Die Länderbahn přebírá další linku na severu Čech. Do podcastu přijde šéf firmy a strojvedoucí Michal Barták
První jednotka Siemens Desiro po modernizaci pro provoz v síti Trilex. Foto: Die Länderbahn
Železniční kořeny Michala Bartáka sahají ke spolku Posázavský pacifik, jako strojvedoucí začínal na úzkokolejkách JHMD.
Přeju jim, aby byli spolehlivější než u Západního expresu. I když to by byl kdokoliv…
Konečně z další tratě zmizeli ČD 😉 tak ještě by mohli zmizetbz dalších a pak krachnou, protože vse si převezmou alternativní 😉
Máte pravdu. Aternativní dopravce je třeba Regiojet. Alternativně jezdí autobusy a to se vyplatí.
Jinak pokud jste myslel soukromého, tak opět tu máme soukromé jen RJ a teď tedy i RCS. Arriva, Trillex i Leo jsou odnože státních.
Nauč se pravopis, šašku.
Mě by zajímalo jestli se někdo z našich chytrých úředníků z kraje projel těmi jejich tramvajemi v zimě nebo horkém létě. Louny -Most
No, u takového „správného“, tj. soukromého dopravce AŽD si příkladně nelámou hlavu s tím že mají na vlaku nefunkční wc. Zatímco u národního, tedy“ zlého “ se při poruše wc souprava hned mění. Je to opravdu zlepšení?
Přizpůsobí se česká NETINERA provozu NETINERy v Německu také provozováním busů?
V Německu má italská NETINERA v provozu zhruba 3x víc busů než vlaků.
„Přizpůsobí“?
Vzhledem k tomu, že Landerbahn bude mít na severu Čech už několik linek by mě zajímalo , zda se třeba časem nepustí do nějakého spojení na své vlastní podnikatelské riziko… třeba v předvánoční soboty linku Mladá Boleslav-Česká Lípa- Děčín-Dresden ? Ale to by asi pravděpodobně ti cestující nikdy nezaplatili… Apropos..jak funguje taková „Zimní a letní kometa“ z Ústí do Drážďan ? Kdo to platí ? Ústecký kraj ?
Jste strašně naivní Länderbahn na své komerční riziko nevezme ani 5 km Rumburk – Ebersbach. Ústecký Kraj u něj objednává dlouhou štreku Ústí nad Labem – Česká Lípa – Liberec v délce přes 100 km tak nemá důvod ani pro vlastní reklamu udělat lepší spojení mezi Rumburkem a Ebersbachem. Jenže problém je i v mentalitě obyvatel Rumburku. Radši budou mít autobus který bude stavět u každé hospody než vlak který celou oblast propojí od Ústí nad Labem až po Zhořelec.
Mladá Boleslav – Česká Lípa – Děčín – Dresden je v současné době hloupost pro aktuální výluky. Daleko schůdnější by bylo Mladá Boleslav – Rumburk – Ebersbach – Budyšín – Drážďany.
Proč ne přes Liberec a Žitavu? O Ebersbach nepřijdete.
Myslíte, že by mohlo být prakticky přínosné, kdyby v ČR vzniklo něco podobného jako DB RegioNetze?
Polož jen jeden dotaz, více jich stejně nebude vybráno.
Myslím, že vybrán nebude asi ani jeden, např. proto, že deadline byl včera večer.
Ale třebas host bude mít čas/chuť na dotazy odpovědět dodatečně písemně.
Mohl byste prosím srovnat proč Vaše společnost je členem SVOD Bohemia a proč není členem Sdružení železničních společností?
„Srovnat“?
Další soukromník co nadělá v dopravě akorát trochu bordelu.
A skončí do švestek a ten jeho starý šrot nebude nikdo chtít.
Tohle všecko ale už známe. Ani Babiš si neprosadil, aby lidé mohli jíst jen jeho koblihy a jen jeho chleba, když už Strana a Vláda vlastní pekárny. A už vůbec ne zákaz soukromého vlastnictví elektrické trouby a malobchodního prodeje mouky.
