Detaily k miliardové zakázce na ostravské tramvaje: 21 kamer, 32 měsíců na dodání i vyhřívání sedaček
Představení čtyř hotových tramvají Škoda 39T. Foto: Jan Meichsner / Zdopravy.cz
Nové tramvaje budou jednosměrné.
Nové tramvaje budou jednosměrné.
Mohu se zeptat, kde je tam zmínka o maximálně dílce 32 metrů? Nikde jsem to tam neviděl, asi jsem přehlédl.
Přílohy kupní smlouvy – Příloha 1 Technická specifikace – bod 1.3 Délka skříně vozidla bez spřáhel max. 32,4 m, skříně vozidla (š) od 2,45 do 2,6 m (šířka skříně do 0,16 m nad TK max. 2,55 m)
Díky, to jsem nějak přehlédl, ty přílohy kupní smlouvy. Já se díval do zadávací dokumentace a do příloh k zadávací dokumentaci. Tam mě to nenapadlo hledat. Díky
A co tak narychlo pozvat pana ředitele a udělat podcast – konfrontační… ? Nechci aby z toho byly otázky Václava Moravce, ale vidět pana ředitele fundovane odpověď na otázky???
Obávám se, že pokud téma alespoň trochu smrdí, tak host pozvání prostě nepřijme.
Soutěž může vyhrát kdokoliv, pokud to bude Schadewerk.
Tak tam přece jen už jezdí i Stadlery, takže to asi nutně nebude muset být Škodovka.
Tak proč by to nemohly být ty výrazně levnější Stadlery…
Protože Stadler není padlý na hlavu a nenechá své výrobky podrobovat reverznímu inženýrství v dílnách konkurence.
Radši ne. Posledně jim to prý moc nesedlo…
No vida, tak precejen kapacita 5 os/m2 😀 Takze ikdyz to bude mensi tramvaj nez stavajici, tak bude papirove vicekapacitni, protoze desitky let se pocitalo 4 os/m2 a ted jak jsou lidi vetsi a tlustejsi, tak pocitaji 5 😀
Ohybat cisla dle potreby jde DPO veeelmi dobre a to nejen pri zadavani zakazek a cerpani dotaci 😉
Někdo myslím kdysi počítal i s 8 os./m2 😀
Na 2 patra to jsou porad 4 osoby na metr ctverecni 😀
Minimálně 72 míst k sezení…to je krok správným směrem!
A nikterak nereálný. Nejdražší tramvaje světa 15T mají 61 míst a mohly by mít 68…
taky patří z hlediska komfortu cestujících k tomu lepšímu, místo těch horoleckých prolejzaček co je běžně zvykem
On někdo nastupuje předníma dveřma a vystupuje zadníma, že chudák musí projít všechny ty schody, zatímco ve staré dobré K2/KT8 by měl cestou jenom dvoje schody, takže by pošetřil bolavé nohy?
Kdyby to byla tramvaj od škody tak by se mi velice líbila třeba taková 45t viděl jsem to několikrát v Brně a prý je na to celkem chvála jak od řidičů tak od cestujících
To už zkoušeli posledně. A minule někdo psal, že to až takový šlágr není…
V Ostravě to bude jednosměrná, 45T je obousměrná.
Nikdo neřekl,že to nebudou ty dřevěné.ty se dávají všude a asi dávat budou.v Olomouci mají taky ty hnusné plastové a na ně se dal naky „gomovy?plastový?)podsedak a ten hreje
V podmínkách jsou požadovány výhradně plastové.
Takže v Ostravě jsou cestující špinavější než v Plzni, kde mají tramvaje sedadla čalouněná?
Kritéria takové, že to musel dělat totální odborník.
Tak jsem si to stáhl a v rychlosti zkouknul. A je to zajímavé čtení. Dodací lhůta 36 měsíců při současném vyloučení vyšší moci na téma Covid, Ukrajina apod. je dost o hubu, ale úplně nereálné to není. Kvalifikační požadavek na minimální roční obrat 500MKč a moře certifikátů je tvrdý, ale asi pochopitelný. V podstatě mi z toho vychází tříčlánek se 4 podvozky, z čehož nejméně 3 poháněnými. A pěkně nadupaný funkcemi. Pouze otočné podvozky, nejméně 5 dveří, z toho musí být nejméně 4 o šířce 1300mm nebo více. Klimatizace salonu i řidiče, příprava na vyhřívání sedaček. Elektrická plošina, antikolizní systém.… Číst vice »
Ještě doplním sám sebe malou citací z profilu zadavatele:
Datum zveřejnění na profilu zadavatele 10.03.2023 11:27:01
Lhůta pro podání nabídek 17.04.2023 10:00:00.
