Devatenáct miliard a přes 22 000 nových sedaček. České dráhy označují letošní rok za revoluční
Motorová jednotka RegioFox od výrobce Pesa. Pramen: České dráhy
Výrobci by měli letos dodat Českým drahám 140 elektrických, motorových a netrakčních jednotek a elektrických lokomotiv.
22000 nových sedaček vs 0 lůžek/lehátek – to není úplně nejlepší
Jak to bude s modernizací vozby na R20?
Jak dlouho ty RegioPantery v Královéhradeckém kraji z HK do Týniště nad Orlicí vydrží? Rok? Stejně jako ty starší RegioPantery, jak na té trase jezdily v GVD 2021 jen o víkendu, a v prosinci 2021 zmizely po anglicku a vrátily se i o víkendu Bdmtee?
A kdy se dočkáme nějakých aspoň novějších vozů na trati Jihlava-Trebic-Brno?
Možná až natáhnou trolej až do Jihlavy.
Tak to si ještě počkáme.
Až si je tam objednavatel objedná a zaplatí?
A kdy nasadí konečně ta Pendolina na čtvrtý koridor Praha-ČB, aby využili tu max rychlost koridoru 230 km/h, když to za tolik miliard opravovali??
A kde, že jste přišel na tu rychlost? Mimo jiné rychlost 230 umí i railjety a v nejbližší době budou umět i komfort jety a vectrony. Vaše kopnutí je mimo mísu…
Na lince do ČB máme onen tunel, kde byla za těžké hrachy provedena úprava, aby tu trať šlo brousit v pendolinu o pár km/h rychlej, než se soupravou bez naklápění. Tak Vojta asi jen chce vidět, že to nebyly peníze zcela vyhozené z okna. Já kdysi viděl Pendolíno v Táboře, asi ho tam poslali na testování, tak jsem spokojenej, protože se tam už projelo:)
Traťová rychlost je maximálně 200 km/h při naklápění, pro klasiku 170 a 185 na nových úsecích. Když to směrové vedení umožnilo, tak se už jen trochu upravil projekt z původních 160. A s podmínkou ETCS.
Pendolino má schválenou maximální rychlost 200 km/h, RailJet a ComfortJet 230, InterJet 200. S omezeným počtem šesti naklápěcích souprav asi nehrozí, že by jezdily v závazku objednatele.
Za prvé je tam jen 200, za druhé jen s ETCS, za třetí ty úseky jsou tak krátké, že úspora času je téměř zanedbatelná. Ze strany SŽ je to jen potěmkinova vesnice, aby si mohli odškrtnout, že tu máme tratě na 200.
Zajímalo by mě, jestli existuje již nějaký plán, kam budou nasazovány vozy z expresních linek, kam půjdou ComfortJety. Nepředpokládám, že budou tímto schopni vyřadit veškerá béčka, tak kde budou ti šťastlivci, kde se dostanou do 21. století…
Ono už i některé kusy vozů řady 20-70 Bpee jsou na úrovni Béček.
Jestli by už nebylo od věci se zamyslet nad tím, jestli pomalu nevyřazovat secondhandové vozy z Rakouska. Přece jen už mají něco nalítáno a jak ukazují problémy na přechodu Děčíně, asi se to u nich projevuje. A tím, že se ty vozy přesunou na vnitro, tyhle problémy nezmizí. A totéž platí pro některé rekonstrukce z devadesátek.
Vy musíte být hodně velký zastánce starých B249…
V žádném případě. Je mnoho, ale skutečně mnoho jiných vozů, které potřebují vyřadit mnohem urgentněji (takže i ten secondhand na těchto tratích velice pomůže)
Pardon, ale Bdmtee a dokonce i B249 stále ještě jezdí. Je úplně jedno jestli první B249 nebo Honecker, klidně vyřadit obojí naráz. Jakýkoliv německý šrot je lepší než tyhle … německé poklady.
Které konkrétně a co z toho jezdí mezistátně? Je pravda že takové ty hůře vybavené ex-rakouské Bmz, co jezdí třeba na Hradečanech, nevypadají v té soupravě ani vedle těch zbylých vozů moc lákavě, ale pořád je asi potřeba nahradit něco jiného přednostně.
A hlavně takovéhle vozy budou vždy potřeba na „posily posil“.
To si ale asi pletete rakouské Bmz s novými vozy od Siemensu, které prošly „repasí“ v Prasu.
Ex-rakouské Bmz na Ex5 nejezdí, alespoň tedy ne v původní podobě. Jezdí tam Bmz241/Bmz245, což byly novostavby dodané přímo k ČD, a pak relativně nové řady Bdmpz/Bhmpz, které vznikly velkou přestavbou těch rakouských.