Tenhle soukromník už v Lbc kraji působî (více než) 10 let a řekli bych, že nadprůměrně.
Porušuje dogma: Na hranicích správ se musí změnit dopravce.
Dobrý den, bude někdy možné zaplatit jizdenku v trilexu kartou?
Proč by to nešlo? Platil jsem kartou několikrát na lince L7.
Zkuste zaplatit kartou ve vlaku z Liberce do Žitavy a pak nám přijďte poreferovat, jak jste pořídil.
Vy asi neumíte číst. Platil jsem jízdenku několikrát.
https://www.laenderbahn.cz/cs/sluzby/sluzby-ve-vlacich
Jak se DLB staví k omezování železniční dopravy ve Středočeském kraji? Jestli se nepletu, tak vás se to dotýká mimo jiné v úseku mezi Žatcem a Lužnou.
Mě by zajímalo, jestli ty jednotky ve vlacích, který jede výhradně po území ČR, začnou někdy umět „mluvit“ česky? IS hlásí v němčině, textové zobrazení je taktéž německy, polepy po vlaku taktéž jen německé…Jinak si myslím, že DLB to ten rok na 080 dělali vcelku dobře. Personál určitě lepší než Arriva, spoje bez větších zpoždění (zlepšení oproti ČD). Jednotky pohodlné, nepřeklimatizované, ani nepřetopené. Počet míst odpovídající poptávce.
Objednatelé jsou lajdáci.
Spíš o penězích…
Mohli byste už konečně vypadnout z linky Ex 6 mezi Prahou a Mnichovem? Kvalita Vašich vozů patří mezi to nejhorší, co jezdí na EC v ČR.
S tím nemá Trilex nic společného.
Taky patří pod německou pobočku italské NETINERy. Dříve to byla německá pobočka ARRIVy
A co jako? Je to jiná firma. Začínáte blbnout.
Chci Vám p. Bartáku osobně poděkovat za výrazné zvýšení cestovní kultury mezi Libercem a Hrádkem nad Nisou. Od počárku Vašeho podnikání (tuším od počátku 10. let) na této trase se už člověk nestydí jet vlakem, neboť motorové jednotky jsou nové či zánovní, svižné, jezdící v kladiva v půlhodinových intervalech a především, dovezou mě do cíle stejně rychle jako automobil. To se o Vaší konkurenci, co jezdila před Vámi, vůbec nedalo říci. Pamaruji si, že to byl pojízdný železniční skanzen. To jsem byl ještě malý capart a to už bylo lepší, byť kilometricky i časově delší, nechat se do krajského města… Číst vice »
Poděkujte kraji, který si to dal do Smlouvy. 🙂 Kdyby to tam neměl,.může tam pan Bartak klidně jezdit s 810 🙂
Zas na druhou stranu nebýt konkurence, tak by možná ani Kraj nevěděl, že to jde. Protože s 810 na věčné časy a nikdy jinak.
Jezdím na lince L7 každý den do práce a od roku 2010 spokojenost. Nechápu těch minusů. Ale jo, chápu, od lidí co tady nikdy nejeli, jen mají potřebu léčit si své mindráky.
Neuvažujete o nasazení elektrických vlaků v úseku Žatec – Chomutov? Do pár let bude trakcni vedeni v cele delce. Na trati na Lužnou se bude rušit osobní doprava a kousíček do Jirkova by se mohl zadrátovat…
Dokud je ale objednávaná tato linka tak jak je, může uvažovat o čem chce ale nasadit může tak akorát BEMU (což by se na takovou linku hodilo pokud by neměla ale tak řídký provoz).
Pravda, tak alespoň až vyprcha smlouva…
To se ale ptáte na špatném místě.
Třeba tam bude jezdit žabotlam.
Plánujete nákup nových motorových jednotek nebo bude i v budoucnu vaše podnikání zaměřené „výhradně“ na ojetiny z Německa? A plánujete se účastnit i soutěží na elektrickou trakci?
