Desítky let odkládaný obchvat Náchoda má stavební povolení, letos začne archeologický průzkum
Městem dosud denně projede přes 20 tisíc aut denně.
Náchod je zřejmě již jen necelé čtyři roky od chvíle, kdy městem nebude denně projíždět 20 tisíc aut denně. Desítky let odkládaná stavba obchvatu Náchoda získala poslední klíčové razítko. Krajský úřad Královéhradeckého kraje vydal zatím nepravomocné stavební povolení pro přeložku, která uleví Náchodu od tranzitní dopravy.
Vyplývá to z informací na úřední desce kraje. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla probíhá ještě majetkoprávní vypořádání a zpracovává se zadávací dokumentace stavby pro soutěž na zhotovitele. „Ještě letos bude na stavbě zahájen archeologický výzkum,“ uvedl Mátl.
Náchod je jedním z největších měst v zemi, přes které dosud jezdí veškerá tranzitní doprava. V budoucnu by mělo ulevit městu od dopravy kromě obchvatu i přesunutí části tranzitu na dálnici D11. O stavbě obchvatu se v Náchodě mluví od 90. let. V roce 2017 získalo ŘSD na stavbu po osmi letech od žádosti pravomocné územní rozhodnutí.
Severní obchvat města má vyjít na 3,147 miliardy korun. Je navržen v kategorii S 11,5/70 v celkové délce 6 485 metrů. Začne u Vysokova, kde vznikne pětiramenná okružní křižovatka. Skončí v Bělovsi těsně na hranici s Polskem. V trase obchvatu jsou navrženy dva tunely. Hloubený tunel Kramolna délky 100 metrů a tunel Dolní Radechová délky 363 metrů, který obsahuje ražené i hloubené části. Největšími navrženými mosty jsou estakáda Dolní Radechová délky 257 metrů a estakáda Běloves délky 326 metrů. Součástí stavby bude i 930 metrů dlouhá přeložka silnice I/14, která k Náchodu přivádí dopravu od Nového Města nad Metují a Rychnova nad Kněžnou.
Samotná stavba, která potrvá zhruba tři roky, má začít v závěru příštího roku. Kompletně je popsána v informačním letáku.