Den s revizory na Kladensku: Maminka v slzách, seniorka na zhroucení, apely na lidskost i policie
Odznaky revizorů ve Středočeském kraji. Autor: Zdopravy.cz/Ondřej Kubala

Revizoři IDSK jsou nekompromisní, nic neukecáte. Neriskujte, až se otevřou všechny dveře, radí z terénu reportér Ondřej Kubala.
Měl jsem cca před pěti lety možnost situaci v okolí Kladna blíže poznat. Je třeba napsat, že část cestujících (s poměrně specifickými návyky při cestách PID) je typická zejména pro tento region. Situace jinde bude, podle mě, odlišná.
Kladno, co by člověk čekal jiného 🙉
Nemohla/neměla by v takovém případě spíše maminka záznam nepodepisovat a pokutu rozporovat u IDSK/alternativně u soudu, pokud to dojde tak daleko?
To je dost práce s dost nejasným výsledkem, jelikož je to její slovo proti slovu řidiče.
Podľa Vášho článku postupovali revízori profesionálne. Druhá vec je, či by nemali mať cestujúci v hmotnej núdzi a pod. nárok na splátky pokuty. A hlavne by už mala byť konečne v Česku jednotná aplikácia typu SBB (áno, funguje i na autobusy), kde si raz na začiatku nahráte vaše zľavy, pred cestou vyberiete cieľovú stanicu, zaplatíte a nič ďalšie neriešite.
Aby se člověk bál jet veřejnou dopravu, že něco udělá špatně. Podvádění bylo, je a bude. S tím asi nikdo nic neudělá. Ale vyznat se v jednotlivých systémech veřejné dopravy je v současné době pomalu nadlidský úkol. Ono je to často tak jednoduché, až je to složité a nepochopitelné. Zkuste si například koupit za hotové jízdenku na MHD v Ostravě.
Přijdu k automatu, vložím do něj hotovost a vezmu si svůj (kreditový) lístek. Co je na tom složitého? Jo počkat, vy chcete z nějakého důvodu zaplatit řidiči, aha, tak to nepůjde. Ale proč něco takového vůbec chcete dělat?
V Ostravě jsou nějaké automaty?
v době internetu a informací dostupných jen na pár kliknutí se ptát na takové věci…
pokud je na tebe internet moc složitý, tak tady máš přímý odkaz https://dpo.cz/pro-cestujici/jizdne-dp/jizdenkomaty.html
Zdravím, tak jsem zvyklý platit hotově, to je jednoduché. Navíc těch jízdenkomatů v Ostravě taky moc není. Pak si taky nerozumí s kovovými mincemi. Dále máte na kreditove jízdence minimálně 100 Kc a když jedete kousek, tak je otázka co se zbylými penězi atd. Pak je taky otázka, jak jako neznalý cestující vůbec zjistíte, že si máte koupit kreditní jízdenku atd. Lepší je jet autem.
Že chcete platit v hotovosti je v pořádku, jenže platbou u řidiče docela dost zdržujete řidiče i ostatní cestující. Proto je k dispozici kreditní jízdenka. Jízdenkomatů by mohlo být více, ale na druhou stranu jsou na všech hlavních zastávkách a ve všech uzlech, takže by to většině lidí mělo stačit. Problematické samozřejmě je, pokud se autem dovezete někam na periferii a odtamtud chcete pokračovat MHD. V takovém případě lze někdy jízdenky koupit v trafice, ale jinak je to pouze s hotovostí v podstatě neřešitelný problém. Minimální kredit 100 Kč je nepříjemný, na druhou stranu nejlevnější jízdenka stojí 24 Kč a… Číst vice »
Tak to budu mít problém, protože nemám hotovost, protože nežiju v pravěku.
U nás v Ústí z toho mají salám taky, ani v zóně 101 nedokazi řídici zelených autobusů a někteří průvodčí pochopit tarif DPMUL, který platí v rámci DÚK.
No, zlatý revizoři DPP, ti alespoň většinou mají mozek a neargumentují jak z pomocné školy. Ano, zákon je zákon, předpis je předpis (a zde ještě vůl zůstane volem), ale jsme lidi a máme (většinou) rozum a nějaké sociální cítění, asi součástí naborového pohovoru bude ověření, že toto uchazeč nemá…
Celkem nechápu, že se někdo snaží dneska podvádět. V porovnání s taxi/bolt atp. je MHD levná a když už se potřebuju dostat někam treba na vzdálenost dvou zastávek, vemu si radši třeba koloběžku. V případě, že je cilílová zastávka za hranicí pásma, tak těch párset metrů prostě dojdu pěšky, aspoň si zlepším kondici. Mám pocit že tady podvádí hlavně lidi, co jsou líní anebo z jiného města, kteří se spletou jelikož pásma neznají. Řidič by toto měl znát, však má rozpis trasy a neexistuje aby vydal nesprávnou jizdenku! Celkově soudím, že pravidla MHD by se ideálně měla sjednotit celorepublikově, aby… Číst vice »
Taky souhlasím, že to chtělo nějak sjednotit, aby po příjezdu jiného města člověk netápal, jak to tam vlastně funguje.
Přiznám se, že na tohle povolání bych neměl žaludek.
Pokuty není třeba platit. Udělají zápis s tím to končí. Po 2 letech je to promlčené a jede se dál. já jich mám ani nevím kolik.
Kabrňáj, panečku. KABRŇÁK! 👍
Tak to je jedině dobře, že revizoři nerozdávají pokuty, ale výzvy k zaplacení přirážky. Ty ale předpokládám včas platíte?
Mimochodem, to co se po dvou letech promlčuje není pokuta, ale přestupek. Pokud už ale máte pokutu udělenou, tak to znamená, že je přestupek uzavřen a už se nemá jak promlčet. Samotná pokuta si na vás počká.
Takových hrdinů je plný insolvenční rejstřík. Pak ještě Facebook, obvykle s českou vlaječkou u svého ksichtu a s výrazy „pětidemolice“ atd.
A v kolonce vzdělání: škola života.
Lepší škola života, než koupený titul.
Máte pravdu, teď už je jenom „čtyřdemolice“.
Promlčené? 🙄
Problémem je, že se dluhy důsledně nevymáhají, ale dělá se co jde aby mohl být dlužnák v pohodě a klidu. Jak k tomu přijdou lidé kteří jsou poctiví?
Na to nevymáhání bych se zrovna nespoléhal. Jakmile je těch dluhů dost, většinou se prodají třetí straně, která se pak už nebojí si ušpinit ruce.
Nekončí, za pár let přijde exekutor a vybílí vám byt, protože z tisícikorunové pokuty je rázem desetisícová, nebo statisícová.
Tak spi dál, dokud máš kde.. 😄
Ale takových vyčůránků je. Třeba si koupí jízdenku Čakovice-Neratovice v R a vystupuje až ve Všetatech.
Vážený pane Borecky, opravdu chceme takovou verejnou dopravu, kde budeme šikanovat maminku s dítětem v kočárku za 2 minuty neplatnou jizdenku, zcela evidentně vinou řidiče?
No, je to trochu i vinou systému, který byl původně postaven na pásmech. Je více případů, kdy dvoupásmová jízdenka na dvě pásma nestačí, protože jízdní doba právě těsně (o minutu či dvě) nevychází. Past na všechny z nápadu právě zmíněného pána. Trestání lidí jedoucích na kratší vzdálenost.
A je to evidentní? Co to podle vás dokazuje? Nenechte se zmást emotivností té maminky a jejím přivoláním policie, někteří lidé (nezávisle na etnicitě) v takových věcech umí velmi dobře chodit.
To jak je to podáno v článku, tedy že nelze dokázat, čí vina to je ale konečná odpovědnost je na cestujícím je asi nejčistší cesta jak z toho ven.
Co s tím má co do činění něčí etnicita?
Právě že vůbec nic. Někteří lidé si spojují podvádění a emotivní výlevy s Romy, ale nejčistší bílí Češi mají umění něco si vykřičet nebo vybrečet zvládnuté úplně stejně dobře.
to je tak okatý. Jela z Kladna do Pcher. Poslední zastávka na Kladně, 14 minut jízdy, hned následující zastávka, kde chtěla vystoupit, 17 minut jízdy. Pokud řekla Humny a řidič není úplnej degeš, naklikal na OZ Pchery Humny a vyjela by jízdenka 30 minut/30 Kč. Akorát pak sehrála divadlo.
Výpověď/objaboba řidiče se měnila.
Podle mé sousedky, která u toho sice nebyla, ale její známý má syna, který tou linkou občas jezdí a od jiného cestujícího slyšel, že prý řidič svou obhajobu natuty neměnil. Prý ale měl podivný knírek a celou dobu jízdy zdviženou pravici, tak teď nevím, komu věřit.
Že řidič vydá jinou jízdenku (např s delší nebo kratší platností) než je potřeba se stává v IDSK hodně často.
Ale to zdejším bijcům nevysvětlíte.
mám stejnou zkušenost
Já se s tím setkávám pomalu každou chvilku když nejezdím stejným spojem
No na některých linkách jezdí občas i řidiči, se kterými se česky nedomluvíte. To je pak těžký. Když se mne řidič zeptal za kolik (Kč) tu jízdenku chci – tak jsem nechápal 🙁
Také už jsem zažil, že cestující říkal řidiči, kam chce jet a řidič se ho pořád dokola ptal, za kolik ten lístek chce.
Pokud maminka jezdí častěji, tak asi ví kolik má platit. Ale zkouší to. A neměla by platit za to odrážedlo? Tyto kontroly by mělo provádět i ČSAD Kladno v MHD, zastávka Průmyslová směr Kladno.
Jenže pak stačí jeden řidič, který z neznalosti nebo omylem vydá levnější jízdenku a takováhle maminka je schopná začít buzerovat všechny ostatní řidiče na lince, že to má stát místo třiceti jen dvacet a oni jí chtějí okrást.
Jen poznámka: MHD na Kladně nepatří pod PID. Má svoje revizorky na svoje městské linky.
Jenže ono to fakt není „zcela evidentně“. Některé maminky jsou pěkně vyčůrané a když to praskne, začnou dělat scény na téma „Já jsem matka, mám dítě, já můžu všechno.“ Zažil jsem jednu, která měla tu drzost tvrdit revizorovi, že je s řidiči domluvená, že když jede jen jednu zastávku, nemusí platit.