Co bude objednavatel požadovat, to dopravci nabídnou. Pokud objednavatel netrvá na nových jednotkách, bude je dopravce kupovat jen v případě, že budou v přepočtu na 1 km levnější než ojeté (málo pravděpodobné), nebo ojeté na trhu nebudou vůbec (rovněž málo pravděpodobné).
Máte ambice zajišťovat provoz i jinde než v česko-saském příhraničí?
Má Die Länderbahn zájem expandovat i do východní oblasti republiky? Například v Moravskoslezském kraji se chystají VŘ na oblasti i v nezávislé trakci.
99 % rozhodnutí kam vlaky pojedou je na kraji. Ale pokud Má Länderbahn dotované výkony z Mladé Boleslavy až do Rumburka na jedné straně a Liberec – Ebersbach – Dresden jezdí na objednávku kraje také tak by ho těch 5 km meziEbersbachem a Rumburkem nepoložilo když by to vzal na provozní riziko proto, aby cestujícím svoje linky propojil. Dobrá vůle prostě zatím není na kraji ani u dopravce.
I kdyby to dopravce měl jak odjezdit, kdo by tam jezdil? Mezi Rumburkem a Ebersbachem jezdí každou hodinu autobusy, které jezdí i do Filipova a v Jiříkově staví přímo na náměstí. Tam pro zavedení těch vlaků neexistuje jediný důvod.
3 roky budou výluky Děčín – Dresden s náhradní autobusovou dopravou. Nemá nikdo zájem ulehčit cestujícím trable vlakem Děčín – Rumburk – Dresden?
To by teda bylo „ulehčení“ za všechny prachy.
Přitom v NAD platí všecky drážní doklady, které by jinak platily ve vlaku. Silnice je to kolem vody, po rovině, žádné projíždění cik-cak sídlištěm.
Jo, 2x delší cesta a navíc s přestupem.
Ještě aby na české straně pod podlahou motoráku řval autobusový LIAZ ML 634 a šotozážitek bude kompletní. I s tím, jak je všecko v ČR špatně, protože tam v Německu jezdí soukromník s něčím lepším … co tady rozhodně nechceme!
Otázka, jaký má kraj k dispozici vozový park. Nemusí tam nutně jezdit 810tka.
To je právě ta věc: Proč by měl Kraj dodávat vozidla na zajištění náhradní dopravy za vlaky objednávané ministerstvem dopravy?
Není to snad zodpovědnost dopravců a případně objednatele, jaká bude náhradní doprava?
Aby to nevypadalo tak, že 1 táhne krokev a 3 další se snaží přinést hřebík, protože jim řekli, že mají pomoct na střeše….
A proč budou 3 roky výluky Děčín-Dresden?
Marceli, ty si děláš prdel, viď? 😉
Kdy jsi byl naposled v Rumburku? Nejezdis tam vlakem a nepotřebuješ ho.
Autobusy jsou vhodné pouze pro místní, neřeší dopravu Mladá Boleslav – Rumburk – Zhořelec/Dresden.
A tohle rameno je jak silné? Máš nějaké statistiky přepravených cestujících nebo alespoň průzkum trhu ze kterého by vyplývala poprávka?
No tak pojede na výlet jinam.
Ale existuje. Třeba tím že o víkendech L4 nemá návaznosti. Dále že čekáním a jízdou busem jste na plus 15 minutách a tím se cesta prostě prodlouží.
Michale, jezdil jste u JHMD. Co si myslíte o současné situaci na úzkokolejce? Jaké řešení byste navrhoval, aby úzkokolejka udržitelně fungovala i v budoucnosti?
Je to obraz zkázy železnice v severních Čechách. K čemu máme národního dopravce, kterého vlastní stát? Dostanou se lidé (co třeba mají In kartu ČD) vlakem Českých drah do Liberce?
A uplatníš v Lidlu slevu na Tesco kartu?
