nižší.
Přejme si, aby se nic většího nedělo. Mám pocit, že se všichni časem dieselovych autobusů zbaví a pak co bude, to bude.
Dali za ty nabíječky taky 200mio a nebo tolik je to OK jen u vlaků?
Ty elektrobusy se snad napájí z jedné střídavé 25kV fáze ?
A je úplně nutné nabíjiet takhle? Vlakový baterky kupodivu nemaji o moc jinou kapacitu než ty v autobusu.
Nabíječky vyšly cca na 6. Plus něco přes 5 za trafačku 1000 kVA. Trafačka zvládne i pokud by se počet vozidel výrazně zvýšil. Zároveň se náklady na výstavbu vrátí v rámci desetileté smlouvy.