Deutsche Bahn vypravila první vlak s ryze ženskou posádkou

Projekt Female ICE. Foto: DBProjekt Female ICE. Foto: DB

Ženy dosud u DB tvoří necelou čtvrtinu všech zaměstnanců.

156 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Karl vB.

Vzhledem k tomu, že Němci dělají vždy vše velmi důsledně (PR nevyjímaje), tak jsem zvědavý, kdy DB „přijmou výzvu“ a budou v rámci zachování genderové vyváženosti, cestujícím se stejnou slávou na vědomost dávat, že na vlaku jezdí posádka složená pouze z jedinců „divers“ pohlaví.
Inseráty na volná místa jsou formulovány vždy v souladu s antidiskriminační legislativou – např. „Lokführer (m/w/d)“.
https://www.arbeitsagentur.de/jobsuche/suche?angebotsart=1&was=Lokf%C3%BChrer%2Fin&id=10000-1189019822-S

petr

co tím myslí?ryze ženskou posádkou?fírová,vlakvedoucí …u nás taky jezdí holky…a není jich málo..

Vašek

Vidím dva tábory, jedni pro dámy, druhé pro nedámy. Připojím poznatky z praxe. Cca před měsícem bylo na mém vlaku potřeba vypnout vůz z brzdy. Děvčata( vlakvedoucí a průvodčí) přišla za mnou, že nemohou pákou pohnout. Opravdu šla ztuha. Případ 2, sleduji, jak jiná dvojice dam marně zápasí s předsuvnými dveřmi, které nejdou uzavřít. Pomohla až moje hrubá síla. Pokud je mimořádně potřeba táhnout vozidlo s automatickým spřáhlem klasickou lok se šroubovkou, musí se nasadit na hák tzv. adaptér, nouzové spřáhlo. Kolikrát s ním mají dva chlapi co dělat. Neumím si u toho představit dvě ženy. Na druhou stranu, proč… Číst vice »

czhunter

To je všechno otázka nástrojů. Představte si, že většina mužů nedokáže utáhnout šroub prsty. Jací to slaboši! Ale moment – on přeci existuje šroubovák nebo klíč. Jednoduché nástroje které kompenzují lidskou slabost pro vykonání nějaké činnosti. No a tak to je. Pokud chci vytvořit inkluzivní (= pro co nejvíc lidí vhodné) pracovní prostředí, tak musím dát lidem nástroje, které kompenzují jejich nedostatky (nepovolily železnice nedávno strojvedoucím brýle?) Nebo to neudělám, ale pak se nesmím divit, že nemůžu sehnat zaměstnance (to je takový ten styl 19. století, kdy se na práci v manufakturách hledali děti s malými ručičkami, protože úžasní konstruktéři… Číst vice »

czhunter

Tím chci říct – ano, ženy jsou obecně slabší, to všichni víme.

Ale jestli na nějakou činnost má žena 20% síly a muž 30% síly (a proto tam má tu páku, aby vůbec dokázel udělat co potřebuje) je vcelku jedno.

Stačí tam dát delší páku.

Zlámalík

Souhlasím. V tom vězí celá podpora žen. Udělat prostě věci tak, aby to mohly užívat i ony. Pak se na tokovou práci budou hlásit samy a nebude potřeba tady lakovat mašinu a bít se v hruď, jak jsme najednou dobří. Problém je hlubší, než si většina chlapů myslí.

czhunter

No … samy … nějaký marketing to chce vždy.

Protože když upravíte pracovní prostředí tak, aby tam mohly pracovat i ženy (nebo třeba vozíčkáři, nebo neslyšící nebo děti … nebo co já vím), ale ta informace o takové změně se k nim nedostane, pak se ti lidé „sami“ hlásit nebudou.

Vašek

Abych to nějak ukončil, za mne jsou profese, na které se ženy nehodí. Např. u vysoké pece mohou ženy tak roznášet svačinu. Nebo sedět někde ve velíně.
Osobně mám raději ve vlakové četě alespoň jednoho muže. Dokáží lépe zvládat mimořádnosti bez mé asistence.
A jak jste psal o té páce, šlo by ji třeba udělat půlmetrovou, aby její obsluhu zvládlo i něžné pohlaví a soupravu s automatickým spřáhlem nechat na trati do doby, než se sežene někdo, kdo unese adaptér.

czhunter

Ta páka se ovšem bude muset prodloužit tak jako tak:

https://www.idnes.cz/xman/styl/mladi-muzi-jsou-slabsi.A160905_203757_xman-styl_fro

vypadá to, že muži jsou čím dál slabší kdežto ženy čím dál silnější.