A po Pramenu neštěkne ani 🐶
Budvar. Možná až moc Budvarů.
Již za první republiky dokončili sjednocení železnice do jednoho celku (v r. 1923 a 1925). Asi věděli, proč to dělají. Kromě pár lokálek bylo vše ČSD. Nyní je to rozdrobeno podle nesmyslně vzniklých krajů a jednotlivých dopravců.
Koleje jsou pod jednotnou správou a moc slavně to nevypadá.
Existuje nějaký právní důvod, proč objedateli zakázat, aby si vybral dopravce?
Právní důvod nezmaná, že „já to tak chci“. To je důvod osobní.
Infrastrukturu a její obsluhu dělá jedna STÁTNÍ organizace (a ne úplně nejlíp). Ale alespoň jsem se dověděl, že sterilita železnice začala v roce 1925. Naštěstí to skončilo. A ikdyby každou soupravu provozoval pro objednavatele jiný soukromník jde o systém , ne o jednotlivou firmu. Na silnici jsou tyto myšlenky úplně mimo mísu , jako s jedním ČSAD 🤣
Nejspíš vadí, že by to někdo jiný mohl jezdit za podobnou cenu s mnohem lepším vozidlem než je reinkarnovaná 810+010. Čímž by dokázal, že jediná a nejlepší státní firma… jezdí se starým kýblem, zatímco tam v Německu jezdí todlencto ICE, to musíme mít taky!
V r. 1925 nezačala sterilita železnice. To se jenom uplatnily zákony zděděné po c.k. monarchii, které umožňovaly/ukládaly zestátnit státem a zemí garantované soukromé železnice spějící ke krachu; dlouhodobě ztrátových soukromých lokálek, notabene ve státním provozu, byla tenkrát v Čechách drtivá většina, určitě víc než 90%. (Sekvestrační zákon byl přijat v r. 1877 dokonce ještě dřív než „lokálkové“ zákonodárství, protože po skončení gründerské železniční horečky v důsledku krachu vídeňské burzy v r. 1873 a zkušenosti s hyperaktivním dobrodruhem Strousbergem hrozilo, že skončí i některé železnice strategického významu. V r. 1877 kkStB ještě neexistovaly, ty vznikly až v r. 1884. Po odprodeji… Číst vice »
Prý to byl způsob, jak zajistit, aby peníze z daní vybraných v nejrozvinutější části monarchie tam taky zůstaly a neutratily se, co já vím, třeba za vybudování c.k. námořnictva.
A když se sečtou příspěvky pana Hanka a Váš (VTT), tak je na tom vidět tragedie lokálek – nejprůmyslovější část monarchie a 90 % lokálek ztrátových …..a pak se s tím má něco udělat, když průmysl už těmi lokálkami opravdu „nejezdí“
Zajímavá myšlenka… Mohu požádat o její zdroj?
„pak si sněm nechal udělat vyhodnocení hospodářských výsledků“
Ale podle některých stále potřebujem vtloukat lidem do hlavy, že kdejaká jednokolejka se musí rošířit na 3 koleje, aby se jezdilo i při sněhové kalamitě.
Já myslím, že sterilita železnice začala už m nohem dřív.
Ona je vůbec otázka, co si kdo pod pojmem „sterilita železnice“ představuje…
My o 100 let později taky víme, proč to děláme tak, jak to děláme. Postaru se prostě žít nedá 🙂
A kdo píše na internet, že dá, ten kecá.
V roce 1920 mělo jen málo domácností elektřinu. A ani v roce 1950 neměly elektřinu všechny vesnice.
In karta je taky docela přežitek v některých krajích určitě.
To je problém těch krajů a voličů, že nemají krajské integrované jízdné.
A problém Cendisu, voličů a lobbistů, že není celostátní integrované jízdné v solidně propracované formě.
S in kartou nemají kraje nic společného. Já mám in 25 a pořád se mi vyplatí ..přičítají se mi tam body a pak můžu třeba do Prahy teor. Zadaco
Když si člověk koupí celodenní a přes prázdniny týdenní jízdenku ČD tak je potom nemile překvapen, že ji všude neuplatní..
