Devatenáct miliard a přes 22 000 nových sedaček. České dráhy označují letošní rok za revoluční
Výrobci by měli letos dodat Českým drahám 140 elektrických, motorových a netrakčních jednotek a elektrických lokomotiv.
Výměna starších vozidel za nová probíhala u Českých drah dosud jako evoluce, letošek ale přinese revoluci. Tak se vyjádřil generální ředitel Českých drah Michal Krapinec. Státního dopravce skutečně letos čeká nebývalý přísun nových vozidel, zčásti daný i zpožděnými dodávkami.
Výrobci by podle Krapince měli letos dodat Českým drahám 140 elektrických, motorových a netrakčních jednotek a elektrických lokomotiv (ty jsou na leasing od RSL). „Když budeme počítat každý vůz a článek jednotek samostatně, je to zhruba 440 jednotlivých vozidel. Přepočteno na sedačky uvedeme do provozu víc jak 22 000 pohodlných míst,“ řekl manažer.
Na dotaz deníku Zdopravy.cz České dráhy doplnily čísla u jednotlivých modelů. Letos plánují převzetí 45 jednotek RegioPanter, 59 motorových jednotek RegioFox a osm osmivozových souprav ComfortJet. Od RSL rovněž převezmou 22 lokomotiv Siemens Vectron, čímž se naplní rámcový kontrakt na pronájem 50 těchto strojů.
Výše uvedená vozidla včetně modernizace 22 motoráků Stadler RS1 a šesti Siemens Desiro mají podle mluvčího ČD Lukáše Kubáta hodnotu 18,7 miliardy korun (bez Vectronů, které jsou pronajaty).
„Letos budou pokračovat dodávky elektrických jednotek RegioPanter ve dvou- a třívozovém provedení, koncem roku by měly být naplněny oba rámcové kontrakty na celkem 110 jednotek. Počítáme také se zahájením dodávek RegioFoxů, které nabraly zpoždění hlavně v oblasti schvalování do provozu. Kvůli tomu bychom měli letos najednou nasadit do provozu jejich větší počet. V létě plánujeme zahájení zkušebního provozu ComfortJetů na lince Praha – Ostrava a Ostrava – Praha – Františkovy Lázně a následně také na vlacích do Berlína,“ doplnil Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.
České dráhy objednaly u konsorcia Siemens-Škoda celkem 180 osobních vozů, které vytvoří 20 devítivozových netrakčních jednotek ComfortJet. První budou ale letos dodány bez řídicích vozů. Všech 20 jednotek v kompletní sestavě má být dodáno do konce roku 2026. V cílovém stavu se předpokládá jejich nasazení na linky Praha – Berlín – Hamburk – Kodaň, Praha – Brno – Vídeň – Štýrský Hradec – Villach a Praha – Brno – Bratislava – Budapešť.
Nová regionální vozidla zamíří letos na koleje 13 krajů. Největší počty nových regionálních souprav budou nasazeny v Praze a ve Středočeském kraji a také v krajích Královéhradeckém a Olomouckém.
V roce 2024 budou dodány nové jednotky například pro tratě České Budějovice – Rybník – Lipno nad Vltavou, Praha – Ústí nad Labem, z Hradce Králové do Chlumce nad Cidlinou a Týniště nad Orlicí, dále pro tratě Pardubice – Havlíčkův Brod a Havlíčkův Brod – Jihlava – Slavonice, z Přerova přes Otrokovice a Staré Město u Uherského Hradiště do Břeclavi a na další páteřní i regionální tratě.