Deset let s bezplatnou MHD. V Tallinu přibývá místo cestujících v autobusech a tramvajích lidí za volantem
Podíl cestujících v MHD na celkové přepravě po Tallinu neustále klesá.
Estonské hlavní město Tallin si letos připomíná výročí deseti let od zavedení bezplatné přepravy cestujících v MHD. V roce 2013 šlo o revoluční krok, který měl nalákat více lidí do městské hromadné dopravy a naopak zabránit většímu využívání individuální automobilové dopravy. Po deseti letech se ukazuje, že za tu dobu přibylo naopak lidí, kteří jezdí po městě autem.
Již v roce 2021 upozornil estonský kontrolní úřad Eltis na to, že nedošlo ke snížení počtu jízd autem. Naopak, lidí v autech přibývá. „Bezplatná veřejná doprava nedosáhla svého cíle, tedy snížit počet cest autem,“ konstatoval Eltis.
V Tallinu není MHD zdarma pro všechny: návštěvníci města musejí za její používání platit, bezplatná je pouze pro obyvatele metropole. Letos na jaře se ve městě znovu rozvířila debata o zrušení této výhody. Důvodem byly především finance. Město ale nakonec bezplatnou dopravu ponechalo.
Zájem o cesty MHD přitom klesl: zatímco před pandemií počty stagnovaly na zhruba 142 milionech cestujících ročně, v roce 2022 se počty pasažérů zdaleka nevrátily na úroveň před koronavirem a dosáhly 96 milionů cestujících.
Podíl MHD spadl pod 30 %
Problematice bezplatné MHD v Tallinu věnoval tento týden publicista David Zipper na serveru Fastcompany.com. Text má odradit především města, která o bezplatné MHD uvažují. Odkazuje především na oficiální statistiky Estonska, které ukazují nárůst počtu jízd autem a úbytek lidí v MHD. Zatímco ještě v roce 2013 tvořila MHD přes 40 % všech jízd, loni spadl podíl pod 30 %. Narostl naopak podíl lidí, kteří jezdí po městě autem.
Upozornil také na to, že do aut více přesedli lidé s nižšími příjmy. Efekt bezplatné MHD i jako svým způsobem sociální dávky se tak ještě více snížil.
Nabízí se otázka, proč k takovému vývoji dochází. Lokální dopravní experti vidí příčin více: od postupného stěhování lidí za město, kde se bez auta neobejdou, až po nedostatečné zdanění pořízení aut. Jedno je ale jisté: MHD zdarma není lékem na nárůst individuální automobilové dopravy ve městech.