Depozitář železničního muzea ČD v Olomouci má nově zrekonstruovanou točnu

Točna v ČD Muzeu Olomouc prošla rekonstrukcí. Pramen: České dráhyTočna v ČD Muzeu Olomouc prošla rekonstrukcí. Pramen: České dráhy

Kompletní rekonstrukce točny zahrnovala vybudování zcela nové betonové vany.

České dráhy po pěti měsících završily dílčí rekonstrukci depozitáře svého muzea v Olomouci. Kompletní opravou prošla točna a kolejiště u depa. Veřejnosti se prostory muzea otevřou v září, kdy zde proběhne Regionální den železnice.

Rekonstrukce točny zahrnovala vybudování zcela nové betonové vany, ve kterém se otáčí ocelová konstrukce. Proběhlo také opískování mostovky, odstranění poškozených součástí a osazení nových pochozích plechů. Opravou prošlo také přilehlé kolejiště a položena byla nová žulová dlažba v části kolejí mezi točnou a kruhovou remízou. Dráhy si od toho slibují větší bezpečí a pohodlí návštěvníků. Opravy začaly v dubnu.

„Olomoucký depozitář železničního muzea Českých drah má velký potenciál, už nyní je vyhledávaným cílem místních obyvatel i turistů během nostalgických jízd. Zdejší exponáty i výborná poloha přímo u hlavního nádraží tomu přispívají. Věřím, že s jeho postupným zvelebováním se ještě více dostane do povědomí veřejnosti a ruku v ruce s tím se v budoucnu rozšíří i jeho provozní doba,“ uvedl šéf ČD Michal Krapinec.

Točna v ČD Muzeu Olomouc prošla rekonstrukcí. Pramen: České dráhyTočna v ČD Muzeu Olomouc prošla rekonstrukcí. Pramen: České dráhyTočna v ČD Muzeu Olomouc prošla rekonstrukcí. Pramen: České dráhyTočna v ČD Muzeu Olomouc před rekonstrukcí. Pramen: České dráhy

Remíza v Olomouci, jejíž součástí je i točna, byla otevřena 1. května 1950. Než zde bylo v roce 2012 otevřeno muzeum historických vozidel, sloužil areál jako depo pro motorové vozy. Letos se životnost točny, která zajišťuje vjezd do kruhového depa, nachýlila ke konci a její rekonstrukce byla nezbytná. Jinak by podle ČD hrozilo přerušení provozu v areálu. Náklady na investici přesáhly 13 milionů korun.

„V další fázi zvelebování areálu bychom rádi opravili střechu remízy, tedy prostoru, kde je zázemí pro historická vozidla a probíhá zde i jejich údržba. Pak přijde na řadu modernizace budov. Rádi bychom z olomouckého depozitáře vytvořili atraktivní prostor pro malé i velké fanoušky železnice,“ doplnil ředitel Centra historických vozidel ČD Marek Plochý.

Naposledy se olomoucký depozitář ČD Muzea otevřel veřejnosti v březnu, kdy zde proběhlo tradiční Odemykání točny, pak sezónu ovlivnila právě její rekonstrukce. Nejbližší termín otevření muzea je plánován na sobotu 17. září v rámci Regionálního dne železnice. Příští rok už by muzeum mělo fungovat celou sezonu.

Hlavní zázemí Centra historických vozidel ČD je v depu v Lužné u Rakovníka. V Olomouci sídlí depozitář a dílna ČD Muzea. V areálu jsou aktuálně deponovány parní lokomotivy, motorové vozy a také motorové a jedna elektrická lokomotiva. Zázemí zde má například jedna z nejstarších parních lokomotiv na našem území 314.303 Kocúr z roku 1898, parní lokomotiva 464.202 Rosnička nebo motorový vůz M 262.018 Kredenc z roku 1950. Doma je v Olomouci také parní lokomotiva 313.432 Matylda, která nyní prochází opravou v muzeu v Lužné.

Tagy ČD Muzeum České dráhy depozitář Olomouc železniční nostalgie
10 komentářů