M19

U vysoké péče právě ženy pracují…

XYYY

U „jiných dopravců“ jezdily „dámské“ posádky před nějakými 20 lety … ve vlaku do Holzhau (a pak zu Fuss na Moldavu) jsem si říkal – co byste „holky“ dělaly, kdyby se vám ten Stadler porouchal ….

Karl Von Bahnhof

Ženská na palubě nosí smůlu. :-p

Vašek

Už v padesátých letech byla v Praze pomocnice strojvedoucího-topička- ale zlí jazykové o ní říkali, že chodí na pánský záchod.

Pája

Fakt? 😀

hank

Admine, dal jsem sem post, kde jsou 4 odkazy, tak mi to zřejmě proto spadlo do schvalování. Prosím o schválení. Děkuji předem.

hank

Díky, tento post už se může smáznout.

hank

Napadlo vůbec někoho z vás někoho najít si čísla nebo si k tomu přečíst něco přímo od zdroje? V Německu dnes pracuje cca 35 000 „řidičů kolejových vozidel“ (údaj z r. 2020 – novější jsem nenašel), z toho 4,6% žen, zatímco v r. 2013 jich bylo 3,3% z celkových 26 000 lidí. (Zdroj: https://www.allianz-pro-schiene.de/themen/arbeitsplaetze/lokfuehrer/) (Mám trochu problém s názvy/definicemi profesí, ale ten má zřejmě i německá wikipedie – viz zde: https://de.wikipedia.org/wiki/Triebfahrzeugf%C3%BChrer) Těch 35 000 je v kategorii Schienenfahrzeugführer (podle Wiki Triebfahrzeugführer), rozumím tomu tak, že je to u všech společností provozujících železniční kolejová vozidla kromě městské dopravy (a v městské… Číst vice »

Vašek

Už před druhou válkou byl strojvedoucí motoráčku ,,řidič kolejového autobusu“. Takže nic nového.

hank

A co tam píšu? Četls to vůbec celé?

Vašek

Přiznávám, že až teď.

Joska

Další těžká rána zpátečníckým machistům a mužským šovinistům !

ksz

A jak těžká rána je to pro ty, kterým je to jedno ? Pokud vše probíhá jak má, koho zajímá, jaké „pohlaví“ řídí vlak ?

Opravdu jsem si nevšiml, že by někdo zakazoval ženám dělat určité práce, spíše jsem měl pocit, že se na určité pozice baby moc nehrnou.

Y.K.

Pro ty kterým je to jedno, ehm, je to jedno. Zaznamenají info a jdou.

Dlouhá léta skutečně nebylo pro ženy možné dělat strojvedoucí (někdo jim to fakt zakazoval, s výjimkou války), současná kampaň tak míří hlavně na ty co o tom pořád neví.

Vašek

Pravda. Doma nakojí mimčo a vyrazí na dvoudenku s nástupem ve 2.14.

XYYY

Mimčo bere s sebou – co se v mládí naučíš ….

Petra Buzková měla dceru Aničku v Poslanecké sněmovně, moje teta si brala sestřenici do práce – babíčka nebyla, tedy byla jinde a tatínek musel být taky v práci ….

Sinthera

Pozor… Ne kazda zena nutne po tom kojeni mimca touzi… 😉

Pája

Vzpomněl jsem si, jak jsem poprvé viděl na vlastní oči strojvůdkyni v roce 1989. Dáma přivezla do Břeclavi vlak ÖBB z Rakouska. Při objíždění soupravy a najíždění na vlak fakt bylo znát, že paní umí a má cit. Jako když se nárazníky jen pohladí a něžně stlačí. Svěšování tam dělal posunovač, takže se šroubovkou se zvedat nemusela. Ovšem je fakt, že drtivá většina cestujících to vůbec neřešila.

