Deset let s bezplatnou MHD. V Tallinu přibývá místo cestujících v autobusech a tramvajích lidí za volantem

Autobusy v Tallinnu. Foto: Tlt.eeAutobusy v Tallinnu. Foto: Tlt.ee

Podíl cestujících v MHD na celkové přepravě po Tallinu neustále klesá.

137 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Divák

Já se snažím vyhýbat cestování v MHD z důvodu výskytu problémových osob v MHD. Pokud je MHD zdarma, tak pochopitelně je zvýšený počet pochybných individuí v MHD. Tak to prostě je a proto taková doprava řadu normálních lidí odradí od použití.

Radek

MHD zdarma je nesmysl. Lidi upřednostňují IAD nikoli kvůli tomu, že MHD je drahá, nýbrž proto, že z jejich pohledu je IAD výhodnější (ať už z hlediska komfortu, soukromí, rychlosti atp). Druhá věc samozřejmě je nesmyslnost dotovaného parkování, ale MHD zdarma je z mého pohledu podobný nesmysl. Lidi z aut to nedostane, maximálně člověk co by šel jinak pěšky popojede 1-2 zastávky.

Martin

Uvedená zkušenost ukazuje na dvě věci a to 1) MHD nemá být zdarma, 2) individuální osobní doprava se nemůže nechat volnému rozvoji. Pokud bude doprava do centra levná a propustná, málo kdo sedne do MHD. Když uděláme do centra dálnice, pojedou všichni autem, peníze jsou v tomto případně až na druhém místě, na prvním místě je pohodlnost. V centru města se aut nezbavíme, když se tam jakžtakž dostanou a zaplatí směšné parkovné.

panda

Sociální inžinýři perlí: nedostatečné zdanění pořízení aut. V překladu: my vám ten život znepříjemníme. MHD nelze použít vždy, na něco potřebuji auto. A když už ho mám, tak proč bych lezl do MHD, když auto je 10x výhodnější. A pokud někdo operuje udržitelností životního prostředí, tak co třeba omezit leteckou přepravu? Vždyť se podívejte na Flightradar – nebe je přecpané letadly. I balíky se dneska přepravují extra letadly. A když sociální inžinýři chtějí lidem omezovat pohodlí kvůli životnímu prostředí, co třeba zakázat výstavbu přízemních domečků na kdejaké volné louce okolo města a podporovat bydlení ve vícepodlažních domech, aby se zvýšil… Číst vice »

Kotec

Zajímal by mne váš propočet, podle kterého je auto 10x výhodnější než MHD zdarma, vy asociální inženýre.

watslaw

Ono ne vše je jízdné. Uvažujte i čas strávený přepravou, četnost spojů, přeplněnost, množství spolucestujících, kteří páchnou nebo obtěžují své okolí. Tyto ostatní parametry se mají u MHD zdarma nebo skoro zdarma tendenci ještě zhoršovat (ale neznám konkrétní situaci v Talinu, třeba je to tam výjimka), protože spoje navíc nevydělávají, ale prodělávají, a problémoví cestující se hůře vyhazují.

Radek

Na druhou stranu jde pak o to, co započítáváme do ceny IAD. Zaprvé nesmyslně dotujeme veřejné parkování, zadruhé neumíme počítat negativní externality (hluk, znečištění, dopady na veřejné zdraví apod). AFAIK nějaké takové analýzy dělali ve Skandinávii a vycházelo jim, že auto/km zatíží veřejný rozpočet snad 6x více než kolo/km. Zkrátka jde o to, co počítáme.

JirkaJJ

MHD zdarma není řešení. Řešení je integrovaná doprava jezdící v krátkém taktu, kterou se dostanete kdekoliv a kdykoliv. Kdyby ty peníze radši investovali do stavby nových tramvajových tratí atd. tak by to bylo mnohem prospěšnější. V Tallinu i na dalších místech v Estonsku jsem byl před lety a musím říct, že MHD tam je trága. Autobusy jsou pomalé a stojící v dopravních zácpách. Město je to velké asi jako Brno, přitom MHD v Brně je oproti tomu mnohem dál. Navíc není to jen o MHD, ale o hromadné dopravě celkově – člověk když potřebuje mimo město, tak se tam nemá… Číst vice »

TnM

Talllinn, pulmilionove mesto kde naprostou vetsinu nabidky MHD jsou autobusy. Tramvaje jsou jen kosmeticky privesek a co se tyce tech malo trolejbusovych linek co meli, tak ty takrka cele zrusily.
MHD zdarma je obezlicka politiku, kteri o kvalite MHD nic netusi. Kdo chce videt kvalitní MHD kde i bohatí cestujici radeji jedou tramvaji, at se podiva do Svycarska. Tam je MHD vsechno mozne – rychla, kapacitni, pohodlna, prehledna, frekventovana, s preferenci – , jen ne zdarma. Samozrejme poji se to i s ostatnimi dopravnimi opatrenimi jako napr. omezeni vjezdu aut do center apod.

Branči

Ono je to všeobecne pomerne zložitá téma, či teda auto alebo autobus. Podľa mňa človek bez auta nemá v meste absolútne žiaden problém s prepravou

Petr

Také zapomněli na efekt „děti do školy, já do práce, já z práce, děti ze školy, cestou domů na nákup“. Tohle je prostě výhodnější vlastním autem.

