Desítky let čekání u konce. Stavba Pražského okruhu z Běchovic na D1 začne ještě letos, ŘSD má smlouvu
Stavba vyjde výrazně levněji, než ŘSD čekalo.
Ředitelství silnic a dálnic dotáhlo do finále přípravu stavby jednoho z nejvíce chybějících úseků tuzemské dálniční sítě. Dnes podepsalo smlouvu se sdružením Eurovia CZ, Stavby Mostů, PORR a PORR Bau na 12,6 kilometru dálnice D0 z Prahy-Běchovic k D1.
Na sociální síti X to oznámil generální ředitel ŘSD Radek Mátl. V zákonné lhůtě po vyhlášení vítěze se nikdo neodvolal, proto může stavba začít ještě letos. Termín je stanoven na 16. 12.
Pro současné vedení ŘSD jde o jeden z klíčových úspěchů. O stavbě se mluví už od minulého století, nedařilo se pro ni získat všechna povolení. I přes obstrukce různých spolků se nakonec 12,6 km dlouhý úsek podařilo dostat do fáze, kdy se začne stavět.
Smluvní cena za dálnici je 9,75 miliardy korun, o 718 milionů korun nižší než druhá nejlevnější nabídka. Hodnoticí komise i kvůli velkému rozdílu proti předpokládané hodnotě zakázky prověřovala, zda je nabídka nízká a zda není nutné ji vyřadit kvůli mimořádně nízké nabídkové ceně. Nakonec ale problém nenašla.
Výrazně nižší cena může pramenit i z toho, že firma do konce roku dokončí rozsáhlou zakázku na stavbu dálnice D4 u Příbrami a uvolní se jí kapacita.
Bez ohledu na to, kdo nakonec bude stavět, je ale jasné, že stavba vyjde stát o mnoho levněji, než očekával. Žádná ze čtyř nabídek se nedostala nad odhadovanou cenu 15,07 miliardy korun. Nejvyšší je za 12,495 miliardy korun.
Rozsahem prací a předpokládanou hodnotou jde o největší zakázku v historii českého dálničního stavitelství. Podle informací deníku Zdopravy.cz jsou další nabídky rovněž od sdružení. Jedno vede MI Roads, další Swietelsky stavební a Strabag.
Druhá soutěž až do ledna
Paralelně s tímto úsekem D0 by měla začít i stavba přeložky silnice I/12 Běchovice – Úvaly. U té běží soutěž, která nabírá zpoždění: aktuálně je termín nabídek posunut do ledna.
Stavba 12,6 kilometru dlouhého úseku D0 Běchovice – D1 by měla trvat 36 měsíců. Úsek bude šestipruhový a patří k nejvýznamnějším dopravním stavbám v ČR. Propojí dálnice D1, D11 i D5, což pomůže kamionové dopravě. Ulevit by měl také přetíženým obcím v okolí Prahy, kde se hlavně ráno a večer tvoří dlouhé kolony. Podle propočtů ŘSD bude tímto úsekem jezdit v roce 2030 denně 70 000 až 80 000 aut. Nyní dosahuje průměrná intenzita dopravy na D0 zhruba 60 000 vozidel denně, z toho nákladní doprava tvoří až 40 procent.