Honza

A aby to bylo fér, tak by mohl vyjít článek jak v Berlíně u Feurwehr zavedli čistě ženskou směnu. A jen pro ně pořídili odlehčený vercajk, žebříky s menšími mezerami ve špriclích, menší vzduchové bomby, kratší kšandy, azbestové tanga atd… Co je na tom tak super? Je mi buřt, kdo ten vlak obsluhuje. Tohle skryté podsouvání gender rovnosti je už trapné. Prostě některé práce jsou vhodné pro všechny, jiné pouze pro jedno pohlaví. Příroda to tak vymyslela, že jsou holky vhodný jako sestřičky a učitelky ve školkách a kluci jako vojáci, benga, horníci a hasiči. Když může holka řídit vlak,… Číst vice »

czhunter

A jak tu „práci vhodnou pro všechny“ a „práci vhodnou pouze pro jedno pohlaví“ od sebe poznáváte?

Vsadím levou kouli, že kdybyste žil před 120 lety, tak byste tvrdil, že medicína, právo nebo učitelství samozřejmě NENÍ obor vhodný pro ženy – protože mají nízkou inteligenci a slabé nervy, to dá rozum.

czhunter

Tím chci říct, že jenom v česku existuje minimálně 1000 žen (a nejspíš i o dost víc), které jsou o dost silnější než já.

To znamená, že jsou na práci horníka nebo hasičky lépe vybaveny než já, i když mám mezi nohama pindíka.

Statistika a Gaussovo rozložení je jasná věc – ano, průměrná žena je slabší než průměrný muž.
Zároveň pořád existuje mnoho žen, které jsou mnohem silnější a odolnější a chytřejší než průměrný muž.

Honza

Tak to si vsázejte co chcete, ale za celou historii a budoucnost lidstva prostě holka nebude fárat a ani se vláčet s pilou a sekerou po lese.
Zpochybňováním zcela evidentního si jen lžete do kapsy.
A tyhle odhady, co bych já před 120 lety působí dost směšně.

hank

„…za celou historii a budoucnost lidstva prostě holka nebude fárat a ani se vláčet s pilou a sekerou po lese…“

To je ovšem omyl, například ve sběrném ženském klášteře v Bílé Vodě se internované řeholnice v 50. letech vláčely i s těmi pilami a sekerami. A studentky VŠB za bývalého režimu v rámci výuky fáraly (nevím jak dnes).

Vašek

A v Sovětském Svazu,……………

M19

A tam lidstvo nežil nebo hodláte zpochybňovat zločiny té doby?

Tom

Holkám fandím, ovšem když vidím tu hygienu, (bez wc, umyvadla) rozvržení pracovní doby (prakticky neslučitelné s životem s malými dětmi) a další různá drobná úskalí… tady masy žen opravdu nečekejte.

Samo

Možno som na hodinách biológie niečo zmeškal, ale pamätám si to tak že deti mali žena aj muž.

M19

Nj, ale chlapi přece jen nosí peníze a holky je utrácejí… A o děti se chlap nedokáže postarat, za to žena vždy… Pro tento typ myšlení platí, že svět už není co býval… 😉

Tom

Odpověď stejná jako uživateli Samo. Pánové, nevím jestli máte rodiny a svědomitě se staráte o děti, zatím co vaše žena na vás po nocích maká, ano jiná doba, emancipaci vpřed. U naprosté většiny rodin co znám, včetně té mé je to postaru a jsme spokojení. Ale to samozřejmě netvrdím, že občas nehlídám, jen prostě žena se jako nadstandard stará o děti a já přinesu domů o to více peněz.

M19

A proto vás zvedá ze židle, že ženy dělají „mužskou“ práci? Proč jim to tedy nepřejete? Co vás na tom tak irituje? Klidně si tak žijte a nechte jiné žít podle svého, zejména pak své dospělé děti. Představte si existují rodiny, kde žena vydělává více.

Tom

Ano, a zkuste ještě biologicky odhadnout kolik procent rodin to má tak, že maminka je po nocích a víkendech pryč a tatínek se stará o malé děti.

M19

To není věc biologie, ale věc sociologie, respektive kultury a způsobu myšlení, tedy věcí, které se mění mnohem rychleji než biologické aspekty.

Y.K.

Biologicky? To je snad otázka rozhodnutí a ne biologie. Spousta rodin to tak má, to že si to neumíte představit neznamená, že to neexistuje.

czhunter

Ale kojí pouze ženy – dokonce ani v sovětském svazu nerozkojili muže.