Orange pilled

Deti nemuzou jet MHD? ja a ostatni mi spoluzaci jsme jezdili sami od 3. nebo 4. tridy

Cestujici

Tak ono bude záležet i na JŘ, navaznostech, kapacitě. Že je neco zadarmo, ještě není nutné důvod k nalákání. Podívejte se na takovou Ostravu. Je sice super že to má WiFi a jezdí to baterky nebo jiný ekoprodukt, ale k čemu mi to je, když návaznosti nula, jízdní řád takový, že nenavazuje nikdy nikde na nic, takže stejně nezbude, pokud se nechcete hrkat hodinu a půl do centra, vzít to auto a být tam za 15 minut…. Tudíž je to i za korunu drahé….

Permonik

Jsem si řikál za 15min do centra autem, ale HMD 1,5h, mi přišlo moc rozdilné.

Ale když vezmu že do centra vede magistrála. A některé oblasti jsou huře dostupné (velká vzdálenost od zástavek).

Jen by mě ze zvědavosti zajímál počatní bod trasy?

Gunduľ neubiješ

Není to Tallin, je to Tallinn. Bohužel všechny kratší formy mají velmi nepříjemnou sovětskou příchuť. Zmar komunistům, ať žije Estonsko.

km213393

Není lékem sama o sobě. Vedle cukru chybí bič.

Tomáš Škrov

V Estonsku hlavně platí že auto je znakem bohatství a kolikrát u staré barabizny stojí nové Porsche ale dům je na spadnutí a zrovna v Talinnu je to dost časté což muzu osobně potvrdit?

Kebab

Můžete bydlet v Porsche, ale nemůžete řídit dům.

M@trixX

Viem si predstavit, ze aj keby sa toho kvalitativne vela v skutocnosti nezmenilo, neproporcne nizke ceny utvrdzuju ludi v tom, ze VHD je „socka“, ale rad by som to videl podlozene nejakym detailnejsim prieskumom.
Uvidime, ako sa v tomto ohlade bude darit Nemecku, kde to sice neni uplne zadarmo, ale vela k tomu nechyba…

Cestovatel z Vysočiny

Efekt MHD zdarma by měl být především v úsporách na straně státu, nikoli v nalákání dalších lidí do MHD. Když se podíváme na financování infrastruktury a vozidel od A do Z, tak skoro všechno je pořizováno z veřejných rozpočtů a dotací. Kolik kryje samotné jízdné? Odhaduji tak 5 %, když odečtu enormní náklady na všechny ty automaty, aplikace, jízdenky, revizory apod. Čili těch pár procent peněz navíc není argument pro všechen ten opruz spojený s výběrem jízdného. Jediné, co je potřeba řešit, jsou houmlesáci. Jinak jsem pro MHD „zdarma“, protože je fuk, jestli stát platí 95 nebo 100 % nákladů.… Číst vice »

Juraj

To je argument postavený na vodě. Nemusíme přeci odhadovat, přesná čísla existují – jsou to náklady na provoz mínus výnos z jízdného. V Praze třeba výnos z jízdenek a kuponů pokrývá aktuálně 16 %. Před pandemií to bylo kolem 21 %. Největší rozpočtové kapitoly dopravních podniků přitom nejsou ani tak kapitálové výdaje (infrastruktura a vozidla), ale zejména mzdové náklady a energie. Distribuce jízdenek a kontrola jízdného je víceméně fixní položka, která neroste úměrně s rozsahem provozu. Kdysi v roce 2010 říkal starosta Znojma, že při jejich rozsahu provozu výnos z jízdného sotva pokryje náklady na tisk, distribuci a kontrolu jízdenek,… Číst vice »

Petr

Tak on si Cestoval asi trochu zaprehanel, ale porad jsou to tisice oznacovacu, stovky automatu na jizdenky (+ dalsi naklady na vydejni mista, napr. trafiky), 150 revizoru, vybaveni tech revizoru, Litacka.
Ja bych to videl takto – budto zdrazit (hlavne casove kupony aspon na dvojnasobek), nebo nechat uplne zadarmo pro vsechny.

Juraj

Tak ona se Praha dost střílí do nohy tím, že tvrdohlavě odmítá přejít na Pípni a jeď. To by celý systém opět velmi zjednodušilo.

Už teď je ale distribuce klasických jízdenek daleko za vrcholem a třeba Brno nebo Ostrava už většinu těchto nákladů úspěšně eliminuje.

Petr

Nemyslim si, ze to je v tomto kontextu zas tak dulezite, protoze stejne v tech vozidlech bude muset bejt nejakej terminal. Pravdepodobne chytrej, protoze „co kdyz budu chtit koupit jizdenku i pro svoji navstevu“. Stejne tak tam bude muset bejt oznacovac na papirovy jizdenky, protoze MHD chce pouzivat i Franta, kterej nema platebni kartu, protoze nechce bejt otrokem bankeru a stejne budou muset zustat revizori, protoze Litacka.

Vojtěch

Houmlesáci se vyřeší jen tak, že bude v každém voze kromě řidiče ještě vyhazovač. Náklady na ně dalece předčí náklady na distribuci jízdenek a to kolem.

Dál viz Juraj

interval

Je fakt, že z článku se nedozvíme, jak vůbec vypadá JŔ Talinnské MHD, jak jezdí MHD v noci, atd. Ono jestli vypadá jako JŘ na Estonské železnici, kde úspěšně zařízly osobku na většině sítě, tak se ničemu nedivím.

A to, že jako MHD zdarma je jen pro místní má být vtip? Co na to EU? U nás taky musíme platit z našich daní Babišovi slevy pro cizince…

Petr

Za EU je tohle v pohode – muzete se prihlasit k pobytu v Talinnu a budete tam mit MHD zdarma. Ale jinak souhlasim, ze to je obecne vzato prasecina.

Gunduľ neubiješ

Tak u nás je předplatné na parkování v modré zóně taky jenom pro místní…..