Ale i kdyby, toto nejsou typy vozů k vyřazení, dokud všude možně lítají různé B/BDs/Bdtee…
Myslel jsem ty vozy, kvůli kterým Němci ukončují Berlinery v Děčíně. Pro všechny: příznivcem Bček tedy opravdu nejsem, naopak jsem rád, že jsme se jich na Vltavách a Lužnicích zbavili – ale jen do jisté míry. Zrovna včera jsem jel i soupravou složenou z Bček (deklasovaných A), BDs a Ačka. A málokterá souprava tady není vylepšená aspoň jedním tímhle šrotem. Není to způsobené právě poměrně velkou poruchovostí vozů, které by tam měly být pravidelně nasazovány? Přece jen, už mají něco nalítáno, tak se nemůžeme tvářit, že budou kdovíjak dlouho tvořit páteř rychlé regionální dopravy. Vůbec, nějak mi přijde, že tu… Číst vice »
Pan generální ve svém optimistickém vyjádření mohl zohlednit očekávatelnou situaci, že letos Dráhy sice dostanou zpožděné dodávky z loňska, což ovšem nijak nevylučuje obligatorní „přetečení“ části letošních dodávek až do roku následujícího. Dosavadní dlouholeté zkušenosti dopravců s respektováním smluvních termínů ze strany výrobců železničních vozidel jsou dostačující. Za dva roky (a něco) bych se zde za své pochyby moc rád veřejně omluvil (a raději bych připil na úspěch), pokud by nastala situace, že České dráhy budou mít na počátku prosince 2026 k dispozici VŠECH 20 objednaných jednotek ComfortJet v kompletní sestavě, ODZKOUŠENÝCH A PLNĚ FUNKČNÍCH, pro jejich bezproblémové nasazení na… Číst vice »
Comfortjety mají zpoždění? Měl jsem za to, že zpožděné dodávky se týkají zejména Panterů.
Já myslím, že by to mohlo vyjít.
Jen tak dal, je potreba vytlacit rozmanity nesmyslny srot co u nas jezdi a prodrazuje servis. Sotousi zaplacou, pokladna usetri
Existuje nějaké srovnání mezi železničními přepravci, jak novou/moderní flotilu mají? Např. poměr investic do voz.parku versus počet vozů, nebo poměr investic vs. cena vozů. nebo průměrné stáří soupravy? Či jakákoliv jiná podobná metrika?
Neřeším teď úklid vozů, jejich ergonomii či vzhled apod., tam se to těžko objektivně měří. Byť takové věci mají na kulturu cestování velký vliv..
Ono to srovnání může být i trochu ošidné, protože je částečně poplatné tomu, co poptávají (a jsou ochotni zaplatit) objednatelé – MD, kraje.
ČD v některých soutěžích nabízely nová vozidla (která ovšem nebyla podmínkou), tím pádem byla jejich nabídka dražší, než ta vítězná od konkurence se staršími vozidly.
To už je pak interpretace toho případného zjištění – ta samozřejmě musí vzít v úvahu okolnosti. V situaci, kdy drtivá většina výkonů na české železnici funguje v závazku, tak kvalita jednotlivých vlaků je daná zadáním objednavatele, nikoliv vůlí dopravce.
Mne na Panterech vadi rozhazeni malejch hnizd jednicky po celym vlaku, takze dvojkari furt couraj skrz a clovek nema ten klid, kvuli kterymu si jednicku kupuje.
Nemaj to náhodou jen ty interpantery?
Bo já si myslím že po špatných zkušenostech se od toho ustoupilo.
To je mozny. Ja udelal tuhle zkusenost jeste pred Blanenskou vylukou na Svitave a od ty doby jsem radsi jezdil Vysocinou pres Brod, sice delsi cesta, ale zlatej klid v kupatku Aee.
A kam jste jezdil, že jste měl na výběr mezi Svitavou a Vysočinou? Protože většina lidí tu možnost nemá a ti, co jedou mezi Prahou a Brnem (Kolínem a Brnem), tak pojedou EC/rj
Myslím, že až třeba za 10 let nastane čas na nějakou generální opravu, tak by se s tím dispozičním řešením Panterů mělo něco udělat. Jezdím s nimi denně a ty rozházené oddíly 1. Třídy jezdí skoro prázdné. Naopak třeba oddíl pro děti je miniaturní. Samotnou kapitolou jsou tři druhy nesmyslně rozmístěných dveří, kdy například v dětském jsou jedny manuální a jedny automatické, takže z tama to dítě zadrhne, nebo to pořád otvírá…
To bylo hezké, ale máme Drážní úřad. Takže za měsíc uděláte reko interiéru a pak to bude tak půl roku stát na papíry. vzpomeňme na rakouská lehátka, aktuálně 847. A letošním roce pantery pro Prahu, mají jinak jedničku (na obou koncích) a pat je to několik koleček papírů na DÚ a několik měsíců čekání na razítko.