M19

Což je jen první rok života zhruba.

Pavel Skládaný

Já si vzpomínám, že žena mají vajíčka a muži prémie.

Pája

Tak nějak 😃

Vašek

Ale kojit muža ste nevideli, či?

M19

Kojí se zhruba rok. A vy už jste viděl z člověka partenogenezi?

Robert Šalda

Ale táta je nenakojí. I když kdo ví. V Sovětském svazu přece kdysi rozdojili i kozla…😁

M19

Představte si, kojení je cca rok života a existují i děti kterým matka zemřela při porodu.

hank

Nebo matky, které nemohou kojit ze zdravotních důvodů…

M19

A protože nenakojí, tak ženy nemají být strojvedoucí?

Antonín

Ano, zmeškal. Muži kojit nemohou

Pája

DB strujvůdkyně jezdící s jednotkami může – samozřejmě PO zastavení a zajištění – použít wc pro cestující. Taky se to běžně děje. Umývadlo je tam taky…

Lukáš Chytil

Myslíte, že na vlacích IC(E) nejsou záchody a voda?

OndraG

Věříte, že mi je úplně jedno, kdo vlak řídí/vede, jestli je ve vlaku průvodčí chlap nebo žena? Pro mně je nejdůležitější, zda svoje povolání na které mají potřebnou kvalifikaci vykonávají na 100%! Jiná kritéria na personál vlaku/autobusu/letadla/parníku nemám … 🙂

Y.K.

O to tu ovšem nejde. Věc je namířená na potenciální zaměstnance DB z řad žen, které by možná nenapadlo že jde dělat na dráze, ne k cestujícím.

czhunter

Jako reklama je do to rozhodně dobré.
DB to stálo +- 0 Euro a zjevně se o tom v pozitivním smyslu píše i v zahraničí.

Takhle dobrou marketingovou efektivitu má málokdo.

dohlib

S náhubkem bych nikam necestoval, i kdyby posádku tvořily nejkrásnější ženy světa.

Martin Prager

Nu což, přeji děvčatům, aby se jim dařilo a aby jim to jezdilo na čas. Na druhou stranu, běžného cestujícího pramálo zajímá kdo vede vlak, ale spíš to, zda v pohodě a včas dojede do cíle.

Vít Jůza

Obdivuji, že v tom mají takový úžasný německý pořádek, že vědí, že až teď mají první vlak s čistě ženskou posádkou. Nebo je to německá demagogie, lež? A že se tím chlubí, že až teď poprvé! A jinak třeba u nás leckde na vlak s čistě ženskou posádkou stačí i žena jediná, která dělá vše od strojvedoucího přes průvodčího až po vlakvedoucího. A třeba u Dopravního podniku hlavního města Prahy je vlaků s čistě ženskou posádkou možná polovina!

Air Traveller

posilame klicenku.

a bacha na termity.

Honza

Kolik má DPhlmP vlaků?

M19

Bacha, vlak je i tramvaj a trolejbus. Je to sice demagogické srovnávání…

Y.K.

Mno, DPP je zrovna dost zajímavý případ, protože u tramvají ženy tvoří snad polovinu nebo kolik, u busů také pár ženských točí volantem, ale u metra to NEJDE, NELZE… (což je lež a u žádného soudu by to neprošlo, ale status quo se drží).

Leinad

A opravdu to nějaká žena chce?
Všechny stereotypní kecy, o neco více než na velké dráze. Jezdit s tím dvacet let a pak do důchodu se slepotou.
A dpp je přecijenom městská firma, kde si kontroly a novináři podávají ruce ve snaze neco vyšťourat, takže kobkurz kde někdo neuspěje kvůli pohlaví by byl zajímavý.

Y.K.

Jo, chce, zaznamenal jsem takové dotazy. V metrech ve světě (kde to jde) je to jako u tramvají, ženských tam dělá hafo. Spíše o to v Praze žádná do krve nebojovala, protože odmítnutí je odmítnutí a bojovné feministky se o takovou profesi zjevně nezajímají.

Leinad

Nebyl už i u ČD šukafon vedený strojvůdkyní?

Gargy

U ČD jezdí několik paní.. strojvedoucí. A u Varga jsou minimálně dvě

hank

V Děčíně měli tři ženy-strojvedoucí už v 70. letech. Jezdily na M 131.1 a M 262.0.