MartinR

V Tallinnu jsem žil téměř 5 let, takže jsem relativně dobře obeznámen s podmínkami místní MHD. Jako člověk zvyklý na standard pražské MHD jsem byl dost rozčarován její nízkou kvalitou a neschopnou organizací. Vozidla jsou relativně moderní a nákup jízdenky je jednoduchý z platebního terminálu, ale tím výhody končí. S ohledem na rozvinutou automobilní infrastrukturu (mezi centrem a periférií jsou často 6-8 proudé radiály) mě neudivuje, že mnoho lidí dá přednost IAD před službami MHD. Mé hlavní výtky jsou: – Nízká průměrná rychlost, okolo 12-14 km/h u tramvají a 16-19 km/h u trolejbusu. To je především dáno neexistující preferencí na… Číst vice »

mlokXCM

Na těch nezpevněných cestách se dá jezdit v obyčejném autě. Navíc je to jen okrajová záležitost. Je ale pravda, že z hlediska dopravní obslužnosti to není nic moc.

Mengo

Super informace. 👍

Pavel

Hodnocení v procentech? Proč není v počtu cestujících?
Jak se zjišťuje celkové množství přepravených lidí ve městě za den a jaká je tam možná chyba statistiky?
Samé otázky.

pěškobus

Přemýšlím, jestli bylo autorovým záměrem tendenčně vynechat závěr zdrojovaného článku: Kde se změnilo trasování linky, tam opět narostl počet pasažérů.

Takže jestli on problém nebude ne v lenosti pasažérských pozadí, ale v tom, že mě autobus sveze sice „zadarmo“, ale někam úplně jinam, než potřebuju, případně to trvá mnohem déle. Přitom bohatnoucí občan si opět svého času váží víc, než peněz.

Paralela s většinou ostatních erárních služeb je jenom zdánlivá.

libcha

Bezplatnost MHD je jen jeden z faktorů. Kvalita MHD v Tallinnu nic moc. Dokonce jezdí spoje i často plné, ale je jich prostě málo a tak odvozí zlomek lidí. Pro dojíždějící z okolního regionu už nic zadarmo není a navíc kvalita ještě horší. Estonci by se měli podívat do Helsinek, nemají to tak daleko. Tam není MHD zdarma, ale vzhledem ke kupní síle je více než dostupná, a to včetně blízkého regionu, kam jezdí milion vlaků. Tramvajové tratě tam přibývají a obecně vlastně spoje na všech, i busovych linkách. Staví se tam sídliště u nichž se s automobily ani nepočítá… Číst vice »

Jan

To že aut přibývá nesouvisí nutně s (bez)platností MHD. To je obecný trend v každé zemi se stoupající životní úrovní…

mimochodem

Koukate na to optikou devadesatych let (v nasich realiich).

Kazdy ekologicky uvedomely obcan s prstem na tepu doby vi, ze dusledkem stoupajici zivotni urovne je preci masovy (err, teda moment, maso uz redukujeme taky; zeleninovy zni divne, tak tedy hromadny) prechod na jizdni kola a jejich derivaty s elektropomoci.

Diesel

To je výsledek zelených ekoteroristů, ne obyvatel samotných.

Juraj

V tom případě je zajímavé, že některé země s nejvyšší životní úrovní (Švýcarsko, Nizozemí, městské osídlení severských zemí) má obvykle vyšší podíl veřejné a bezmotorové dopravy než průměr. Naopak některé z nejchudších zemí mají nadprůměrně vysoký podíl individuální motorové dopravy.

Počet aut není známkou bohatství, natož vyspělosti. Je to jen známkou neexistujících alternativ.

Jan

Švýcarsko už nemá moc kam stoupat, ale s těmi alternativami máte pravdu…

Moravec

To bude tím, že země s nejvyšší životní úrovní mají dost peněz na financování komfortní VHD (která je v principu velmi nákladná, a pokud by ji měli celou zaplatit cestující v jízdném, tak jí jezdit nebudou), narozdíl od těch chudých zemí.

petr

Vlastni priklad a to musim rici ze to vlastne funguje jak ma ,,Kolin -H Brod ..vlak kazdou hodinku ,,bez vypadku spojeni coz je tak 3x mesicne ..to mam 15 min MHD ..10 minut cekam na spoj ..70 minut rychlikem +15 min do rachoty ..cca kdyz to jde jak ma? 90-100 MINUT ,,cca 55 km ..autem ? za 40 minut piji kavu v rachote ..😁

JendaVenda

Mám to úplně stejně. 15 minut na nádraží, 5 minut rezerva, 1:20 cesta vlakem s nervy, zda mi neujede v polovině trasy přípoj, 5 minut z nádraží do práce. Cca 1:45 na cestě při vzdálenost 56 km + 1,3 km pěšky. Autem jsem v práci za 40-50 minut, trasa 55 km rovných. Denně ušetřeny 2 hodiny.

Petr

To máte marný. Na to, že jsou vlaky pomalý a nespolehlivý si stěžuje půl republiky. No a železničáři jdou a opraví nádraží někde na Vystrkově. A vlaky jsou stejně pomalý a nespolehlivý jako před tím.

Jouda

Ale přesně o tom to je – ti, co tlačí MHD „na krev“ stále nechtějí pochopit, že jde o úsporu času!
Život člověka je časově omezen, takže skutečně nehodlám trávit mě vyměřený čas v MHD. Když ušetřím 1 hodinu cestování denně, je to cca 260h ročně, což je asi 10dní za rok… Dá mi je někdo z těch odmítačů IAD ze svého? Asi těžko, co?
Naopak, dělají vše pro to, aby mi čas cestování prodloužili – tedy nedělají nic pro to, aby se lidem žilo lépe 🙂

Jaaa

Nikdo vám nic dávat nebude. Prostě si to auto koupí všichni a budete zase tam, kde jste bbyl i s MHD.