Evidentně vinou řidiče? Z čeho konkrétně to je evidentní? Že se paní rozbrečela? To opravdu nedokazuje naprosto nic. Neměla platnou jízdenku, co na tom chcete řešit?
kdysi, když zavedli pásma, jsem chtěla na kase čd na hlavním nádraží pásmovou jízdenku z hlaváku do Berouna. Několikrát mi prodali 5 pásem, a jednou mi i řekli, že si mám počet pásem zjistit. To jsem psala i stížnost. Nechápala jsem, proč tam ty ženské sedí, když neumí prodat a vysvětlit pásma..
Přitom pokladní v ČD skládají zkoušky z tarifu.
Jenze jakj si pokladni ma pamatovat potencialne stovky statnic + jizdni doby do kazde z nich (staci jizdenka na 2 pasma nebo uz jsou potreba 3?)
IMHO chyba bude v tom systemu, ktery ty jizdenky generuje, krome primeho zadani poctu pasem by melo jit vydavat jizdenky i zpusobem „PID do Berouna/Prahy s/bez prazskeho kuponu“, pricemz toto pokryje 95% odbaveni na nadrazich/v autobusech a prave se predejde problemum jako „ridic vydal spatnou jizdenku, protoze nevi, do kolikateho pasma patri dana zastavka“.
Beroun je v pásmu 4. Že Praha jsou 4 pásma, takže je potřeba 8 pásem, to by (pří)pražská pokladní vědět měla.
(Ještě bych to s přivřeným okem bral u průvodčího/řidiče busu jezdícího hlavně jiný ids, co se jenom občas podívá do středních čech)
A hlavně, proč to kasa nespočítá při zadání stanice?
Možná záměr, abyste si koupila jízdenku ČD.
No to zbožňuju, když mi někdo vleze do busu a chce „do Brna“, s tím, že někde dvakrát přestupuje. Na co asi myslíte, že jsou na VŠECH zastávkách vylepené ty mapy sítě?
Mi je úplně jedno, kdo kam jede – řekni počet zón, a takovou jízdenku dostaneš. To mám jako nosit v hlavě plánek zón celého IDS a počítat to každému kaštanovi?
A ještě napsat stížnost tvl….
Ano, cestující má znát tarif naprosto dokonale a nazpaměť, to by bylo, aby veřejná dorpava byla komfortní. Zlatý gumokol, tam benzínová pumpa přesně spočítá útratu…
Třeba takový IDSJMk jezdí na počet zón, to se ještě dá spočítat, ale třeba v IDSOK chtějí sdělit i jejich čísla. Pak tu máme třeba PID, kde je zase potřeba vědět, že Praha jsou čtyři (nebo kolik pásem).
Takových článků bude po 1. srpnu jistě přibývat. Zlatá Plzeňská karta a zónový tarif Plzeňského kraje, kde si nějaká „pásma“ opravdu nemusíte pamatovat. V autobusech IDPK řeknete, kam jedete, a automat u šoféra vám cenu vypočítá sám. Případně k terminálu přiložíte předplacenou Plzeňskou kartu. Jinými slovy situace, které jsou vylíčeny v tomto článku, můžou nastat jen velmi těžko. V Plzeňském kraji si jenom hlídáte platnost Plzeňské karty a to je vše.
Pásmový provoz Středočeského kraje musí být děs – minimálně po přečtení téhle nervydrásající reportáže.
Jaký je pro cestujícího rozdíl mezi pásmy a zónami?
V zónovém tarifu není potřeba řešit počet zón. Pi nástupu řidiči řeknete, kam jedete, a řidičův terminál vám sám vypočítá, kolik zón projedete a kolik zaplatíte. Nástupní a výstupní zastávka jsou na jízdence jasně napsané, takže hádky o nějaká pásma nebo zóny jsou zcela vyloučeny. Pravidelně vyzkoušeno v autobusech Karlovarského a Plzeňského kraje. Sám používám předplacenou Plzeňskou kartu a mám absolutní klid, protože v tomto případě řidiči řeknu, kam jedu, a zmíněnou kartu přiložím k terminálu. Ve vlacích IDPK stačí Plzeňskou kartu přiložit k popce, tam výstupní stanici ani nemusíte hlásit.
Potencialne levnejsi tangencialni cesty. Kazdopadne v pripade Plzenskeho kraje to neni o pasmech/zonach ale o tom, jak je navrzen system, ktery ty jizdenky generuje. PID stale neumi vydat jizdenku „do zastavky“, ridic musi vzdy presne naklikat kolik pasem dany cestujici chce.
V PIDu to řidiči napovídá kasa (min. Telmax), pokud je to na trase spoje.
Mikroelektronika to neumí. AKV používá mikroelektroniky. Tam musí řidič umět počítat.
jak píšu jinde, každý systém má svá pro a proti.
Jezdím jen občas jednu trasu 2 pásma, dle jízdního řádu cca 22-27 minut dle trasy. Když si koupím lístek u řidiče s nahlášením cílové stanice, tak vždy dostanu lístek ne za 30,- Kč, ale za 40,- Kč. Asi chtějí mít klid, kdyby bylo zpoždění? Přitom v aplikaci PID si koupím elektronickou jízdenku na tuto cestu za 30,- Kč standardně.
Myslím, mohu se mýlit a aspoň ve vlaku to platí, že MIMO PRAHU platí pro časovou platnost jízdní doba uvedená v jízdním řádu, tj. je-li, jak uvádíte 22-27 minut, měl byste vždy jet za 30 a zpoždění není Váš problém. Pokud by pak při kontrole byl problém, řidič by měl mít možnost (GPS) prokázat, kde v danou chvíli prodeje byl.
Ale to nebyl problém v článku. Samozřejmě vždy platí jízdní doba dle JŘ.
Podobná zkušenost. Respektive, na trase z Veleslavína do Kněževse jsem jel třikrát, prosil o „studentskou jízdenku s Lítačkou po Praze“, a jednou jsem jel za 10 Kč, jednou za 15 kč a potřetí za 20 Kč. Teď už si kupuji elektonické jízdné v aplikaci, ale obecně tarif PID zejména ve Středočeské části na mě působí pocitem jednoho velkého chaosu, a zjevně s ním mají problém i řidiči. Jelikož jsem jízdenku vždy za příslušnou částku dostal, nemyslím si, že by se jednalo o podvod ze strany řidiče, spíše neznalost či nepochopení tarifu. U cestujícího to lze chápat, ale když s tím… Číst vice »
stejná zkušenost – jen bez té studentské slevy
Já to mám podobné a upřímně jsem docela zvědav na první srážku s revizorem. Mám kupón pro Prahu, ale mimo jezdím tak 6x do měsíce takže vnější se mi nevyplatí. Teď v pondělí jsme měl někam jet, v lítačce si najdu spojení a vypadlo mi 19min/13km a protože apka ví že mám kupón tak mi nabízí „Koupit jízdenku – 20Kč“. Což je správně protože autobus jede 6 minut po Praze, takže platím jen za 13 minut ve vnějších pásmech. Vlezu do autobusu – pípnu lítačku – řeknu řidiči zastávku kam jedu a dostal jsem taky lístek za 20,-. Jenže co… Číst vice »
Dostanete od revizora přednášku o „pořádku v tom právním smyslu.“
Když potkáte revizora před cílem, ukážete mu obě jízdenky, jak lítačku, tak lístek a on sám si to dokáže propojit a spočítat, zda máte jízdenku správně, nebojte. Posun časové platnosti jízdenky je v PID zcela běžná záležitost snad už od jeho vzniku.
Já mám zase zkušenost opačnou – jezdím 2 pásma 16 minut. Přes aplikaci platím 30 Kč (protože jedu 16 min), ale pokud nahlásím řidiči zastávku, prodá mi jízdenku jen za 20 Kč. Takže cestuji poslední minutu jako černý pasažér, stejně jako ta paní s kočárkem.
A je problém vystoupit na předcházející zastávce? Asi lenost, co?
V takovém případě ať vás ten revizor řádně vyučí.
Za to bych je nakopal kam slunce nesvítí. Řidič toto musi znát, ma vytištěný rozpis trasy. Ale na druhou stranu toto by měly řešit výdejní strojky.
Jako cestující z bodu A do bodu B chci zaplatit konkrétní cenu a jet. Na jízdence cílová stanice není a jak mám vědět co je správně, když to neví ani řidič. Tak ať kraj udělá kalkulačku jízdného na webu ať si to každý může spočítat podle nástupní a výstupní stanice, včetně kombinaci slev, předplatných kuponů atd…
Stačí si vyhledat spojení v IDOSu. Napíše vám, že na trasu z kladenského autobusového nádraží do Pcher potřebujete 30minutovou jízdenku za 30 Kč, protože jízda trvá 17 minut.
15minutová jízdenka pak stojí 20 Kč. Není divu, že si někteří řeknou, že kvůli 2 minutám navíc nechtějí platit o polovinu víc…
V daném případě asi dostačující. Nespočítá už ale cenu kombinace s předplatní jízdenkou pro některá z pásem. Dlouho byla také pásma základem a čas byl pro jistotu, aby lidé nejezdili na jednu jízdenku sem tam. Stačilo se podívat do jízdního řádu na zastávce, vyčíst počet projetých pásem, a bylo. Zkoumat dnes dost rozdílné jízdní doby (špička/sedlo/pracovní klid, čekání, zpoždění) se – zvláště kvůli minutovým rozdílům – chce málokomu. Možná se v tom někdo vyžívá, ti ostatní se na to pak leda…
Pokud je aspoň část cesty vlakem, tak vám IDOS cenu PID zatají.
PID není relační tarif, jako třeba DÚK. Tam je sice také časová platnost, ale jen tako takový vedlejší omezující faktor. Cena jízdenky nelze v PID stanovit jen podle nástupní a výstupní zastávky. Cena se může lišit i na různých spojích stejné trasy stejné linky. Stačí, že mimo špičku trvá cesta 29 minut, ve špičce, kdy se počítá právě s nástupem většího množství lidí, třeba 31 minut. Nebo třeba u nás – jedete po městě ze zastávky A do zastávky B, linka 324 to jede 12 minut (20 Kč), druhá 16 (30 Kč). Orientačně si jí každej může spočítat podle jízdního… Číst vice »
Je škoda, že to co umí lítačka není k dispozici i na webu. V Idosu a PIDu je to sice hezké, ale když má člověk nějaká pásma odpočítat to neumí…..