Pro rodiče s dětmi je ještě skoro polovina vozu 35, to bohatě stačí
Ministerský úředník si poručil…
Dle ČD budou nové jednotky RegioFox na trati 201 nasazeny až od jízdního řádu 2024/25 – po dokončení mostu v Červené nad Vltavou. Přitom na úvodní fotce je RegioFox vyfocen na starém mostě…
Zjevně je to fotka z léta, zřejmě z nějaké předváděcí jízdy. Normálně tam foxy nejezdí, jsou tam 842 a doplňkově 814.
Taky mě fascinuje, jestli si ČD vyjednaly výjimku z přechodnosti, aby si mohly vyfotit pesar ausgerechnet na červenském mostě s jeřábem v pozadí.
Tak to po dodání všech vozidel a zaplacení bude příhodná chvíle na privatizaci nebo prodej drahám některého ze sousedních států..
Vtipné! Ironie. To beru… 👌
Čím víc nových vozidel bude, o to víc kupec zaplatí.
To je otázka, když ty nová vozidla sebou nesou úvěry. Eventuální hodnota ČD na trhu by se spíš odvozovala od množství a ziskovosti jejich kontraktů. I když to samozřejmě souvisí, dnešní nákupy vozidel (a jejich financování) jsou většinou výsledkem uzavřených smluv s objednavateli.
„Eventuální hodnota ČD na trhu by se spíš odvozovala od“…
…počtu příslušných barevných papírků vládnoucí straně.
České dráhy jsou akciova společnost, takže můžete kupovat pouze akciový podíl, když by byly akcie volně obchodovatelné. Což zatim nejsou.
Revoluční? Těžko. To by se muselo dostat i na menší tratě a byly konečně nahrazeny 810/814, bdmtee apod, což se pochopitelně nestane.
Upřímně neexistuje moc použitelná náhrada za 810, jedině 814, jiné mají příliš vysoké náklady na provoz, kvůli kapacitě, která se stejně nenaplní. Chtělo by to nějaké inovace v tomto sektoru. Nějaké levné moderní malé vozidlo, to se ale zatím v našich vodách nenachází, takže si ještě počkáme.
Levné malé moderní železniční vozidlo – trochu moc požadavků na jeden výrobek 🙂
Když si „malé“ definujeme jako ekvivalent 810 (takže nějakých 36 sedaček při zachování jakéhosi komfortu), tak něco takového, splňující výše uvedené požadavky, neexistuje nikde na světě, ne jen v našich vodách. Železnice je zkrátka systém, jehož výhody vynikají při přepravě větších množství osob/nákladu.
No a přesto v posledních letech ze spousty oblastí 810 komplet zmizely a letos dojde na další. A samozřejmě ne v souvislosti s redukcí spojů.
Ale existuje!
https://www.setra-bus.com/cs_CZ/brand/news/2023/newly-developed-multiclass-500-le-inter-city-buses.html
841
To se tak krásně čte z R673, který tvoří dnes téměř výhradně B249 a první třída chybí úplně, že by jeden slzu uronil. Tak třeba se taky jednou na tom našem zapadlém koridoru dočkáme.
To je spise spousta snu. Ale realita? Mezi svatky na lince Postoloprty – C.Lipa prevazovaly Regionovy, mezi Berounem a Rakovnikem tez…, Foxy asi odpocivaly. Jedna vec je, ze se sice porad neco nakupuje, ale v realu se to zase tak moc neprojevuje, bohuzel…
Postoloprty – Lípa převažovaly regionovy? Hm?
http://sledovani.55p.cz/louny_871_2024/?disp=12-2023
Tak teda asi jo no. 😀
Neprojevuje?? Tak to špatně díváte. Foxy jsou zatím málo, to je pravda ale 841 Louny jezdí jak mají (ve sledovačce žádnou převahu regionov nevidím), stejně tak pantery.
Na prelomu roku v Lovosicich 2x videna pouze rada 814. Priste vyfotim 🙂
„Dvakrát viděna“ v rámci sedmidenního oběhu fakt neindikuje převahu regionov. Ostatně kolega výše uvádí přímo link na patřičnou sledovačku. Z ní je jasně zřejmá situace.
Jako fajn, konečně se zbavíme těch největších šrotů.
Jen je škoda, že se nekupují i jiné jednotky, více přívětivé pro cestující a personál,tj.bez vnitřních barier, schodů.Je na trhu daleko víc el.jednotek než je Panter.
A takovej sen,netrakční iednotky jsou fajn ale stejně bych raději normální jednotky.
Jednotka je jednotka a tak to vnímají i lidi, proč ma Pendolino takovej úspěch , protože to lidi vnímají jako něco víc, kdežto railjet je pro ně prosté pořád normální vagón.