Martin

Přesně proto jsem si koupil auto… MHD 1h7min. Auto 22min 😀 To je podstatný rozdíl

Jaaa

Ano – do té doby, než to tak udělá každý. Pak budete tu hodinu stát před Prahou v koloně všichni.

Ondra K.

Analogicky se dá říct, že kdyby všichni přesedli z IAD na VHD, tak VHD zkolabuje. Na takovou zátěž by nebyl dostatek vozidel ani kapacita dopravní cesty.

Samo

Bohužiaľ MHD v Tallinne je pomerne nekvalitná. Tvári sa to pekne keďže vozový park je moderný, ale tam to končí. Samotná dopravná obslužnosť je pomerne biedna, o takte tam vôbec nechyrujú, nočnú dopravu spustili len pár mesiacov dozadu v obmedzenom rozsahu, cestujúci sú buzerovaní s prikladaním karty pri každej ceste ako niekde v Banskej Bystrici a podobne…

A regionálna doprava je už úplne nepoužiteľná, tá funguje rovnako ako priemerná slovenská SADka.

Jan

V r. 2003 byl stav tramvajových kolejí tristní, po 15 letech v EU se to do r. 2019 hodně zlepšilo, ale např. na Prahu to pořád nemá…

Granja

Překvapuje, jak z té nekvality MHD v jednom městě se hned vyvodí jednoznačný závěr, že MHD zdarma „není lékem na nárůst individuální automobilové dopravy ve městech“.

Juraj

Ono ale fakt asi není potřeba doktorát, aby tento závěr šel vyvodit. Schválně, jaká budou čísla z Lucemburska, kde rovněž zavedli nulovou cenu, ale bez tlaku na kvalitu.

Cena prakticky nikdy není hlavní motivací pro volbu dopravního módu. Kdyby to tak bylo, tak by v Česku modální mix vypadal úplně jinak. Kdo jezdí autem, obvykle má jinou motivaci než náklady.

Martin von Bahnhof

Súhlas, ono to v tom Luxemburgu po zavedení bezplatnej dopravy tiež zníženiu IAD nepomohlo, (napr. https://www.eltis.org/in-brief/news/luxembourgs-experience-free-public-transport). Bezplatná doprava generuje skôr značný počet voľnočasových jázd, ktoré by sa inak neuskutočnili, než je tých nahradených jázd, kedy cestujúci nechal auto doma.

Dimik

Ta karta se priklada pri kazde jizde treba i v Londyne nebo Amsterdamu

Zdrasa

Tak mimo popsané je také dobré podívat se, jak vypadá nová zástavba na okrajích Talinu. Je to podobné jako nová zástavba u nás – vše optimalizované pro auta. Spousta parkovišť, dlouhé vzdálenosti, velké a rušné silnice nepříjemné k přecházení. A když je vše udělané pro co největší komfort aut (což mimo jiné automaticky vede ke snížení komfortu ostatních druhů dopravy), tak logicky většina lidí pojede tím autem. Větší otázka by byla podívat se na konkrétní čtvrti včetně těch starších a jak se proměňuje modal split tam.

Frantisek

Což nemusí měnit nic na tom, že cena není rozhodujícím kritériem. Důležitá je cenová dostupnost, případně tedy úlevy pro chudé, a kvalita včetně přípojových vazeb. Nikdo nechce po cestě vystávat důlky.

jva

To jste trefil – úleva pro chudé… Takže bohatý MHD zaplatí z daní, aby si pak koupil jízdenku a stál na jedné noze mezi smraďochy… V kadeřnictví (taky služba) má chudý slevu?

Juraj

Jednak dostupnější mobilita prospívá všem, protože se třeba ten „smraďoch“ snáz dostane do práce nebo snáz pošle děti do školy.

A jednak faktická nedostupnost MHD dnes často znamená, že ten „smraďoch“ stojí v rozpadlé felicii v koloně před tebou.

Jouda

By mě zajímal argument těch, co dali mínus. V čem nemá JVA pravdu?

Jaaa

Považuje se za bohatého; ale pokud jeho domácnost nemá čistý příjem aspon 200k měsíčně, nepatří do střední příjmové třídy.

Zdrasa

Ano, to nijak nepopírám. Proto na začátku píšu to „mimo popsané“, čímž přesně myslím už kolegy, co psali o kvalitě samotné MHD v Talinu.

Frantík

Tak pokud si koupím roční lístek, už je zadarmo… 😀 A zrovna MHD, často používaná, vychází levněji než autem.

lol

Tak především díky COvidu kleslo využívání MHD VŠUDE na světě! Mnoho lidí se prostě bojí i teď a když nemusí nevystavují se davům natož uzavřeným prostorům s nima s vysokouu koncentrací náhodných chrchlajících kolemsedících… Pak jse také o to jak KVALITNÍ ta MHD je!!! Další věz homeOffice se stal standardem a lidi už tolik nedojíždí do kanceláří… ATD.

Naopak bez MHD zdarma by bylo její využívání možná ještě daleko nižší!!!