Gargy

Dobrá práce..s tím hurvinkem to muselo být zajímavé

Pražec

Tentokrát druhé písmenko zkratky ESG, nic víc.

První byl zelený pruh na ICE (environment) a jsem zvědavý, jak pojmou to poslední (governance).

Lesan

S vlaky (a dalšími dopravními prostředky) obsluhovanými ženami nemám problém, důležitější je styl jízdy, chování k cestujícím atd. Jen nevím, zda je tenhle způsob propagace zrovna šťastným, připadá mi až moc vlezlý. Takový „podívej se, teď tě vezou ženský, to je něco! To jsme světoví!“ Přitom je to i většině cestujících vcelku jedno, personál přicházející do styku s cestujícími tvoří ženy běžně (=není se tu čím chlubit, je to běžná rutina i u nás) a strojvedoucího většina cestujících nevidí, nepřichází s ním do styku.

Lesan

Ještě bych dodal, že se to velmi snadno obrátí proti personálu v případě nějakého problému – například technická závada vozidla. Snadno dojde na kecy jako „no jo, ženská s tim neumí“ a podobně; bez této propagace k nim nedojde, většina cestujících nebude vědět, kdo je veze.

tarten

No, řekl bych, že ne. V Německu není fíra kutil, co závadu řeší kolíčkama na prádlo.

M19

To není problém těch žen ani jejích zaměstnavatele, ale čistě těch kecálistů. Ustoupit jim znamená, že to budou vykládat jako svou výhru.

Pavel Skládaný

Cestujícím je to v zásadě jedno, ale sluníčkáři dříve nebo později přijdou s tím, že je to tzv. sexismus a bude to mezinárodní skandál.

M19

A mračnáři to ví hned že…

kakov

a co udělají, až nebudou mít dost ženského personálu?? odřeknou vlaky a zahlásí: „vlak zrušen z důvodů nedostatku ženského personálu, z paritních důvodů nemohl být vlak vypraven…..“ 😀

a bude také brzy vypraven vlak s ryze nebinární posádkou? já jen aby to bylo spravedlivé….

Kubrt

O ničem takovém není řeč.

kakov

máte pravdu, ale doba k tomu bohužel směřuje, nebo si už nepamatujete na debaty o povinných kvotách žen ve vedení firem???

prostě jsem toho názoru, že mají rozhodovat profesní předpoklady a né to k jeké skupině se kdo hlásí…..

Zdenek

Přesně tak

czhunter

Já předpokládám, že všechny ženy v posádce vlaku DB profesní předpklady splňují.

Nebo Vy snad máte podezření, že ne?

Y.K.

Tady nejde o vedení, ale získání lidí pro normální profese, pro které se lidi daří sehnat čím dál hůře. Ženské co nečtou šotoweby možná nenapadne, že by mohly řídit vlak, dokud někde nezhlédnou takovéto PR. Prostě si mysleli, že to je profese čistě pro chlapy a vono ne.

Jan P.

Vás komentář je velmi ubohý a přesně kvůli lidem jako vy se o takových věcech jako ženská posádka musí mluvit.

Vojtěch

Ubohý? Kde? Povinné kvóty?

Avlaky

To kdyby Jahelka viděl tak nevím co by dělal

Honza

Pohonil by…

Souhlas k posunu

Kampaň ukázkovým způsobem ukazuje, že ženy mohou vykonávat jakoukoli profesi a jsou podporovány firmou i státem – ať už v technické oblasti nebo v managementu,“

Nikoli ukázka, ale jasný signál, že se chcou prosazovat menšiny na úkor většin. Je to jen aktuální vlna. Kdo chce tak tu práci dělá, kdo nechce nedělá…

M19

Ženy jsou menšina? Odkdy?

kakov

mezi zaměstnanci DB ano, však se to píše již v nadpisu….

osobně tohle protlačování kohokoliv z jiných důvodů než pracovních výsledků nebo alespoň předpokladů výsledků považuji za velmi nešťastné

Kubrt

NIkdo nikoho neprotlačuje, jen se snaží nalákat nové zaměstnance – tedy zaměstnankyně.

M19

Osobně právě protlačujete muže. Nemají snad ženy pro tuto práci předpoklady?

kakov

kde protlačuji muže? můžete mi ukázat, kde píšu, že to žena dělat nesmí? nebo, že to musí dělat muž??