Otázkou je, pokud je výsledek odpovědností cestujícího, zda se někdo bude ohlížet na nějakou aplikaci. 🙂 To by tak hrálo, všichni si raději kupte vždy dražší, jinak vás nachytáme.
Jako cestující si nainstalujte PID Lítačku a problém je vyřešen. Zbytečně mnoho slov kolem.
V středočeském systému mi přijde nesmyslně složité to, že člověk musí hlídat pásmovou i časovou platnost jízdenky. Přitom předtím, než drakonicky zkrátili platnost jízdenek, se většina normálních tras dala zajet jen podle pásem.
Výsledkem je, že pomalejší spoj jedoucí závlekem stojí na stejné trase více než rychlejší.
Každý systém má své. V DÚK si zase musíte hlídat, jestli vámi zadaná cesta a zvažovaná jízdenka, třeba i koupená v aplikaci, zahrnuje všechny potřebné zóny. Já jsem třeba jednou potřeboval jet z Bohušovic do Lovosic (závod), nejrychlejší cesta byla toho času přes Litoměřice, koupil jsem si, zvyklý z PID, jízdenku Bohušovice – Lovosice, ale ejhle, autobus přes LTM mě nevzal, protože daná relace neobsahovala zónu Litoměřice. A přikoupit si jí nelze, leda koupit 2 jízdenky.
Tak ještě, že Vás nevzal, a nemusel jste se dohadovat s revizory. Přikoupit lze jedině ve formě pokuty, soudě dle článku. Omyly se nepřipouštějí, všichni musíme být dokonalými roboty, jinak by to někdo zneužil. 🙂
Hlídat pásma všech zastávek po cestě musíte i v PIDu. Např. z Lysé (pásmo 3) do Kolína (pásmo 6) nestačí 4pásmová, protože Velký Osek je v pásmu 7.
Samozřejmě. Jen narážím na názor, že v jiných systémech to je třeba jednodušší. Není.
To by snad měla aplikace automaticky spočítat, ne?
No spočítá, pokud si zadáte Bohušovice – Litoměřice. Ale musíte jet tou nejkratší předem stanovenou trasou, byť spoj jede do cílové stanice třeba za 2 hodiny. Pokud vám aplikace najde spojení, které není to nejkratší, byˇčasově optimální, jízdenku na spojení vám neprodá. Takže musíte tzv. „čarovat“ s cílovou stanicí a koupit si jízdenku třeba do Litoměřice-Cihelna, která v sobě zahrnuje zóny jak Litoměřice, tak Lovosice závod. Takže – v každém systému je něco. V PIDu je past časová platnost, v DÚK je to zase nutná nejkratší trasa atd.
Sorry, Bohušovice-Lovosice
Děkuji Ondřejovi za poutavou reportáž.
V PID platí: čím pomalejší spoj, čím větší čekání na přestupu, tím více zaplatíte. „Nejlepší“ jsou linky, kdy některé spoje jedou delší trasou, např. zajíždějí navíc do nějaké obce, a jízdné je pak pokaždé jiné.
Tohle platí od Boreckého reformy, konfliktů logicky přibývá, šlo o skryté zdražení.
Už začínám chápat, proč tak často schválně někteří řidiči ujíždějí prostupujícím se slovy: „za pár minut jede další“. Ono to není jen kvůli škodolibosti, kdy „za pár minut“ se cestujícímu mění v několikahodinové prodloužení cesty, ono je to i kvůli tomu, aby cestující musel platit víc.
To je služba státu pro lidi a hlavně starší lidi. Chovat se jak hovada,jen to pokutovat a dávat do exekucí. Zrušit všude pokladní a průvodčí a najmout revizory,protože se v těch IDS ani prase nevyzná. Je to pro lidi??? Ptám se já. Nelze platit hotově,prostě bordelstán viz IDS JMK.
Tak my, co nemáme exekuce a necháváme si posílat peníze na účet, tu hotovost ani nepotřebujeme.
Jako daňového poplatníka by mě zajímalo, kolik jsou celkové náklady na tyhle tři nepostradatelné. K tomu jejich auto a případně další pomůcky, které používají.
A pro porovnání kolik za stejné období vyberou. Vzhledem k tomu že se sami hlásí k přístupu bez lidskosti, dá se to považovat za maximum možného.
Odstrašením černých pasažérů se moc argumentovat nedá, ti mají většinou dobře spočítáno, že se jim ten risk stejně vyplatí. Spíš svou nekompromisností odstraší nějaké ty platící cestující, kteří radši pojedou jinak (pokud mohou), aby se s nimi nemuseli znovu potkat.
Nějak na to auto navíc a tři na jednoho vydělat musejí. 🙂 Nic proti nim osobně, kontrola je obecně trochu potřeba, ale systém sám už začal být plný různých pastí, nepřehledností a nevyzpytatelností, přičemž trestán je nakonec i ten poctivý uživatel – jo, kvůli nepoctivým, ale…
Mnohořádově nižší, než kdyby byly průvodčí v busech anebo nástupy předními dveřmi tj.obrovská zpoždění a související ekonomické ztráty.
Mě strašně na tomhle tarifu doslova sere časová platnost…
Jedu ze zastávky xx do yy(s přestupem). Ráno ve špičce mi stačí jízdenka za 30kč. Přes poledne si musím správně koupit za 40kč protože na autobus čekám o 4min déle. A odpoledne za 30kč.
A já se fakt nedivím že se najde pár jedinců co pak radši pojedou autem než řešit jakou jízdenku mám koupit. Budu potřebovat zpožděnku….atd…
To je to stejné, jako když jedu po Slaném linkou 708 a 324 mezi zastávkami A a B. Jednou to jede/stojí 17 minut/30 Kč (708), jednou 12 minut/20 Kč (324). Naštěstí tohle vše řeší aplikace.
Tohle není problém, když tam jezdíte často. Ale jako turista/návštěvník můžete dopadnout blbě. Řeším to třeba koloběžkou v místě, tím se MHD a jejich místním záludnostem vyhnu… Pochopitelně v Praze/PID to moc nejde, tam je pro návštěvníky jednoznačně lepší celodenní jízdenka, jinak dost riskují vzhledem ke komplikovanosti.
No pokud by byla zjistitelná digitální stopa z kasy řidiče, jestli zmáčknul jízdenku za 20 nebo Pchery, Humny…není o čem…
plus nikdy nepochopím jak někdo může chtít jízdenky “za 20” např…to jako chce 2 pásma obyč nebo 4 zvýhodněný? to mají být řidiči jasnovidci?
Pokud chce zvýhodněné, měl by automaticky ukázat doklad. V tu chvíli by to mělo být jasné.
Jinak si myslím, že se to dá odlišit dle trasy či věku cestujícího, případně se prostě zeptat.
Jednou z mnoha případů to řidič takto třeba neodhadne a už je to za tisíc…
Řidič se určitě umí zeptat.
Na zastávce stojí dvacet lidí. Půlka z nich chce jízdenku „za dvacet“. Jak dlouho tě bude bavit ptát se jako pako každého z nich? A tak prodáš všem „za dvacet“ a ať se pak s nimi dohaduje revizor.
Anebo výdej jízdenek u řidiče u zastávek, kde je automat zrušit!!!
Typicky to vidím třeba v Letňanech, kde kvůli těmto, co jsou líní si koupit předem jizdenku pak jsou obrovské frinty a třeba ve špičce půlhodinová zpoždění u busů co jedou do vnějších pásem.
Ty chudáky co jedou třeba z práce, a co tam stojí desitky minut jak pitomci lituju. Nevím jak to řeší ráno, když jedou do práce, jestli kvůli tomu vstávají o půlhodinu dřív. To by bylo na Volný pád 😡
Řidič zmáčkl jízdenku za 20, protože tu druhou možnost kasa nenabízí. Otázka je, jestli maminka při nákupu řekla „za dvacet“ (a pak je chyba na její straně) a nebo řekla jméno cílové zastávky (a pak za to může řidič). A tohle nedohledáte.
Jen offtopic zamyšlení… stačí dvě minuty nebo dvě koruny a hned po člověku dupe zákon ocelovou botou. Ale zkoušeli jste reklamovat SMS jízdenku, když po celou dobu její platnosti nepřijede nic? Já tu zkušenost mám s nočním autobusem DPP 🙁
No prostě. . SMS jízdenka je loterie. Sice s vysokou pravdépodobností výhry, ale… reklamovat se z principu nedá. Musí to umožnit dopravní podnik v SPPO… a proč by to dělal? Týž „zákon“.
Já jsem zkoušel reklamovat PID Lítačkovou jízdenku, kdy manželka si jí před příjezdem autobusu aktivovala, ale autobus na Prahu přijel tak narvaný, že (nejen) jí nevzal. Další jel za 2 hodiny (byla sobota a tehdy byly intervaly delší, než dnes). Výsledek byl -60 Kč, musel jsem jí hodit na Veleslavín autem, přišla pozdě do školy a odpověď na reklamaci byla ve smyslu „zamítá se, jízdenku měla, mohla jet kamkoliv jinam“. Od té doby, pokud jedu na jízdenku z aplikace, aktivuji jí až těsně před řidičem, aby náhodou přede mnou nerozhodl, že už nikoho dalšího nevezme.
Mohla jet jinam. 😀 No, zřejmě je doprava hlavně k projíždění se, podle mnohých (viz různé „řidiči se po nové silnici projedou“ :)).
To děláte špatně, jelikož vaší povinností je být na zastávce minimálně dvě minuty před odjezdem a aktivovanou jízdenku mít už v době nástupu.