Kuna

Papouškuješ vládní propagandu, dost lidí odradilo nošení náhubku v MHD a buzerace s tím spojené. Pak zjistily, že autem je to rychlejší, bez náhubku a nestojí to o moc více.
Home office bych nepřeceňoval, u většiny profesí je to nerealizovatelné a zaměstnanci a zaměstanvatelé vědí moc dobře, že doma bez kontaktu s kolegy toho moc nevymyslíš.

xyz

Pokud by mělo jít o vliv home-office, pak by poklesl OBJEM přeprav, ale PODÍL veřejné dopravy by mohl zůstat nadále stejný.

On ale poklesl PODÍL veřejné dopravy na (i kdyby sníženém) objemu přeprav. Tzn. jako by autem jezdili lidi dál (i při HO?).

Twix

Ano klesne i podíl protože při 2-3 cestách týdně se může nevyplatit jak jednotlivé jízdné tak časové. Platí tedy mimo oblasti s MHD zdarma. Další faktor je že pracoviště lidí co spíš přejdou na home office mívají lepší obsluhu MHD než pracoviště těch co musejí do práce denně chodit (fabriky atd.) a tudíž jsou to spíš cesty MHD co ubydou.

Vesper

Ano díky covidu, ale kvůli tomu že lidé si zvykli jezdit autem které je téměř vždy rychlejší než MHD a proto se jim do MHD zpátky logicky moc nechce.

Mvek

Ano, chybí info o vývoji statistik do covidu. Jinak to nemusí vůbec vypovídat.

Frantisek

To je takové možná, jako že „možná by bez očkování umřel“ – nic proti rozumné míře prevence tam, kde je riziko obtíží reálně vyšší. Každopádně pokud mají na ježdění auty, cena MHD asi nebude zásadní překážkou.

Véčko

Pokud je tamní MHD na stejné úrovni jako DPO, tak se tomu ani nedivím.

Twix

Důvody to bude mít i jiné než ty zmíněné – MHD tam není moc kvalitní, tramvaje celkem pomalé, na zastávce Viru přímo v centru výstup do čtyřproudé silnice bez ostrůvku, trolejbusy se omezovaly… Příměsto zdarma není (naopak je to celkem drahé) a i když bydlím u vlaku, dostanu se jednou za hodinu do města ale vlastní centrum to trochu objíždí… Zároveň to není tak velká metropole na to abych zůstal ve velké silniční zácpě. A proč se po covidu lidi nevrátili… Estonsko je obecně dost napřed v moderních technologiích, kolik lidí co jezdilo po Tallinnu má teď úplnou nebo částečnou… Číst vice »

Jarek

Automobilismus > znak rostoucí životní úrovně a svobody v rámci kapitalismu.Likvidací automobilismus pod rouškou eurosocialsimu rudozeleného komusnismu a dalších regulací ze strany eurosvazu se vracíme zpět do let, které jsem tak nenavíděli, tj, před rok 89.A jelikož dnešní mladí progresivní ultralevičáci už tuto dobu nezažili, všechny prvky té doby vítají včetně likvidace automobilismu.Nezbývá nám než si ten úpadek v Evropě prožít, a snad za jednu dvě generace se zase vše navrátí do normálu, až se zjístí, že tudy cesta nevede.Nás co jsme vítali konec komunismu už bohužel nic dobrého ve vztahu k automobilismu nečeká.Smutné že jedno z posledncíh aut nepostižené… Číst vice »

noerf

Hodnocení MHD zdarma v Tallinu ukazuje, že problém není v ceně VHD, ale v tom, jak je efektivní a přijatelná pro cestující. Pokud cestující v MHD budou tvořit důchodci, hluční studenti a nějaký zapáchající bezdomovec a k tomu strávíte 40 minut na nohou držením madla, tak příště pojedete autem popřípadě zvolíte variantu spolujízdy, zejména pokud strávíte na cestě polovinu času. Pokud se bude za cestu platit, omezí se zbytečné jízdy a dopravní prostředky budou volnější a budou je využívat i cestující, kteří mohou jezdit autem. V kolonach může stát v Praze, Hradci Králové či Českých Budějovicích, ale větsina měst v… Číst vice »

pzag

Tak tenhle příspěvek je obrovské zklamání. Možnost mít auto byl vždycky znak bohatší společnosti a nárůst komfortu a možností je asi nepopíratelný. Stejně tak bych čekal, že alespoň na tomhle webu, bude mít vedení objektivnější názor, než že IAD nedělá 24/7 nic jiného než stojí a proto ji používá tolik lidí. To je jak článek od extinction rebellion, stop oil a podobně.

martin749

Tak je statisticky potvrzené, že průměrné auto sice nestojí 24/7, ale „jen“ cca 23/7.

pzag

Opravdu máme všude v ČR kolony 23 hodin denně?

Zdeněk Sýkora

Nepochopil. Jak často během dne využijete auto? Já třeba obvykle 30 minut. Takže auto stojí dokonce 23,5/7 a žádnou kolonu nepotkám. Několikrát měsíčně je navíc využito dokonce 3h za celý den… To je fakt efektivita…

pzag

Vám hráblo nebo co?

Halamus

Být díky autu nezávislý na cizím subjektu, je součástí svobody.

Granja

Zejména, když dojde k jeho poruše…

Halamus

Zastavení MHD

22.10.2023 18:06

Na lince č. 7, 11, 17 došlo k zpoždění spoje v úseku Ostrava,Hulváky,Střelnice => Ostrava,Nová Ves,vodárna. Očekáváme zpoždění cca 15 až 30 minut.

Omlouváme se, na lince č. 7, 11, 17 v úseku Ostrava,Hulváky,Střelnice => Ostrava,Nová Ves,vodárna došlo k zpoždění spoje. Momentálně očekáváme zpoždění cca 15 až 30 minut. Po celou dobu nemusí docházet k navazování jednotlivých spojů a přípojů. Předpokládáme, že spoje budou na svých linkách jezdit podle jízdních řádů od 18:36 hod. Moc se omlouváme za komplikace. Náhradní autobusová doprava nebude v tomto případě vypravována. Počkejte, prosím, na další spoj či vyhledejte jiné spojení.