Když si předem zjistí, kde může tyto jízdenky uplatnit, ušetří se nemilého zklamání. Jak prosté…
Podstata je asi někde jinde, ne? Aby byla jedna jediná jízdenka, cenově přijatelná, pro celé území, pro všechny spoje. A o to jde. Ta jednotná je zatím dost na nic a hlavně neskutečně drahá a navíc skutečně neplatí všude a vždy! A u státního dopravce ( a od toho ho máme, aby plnil to, co má a nebyli jsme závislí na pár soukromých dopravcích, jejich zájmech, kteří navíc musí dělat zisk, takže jejich zájem je poněkud jinde) by taková jízdenka měla být samozřejmostí pro celé území i pro všechny dopravce – proto je státní a jak si to MD zařídí,… Číst vice »
Ta jednotná je sice „neskutečně“ drahá a přesto ani zdaleka nepokrývá náklady na cestu, takže tak drahá asi nebude.
Jinak těch výjimek, kde jednotná jízdenka neplatí zase není tolik: nostalgické, historické a výletní vlaky ČD, vlaky Regiojetu do Chorvatska a vlaky Leo Expressu. To se dá i zapamatovat.
Stačí umět číst ..
Státní dopravce je od toho,aby zajišťoval základní obslužnost státu. Potom u České pošty také můžeme říct, do některých vesnic nebudeme poštu doručovat.
Kdo to je „státní“ dopravce? A co to je „základní obslužnost státu“?
Že ČD samy sebe nazvaly „národním dopravcem“, není nic jiného než (nepříliš povedený) marketing…
Pošta je na rozdíl od ČD státní podnik a má to uloženo zákonem. Ve kterém zákoně je podobná povinnost uložena státem vlastněné akciové společnosti ČD, která podle zákona o obchodních korporacích a obchodního zákoníku podniká v osobní železniční dopravě?
Však taky se dělá vše pro to, aby už ta pošta neexistovala a nakonec u těch ČD se usiluje o totéž. Aspoň to tak vypadá.
Však také nedoručuje. Hromada obcí nemá pobočku pošty. A státní dopravce neznamená to, že bude mít kšefty zadarmo.
Ve spoustě obcí najdete doručovací schránky pro lidi, kteří bydlí tak daleko, že jim tam poštu nevozí už přes 30 let.
Tyto druhy jízdenek se uplatní všude, kde jezdí dopravce, který je vydává. Jak prosté.
Takže je to prostě k ničemu.
Pro vás. Ale vy nejste celý svět.
A hlavně aby tam fungovala rezijka co? CD potřebuje konkurenci jako prase drbani- krásně je to vidět na trasách kde konkurence je
Myslíte ze SNCF k TGV přinutila konkurence ?
Chtěl bych se dožít toho že CD bude provozovat něco jako TGV….zatím ve většině případech je cesta vlakem CD něco jako výlet do minulého stoleti- s výjimkou toho kde na trati mají konkurenci- tam se snaží….
Pojem „národní dopravce“ není nic jiného než součást marketingu ČD. ČD jsou akciová společnost, která podniká podle obchodního zákoníku a zákona o obchodních korporacích. Je celkem lhostejné, kdo ji vlastní. (Proč ji vlastní zrovna stát, na to je potřeba zeptat se politiků, kteří tak rozhodli; až to bude nějaké významné skupině občanů vadit, nepochybně si najdou a zvolí nějaké politiky, kteří prosadí něco jiného… ) Jiné povinnosti než dodržovat dva zmíněné zákony – jako třeba povinnost umožnit lidem s in-kartou ČD dostat se na ni do Liberce – by jí mohl uložit zase jenom zákon. Všechno ostatní nad rámec zákona… Číst vice »
Vážený pane král j…. proč se dovoláváte služeb druhého největšího kolejového dopravce – tj. ČD?