Reklamovat SMS jízdenku pochopitelně lze, ale nikoliv na DPP, ale u poskytovale GLOBDATA. (Viz web smsjizdenka.cz)
Pochybuju, že ta reklamace u zprostředkovatele bude mít efekt. Nejsou vázání ničím, ztracený čas.To je lepší skočit z okna 🤪
Jak píše idx výše, poskytovatel pouze odpovidá za provedení nákupu a doručení jízdenky. Pokud chybí plnění ze strany DPP, nemůžete z toho vinit GLOBDATA.
Tohle nikdy nepoužívám. Vozím vždy papírové jízdenky, pro cesty třeba do vnějších pásem. Už proto, že je (tedy ty SMS) nelze zkombinovat s vlakem, který bývá někdy na části trasy výhodnější (typicky noční trasy HN/Mas. směrem na vnější pásma). Zkuste to jet tramvají 🤣
Nejsem právník, ale překvapuje mě jedna věc. Jak může za nesprávně vystavenou jízdenku dostat pokutu jak řidič, tak i paní s kočárkem? Buď udělal přestupek řidič, že vystavil špatnou jízdenku anebo paní, která si koupila špatný tarif nebo pásmo. Nelze přece trestat dva přestupky, když se stal jen jeden.
Jinak jezdím všude po městech jen autem, nehodlám se zabývat nejrůznějšími tarify a pásmy 🙂
Jo a taky si ze školy pamatuju frázi, že vina musí být prokázána nesporně…
Nechtěl bych to řešit…
tak cestující je jasná, ta porušila tím, že neměla jízdenku. Za mě to prostě riskla a sehrála divadlo. U řidiče je to diskutabilní, asi záleží na smlouvě s daným dopravcem. Ale AKV jsou kapitola sama pro sebe. Jel jsem s nimi asi 2x, ani jednou to nenačetlo kupóny na platební kartě, jednou mě dokonce řidič nechtěl kvůli tomu vzít.
Nemusíš být právník, je to jednoduché. Vůči řidiči, rozuměj dopravci, se uplatňuje smluvní ujednání, kdy řidič, který nevydá jízdenku, nesprávně stanoví cenu jízdného, apod. obdrží smluvní sankci ve výši XX Kč. Vůči cestující se současně uplatňuje postih z titulu přirážky k jízdnému (viz. §18a zák. č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě). Tyto smluvní sankce jsou tudíž nezávislé na sobě. Nejedná se o veřejnoprávní sankci, ale o sankci soukromoprávního charakteru.
Tak k tomu kočárku mě napadlo, proč se vlastně na jízdenku nepíše kam cestující nahlásil?
Představuji si „nástup v xx, výstup v yy“ a dokud jsem na cestě tak jízdenka platí(bez ohledu na zpoždění atd., software kasy pohlídá platnost podle JŘ) pokud přejedu y tak je to na mou odpovědnost
Ale to byste pak nemohl nachytat cestující kvůli dvěma minutám a mít řeči o pořádku v právním smyslu.
Tak pozor. Nešiřte laskavě kraviny. Pokud nastoupím a koupím/označím jízdenku a NEPŘESTUPUJI, tj. jsem v tom samém voze, tak se jízdní doba pro výpočet jízdného bere dle plánu v j.ř. Takže ikdyby měl bus hodinu zpoždění, ale dle j.ř. měl jet 15 minut, tak jízdenka na 15 STAČÍ…
Jen jde o to, jestli to ví i revizor. Ona by měla stačit i po přestupu, je potřeba si vyzvednout zpožděnku u řidiče (protože revizoři asi nemají stejné možnosti jako my cestující, a nemůže si v nějaké té aplikaci tjistit zpoždění), ale tohle bych asi fakt nezkoušel a ani jsem nemusel. Ve vlaku dokonce i průvodčí někomu tvrdila, že to prý uznávají, takže to asi neni jen teorie.
Takže do území IDSK raději autem. Fakt neovládám asi 15 různých tarifních systémů co tu máme a platit 1000 kvůli 2 minutám…
Tohle mi přijde jako hodně hloupý komentář. Jesli jsem obdařen darem, že umím číst, tak si v jízdním řádu přečtu, že když mi cesta mezi zastávkami trvá 17 minut, tak si přeci nekoupím jízdenku na 15 minut. Když by cesta trvala třeba 14 minut a díky provozu by se reálně protáhla na 18 minut, tak byste pokutu dostal neměl, je to prostě jen o nátuře člověka, jak se chce chovat svědomitě. A z osobní zkušenosti jsem pro jakýkoli tarif kteréhokoli kraje, protože to leckdy vyjde levněji než koupě přímo u řidiče. A navíc nastaví i správnou jízdenku co se týče… Číst vice »
Tak když jedete někde, kde to neznáte, nevíte třeba ani jak přesně tam systém funguje. Řeknete řidiči destinací, na časy jste se nekoukal, a věříte, že co vám řidič dal, tak je správně. Já to úplné chápu. Vůbec by mě nenapadlo, že mi řidič dá špatnou jízdenku.
Jak tady píše někdo výše. Pokud přijdu do autobusu a jedu jen s ním, řeknu Pchery, Humny, řidič vybere Pchery Humny a cestující dostane správnou jízdenku. Paní evidentně chtěla ušetřit, řekla Švermov nebo „za 20“ (poslední zastávka je Kladno,Ronovka, 14 minut, následují – ANO -Pchery,Humny, 17 minut), s tím, že to riskne.
A to je právě ta otázka.
Pokud cestujete po vlastním kraji, nemám problém. Jinde mě to nebaví a hlavně, tohle prostě má být jednoduché, stejně jako je jednoduché otočit klíček.
On to taky hodně hloupý komentář je. A navíc nevěřím, že někdo, kdo jezdí všude autem, je fanda veřejné dopravy a tudíž sleduje tenhle web.
Jistě, ale ta paní se asi spolehla, že úvahu udělá řidič, jakožto osoba znalá…
Žijeme v době, kdy jsou informace dostupné okamžitě a na pár kliknutí. A přesto stoupá počet lidí, kteří jsou na svou povrchnost a domnělou neschopnost ještě hrdí.
Jo, taky mohli něco udělat pro cestující…pipnu se pri nástupu a vystupu kartou a z ten den se mi strhne nejlepší možný tarif. A pořád si to můžou delat tarify složitý jak chtějí, protože jde přece o princip
Nikdy se to tak nedělalo a cestující by toho zajisté zneužili 😀
Neplatíš? Zaplatíš.
Tečka.
Důchodkyně i maminka s kočárkem zaplatili … několikrát, nejdříve jako daňový poplatníci, potom jako cestující a maminka nakonec ještě dostala pořádnej flastr.
Takže když jsem daňový poplatník, tak mám předplaceno? Nebo ještě úvaha – jakou škodu jsem způsobil tím, že jsem jel bez jízdenky, když autobus by stejně jel i beze mě?
Rrozporuju výrok Emila, že ani když platíte, tak se nemusíte vyhnout pokutě či infartku. Nefilozofuji tady o amorálnosi jízdy na černo.
Já autobusem nejezdím, vůbec netuším nějaká pásma. Vůbec netuším jakou jízdenku si koupit když bych potřebovala jet tam a tam. Vůbec netuším, jestli mi řidič prodá správnou jízdenku. Tohle je neuvěřitelná džunle. Dřív byla na jízdence odkud a kam a bylo to jasné. Platí do téhle zastávky a dál už ne. Asi už radši nikdy autobusem nepojedu, když to vidím.
Pamatujete si jízdenky z toho mechanického automatu co se používal za Komančů? Z toho nebylo poznat vůbec nic.
Z těch lístků šlo vyčíst místo vydání a z ceny pak platnost. Jelikož nebyly přestupní, tak to úplně stačilo.
Jo a rychlost odbavení byla dnes nedosažitelná.
Taky jsem rád,že nemusím jezdit sockama a řešit nějaké tarifi,pásma a pod. kraviny.
Nic takového na autobusových jízdenkách nebylo (pokud nešlo o jízdenky na dálkové spoje z pokladny na autobusovém nádraží), tak nelžete.
Před zavedením IDS a zavedenim zón, v meziměstském autobusu na jízdenkách ale bylo odkud a kam jedeš
Gustav Anděl, revizor Dopravního podniku města Prahy.
Znám pouze dva sympatické revizory – Anděla a Chlestakova.
Ale Chlestakov byl falešnej.
Já můžu i Revizora od Standy Hranického a skupiny Citron.
Problém jsou SMS jízdenky a Sejf, které platí až 2 minuty po koupení. Už jsem viděl, jak revizor dával pokutu. I když ta slečna evidentně s telefonem v autobusu nemanipulovala. Od doby, kdy se dají jízdenky kupovat kartou přímo v autobuse, už SMS asi nikdo neplatí. A zapomenutá průkazka, vybitý telefon se řeší padesátikorunou na dopravním podniku. Cesta na DP, který je na konci města, je větším trestem než samotná pokuta.
„A zapomenutá průkazka, vybitý telefon se řeší padesátikorunou na dopravním podniku“ – A jak byste to chtěl řešit?? Je to problém cestujícího, že není schopen se při kontrole prokázat platnou jízdenkou, je to vlastně vstřícnost, že to může dodatečně napravit.
Tihle černí pasažéři jsou nejhorší a je nutné je exemplárně potrestat, řádně zkásnout a ještě pověsit na zeď hanby. Taky jsem to viděl, slečna tvrdila, že čekala 5 minut. Revizor tvrdil, že v systému žádný požadavek nevidí (čili kontroloval i jejich systém, ne jen to, že v telefonu nic nemá). SMS jízdenka přišla během vypisování pokuty s platností napsanou na ten okamžik požadavku. Nevím jak to dál řešili, já už vystupoval, ale předpokládám, že pokutu a druhou jízdenku jí revizor neodpustil. SMS jízdenky nepoužívám, ono dneska se už ani moc nevyplatí, ale svého času byly populární a tyhle situace prostě… Číst vice »
Tak on v IDSK je hlavně zásadní problém s pasmovym systémem, kde se pak hodně pracuje s faktorem času (doby platnosti). Pokud by se změnil na zonovy, nemusel by se čas používat vůbec nebo by platnost byla s větší rezervou. O dalších moderních trendech v odbavování nemluvě, jak píše třeba Juraj. Protože popsaný případ paní s kočárkem, první reakce řidiče „paní musí sama vědět za kolik jezdí já jsem tu nový“ je odstrašující vizitkou verejne dopravy. Možná by se měl pan radní Borecky soustředit na to, zda od IDSK dostává službu na úrovni roku 2025.