Jaaa

Jj, ten benzín se vám v nádrži taky zhmotňuje sám, ne? Jaká pak nezávislost?

aaaaa

Mam dojem, ze ste spominali, ze ste v 89 mali 11 rokov. Ja som o par rokov starsi. Rodicia nemali auto, tak ked som chcel ist ako dieta niekde na vylet, tak viac menej len kde chodil vlak a idealne na hlavnej trati, lebo verejna doprava. Ano, auto je pre mna symbol slobody. Aktualny priklad. Syn ide mat jesenne prazdniny. Tak ze si urobime vylet vlakom do Tatier. Co ponuka hlavna trat u nas. Trasa Vrutky – Poprad cez tyzden. Jeden spoj 5:13 – osobak iduci 120 km 2 hodiny. Najblizsii dalsi vlak Ex o 8:00 – ktory za posledne… Číst vice »

Moravec

Svoboda je poznaná nutnost 😉

soumar

Nic proti, ale investice do MHD/VHD pomáhají právě nám automobilistům; kdyby se všichni rozhodli jezdit auty, nebylo by na silnicích k hnutí.
Správnou cestou je dopravní mix.

Zdrasa

Jojo, ti Dánové a Nizozemci viditelně zcela trpí pod tím rudozeleným terorem. Byl jsem v Amsterdamu i Kodani a to jejich utrpení bylo vidět na každym kroku.

/s.

pzag

V Amsterdamu mají stejně aut jak u nás ve velkých městech, jenom Praha je na tom hůr, má víc.

Zdrasa

Však jo. A nizozemští řidiči jsou jedni z nejspokojenějších ve světě. Protože ona ve skutečnosti všechna ta „rudozelená“ opatření fungují dobře i pro motoristy. Ono to totiž ve skutečnosti není žádná válka auta x zbytek, ale zaostalá dojmologie x léta zkušeností a ověřených praktik expertů. Stačí se podívat, jak obecně Nizozemci plánují infrastrukturu.

Jan

Ono je to trochu jinak. Při rozvoji automobilismu platil provozovatel v podstatě jen za auto, jeho opravy a palivo. Protože má IAD i další negativní dopad, chce se po něm, aby platil všechny náklady. Od hluku obtěžujícího okolí, přes prašnost (nejen co jde z výfuku), po místo, které zabírá infrastruktura kvůli kapacitě a samozřejmě zábor veřejného prostranství = parkovné.
Poroovnejte si, kolik stojí 6m^2 zahrádky pro restauraci v centru prahy na hodinu a kolik parkovné na hodinu v rámci zóny pro rezidenty.

Halamus

Součástí ceny paliva je nezanedbatelná spotřební daň.

Nose Peak

Kolik Vám to žere, za hodinu parkování?

Jan T.

Když jste vítali konec komunismu tak bylo v ulicích zlomek aut oproti dnesku. Uvědomte si už konečně že v tom městě, zemi nejste sám a statisíce dalších lidí se chce rozumně dopravit do svého cíle v omezeném prostoru, buďte ohleduplný k potřebám ostatních. Ulice nejsou nafukovací, zákonitě se tedy přeprava musí provádět efektivnějším způsobem než stylem každý ve svém autě. Ta cesta je MHD, cyklistika, pěší doprava, sdílená auta, respektive přeprava lidí a zboží na objednávku ideálně autonomními vozidly. Auto je symbolem svobody v divočině, kde kolem vás v okruhu sto mil je akorát tak benzínka a nic jiného, autobusy… Číst vice »

pzag

Ano, v Estonsku je to jeden New York vedle druhého.

jva

Tak si to zaplaťte. Hájit stav, kdy 3/4 nákladů VD jsou dotace a ještě šikanovat ty, co tu kasičku plní, je jen důkaz absolutní tuposti.

Zdrasa

To je velmi sporné. Mohli bychom se pak totiž taky začít bavit o tom, kdo platí následky všech externalit, které mají auta na přepravenou osobu téměř nejvyšší. Hluk, zněčištěné ovzduší a z něho pocházející poškozené zdraví, samotné nehody a nechtějme počítat, kolik kvůli tomu bude třeba zaplatit za klimatická opatření. Ono je snadné koukat na ekonomickou stránku věci jen v těch číslech, který jsou zjevný a snadno spočítatelný, ale realitu to zpravidla neodráží spolehlivě.

Jaaa

Hlavně zábor veřejného prostoru jste zapomněl. Zatímco environmentální externality jsou asi 5 Kč/km (benzín Euro 4), ten parkovací komunismus nás stojí tisíce, korun denně.

Granja

Konec komunismu jsme vítat nemohli, protože nikde na světě nebyl. Byl zde (rozvinutý?) socialismus.

Moravec

Kdyby MHD měla odvozit polovinu stávající IAD v Praze, tak by všechny linky musely mít 2 – 3minutové intervaly, linek by muselo být mnohem víc – zatímco IAD si financuje každý sám, MHD je financována z městského rozpočtu (IAD ne navíc zdrojem do městského rozpočtu). Je množství relací, zejména v tangenciálních směrech, které jsou s MHD realizovatelné jen s přestupy (i několika), a cesta místo 15 – 20 minut autem se protáhne na skoro hodinu. To je ta svoboda spoluobčanů, kterou zmiňujete, že si mohou zvolit ten nejefektivnější způsob dopravy. Kupř. já s klidem můžu jezdit do práce přes Prahu… Číst vice »

dizgrafy

Ach! Ta nesnesitelná ekosocialistická oprese! Snažili se omezit automobilovou dopravu tím, že lidem nabídli MHD zdarma. Už přestaňte, Vy rudozelení socinženýři, nemohu svobodně dýchat! Dusím se!

pzag

Ta MHD zdarma je tak funkční, že vozí méně a méně lidí.