Takže na nabídku takovéhoto rozsahu je k dispozici slovy 38 dní. Z toho je jen 24 pracovních protože Velikonoce.
Dále nekomentuji, každý ať si to přebere jak chce.
No 24 dní není moc. Ale vzhledem k tomu že před půl rokem tomu předcházela tržní konzulatace.Tak na vyplnění „papíru“ má obchodní oddělení dost času. Navíc se to posilá elektronický a ne poštou.
24 dnů je v pohodě, pokud máš v šuplíku hotový odpovídající produkt a v druhém šuplíku máš hotové lidi s požadovanými certifikáty. Pak opravdu stačí vyplnit nabídkové ceny a zmáčknout enter. Jenže ty národně specifické certifikace v českém jazyce jsou v daném termínu prakticky nesplnitelné, a pokud jsou mé informace správné, tak o nich v tržní konzultaci ve stylu „hodinový online meeting“ nepadlo ani slovo, a už vůbec ne o šibeniční době na nabídku. Na obdobné tendry je na západ od nás běžná doba pro podání nabídky nejméně 6 měsíců. V tomto směru očekávám připomínky od zahraničních uchazečů, pokud tedy… Číst vice »
Doplním sám sebe ještě jednou – pokud nejsi vlastníkem Ekovy, tak jen najít vhodné prostory pro údržbu v Ostravě a okolí, dojednat ceny za jejich nájem / koupi / výstavbu, vymyslet jak tam ty tramvaje budeš stěhovat, to se za uvedený čas nedá ani omylem.
Jako že by za šest měsíců stihl zajisit (případně vybudovát) servisní středisko?
Ale hlasím jsem do tendru s produktem, který mám (případně jsem schopen vvyvinout do termínu), případně mám potřebné certifikaty.
Zas na dodaní vozů je 2,5 roků to snad na ziskani cerftikatu pro technické prvky vozů postačí.
Ne, tady si trošku nerozumíme. Za 6 měsíců servisní středisko nevybuduje nikdo. Ale tady se v podstatě chce, aby za 1 měsíc někdo dokázal zjistit, zda takové středisko vybudovat lze, kolik to bude stát, a podle toho si spočítal ceny do nabídky. A to za takovou dobu stihnout nelze, za tím si stojím. Podobně je to s těmi certifikáty – jasně, kdyby šlo jen o certifikaci hotového vozidla, tak budiž. Ale je tam třeba spousta kvalifikačních předpokladů ohledně svařování, včetně národních (a v zahraničí prakticky neznámých) předpisů ČD a Sdružení dopravních podniků, a ty jsou nezbytné už teď, pro přihlášení… Číst vice »
No to nerozumíme. Když se hlasím do tendru na tramvaje a s jejich nasledným zajištěním servisu. Tak se nepřepoklada, že se příhlasím a pak budu teprve zjíštovát zda dokažu mít servis.
Proto je doba 1 měsíc na podání nabídky nedostatečná.
V případě nákupu EMU pro Jihomoravský kraj to šlo přesně tak, jak píšete. Otázkou samozřejmě je i to, proč tam ten servis je a proč má nejvyšší váhu v hodnocení. Pochopil bych, kdyby se braly náklady na životní cyklus, ale to není tento případ.
Myslím, že na ÚOHS se už moc těší. Jako by jim to nestačilo s vodíkem. Ale když si někdo plete funkci generálního ředitele dopravce s obchodním zástupcem výrobce kolejových vozidel, těžko lze očekávat něco jiného.
ZD obsahuje spousty podobných radostí, u kterých mě bude zajímat odpověď DPO. Třeba ta moudra o svářečích:)
O těch svařečích jsou ty moudra kde? Nemohu to najít.
Soubor zadavaci-dokumentace.docx, bod 6.4.
Vidím a v čem je problém?
Je tam uvedena např. ČSN EN ISO 9712.