Jen maličkost. Dost lidí při nákupu jízdenky hlásí „za dvacet“, „za třicet“. Pro řidiče, obzvláště nového, je to docela fajn, protože nemusí propočítávat cenu podle jízdní doby a počtu pásem. Ale: V tom případě se opravdu řidič spoléhá na to, že paní ví, kam jede a kolik má platit.
tak zrovna pan Borecký měl myslím v plánu pásma zrušit úplně a řídit se dle času
Což je fajn při neustálých, různě velkých zpožděních, která se zejména u autobusů dost těžko předvídají.
Taky záleží, jak se s tím faktorem pracuje. Když se podíváte na mapu, tak Pchery a Humny jsou v podstatě jedna vesnice a široko daleko nic moc. Běžnému cestujícímu, což je mimo jiné i obyvatel těchto vsí, volič a dost často důchodce nebo maminka s dítětem, nevysvětlíte logický důvod, proč to to Pcher i do Humen nestojí stejně. Čistě kilometrický tarif jako u ČSD nemáme.
Tak nějak si myslím, že viníkem té situace je autor tohohle paskvilu.
Ten systém se jmenuje PID. IDSK je zkratka organizace, která ho má ve Středočeském kraji na starosti. Detail, ale dobré vědět.
Linka 315, ráno v 7:40 směr Mladá Boleslav. Ve dvou zastávkách 7 cestujích studenti, požadovali slevu. U 6 je řídíc upozornil na neplatnost dokladu, plné jízdné bez řečí. Jen zkoušeli jet za student slevu.
45 let jezdim autobusem, metrem, vlakem a za tu dobu potkal tisíce revizoru a ani jednou neměl špatnou jízdenku. Ani jedna pokuta. Cestující jsou lajdaci, stovky výmluv.
Asi jste ještě nenarazil na blbce nebo nějaký technický problém. Ono třeba stačí, když označovač natiskne nesmysly. Naštěstí to bylo ve vlaku a přinutil jsem revizora, aby se přesvědčil. I jemu na testovací jízdenku natisknul ty samé nesmysly, takže mám ve sbírce jízdenku s náhradním označením revizorem.
Už se hrozně opakuju, ale o kolik jednodušší by byl systěm pípni a jeď s checkoutem při výstupu…
Jakkoli je neznalost tarifu chyba cestujícího, ten tarif k chybám a švejkování fakt přitahuje.
Určitě by to bylo zjednodušení pro občasné/neznalé cestující, ale byl to naopak problém třeba na konečných regionálních busů v Praze, kde najednou vystupuje celý autobus.
Na konečné může všem pípnout výstup systém. Pokud si nepípnul výstup předtím, počítá se že vystoupil na konečné.
A kdyby ten autobus pokračoval dál, je možné na tu populární zastávku dát několik strojků na nástupiště, kde si může část cestujících udělat check-out.
Zrovna na konečné to problém není, stačí nastavit systém tak, aby automaticky strhnul platbu až na konečnou a při výstupu vracel případný rozdíl.
No nevím nevím jestli si to ten revizor dokáže obhájit až bude jednou stát u nebeský brány… Řidič to měl podle všeho na salámu; nejdřív se vymlouval, že je tam novej a pak tvrdí, že paní chtěla jízdenku za 20 (pak je ale irelevantní, že je tam novej).
Jo, přesně.Ale jestli tam bude sedět Uriáš s Petronelem tak…. tak je to jasný. Cestující rozená Voříšková do pakla a drába revizora do nebe.
https://youtu.be/3CRIgHDP47U?t=912
„Všechno naruby tu je, všechno naruby tu je….“
A co by si měl revizor měl obhajovat. Řidič vydal cestující jízdenku, kterou chtěla. A to, že to nebyla jízdenka, kterou potřebovala je problém cestující.
Když špatně vyplníte objednávku, tak to přece taky pak nebudete dávat za vinu prodejci.
To mě přesně taky napadlo. Mamince kuli dvou minutám za deset korun zruinujou rozpočet a seniorku málem přivedou k infartku. Taková práce asi opravdu dokáže naplnit málokoho.
Co by asi řekli pražští parkující, kdyby přirážka za o minutu delší parkování nebyla desetinásobkem ceny parkování, ale padesátinásobkem jako v případě autobusů. Pražští řidiči dokonce dostanou desetiminutovou toleranci navíc.
Nic. Prostě to vyignorujou a pak to sloučí do jedný.
Jako dítě školou povinné jsem vždy s otevřenou pusou poslouchal svého otce, který často jezdil pracovně do Mnichova jak tam probíhá revizorování. Parta cca pěti uniformovaných revizorů se postavila hned za turnikety u vstupu do metra a kontrolovala jízdenky. Pokud se někomu podařilo dojít bez platné jízdenky až k revizorovi, ten mu oznámil, že takhle to nejde a šel mu pomoci koupit správný lístek. Později, když jsem žil v Londýně, tak jsem se několikrát setkal s podobnou praxí. Žádné utajené přepadávaní ve smyslu načapám tě, ale spíš výchova a motivace. Často jsem si představoval, kdyby na tom našem systému fungovalo… Číst vice »
Žijeme v zemi, kde desetiletí platilo pravidlo: „Kdo nekrade, okrádá rodinu.“ A tak všichni krademe. Ten krade miliony, ten aspoň toaletní papír z práce.
Všichni určitě ne.
Někdo ze setrvačnosti a někdo z nostalgie a někteří v tom vidí nový potenciál 😀
Jestli jsi zloděj, tak mluv za sebe. Já i naprostá většina lidí v mé sociální bublině nekrademe a považujeme za normální a správné za věci a služby platit. Stejně tak nám přijde normální a správné drobné chyby přejít a nesnažit se na nich druhého ztrestat.
Možná kradete vy, možná se krade ve vaši sociální bublině. Ale to, že všichni kradou — a proto škoda rány která padne vedle je přesně ten „sověstký argument“, že na každýho něco najdeme. Západní společnost je založena na důvěře — ne na špiclování. Když budete všechno kontrolovat kdo bude kontrolovat kontrolory? Další kontroloři? Přečtěte si toho zde zmiňováného Gogola, kam to vede.
Kontrolory kontroluje celý autobus 🙂 Jakmile se děje něco neobvyklého, určitě to někdo natočí na mobil a nahlásí 🙂
vždycky se při návštěvách civilizovaných zemí a při nákupu jízdenky na hromadnou dopravu a placení parkování stydím za ten buzerobanánistán ve kterém žiji a uvažuji o přestěhování třeba do innsbrucku nebo aspoň drážďan
No nevím. Minimálně v Berlíně jsou revizoři proslulí svou neoblomností a pokuty turistům solí velice rádi. Stejně tak třeba průvodčí SBB ve Švýcarsku.
Rozdíl je v tom, že tam mají ty turnikety.
Smazáno pro tupost.
Takže nahlásit zastávku ke správnému odbavení nepostačuje? Výborný systém… A maminka s kočárkem pro příště pojede raději autem. Výborná práce, revizoři, znechutili jste někomu veřejnou dopravu…
A to podle tarifu vás psychopatický revizor může osolit, i když vám jízdenka propadne kvůli zpoždění.
Ne to opravdu nemůže. Pokud máte jízdenku, která na danou trasu stačí dle jízdního řádu, jízdenka platí i v případě zpoždění
Pokud máte vydanou jízdenku ze strojku s počátečni a koncovou stanicí, tak ano. Pokud jste si řádně koupil SMS jízdenku, tj. dvě minuty před příjezdem, pak každá minuta zpoždění autobusu je Vašim sponzorskym darem.
To sice oficialne jo, ale když vás nějaká „Skaty“ či „Theterii“ potká a bude vám jako revizor neznámému člověk tvrdit, že ne a že se zpožděním máte počítat, těžko s tím něco uděláte, když nevíte. Neumím si představit, kolik lidí už svine typu těch lidí z reportáže natáhla na nesprávném výkladu tarifu. Ostatně už jsem toho byl svědkem, revizor upozornil, ten se asi desetkrát omlouval ať nepíšu stoznost. Samozřejmě jsem ji napsal, DPP tehdy odpověděl PR nicnerikajici odpovedi ve stylu „míč nás to mrzí, spokojenost cestujících je pro nás priorita…“ a revizor potrestán nebyl. Proč taky, když vybírá nejvíc pokut,… Číst vice »
Nesmysl – závazná je doba uvedená v jízdním řádu (u nepřestupních cest).
Teoreticky ano. Prakticky někteří cestující zahlásí „Za dvacet“, „za třicet“ a dostanu jízdenku v požadované hodnotě. Jestli je pro zamýšlenou cestu platná, to už je pak problém cestujícího.
A pokud je maminka notorická podvodnice, která si pokaždé kupuje levnější jízdenku a doufá, že jí to projde – dobře jí tak, svini zlodějské!
Ty ses teda rodičům povedl….
Kdo jezdí bez platné jízdenky, je zloděj.
Paní zjevně jízdenku měla, dle svých slov řidiči nahlásila zastávku, na které hodlá vystoupit. Cestující tady není od toho, aby zkoumal jízdní řád a počítal minuty. Jestliže ji za toto systém považuje za zloděje, tak opravdu příště zvolí auto, kde je obecně vyšší tolerance při vynucování pravidel.
Cestující má povinnost prozkoumat jízdní řád a spočítat si minuty a pásma v něm uvedené…
Jo, aby mu to ideálně ujelo, než najde všechny anomálie… Určitě však není namístě – pokud, stejně jako revizoři, nemůžete určit (!), kde je chyba – nadávat někomu do „sviní zlodějských“. Kam jsme to dopracovali?
A přesně to je ten problém…
Docela zmetci, ti revizoři. 2 minuty bych opravdu neřešil. Kdo nemá jízdenku, dostane pokutu, dobře…ale pokud někomu těsně nevyjde lístek, tak to je za mě zbytečná buzerace. Ještě, že autobusy vůbec nejezdím. Po městě chodím pěšky nebo na kole. Mimo město a na velké nákupy autem 🙂
Zmetci nejsou v tomto případě revizoři, ale cestující, který si na 17 minutovou jízdu vědomně koupí 15 minutovou jízdenku.