M19

Víte co je to nepřímá diskriminace? Tak si to nastudujte a budete vědět.

kakov

Pořád jste mi neřekl, kde protlačují muže…..

M19

Hned jak mi odpovíte na předešlé dotazy, zda ženy nemají předpoklady a co vám na tím tak vadí.

kakov

PS: kdyby někdo začal lákat např. zdravotní bratry tím, že „máme čistě mužské oddělení“, nebo systémem „pojď mezi správné chlapy, vypravujem čistě mužský vlak“, poukázal bych na to stejným způsobem…

ještě jednou a polopatě u běžných zaměstnání nemá rozhodovat nepodstatné kritérium jako je pohlaví, proto nepovažuji tento druh kampaně za šťastný

M19

A ono snad bude rozhodovat pohlaví při přijetí? Smyslem toho je ukázat, že toti povolání mohou vykonávat i ženy, bez pomoci mužů. Stejné by to bylo s těmi zdravotními bratry. Pokud to chce někdo skrývat chce tak nepřímo bránit ženám v přístupu k povolání. O tom že by o přijetí či nepřijetí rozhodovalo pohlaví není nikde řeč. To tam vnášíte vy.

Y.K.

No a není divné, že když je poměr pohlaví 50/50, že u posádek, kde není důvod aby byl poměr jiný, že je to jinak? Že by v minulosti nějaké pohlaví bylo preferované?

kakov

proč by to mělo být divné? nebo se zeptám jinak, je na závadu, že je to „divné“? má to vliv na zpoždění vlaků, ekonomiku provozu?? s takovou teorií budete za chvili tvrdit, že je divné, když má gynekolog v péči výhradně ženy…..

M19

Jestli ve vašem projevu nevidíte pokus o manipulaci, falešnou argumentaci, demagogie atd… Co na to říci…

kakov

Koukám, že obviňování vám jde, ale argument žádný…..

M19

Říká někdo kdo doposud nedokázal odpovědět na jediný dotaz a místo odpovědí klade otázky.

kakov

Na jaký dotaz? Neřekl bych, že mě irituje, spíše nepovažuji za šťastné vést kampaň genderově, tím se utíká od důležitých věcí k nedůležitým. Právě jedu vlakem a faktu jsem se před nástupem nezajímal o to, jaké je pohlaví posádky. Spíše by měli nabízet pomoc se získáním papírů, a propagovat, jaké nacházejí podmínky. Kdo kde odmítal zaměstnat ženy? Vždyť u DB i ČD ženy jezdi…

M19

Nyní jezdí a dříve? Kdyje vám to tak jedno tak proč tak vehementně odmítáme kampaň určenou ženám, ne vám? Nebo jste žena?

kakov

Tak jsem si prošel diskuzi a sám moc na dotazy ne odpovidate, takže na úvod, kde protlačují muže, v čem je divne že strojvůdců je víc mužů a zdravotních sester žen? V čem ta divnost vadí?

Y.K.

A když uděláte nábor propagující „bratry“, abyste jich více zlákal, tak to bude špatně?

kakov

Ano, však jsem to už psal

M19

Nehraje si na nestranného. Odpověď na mou otázku dotazem a následné obviňování z neodpovězení je klasická forma manipulace. Ještě před sto lety byla žena lékařka úkaz. Zdravotní bratr je dle vás něco divného, lékaře neřešíte. Má to co dělat s výši platu? Protože obojí povolání má za úkol pomáhat lidem. Ve skutečnosti bráníte „staré dobré pořádky“, kdy byla povolání ženám nevhodná a vhodná.

kakov

máte moc bujnou fantazii, netvrdím, že mi zdravotní bratr vadí…

a o starých pořádcích to už je halucinace, nic takového nehájím

M19

Nepřímo, ale hájíte. Vadilo by vám, kdyby se dělala kampaň na nábor zdravotních bratrů, což jste napsal sám. Prostě nechcete aby se věci měnili. To je zřejmé.

Y.K.

To není žádná manipulace, to je obyčejná otázka na opačnou situaci.

Je to úplně stejně jako u těch strojvedoucích, ještě starší historický relikt z dob řádových sester, stereotyp, dokonce pro to ani nemáme slovo v mužském rodě. takže většině mužských bude poněkud trapně něco takového studovat a dělat a čelit otázkám.