Knížecí rada

Dinosaurus zařval.

martin749

Automobilismus – to je něco jako komunismus? Automobilista diktuje ostatním co na té ulici můžou a nemůžou dělat. A hlavně jim nařizuje ho neomezovat a platit mu vše na co si vzpomene.
Takže doufám, že automobilismus, stejně jako další -ismy, skončí brzo na smetišti dějin a s ním i Liberum veto https://cs.wikipedia.org/wiki/Liberum_veto , kterým pod rouškou „absolutní svobody“ (kterou může mít jen diktátor) likviduje demokracii.

micat1

To „ultralevičáctví“ spočívá v tom, že my mladí „komunisti“ nechceme dotovat (především ve městech – o vesnicích tahle debata vůbec není, což ještě stále mnoho lidí nechápe) parkování a silnice, které si ti skvělí „kapitalisti“ odmítají platit z vlastní kapsy? A v tom, že si nechceme nechat brát svoji osobní_svobodu™ nějakým pravičákem, který potřebuje nutně parkovat na chodníku nebo blokovat tramvaj ve svém F-150? Nebo v čem konkrétně? 😅 Normální je autem ve městě nejezdit, tak to bylo po tisíce let. Takže ano, přeji si návrat k normálu. Asi jsem až moc konzervativní 😁 Otázku udržitelnosti sem radši snad ani… Číst vice »

Granja

Obecně plný souhlas, nicméně i ti „vesničani“ se tam dostaví s autem. Jde o to, zda mít kvalitní VHD mezi městem a vesnicí, anebo vytvořit podmínky pro zachycení toho příjezdu již na okrajích měst (záchytná parkoviště napojená na MHD, atd.).

Moravec

„Kapitalisti“ to auto dostali zdarma? Neplatěj snad za parkování? MHD snad nejezdí po silnicích (na které motoristi přispívají téměř dvacetikorunou z každého litru spotřebovaného benzínu)? A proč do toho pletete páchání přestupků?

Granja

A proto se staví tolik km nových silnic a dálnic….

Traman

Jde o to jak si to mesto nastavi.
Zakladem je mit dostatecne hustou sit linek mhd. Platit se ma aby tam neobtezovali neprizpusobivi spoluobcane bez jizdenky.
Na druhou stranu nerozsirovat/omezovat silnice do mesta a zamerit se na rozvoj verejne dopravy.

Kdyz bude mit talinan z predmesti pobliz zastavku mhd s frekventovanym spojem do mesta, cyklostezku, pripadne prakoviste P+R, treba to bude pro nej vyhodnejsi nez placeny a vecne ucpany silnicni vjezd do mesta a nemoznost zaparkovani v centru.
Rozvinutejsi metropole jako Pariz, Barcelona a Kodan tohleto uz zacinaji chapat.

Jan

Asi nejlepší, co lze udělat pro MHD je přestat subvencovat IAD

Jaaa

To ale znamená méně dálnic a parkovacích míst.

Co bude běžný Franta točvolant pak vnímat jao pokrok?! Neblbněte, zhroutil by se mu svět. Tohle nikdy nepřipustí.

micat1

MHD zdarma není ani tak o ceně, jako o jednoduchosti jejího využití (aspoň z mého pohledu je to největší výhoda). Což ale v tomhle případě odpadá, když dojíždějící platit musí a domácí stejně ví, jak si koupit lístek. Zásadnější je tudíž kvalita, frekvence, rychlost, což jsou věci jejichž vývoj nedokážu posoudit, Tallinn neznám.

MHD zdarma nemusí být dle mého názoru nutně špatná věc, pokud máte kvalitní systém a nevíte co s penězi. Rozhodně lepší, než dotovat parkování. Ale pokud to má omezit její rozvoj, pak to je dlouhodobě špatná cesta.

soumar

Tohle platilo v době papírových jízdenek v trafice a nerudného řidiče, kterému turista vnucoval tisícovku.
V dnešní době, kdy si jednotlivou nebo celodenní jízdenku koupím přes appku nebo sms, nemá podstatný vliv.

micat1

Právě, pro každé město mám mít další appku a učit se tarif, zóny atd.? Dost na nic. Ano, když dojíždím pravidelně, systém si nastuduji a appku stáhnu, ale když tam jedu třeba jen párkrát za rok?

Samozřejmě, tihle „výletníci“ ve finále neudělají velká čísla v počtech cestujících, ale je to za mě největší výhoda MHD zdarma.

soumar

Cestuju celkem dost a instalace MHD appky a nákup jízdenky mi zabrala vždy méně času, než hledat trafiku nebo automat po příjezdu.
A ano, appku nainstaluju a zase smažu, když ji nepotřebuju, jako stovky ostatních. Asi budeme jiná generace. 🙂

Jan T.

Často intalace appky nestačí nebo v dané zemi nemáte data a je potřeba stejně jít do trafiky pro místní SIM. Letos jsem se musel v několika aplikacích registrovat včetně osobních údajů, někde mi to nejde vůbec, protože nemám místní tel. číslo nebo účet u banky. Oproti tomu platba kartou nebo hotovostí ve voze (nemusí být u řidiče, stačí automat) je o dost komfortnější. Ty chytřejší systémy vám i napočítají maximální častku za den a nemusíte studovat tarif předem a plánovat na kolik cest se vyplatí jaká jízdenka.