A popravit byste ji nechtěl?
V Brně revizoři lidskost naštěstí nepostrádají. Tenhle článek bohužel dokazuje, že tomu tak není všude. Tak hlavně, že se jim pak dobře spí s vědomím, kolik pokut udělili maminkám na rodičáku a starým babičkám. Jen tak dál.
Oni je neudělili maminkám na rodičáku a starým babičkám, ale cestujícím bez platné jízdenky.
Já bych takovou práci dělat nechtěl, nicméně si živě umím představit, jaké by to bez nich bylo.
V tomhle státě ročně vyletí vzduchem úplně zbytečně stovky miliard na nesmyslných dotacích, dávkách, malých domů ale jakmile se matka s kočárkem sveze autobusem o dvě minuty déle, tak to má za tisíc a státní moc se na ní vyřádí, protože je to snadný cíl
Aha. Všeci kradnů, tak já budu krást a podvádět taky? Kam to chcete s tímhle přístupem dotáhnout?
V Motole se 12 let kradlo ve velkým a nikomu to nevadilo. Ale pokud matka připraví stát o 2 koruny na jízdence a nezaplatí pokutu, tak se rozjede nekompromisní mašinérie exekucí a insolvencí, že už se z toho nedostane. Kdyby se aspoň ve všech krajích sjednotili jízdenky, protože kdo se v těch tarifech má orientovat. A jestli někdo zaplatí za jízdenku 14, 16 nebo 18 korun je skoro jedno. Tisíckrát důležitější pro cestují je absolutní jednoduchost tarifů a nákupu jízdenek
Fajn. Můžete mi prozradit, jaké částky je dovoleno legálně krást a kdy už je to ilegální? Ten v Motole pracuje s velkými penězi, může krást miliony. Mamina si kupuje jízdenky v řádu desetikorun, tak krade desetikoruny. Já mezi těmi dvěmi nevidím rozdíl, oba jsou podvodníci a zloději.
Kdysi v jedne bance se pri převodu měn zašantročila částka kolem milionu, aféra, úřednice letěla na hodinu.O několik let pzději se stejným způsobem ztratila částka dosahující 100 milionů, zodpovědnou úřednici uklidili na jiné místo a ututlali to
A úmysl jste prokázal v obou případech?
To je přesně ta vaše argumentace — všichni kradnú. Implicitně všechny podezírám, že kradou. Vůbec si nedokážete připustit, že si maminka s kočárkem mohla špatně koupilt jízdenku, nebo že si nějaký důchodce zapoměl doklady.
Lepší je všem vše prominout? To by revizoři moc autority neměli.
A je lepsi „mit autoritu“ a byt za pitomce, naprosto zbytecne prudit zakazniky,.. nebo se chovat tak, jaky by se profesional chovat mel?
Jo, takže do veřejné dopravy preventivně rozklepaný, na čem všem mě mohou nachytat a příkladně (!) potrestat, ač jsem třeba podvádět nikdy nezamýšlel? Autorita se, mimochodem, určitě nezíská vyvoláním strachu.
O řidičích autobusů, nejen těch z Arrivy, by se dal sepsat samostatný článek, a ne pouze jeden. Často si hrají na něco víc, jsou neurvalí a zlomyslní a rovnice cestující = vážený zákazník je to poslední, co by pro ně platilo. Proto jezdím vlakem a mám klid.
Hm. Jeden den řídím autobus Arrivy, druhý den řídím autobus ČSAD. Chcete říct, že se ze dne na den záhadně změní mé chování? 😀
Kdybyste řídil autobus ČSAD Kladno, tak řídíte zároveň i autobus Arrivy.
Autobusy obou zmíněných firem řídím v jiném kraji, kupodivu na jednu a tu samou pracovní smlouvu 🙂
Vaše reakce ukazuje na dvě věci. Za prvé nedokážete porozumět ani jednoduchému textu, takže jste hloupější než žák druhého stupně základní školy, a za druhé vaše ublížení z mého komentáře jen potvrzuje má slova. Řidiči autobusů byli joudové už za dob totality, tenkrát se alespoň uměli rozjet do kopce. Dnes by to bez automatické převodovky zvládl jeden z pěti. Může Vás těšit, že nejste sám. Nejméně 20 dalších zoufalců, kteří na váš nesmyslnou odpověď dali like, jsou na tom stejně. Jsem rád, že se můj komentář potvrdil.
IDSK reálně i něco dělá? Já si vždy myslel, že je to jen název pro angažmá Středočeského kraje v „Pražské“ integrované dopravě.
Teď koukám, že formálně je to samostatná příspěvková organizace.
Dělá a dokonce mnohem víc než Ropid.
To že revizoři nic nedopouští mi přijde morálně také špatně. Dobrá, nedalo se určit kdo měl pravdu, ale i z vyjádření řidiče bych dospěl k tomu, že to zas tak jednoznačné nebude a tak bych od pokuty v tomto případě raději odpustil. Navíc pokuta ve výši 1/13 měsíčního platu může být docela likvidační. Mornálně bych si to teda jakýmsi papírem s přepravními podmínkami neospravedlnil.
Pravidla hovoří jasně. Cestující sám odpovídá za to, že má platnou jízdenku. Proč té paní chcete věřít, že to neudělala schválne?
Protože cílem veřejné dopravy není vymýšlet na cestující chytáky? Je zvrácené být přísnější na řadové cestující než na tvůrce a vymahatele tarifu.
Protože cestující nemusí mít nekalé úmysly. Chce se přepravit bez toto, aniž by musel několik večerů zkoumat tarif.
A jak rozeznáte, kdo má a kdo nemá nekalé úmysly? Odpověď „Cestující tvrdí, že…“ neberu, málokdo se přizná k tomu, že chtěl podvádět a nevyšlo to.
Nastavit tarif takovým způsobem, aby nebyl pro cestujícího matoucí.
Cestující tvrdí, že hlásil že jede do yy – ať je to napsané na lístku.
Cestující tvrdí, že mu apka prodala jízdenu (na metro na čas odjezdu vs před tím pobyt v placené části) – i jízdenky aktivované na čas za 10 minut+interval brát jako peronky.
Cestující tvrdí, že přejel – zkontrolovat že fungovalo hlášení zastávek, pokud jo je tojeho věc.
Cestující tvrdí, že nechal Lítačku doma – revizor stejně lustruje(komu dává zápis/složenku) takže mu tablet rovnou může ukázat, jestli má kupon. Přirážku za blbost (50 Kč) nechat.
Bez prokázání viny lépe netrestat, než potrestat nevinného. Dobře, měla si to nastudovat a vždy kontrolovat, protože ani na systém se nelze spolehnout. Co teprve, až budou toto vše spravovat naprogramované stroje, a bude chyba v programu…
S prokázáním úmyslu bych byl pro, aby to byl přestupek nebo trestňák.
Teda vyhrožovat prokazatelným důchodcům pokutou 1000,- za to že si nevzali občanku je sice administrativně v pořádku, ale morálně je to dno.
Takhle jsem jel s kamarádem průvodčím ve vlaku. Chtěl po bábě občanku a ejhle, bylo jí místo 65 „jen“ 62, tj. na slevu nárok neměla. Poznáte sám, jestli je to sešlý šedesátník nebo naopak „zachovalý“ sedmdesátník? Já ne. Ale pravidla musej platit pro všecky
Přinejmenším by měli mít podobnou možnost se prokázat později jako ta studentka. A ne vyhrožovat pokutou 1000 Kč vystresované babče.
Policajti staříka klidně ztotožní.
Tak tam kromě 3 revizorů pojedou ještě 2 policisté. Autem. A to se vyplatí.
Stejně na zapomenutou občanku budou potřeba, jak jinak (pokud teda stařík nezaplatí na místě) budou vědět, po kom vymáhat pokutu.
Nebo pojedou dva revizoři a jeden policista. Počet lidí stejný. Autem je to ovšem jedno, tři lidé nebo pět…
A neplatí pro důchodce to samé jako pro tu studentku bez isicu?
Tedy když to dodatečně doloží, zaplatí jen těch 50?
Mimochodem, eObčanky „berou“ ?
Dle článku nic takového stařence nenabízeli.
Je potřeba doložit identitu. Pokud by ji doložila dokladem s datem narození, je to vyřešené. Pokud nedoloží, volá se policie. Případ že by jasně prokázala kdo je, ale nějak že by z toho nevyplýval věk – s tím se myslím v tarifu ani spp nepočítá, ale myslím že by to šlo doložit později.
Dával jsem jako revizor pokutu paní, která vypadala jako prokazatelná důchodkyně. Ale bylo jí 47 a byla „jen“ ošklivá jak pr*el. Jen shodou náhod jsem nad ní nemávl rukou a nenechal jí běžet. A věřte, že dost lidí vypadá jako důchodci a nejsou.
To není morálně dno, to je naprostý genetický odpad společnosti!
Nesuďte ostatní podle sebe.
Teď jde o to, když nemá občanku, jak mu tu pokutu udělí. A v momentě, kdy ho ztotožní přivolaná policie (jak jinak zjistí, komu udělit pokutu), tak už je jasné, kolik mu je a pokuta od dpp nemá smysl a dostane „jen“ pokutu od policie, za to, že nemá občanku, která asi bude podobná.
Žádný zákon nenařizuje nosit občanku u sebe.
Jenže ta občanka je jejich jízdenka/nutná součást jízdenky. Takže jezdit bez nich je a tvrdit, že ostatní mají povinnost z vzhledu poznat věk, je morální dno. Přesný věk neurčí ani soudní lékaři.
Ano.Běžně potkáváte důchodce, kterým je 65 let a dva měsíce a strašně se diví, že na nich není vidět, že jsou důchodci. Přitom před třemi měsíci vypadali úplně stejně a nárok na slevu neměli. Takže ano, ať místo blbých keců s sebou radši nosí občanky.
To zni jako dreamjob. Nemelo by byt oznaceno jako placena reklama ?