Souhlas k posunu

U Českých drah pracuje nyní jako strojvedoucí jediná žena. Markéta Búzková z Prostějova přitom jako malá chtěla být baletkou

Tohle je článek z roku 2012, takže u nás určitě menšina, pracovní. Nikoli diskriminační, takhle to jen překrucujete. Jak jsem to psal, kdo chce tak to dělá, kdo nechce nedělá….

Vršovák

Obávám se, že Vaše informace je hodně zastaralá, neb žen v této profesi působí u ČD mnohem víc.

M19

Vy v původním diskuzním příspěvků, jednoznačně nepřímo tvrdíte, že ženy jsou menšina. Rozhodně z toho nevyplývá, že pracovní. Nikdo netvrdí, že se nemají podporovat muži v „typicky“ ženských povoláních.

hank

Menšiny nejsou definovány jenom počtem jejich příslušníků.

M19

A jak tedy? Vaším rozhodnutím?

hank

Postojem „většin“ k nim.

M19

A většina tedy může být menšinou? Ke komu se ta většina vyjadřuje? K té menšině, které je víc? Nebo jak?

hank

Přesně tak. Žen je a vždycky bylo víc a přesto se s nimi po většinu historie, kdy trvalo a trvá patriarchální uspořádání společnosti, zacházelo a zachází jako s menšinou.

M19

Což neznamená že jsou menšinou. Nebo snad král byl většina a zbytek společnosti menšina? Krásná ukázka demagogie.

hank

Proč demagogie? Viz třeba tento článek, jehož autorka je lékařka:
https://vesmir.cz/cz/casopis/archiv-casopisu/2000/cislo-10/proc-prave-prava-mensin.html

Facit:
Rozhodující pro situaci menšin ve společnosti je jejich ztížené ekonomické uplatnění. Řečeno s nepatrnou nadsázkou, mohou se jimi stát dokonce i ženy, kterých je sice ve společnosti poněkud více než 50 %, nicméně autoritativní postoje ostatních jim vykazují omezenější přístup k ekonomickým zdrojům, a tím – kromě jiného – i nižší ohodnocení jejich práce.
„Menšina“ není počet, ale diskriminovaná skupina vymezená společností a právem.

M19

Chápete to slovo nadsázka v tom textu? Článek je ostatně názorem nikoliv etalonem co je menšina.

hank

Však já tu taky jenom formuluju svoje názory…

Co to je nadsázka samozřejmě chápu, možná i proto, že jsem si ten článek přečetl celý.

M19

Na začátku jste se tvářil jako zastánce žen, teď píšete jinak. Jestli jste jej četl a pochopil jak byl zamyšlen, tak moc dobře víte,že jste se pokusil změnit jeho vyznění vytržení části z kontextu. Lidé se nakonec vždy prozradí, kým ve skutečnosti jsou… 😉

hank

Nerozumim. Co píšu jinak?

Majkl

No vám bych nedal ani svolení k posunu. Teď jste se ukázal. Ženy a menšina. 🤦 A černoch nebo gay taky nesmí štípat lístky a řídit vlak. Tohle za vás nebylo. 😂

Souhlas k posunu

Pracovní menšina určitě ano, překrucujete fakta. Je mi jedno kdo co dělá, buď chce dělat nebo nechce dělat. Článek jak PR ke dni žen.

Geralt

Strojvedoucí je prostě práce, kterou ženské dělat nechtějí. Je to podobné jako proč je pouze minimum zdravotních bratrů. Jinak bych neřekl, že dráha je vůči ženám nepřátelská – třeba ženských výpravčích je spousta.

xyz

A pokladních je většina žen.

M19

Nechtějí? Nebo prostě jen ví, že by tam narážejí přesně na tento přístup?

kakov

no vidíte a vyřešilo se to bez nějakého „násilného“ protěžování, nebo si vážně myslíte, že málo strojvůdkyň je proto, že to někdo ženám zakazoval? nebo je odmítal přijmout? nikdo ženám nebrání složit zkoušky a jít jezdit, však už takové jsou, ale dělat hned haló z ryze ženské posádky? jaký to má přínos? snahu přilákat ženy?