Nose Peak

Když ve voze karty berou. Když funguje jenom nějaký místní Rav-Kav nebo Suica, tak smolík…

micat1

Vzhledem k tomu, že většinou přijíždím na nádraží, najít automat nebývá problém, nicméně vždycky osobně appky preferuji (ale můj telefon taky není nafukovací 😁). Problém je dostat se k informacím, jakou appku, jak se registrovat, jakým způsobem vůbec lze koupit jízdenka a jakou potřebuji (někde třeba i dnes přes appku nejde, nejedu třeba jen po městě, ale i dál atd.). Nevím, jaká jste generace, já jsem narozen v tomto tisíciletí, asi možná i z toho důvodu nerad plýtvám časem. Nechci tenhle problém nějak zveličovat, ani si nemyslím, že to je důvod zavádět MHD zdarma, ale je to její největší výhoda,… Číst vice »

Jaaa

Teď jste mimochodem uhodl i největší výhodu režijky. Nepřemýšlím co a jak, nasednu a jedu…

Nose Peak

Stáhout, vyplnit jméno, narození, telefon, mail, vyfotit selfie, potvrzení SMS, potvrzení mail, dosypat love přes *Pay, a všechno tohle v té appce najdřív najít. V každé jinde.

Ares

A co platební kartou ve voze? Snadné. Nojo, na výlety zásadně s hotovostí. A minimálně s litrem a všude musí mít na vrácení. S takovým přístupem hodně štěstí. Ani MHD není pro každého.

Twix

A kolik takových měst navštěvujete? S appkou není třeba znát tarif a zóny, prostě zvolím odkud kam, najdu spoj a koupím nabízenou jízdenku. Další možnost je přiložit kreditku při nástupu (někdy i výstupu) a jet. Jaké jednodušší způsoby se dají vymyslet, pokud to nemá být plošně zdarma?

Nose Peak

Zvlášť, když existuje OneTicket a už snad 20 let máme IDOS. A neměl by být problém donutit provozovatele VD se zapojit (berou dotace, že jo). Rozpočítání plateb jednotlivým dopravcům už je taky vymyšlený, na úrovni jednotlivých IDS.

Jan

MHD zdarma je špatně z důvodu, že nelze eliminovat jedince, kteří kvalitu cestování MHD výrazně snižují. Bez jízdenky je můžete vyhodit, když není potřeba, tak je to těžší.

Asi nejlepší je mít sice levnou, ale jednoduše získatelnou jízdenku, která není moc nákladná.

jirka

Videl jste, ze by v Praze ty jedince nekdo vyhazoval? Revizor je obejde.

Granja

…..nelze eliminovat jedince, kteří kvalitu cestování MHD výrazně snižují….

K takové eliminaci naprosto postačí několik bodů uvedených v přepravním řádu. Ale chápu, když se nechce, je to horší než když se nemůže.

soumar

Není se čemu divit. IAD vždy byla a je dražší než MHD a tak zlevňování MHD nepřinese přesun zákazníků. MHD musí zvýšit kvalitu a předvídatelnost, cena není zásadním kritériem. A v neposlední řadě bezpečnost a „příjemnost“; často – a to i v případě své nikterak líné ženy jsem se setkal s odmítáním večerní a noční MHD kvůli páchnoucím povalečům a obtěžujícím lidem. Mě samotného se to nějak nedotýká, ale to bude dáno antropometrickými poměry a drsným výrazem v obličeji. 🙂 Takže řešení – udělat z MHD placené a slušné místo, nebát se vymístit zapáchající, žebráky a opilce (a to i… Číst vice »

Petr

Souhlas, ale to vysvětluje proč počet cestujících nenarůstá. Nevysvětluje to proč jejich počet klesnul.

soumar

Myslím že ano; bezplatná MHD nutně vede ke zvýšení počtu lotrů („nepřizpůsobivých“) uvnitř. Bez jízdenky by je alespoň občas někdo vyhodil.
Ale nemám osobní zkušenost z Tallinu.

Peeetr

To nebude bezplatností, pak by se to stejně projevovalo i v Lucemburku, to bude spíš tím, že v Tallinu poslední desetiletí masivně narůstá počet bezdomovců.

soumar

Kdyby i tak byla MHD placená a např. i s průvodčím (v době nezaměstnanosti by to šlo, ostatně na východě je to zvykem), byl by tento vliv zanedbatelný.

mlokXCM

Nevím tedy, jestli si to nepletete spíše s Rigou, protože v Tallinu na bezdomovce jen tak nenarazíte, a už vůbec ne v MHD. Naopak, čistotu Tallinu může většina měst jen závidět.

Jan T.

Problémové cestující lze vyhodit i v systému bez jízdenky, stále tam platí místní přepravní podmínky. V MHD jde hlavně o to jestli a jak často to někdo kontroluje. V Praze tarif máme, ale revizoři si dovolí kontrolovat a vyhodit jen ty cestující u kterých se domnívají, že něco zaplatí. Zapáchajícího bezdomovce vyhodí maximálně řidič na konečné, nikdo jiný. Za to ve městech kde mají asitenty přepravy, nebo strážníci pravidelně nastupují do vozu a udržují pořádek, je o poznání jednodušší tyhle lidi vyloučit z přepravy.

jirka

V Praze taky nikdo bezdomovce bez jizdenky nevyhodi. Revizor je obejde.

Jaaa

Je potřeba revizory nahlašovat. 😉