Ta pasáž, ve které je popsané, že se i řidiči bojí revizorů a dají si vzájemně vědět různými způsoby mi úplně připomíná Gogolova Revizora 😀
No když to vezmu ze svého pohledu. Před nějakými 15 lety jsem jezdil denně do Prahy za prací, později jsem dostal služební auto (dnes už jezdím za Prahu), takže jsem tu potřebu ztratil. Občas (např. 2x do roka) ale do té Prahy jedu busem, ale už nemám přehled kolik jízdenka stojí, takže řidiči řeknu, že chci Praha + metro. A jestli mě řidič nějak „ošulí“, já to v tu chvíli nepoznám, prostě mu důvěřuju. A jestli narazím na nepoctivce a srazím se s čistě formalistickým výkladem revizora, taky bych byl naštvaný, protože je evidentní, že jsem zaplatit chtěl. Pokud bych… Číst vice »
No, pokud řidič „šulí“, tak většinou nebudete jedinej pasažér, co v busu má špatnou jízdenku (nebo ji naopak nemá vůbec)…
Mám to podobně. Už jen to, že někdo jede na lístek kupovaný u řidiče znamená, že jde o občasného pasažéra. Je mnohem vyšší pravděpodobnost, že je chyba neúmyslná.
Po přečtení si říkám, jestli není bezpečnější jezdit autem.
Finančně asi ano. Zdravotně nejspíše ne. 🙂
Jak poznáte jednotlivá pásma? Kde jste a kam jedete?
Existují cestující, kteří jedou z Prahy do Příbrami a „omylem“ si koupí jízdenku jen do Dobříše.
A existuje řidič, který od vás vyinkasuje peníze za cestu do Příbrami, ale vytiskne vám jízdenku jen do Dobříše. Když si všimnete chyby, omluví se a napraví to, když si chyby nevšimnete, od Dobříše dál jedete načerno a když by přišel revior, řidič všechno popře.
Tak na to prosím pozor.
No nevím jestli to přesné dodržování časové platnosti na minutu přesně je ten nejlepší nápad. Třeba na Mladoboleslavsku dojedete se zpožděním téměř pokaždé, velmi často nabere bus i z ničeho nic zpoždění půl hodiny. Kvůli uzavírkám se překopávají jízdní řády a některé relace mezi zastávkami ani nejdou stihnout, protože by řidič musel překročit maximální povolenou rychlost…
Nejde o čas reálný ale dle jízdního řádu. Pokud dle jízdního řádu je doba jízdy 17 minut nemohu si koupit jizdenku na 15.
Tím časem podle jízdního řádu bych si nebyl úplně jistý, když podle jízdního řádů trvá cesta 15 minut, a já si koupím jízdenku na 15 minut, ale ve skutečnosti trvá 20 minut tak můžu být označen za cestujícího bez platné jízdenky, nějakého revizora nemusí zajímat kde jsem nastoupil.
V Praze ano. Tam se očekávají věštecké schopnosti cestujícího. Ve vnějších pásmech by měl platit čas podle jízdního řádu. Před přestupem byste si měl vyzvednout zpožděnku, protože revizor samozřejmě o zpožděních přehled nemá (i když si to každý kaštan může najít na internetu nebo v aplikaci) a o zpoždění se Vám prodlužuje platnost (byla tam i nějaká doba (10 minut) na získání zpožděnky, ale nevím jestli to ještě je). Jen nevím, jak je to s ujetým přípojem, kde je potřeba přidat víc, než jen to zpoždění. Ale pokud sedíte v autobuse, který má zpoždění, tak snad revizor ví, že má… Číst vice »
„Měl by“ je jakýsi mravní ideál, se kterým ovšem reálný tarif PID nemá nic společného.
„mravní ideál“ – Nikoliv – už jsou na to rozsudky, že závazný je čas podle JŘ (a to i v Praze).
Ale třeba v metru potřebuji mít platnou jízdenku už před vstupem do stanice, takže tam to fakt neplatí.
Ale to mi nikdo nezaručí, není to psáno v přepravních podmínkách. Takže se dřív nebo později objeví revizor, který bude koukat jen na čas.
Zkuste o zpožděnku požádat například řidiče Arriva City a pak nám přijďte říct, jak jste dopadl. Pokud se s ním ovšem domluvíte.
Co SMS jízdenky?
Tůdle nůdle. Tady máte jasně napsáno, že autobus z nástupní stanice vyjíždí v tolik a má cestu do mé cílové stanice stihnout za tolik . Pokud by tomu tak bylo stačila by doba platnosti této jízdenky? Stačila! A stačila ve skutečnosti ? Že nestačila a čas vypršel krátce pře příjezdem do stanice? A je to snad můj problém? Není. Má úcta 🙂 Pokud by se jednou stalo, že by mě takto někdy obvinil začnu si zapínat stopaře ze kterého bude zřejmé kdy jsem kde byl (kde a kdy jsem nastupoval) a bude z něj zřejmá i rychlost jízdy a tedy… Číst vice »
Nemůžete. Protože vy předem nemůžete vědět, jestli spoj bude či nebude mít zpoždění, takže pro obě strany je závazný čas podle JŘ, což je v podstatně součást přepravní smlouvy, kterou nákupem jízdenky uzavíráte.
Nikoliv, podle tarifu PID nejde o čas dle jízdního řádu, ale o reálný čas. V tom je právě ten problém, že na prostý lid je tu větší přísnost než na tvůrce tarifu.
Tvrdíte nesmysl, který už opakovaně vyvrátily soudy.
Ale nikde to v přepravních podmínkách není, tak jak mám vědět že se na to mohu spolehnout? Zrovna v PID jsou různé vyjímky a odlišnosti, že bych na to nespoléhal.
V SPP je i bod, že při přerušení přepravy z důvodu na straně dopravce zajistí dopravce náhradní přepravu asap a *bez dalšího placení*
Jenom v případě přestupů(ujetí přípoje) se to blbě prokazuje.
Rozhoduje čas podle jízdního řádu. Při zpoždění se samozřejmě přirážka neplatí, revizor si čas ověří.
Nic takového v tarifu PID není, ale mělo by být – to byste měl pravdu.
V SPP je, že doklad může být uznán při zpoždění/mimořádnosti, ne že bude uznán.
Nejvíc mě dostalo přiznání, že i na regionálních linkách daleko od Prahy jsou počty černých pasažérů poměrně vysoké. Jak to bude za takovéto situace od srpna vypadat na linkách 306, 316, 355, 380, na linkách přes Říčany atp. snad ani nechci vidět.
Tady za celé dopoledne měli 4 případy, z toho 2 byly o hledání nebo zapomenutí dokladů, 1 s vysokou pravděpodobností neúmyslný a jen 1 případ zřejmě úmyslné jízdy načerno. To mi nepřijde nijak moc.
Pouhé čtyři případy byly proto, že tady snad alespoň částečně fungovalo něco jako kontrola jízdních dokladů řidičem. Kdyby zde v době reportáže již platil nástup všemi dveřmi, naprosto nepochybuji, že úlovků by bylo mnohem více. Na lince 300 naprosto bez debat.
Je také ovšem otázkou, co je to v jejich revizorském pojetí černý pasažér – zda také nešlo jen o babičky, které nenašly občanku k doložení nároku na slevu.
Vzhledem k tomu jak malé procento spojů se zkontroluje je to víc než dost.
Chápu, kdyby od pokuty sel odejít treba roční kupon… ale vzhledem k tomu kolik příjmů je z jízdného mi vyhrožování kde komu pokutou přijde zcestné. Ale viděl jsem i městské parkovací domy se čtením SPZ, kde ztráta listku je taky za raketu… protože jen zadat SPZ by si lidi neměli zvykat
S IDSK jsem se potkal pouze jednou a byla to rozhodně také celkem zajímavá situace. Na lince pravidelně jezdil jeden muž na první sedačce u řidiče a kamarádsky s nimi mluvil. Jenže když jednoho dne nastoupili revizoři, neměl jakou jízdenkou se prokázat a on i řidič se oháněli tím, že je v zácviku (nebyl v uniformě a rozhodně v zácviku nebyl, měl by o tom být záznam pokud si pamatuji). Když řidič viděl, že revizorům je to také jasné, tak zastavil autobus, odmítnul jízdu dál dokud nevystoupí a začal burcovat cestující (většinově starší senioři) že si nemají co dovolovat je… Číst vice »
Zkasírují vás o pokutu.
Sdělíte začátek a cíl cesty a revizor podle jízdního řádu ověří, že tato jízdenka by byla na danou relaci platná v případě jízdy bez zpoždění. Pak je vše v pořádku a nic neplatíte. Revizor také vidí, jaké má bus zpoždění. Zpoždění samozřejmě není vina cestujícího a nemůže být tedy pokutován.
Podle tarifu jste černý pasažér a tečka. A jak vidíte v textu článku, používat zdravý rozum, lidskost či spravedlnost nad rámec předpisů mají revizoři přísně zakázáno.
„Podle tarifu jste černý pasažér“ – LEŽ!
Na zpoždění se přihlíží. Nikdo vás opravdu nebude trestat za zpoždění, za které nemůžete. 🙂
Super článek, přečteno jedním dechem, opravdu.
„Jedna věc jsou zákony, ale lidskost je pak druhá věc,“ říká cestující Markovi, který policistům suše popisuje, že odpovědnost za správný jízdní doklad je podle zákona na cestujícím. “ Za správnost vydané jízdenky by měl zodpovídat řidič. Obzvláště pokud se ví, že jsou mezi nimi i nepoctivci o čemž článek rovněž hovoří. Nikdy, opakuji nikdy jsem si nekontroloval jesli mi řidič prodal správnou jízdenku či nikoliv. Řekl jsem kam jedu, on věděl kde nastupuji a je jeho věc aby mi to dal správně. Ale je fakt, že já neměl nikdy potřebu švindlovat.Ale jestli se opravdu děje, že řidič vezme peníze… Číst vice »
V článku je popsáno, že revizor kontroluje jízdní dobu dle jízdního řádu a ta nemůže vyjít kratší aby to vyšlo na levnější jízdenku.
V článku je popsáno, ale v Tarifu PID ne.
Kolikrát tady ten nesmysl ještě budete opakovat?