Podle Vaší logiky byste měl preferovat největšího kolejového dopravce – tj. DP Praha, ne?
Nebo prostě Vám jde o Vaši režijní jízdenku ve vlacích ČD, co?
Ano dostanou, ze směru od Tanvaldu nebo z Frýdladského výběžku 😀
České dráhy se soustřeďují na elektrickou trakci.
Pořízení In karty ČD je zcela dobrovoulnou záležitostí. Pokud si jí někdo pořídí, ví snad, že platí jen ve vlacích ČD? Chce-li slevu i na jiné vlaky, má si pořídit Věrnostní systém SJT25.
Zajímalo by mě, jak je složité se přeučit z úzkého na normální rozchod a zvyknoit si na vyšší rychlosti?
Chce to především vysokou škoLu, protože úzký rozchOd vs normáLní je úplně něco jiného.
Dá se prosím vás někde najít mapa ČR pro nový grafikon 22/23, kde na první pohled uvidím které tratě obsluhuje ČD, Regiojet, Arriva, Landerbahn….? Děkuji
Tak to vypadá že Die Länderbahn začíná přebírat v Lužickych horách a okolí otěže? Neví někdo, kdy se bude soutěžit osobka tratě 081 Děčín-Rumburk? Tam to mají ještě ČD.
Máte s ČD problém?
Nemám. Někde to v mé odpovědi vydíte?
On má velký problém s gramatikou
Překlik ve slově, chybu vidím. Zato by jste pan dokonalý že.
Je to jednoduché, 081 a 083 převezme Trillex od roku 2023. Vítězství bude oznámeno na jaře.
Zajímalo by mě, proč je takový rozdíl mezi Länderbahnem na trati Liberec – Zittau (- Dresden / Varnsdorf) a Länderbahnem na zbylých linkách. Rozdíly jsou vidět jak v úrovni personálu, tak v organizaci výluk (výlukové jízdní řády…), v čistotě vozidel… Proč ještě po roce provozu na lince L4 jsou Desira v nátěrech/polepech dřívějších vlastníků, proč informační systémy stále ukazují informace v němčině a ne v češtině? Bude někdy mít dopravce nějaký vlastní eshop (minimálně v LBK kde platí tarif dopravce) a pořádné české webové stránky, když mu v česku přibývá linek?
Zdravím, chtěl bych se zeptat, jak je to u DLB s průvodčími. Mají nějaké drážní zkoušky, případně jak to chodí na trati do Mikulášovic, která se řídí předpisem D3 a je tam nutné si cestou přehazovat výhybky?
Řekl bych že ano, tehdy v zst. Panský prestavoval průvodčí výhybku ručně.
Od Mikulášovic je základní poloha výhybky na 2.kolej – směr Kr.Lípa. Pokud se jede od Rumburka, tak je nutné výhybku přehodit a pak vrátit do základní polohy.
Nevím jak jinde, ale na výběru „Českolipsko“ přešli k DLB zpravidla průvodčí od ČD
Jak úzká je spolupráce s německou Die Länderbahn? Proč jste se nepřihlásili například do výběrového řízení na pošumavské lokálky v plzeňském kraji, kde by se přímo nabízelo propojení s provozem v sousedním Bavorsku, kde Die Länderbahn zajišťuje osobní dopravu na mnoha tratích, například té ze Schwandorfu do Furth im Waldu (a ve spolupráci s ČD i dále do Domažlic).
Je nějaká šance Rumburk – Ebersbach a Eibau – Varnsdorf to citelně chybí, pokud bude celoměsíční jízdenka po Německu za 49 EURO?
To ale není dotaz na dopravce, spíš na potenciální objednatele. Na komerční riziko tam na konci světa asi nikdo jezdit nebude.
Zlí jazykové tvrdí, že veškerou kancelářskou práci spojenou s provozováním drážní dopravy Die Länderbahn v ČR obstaráváte Vy. 🙂 Jak velký je management vaší firmy?