Třeba tohle: Doklad prokazující splnění požadavků dle Předpisu V 4/2, v platném znění, (předpis Sdružení dopravních podniků ČR pro svářečské práce na drážních vozidlech MHD při výrobě, modernizaci, rekonstrukci, renovaci a opravách) nebo dle Předpisu ČD V 95/5, v platném znění, (Předpis Českých drah a.s. pro svařování železničních kolejových vozidel, jejich celků a komponentů) nebo doklad prokazující splnění rovnocenných požadavků pro svařování na kolejových vozidlech. Ano, tohle stačí až při podpisu smlouvy (toho jsem si nevšiml), ale spíš mne překvapuje, proč to tam vůbec je? Nikdy jsem to v žádném VŘ neviděl. Ano, zhotovitel si toto musí vyřešit s DÚ… Číst vice »
Byl jste rychlejší, díky. Není to ani v soutěži Českých drah na nová vozidla včetně full service.
A poslední dotazy můžeš položit nejpozději 8 pracovních dní před uplynutím lhůty pro podání nabídek…
Takže zbývá už jenom 16 pracovních dní, což jsou celé 3 týdny.
Tak to aby výrobci z vyspělého zahraničí nabízeli jen modely, které už nakreslené mají…
Když někdo postaví dům vedle tratě… tak lokalka skrz to nepojede ne?
Navíc v te normě (VDV 191) je to specifikováno.
Navíc v dokumentaci je uvedeno že to má snimát „pouze“ trať.
Obávám se, že podnik má strach z nové technologie a proto požaduje IGBT, přitom SiC je taky tranzistor jen je mnohem odolnější než křemík z kterého jsou IGBT. Musím ale říci, že IGBT v „progressech“ které máme na Žižkově jednou za čas „bouchnou“, ale taky to jsou už téměř 20let staré díly. Na 15T jsou skiipy a ty zatím také nemají vysokou poruchovost. Oproti zrychlovači a TV3 je to naštěstí pokrok který mnoho lidí nechce uznat protože „palce byli očištěné za 5 minut a celý zrychlovač za 10“, ale že se každou noční muselo chodit pod 10 vozů, protože byl… Číst vice »
To už je tak u lidí uděláno, že si z minulosti pamatují jen ty příjemné věci.
Vyhřívané sedačky v MHD? Je nějaké vozidlo MHD, které tuto vychytávku má? 🙂
Vracíme se k něčemu, co už měly T3 v šedesátých letech, naše 1525 je toho o každých Vanocích důkazem – vyhřívané sedačky. Stačí se přijet podivat do Brna v době adventu.
I když je mi jasné, že topnice v tom „zvonu“ pod sedačkou neměla mít primární funkci ji vyhřívat, ale ohřívat vzduch dokola kolem
V Olomouci už to v tramvajich testuji
A stare T3 měli jen toto
T3
Antikolizní systém a elektrická plošina… dvě věci, které se v praxi ukázaly jako téměř nefunkční. Opravdu zajímavé proč jsou u nových vozů vyžadovány. Už teď lituji ty, co s tím budou jezdit.
U aut jsou taky požadovány nefunkční blbosti, jako hlídání pruhů i ten antikolizní systém. Troufám si tvrdit, že u tramvají to bude dřív fungovat dobře.
A nám tak nezbývá než doufat, že ty případné potíže jsou jen „porodní bolesti“…
Otázka co je horší. Jestli čas od času řešit vadnou elektrickou plošinu, nebo kvůli každýmu použití plošiny běhat s háčkem. Jako běžný cestující nemám pocit, že by se elektrické plošiny nějak kazily. Za nějakých 13 let každodenního ježdění brněnskou MHD, pamatuju snad dvě, nebo tři poruchy. Nicméně samozřejmě je to pouze subjektivní pozorování.
Spíš lituji ty, kteří jezdí bez nich. Trapně běhat s háčkem u nové tram.
Pro řidiče je to 100% pohodlnější než běhat s háčkem. Když chodím jezdit tak jsou dny kdy bych raději T3 jen z důvodu že nemusím chodit na plošinu, ale za pěkného počasí to nedělá žádný problém, naopak se člověk aspoň zvedne.
Horší je to pro depa, mechanismus pantu je samozřejmě mnohem jednodušší než elektrická plošina a pohyblivé části nemají rády kamínky, písek a podobné materiály.
Mechanismu taky hlavně nerad vrstvu sněhu na zastávce, kterou, jak jsme se přesvědčili tuto zimu, DPO nezvládá sklidit ani za týden.
Dělají to pro své zdraví 🙂
Myslíte aby neseděli pořád na zadku?
To nebude žádný problém – musí se přece aspoň občas proběhnout na konečné na záchod…
Kéžby, mnoho řidičů využívá i sypač a nebo bok tramvaje… bohužel někteří řidiči jsou prostě prasata a měla by si zkusit pak něco na dílně s těmito podmínkami dělat.