Ano, přesně to se děje. Řidič vám omylem (nebo „omylem“) prodá levnější jízdenku, buď na kratší vzdálenost a nebo třeba důchodcovskou místo dospělé. Když přijde revizor, řidič pokrčí rameny, řekne: „Co chtěl, co jsem mu prodal.“ a problém máte vy.
A pokud jde o ty časy, v tomhle případě se platnost jízdenky řídí jízdním řádem, takže není o čem diskutovat. Jenže dost lidí kupuje od řidiče jízdenku slovy „Za třicet!“ a ten pak neví, kam reálně jedete a jestli vám prodal správnou jízdenku. Pokud jste si koupil špatnou, je to zas jen vaše chyba.
K prvnímu odstavci: Tak to je síla a podobné nepoctivé jednání bych vůbec nečekal. Ale jak někteří říkají a asi mají pravdu, že jsem naivní a můj svět je poněkud jiný.
K druhému: Tak to by mě tedy opravdu nenapadlo kupovat si jízdenku stylem “ za třicet“ už jen z důvodu neznalosti kolik taková jízdenka stojí.
Hmm zajímavé, že ve Středočeském kraji mají revizoři vyšší autoritu než řidič. V krajský či jiných městech, kde je nějaký dopravní podnik, který má i své vlastní revizory, tak řidič má vyšší autoritu. On může klidně též vykázat revizory či v případě Ostravy asistenty přepravy z vozu, pokud si to on přeje. Samozřejmě může klidně na konkrétního řidiče ten revizor podat stížnost. Jinak jsem se tehdy i ptal, zda může revizor zabránit řidiči k další jízdě nebo rozjedu, pokud se revizorovi nezdá, že řidič nejede zrovna podle předpisu nebo kulturně a cestujícím to vadí. Bylo mi řečeno, že ne
A prodává ten řidič jízdenky? Protože ten revizor tady kontroluje i řidiče.
Což je asi ve výsledku důležitější než kontrola cestujících, protože tam kde se to už testovalo, tržby vzrostly..
Tak není to tak dávno, co se do Karlovarského kraje nakoupilo několik desítek malých autobusů protože se hledělo na dosavadní počty prodaných jízdenek a pak světě div se, autobusy nestačily 🙂
A jako bývalý revizor v KV kraji a kolega v článku zmiňovaného „Rudolfa“ vás můžu ujistit, že v okrese Sokolov nebyl problém potkat autobus, kde jede 16 z 25 lidí bez jízdenky. Můj osobní rekord byl 10 z 15 bez na lince Habartov – Sokolov.
v Ústeckém kraji to samé. Jsou linky na kterých řidiči nevydávají jízdenky takřka ze zásady.
Jel jsem tuhle autobusem 734 v 11:10 z Loun do Žatce, řídil nějaký pan Cígl. Seděl jsem vpředu a viděl jsem… Domyslete si 🙂
Z toho bylo 7 čertů
V Ostravě ne a už jsem viděl i v pár dalších městech že též ne. Jinak je to spíš formou doplňkovou, kde vydává jízdenky, které se musí následně označit a to už je na cestujícím.
Snůška nesmyslů.
Až se ku Praze dostane civilizace v podobě „pípni a jeď“, tak revizoři nebudou mít co žrát..
To sotva. To by museli krom techniky být civilizovaní i cestující.
Jednoduché odbavení? Ale kdeže, to by se pak místní osazenstvo nemělo na kom vozit a nazývat jej zlodějem.
S tou „správnou jízdenkou“ – je to těžké, když ve strojku nefunguje základní věc, a to vydat jízdenku zadáním přes konkrétní zastávku. Na „složitějších“ tarifech jako kilometrový nebo zónově relační to si samozřejmě řidiči nemají jak pamatovat, takže ani nemůžou udělat chybu.
Z reportáže skoro vyplývá, jak kdyby Arriva patřila mezi bůhví jaké špičkové dopravce.
Ale realita je spíš opačná.
Proto pozor na úsudek při malém zkoumaném vzorku.
Já teda když jedu busem a ne vlakem – což se spíš snažím nedělat, tak vzhledem k bydlišti Arrivou. A nikdy jsem neměl špatný zážitek, za nějž by mohla Arriva. Busy jsou nové, přiměřeně čisté, klima funguje, řidiči jsou až na výjimky normální. Mnohem horší jsou spolucestující a v některé časy nedostatečná kapacita. Ale podotýkám, že je to až teď od těch nových PID smluv, předtím jsem naopak několikrát psal stížnost ROPIDu na úroveň vypravených busů, jezdil tu mix kde čeho od exUsti po exTeplice a dvakrát jsem zažil, že tam reálně za deště viditelně teklo a sedačky byly úplně… Číst vice »
busy celkem ok, ale pamatuju si řidiče Arrivy, který zdržel celý autobus 50 lidí o 5 minut, protože si šel na zastávce Nemocnice Krč (jedna zastávka před konečnou na metru) vyloženě popovídat s vystoupivší cestující. Do té doby měl jen asi minutu zpoždění.
Kvalita vozů se od nových smluv sice trochu zvedla. Ale stále je to stoj, který se občas porouchá (v tom součtu vypravených výkonů je to u nich docela často) – a teď Arriva nemá žádné záložní řidiče, žádné záložní autobusy, po telefonu (jak se většinou snaží) to bohužel nikdo neopraví.
K tomu řidiči (někteří v pohodě, proti nim nic, ale je jich bohužel také menšina) kteří dělají vše proto, aby cestujícím cestu znepříjemnili (neodůvodněné pozdní přistavení do nástupní zastávky a tím pádem pozdní odjezd, nebo naopak odjezd z konečné dříve oproti jízdnímu řádu, apod.)
Jakýkoli pokus o smlouvání nebo vymlouvání se by měl automaticky znamenat přirážku v maximální možné výši (2500 Kč). Prostě revizorovi a policajtovi se neodmlouvá a ani se s nimi nediskutuje.
protoze revizor ma vzdycky pravdu, ze? za posledni rok se mi nekolikrat stalo, ze jsem musel revizora upozornit na nejaky paragraf prepravnich podminek, abych nevinne spolucestujici zachranil pred pokutou.
Napriklad jednou chtel po detech zrejme skolou povinnych (3-4 trida) obcanky, aby prokazaly ze maji narok na zlevnene jizdenky, a jedna holka obcanku nemela vubec. Revizor uz malem zacal volat policii, aby holce mohl napsat pokutu,
po moji otazce „z jakeho paragrafu prepravnich podminek a tarifu vyplyva, ze dite do 15 musi prokazovat narok na slevu obcankou?“ se okamzite otocil a sel pryc.
Opravdu mám problém vám věřit, že nějaký revizor by od dítěte pod 15 let požadoval občanku.
„Děti od 6 do 15 let jezdí po Praze bezplatně, po Regionu pak za zvýhodněné poloviční jízdné. Pro uznání nulového jízdného v Praze je od 10 let potřeba prokázat věk.“
„K prokázání věku lze využít jakoukoliv osobní průkazku ověřenou jejím vydavatelem (právnickou osobou) se jménem, příjmením, datem narození a fotografií: občanský průkaz, cestovní pas, In Karta, žákovský průkaz, příp. jiné školní průkazky. Nemá-li cestující takovou průkazku, může si nechat vystavit průkazku PID.“
A?? Dotyčný nepsal to co vy, psal pouze NESMYSL, že požadoval občanku po dětech, které ji vzhledem ke svému věku mít NEMOHOU!!
OK, beru zpět tvrzení, že dítě OP mít nemůže (to jsem opravdu netušil, žádné dítě pod 15 let v rodině nemám). To ovšem nic nemění na tom, že revizor podle mě stěží trval právě na OP (že dítě od určitého věku musí tento věk věrohodným dokladem doložit, jsem naopak nezpochybňoval vůbec).
Revizor chtěl po dětech ze třetí nebo čtvrté třídy občanky a neměla ji jenom jedna? A tu o Karkulce znáte taky?
Nevim, minimalne jeden z nich obcanku urcite ukazoval, ostatni nejspis meli nejakou jinou prukazku s datem narozeni (treba isic byva i u deti skolou povinnych celkem bezna zalezitost). Davat pozor na situaci jsem zacal az v momente kdy revizor zacal vyhrozovat pokutou, protoze podrobnosti, kdo se jakou prukazkou prokazoval bohuzel nemam.
P.S. kdyz ja jsem byl v podobnem veku, tak u nas ve tride obcanku mel v podstate kazdy, i prestoze jinak je v tomto veku nepovinna
No tak vzhledem k tomu, že občanka se již dnes vydává v jakémkoliv věku a je to cestovní doklad po celé EU a řadě dalších evropských zemí, mi na tom nic tak zvláštního nepřijde. Vlastně asi neznám odrostlejší dítě, které by občanku nemělo. Lidé z mého okolí je běžně zařizují prakticky i novorozencům, zkrátka nejpozději na první dovolenou.
občanku měl můj syn asi v 1 roce po narození, protože v Praze jezdí i doprovod dítěte do 3 let zdarma, ale věk je nutné prokázat :). Oni to občas lidi zkoušejí i s docela odrostlými dětmi a tomu našemu to naopak občas nevěřili.
tak treba moje dite ma obcanku od svych asi 4 mesicu.
Jen jedna? A ty ostatní DESETILETÉ děti se prokázaly čím?? Občankou tedy v žádném případě nemohly, takže zjevně plácáte naprosté nesmysly.
Uvědomujete si, že od roku 2012 se občanské průkazy vydávají i mladším 15 let? Nevím, jestli žiju v nějaké bublině, ale v mé rodině ani v mém okolí asi neznám dítě, které by nemělo v 10 letech občanku. Je to cestovní doklad v EU a řadě evropských zemí, většina rodin občas do zahraničí jezdí, ale zdaleka ne všechny mimo EU.
občanku jde vydat hned po narození.
Moje děti mají občanku prakticky od narození, pro cestování po EU. Nesmysly tady plácáte maximálně tak vy.
Má to výhodu: pas je za peníze, kdežto OP se vydává zdarma.
Jen od 15 let, kdy je povinný. Do té doby za poplatek.
A proc by se obcankou prokazat nemohly?
Ty by ses dobře uchytil za Protektorátu.
A teď tu o karkulce…