Kubrt

A přitom by stačilo siten článek přečíst: „Dopravce chce tímto krokem nalákat k práci na železnici více žen.“

kakov

a nebylo by tedy výhodnější dát ženám najevo, jaké klady bude mít práce v DB? no nevím, nepřijde mi čistě ženská posádka, jako nějaká výhoda…

u nás, když chtělo ČSAD nalákat řidičky (kvůli nedostatku řidičů obecně) tak nedělalo „předváděcí“ jízdy autobusu s řidičkou, ale udělalo kampaň mezi zaměstnanci s podobnou pracovní dobou a nabídlo výrazně vyšší plat a „zaškolení“. Zkrátka si myslím, že jako kampaň to není úplně šťastné, byť to asi pasuje do představ mnohých lidí.

M19

Ta kampaň má oslovit ženy, ne muže.

kakov

ta kampaň ČSAD měla také oslovit ženy, přesněji řečeno prodavačky v supermarketech

M19

Tak co vás irituje na kampani DB, která má oslovit ženy, ne vás?

Pája

V 80. a 90. letech bylo celkem běžné vidět za volantem trolejbusů ženy, ale v autobusech skoro ne. Když jsem se trolejbusaček ptal, co je od autobusů odrazuje, tak důvody byly smrad hlavně při ranních výjezdech, tankování, hluk a u Ikarusů řazení. 14Tr, 15Tr i Sanos 200 byly z jejich pohledu „čisté a pohodlné“ . Dnešní autobusy už jsou z tohoto pohledu jinde.

Honza

Protěž (nejen alpskou) bych do toho netahal, tahá to za oči. Holt je protěž protežovaná 🙂

M19

Představte si zpočátku odmítali… ach ta chybá a výběrová paměť, viďte…

Lukáš Chytil

No jo, jenže dneska už má většina autobusů posilovač řízení a podobně.

Na kupli u vlaku žádný posilovač odvěšovani/svěšování nevymysleli.

Samozřejmě doba jde dál a čím méně fyzické námahy bude daná profese obstarávat, tím větší množství lidí ji bude moci vykonávat.

czhunter

Nemají náhodou ICE už 40 let automatická spřáhla?

A obecně většina německých osobních vlaků ještě mnohem déle?

Lukáš Chytil

To bylo myšlené všeobecně.

Ano jednotky mají Scharfenberg. Ale zase náhradní spřáhlo na kupli váží přes 40 kg.

Y.K.

Hele tyhle argumenty, to nežeru. Spousta chlapů se zadýchá na třech schodech a tu kupli také utáhne jen tak tak. Není žádný univerzální silný muž a slabá křehotinka, často je to opačně. Navíc u DB, automatická spřáhla a tak, pochybuji, že to kdy vezme do ruky.

Lukáš Chytil

Já zase miluji tyhle argumenty. Často opačně? To bych chtěl vidět.

Když povolujete kupli, tak je na to potřeba hrubá síla, na to není žádný grif.

Ano, mohou být samozřejmě výjimky, ale většina jich chodící Xena fakt není.

Několikrát jsem s holkama strojvedoucíma dělal, tak vím, co jo, a co už ne.

Y.K.

Ano často (ne vždy) opačně. A tím nemyslím, že mají větší bicepsy, prostě jsou více vysportované – často ne – tak jako u mužských.

Každopádně mi to přijde jako absurdní argumentace. Ženský dělají kapitánky na 747 a podobných kolosech, létají se stíhačkami, kde netrénovaný člověk odpadne v řádu sekund, není důvod proč by nemohly dělat na dráze, když splní obecné požadavky zaměstnavatele.

Karel JIRÁSEK

Odpověď je posilovač všude tam, kde to jde. Řídit autobus Škoda RO bylo srovnatelné s kopáním krumpáčem.

M19

Moje teta taky konala krumpáčem a opravoval sama barák. Ale ty stereotypy jsou tak zažrané až to bolí…

Jan P.

Když tohle právě vůbec není pravda, to co píšete. To je přesně ten problém, o který tady jde, že si většina myslí přesně to, co vy. Nechal jste se nachytat na vaši hloupost a krátkozrakost. Vezměme to čistě statisticky. Kolik jezdí vlaků s čistě mužskou posádkou a kolik s čistě ženskou? Myslím, že odpověď si každý kriticky myslící čtenář dokáže domyslet! 🙂