Navic sedadla regiofoxu vypadají opticky hezcí jak komfortJetu 🙂
To je nesmysl. Důkazem je, že kde se nasadili například railjety nebo Interjety, tak rostou počty cestujících o desítky procent.
Protože tam předtím jezdily šroty tak prostě je to velkej skok k lepšímu.
Ale na Ostravu je pro velkou většinu lidí Pendolíno jasná volba. Díky němu to ČD neprojely s RJ.
Cestou netraknich jednotek jdem jen my a Rakusaci,u nich to bylo dáno nákupem velkého množství Vectronu.
Jaké jiné výhody ma netrakcni jednotka?
Mnohem větší variabilta v provozu když můžete přidávat a odebírat vozy podle provozních potřeb nebo v případě poruchy nemusíte odkazovat celou jednotku ale jen vůz nebo lokomotivu. Já bych se naopak zeptal jako výhodu má jednotka? Kromě ceny jinou nevidím
Pohon (a dynamické brzdění) na více nápravách.
Jenže ta větší variabilita právě ničí tu výhodu, že je to ucelená jednotka. A zrovna v Rakousku se tahle výhoda vůbec nevyužívá, pokud je potřeba railjet posílit, tak dalším railjetem (a minimálně jeden Taurus překáží u nástupiště).
Cena je taky podstatná výhoda.
Nevím jak teď, ale dříve jezdily posilové vozy za railjetem do Villachu pravidelně. Pokud už teď mají dost railjetů, že to můžou zdvojit, tím lépe. Je pravda že toto posilování netrakčních jednotek má spoustu nevýhod, ale pořád se to dá udělat snáz než u jednotky trakční – pokud není přímo navržena k tahání klasických vozů jako Allegra RhB.
Tahat vozy za jednotkou, to už je opravdu punk.
Trakční jednotka se posiluje druhou trakční jednotkou.
Pendolino je to jasná volba, co cestují mezi Prahou a Ostravou, protože je jasně nejrychlejší 😛 😀
A upřímně, Pendolinem jsem 2x a zase takové terno to nebylo. Mělo to určitě pohodlné sedačky a bylo tiché, ale jen ve chvílích, kdy nejela klimatizace, protože pak jsem měl pocit, že vlak se vznese a odletí do teplých krajin. A taky mě iritovala ta malá letecká okna. Za mě railjet určitě lepší volba…
Panter je snad dostatečně přívětivý.
Bez vnitřních bariér = s průvanem od otevřených dveří až na sedadlo. Děkuji nechci. Bohužel tímhle panter právě postižen je a nové pesy taky.
Jezdím Regiofoxem čas od času a reálný průvan jsem tam nezažil – přece jen aby to foukalo skrz vlak od jedněch dveří ke druhým, je ten interiér dost členitý. To, že jsou sedačky blízko dveří je pravda (v jednom voze tam jsou jen ty sklopné a záchod), ale topí to dobře a je to asi lepší než kdyby tam byla příčka která by jen zpomalovala výměnu cestujících – proto mají mnohé Regiosharky ty vnitřní dveře trvale zablokované v otevřené poloze.
Echt? Já teda na railjet nemám nic špatného. Jediné co, tak jsem v létě natrefil na jeden, kterému chyběl jeden vagón a místo něj byl na konci (až za řídícím vozem) připojený B249 (FUJ!). Ale to byla teda výjimka. Možná jenom že jedny dveře na vagon jsou málo a v Brně se kvůli tomu často zpožďuje. Ale to taky může být jízdním řádem nebo Brnem xd
Jak udělat nízkopodlažní vozidlo s podlahou 550 mm bez vnitřních schodů? Kam dáte podvozky?
Jistě, že některé německé jednotky (nebo třeba Flirty LE) působí uvnitř méně bariérově, ale jen proto, že mají podlahu ve výšce 760 mm, takže zvýšení nad podvozky není tak výrazné. To ale jaksi u nás neguje bezbariérový nástup.
Jde to. Avšak není to jednoduché. Technologie už je známá z tramvají. Jde o to že je namísto klasických dvojkolí použita dvojice kol, která jsou propojená portálovou nápravou. Portálová náprava je ocelový nosník na jehož koncích jsou ložiskové skříně pro vnitřní ložiska kol. Každé kolo je prostě klasické kolo s klasickým obrysem železničního kola, akorát na jeho vnitřní a vnější straně jsou nalisována ložiska. Vnitřní ložisko je uloženo ve vnitřní ložiskové skříni na portálové nápravě a vnější ložisko je uložené ve vnější ložiskové skříni, která už je proti rámu podvozku odpružená. Tohle řešení umožňuje při vhodně zvolených rozměrech kol mít… Číst vice »
…. a tak to vnímají i lidi …..
Vážně? A kdo a kdy dělal na toto téma výzkum veřejného mínění? Není to jen výcuc z vašeho vlastního prstu?