Delší tunel či zohlednění změn klimatu. Úřad nařídil pro Pražský okruh přes sto podmínek
ŘSD má platit i výměnu topných systémů v domech podél trasy.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se bude muset v příštích měsících a letech vypořádat se zhruba stovkou podmínek, které stanovilo pro další přípravu a stavbu Pražského okruhu mezi Ruzyní a Březiněvsí ministerstvo životního prostředí. Jsou součástí souhlasného závazného stanoviska, kterým úřad povolil pokračování další přípravy spojnice mezi D8 a D7.
Jde o mix opatření, které mají snížit vliv nové silnice na okolí. Z velké části kopírují podmínky stanovené u jiných podobných staveb, řada z nich je ale zcela unikátních pro tuto stavbu a mohou vést k výraznému prodražení. I když je v dokumentaci oficiálně 66 podmínek, některé mají tolik dalších bodů, že jich je v praxi přes sto.
“Stanovisko nyní analyzujeme. Ale není tam nic, co bychom považovali za neřešitelné v dalším stupni projektové dokumentace, “ řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
Velké změny již ve fázi projektování mají nastat v Suchdole, tedy městské části, která je výrazně proti stavbě. Ministerstvo uložilo předělat celou křižovatku Rybářka a prodloužit zejména tunel Rybářka, který má sloužit jako jeden z přivaděčů. Má dojít k zahloubení pod tunel Suchdol a křižovatkové větve vést v tunelu. Současně má dojít i ke snížení nivelety tunelu Suchdol. V Suchdole pak má dojít mezi křižovatkou Rybářka a mostem přes Vltavu k překrytí dálnice protihlukovou ochranou.
Buď celý v tunelu, nebo raději vůbec. Suchdol i Dolní Chabry tvrdě ostřelují Pražský okruh
Podle ministerstva úpravy projektu v Suchdole přinesou příznivější možnosti využití a modelace území, současně i lepší akustickou situaci a menší vliv na krajinný ráz.
V případě mostu přes Vltavu mají projektanti navrhnout způsob řešení centrálního odvodnění mostu mimo území evropsky významné lokality Kaňon Vltavy u Sedlce a navrhnout pojetí ochranných stěn po obou stranách mostu jako ochrany před případným rozstřikováním vody do okolní vegetace.
Řešte teplotní extrémy
Stát přikázal ŘSD zohlednit i prognózu vývoje klimatu v delším časovém horizontu, zejména s ohledem na očekávané zvýšení výskytu teplotních extrémů. Výkyvy počasí řeší i v podmínkách například pro provizorní zemní nádrže pro zachycení splachů ze staveniště.
Projektanti se z velké části budou řídit krajinářsko-urbanistickými a architektonickými studiemi od společosti JK ARCHITEKTI z roku 2022. Ty řeší například i přetrasování cyklostezek nebo polních cest, které přeruší stavba dálnice.
Projekt má řešit i například dopravní telematiku, tedy předávání informací o stavu vozovky či nehodách. Bezpečnostní audit má stanovit úseky, které mají být osvětleny. Z podmínek je patrné, že ministerstvo není fanouškem velkého osvětlování dálničního okruhu. Výšky stožárů veřejného osvětlení mají co nejméně přesahovat nad terén a vegetaci, intenzita osvětlení půjde regulovat i podle provozu. V přírodně citlivých oblastech mají být protihlukové clony neprůhledné.
Podmínky řeší i kompenzační opatření ke snížení vlivů záměru na kvalitu ovzduší. ŘSD má například i platit výměnu topných systémů v domech podél trasy. Velká část stanovených podmínek řeší náhradu stromů, které padnou kvůli stavbě dálnice.
Pro samotnou stavbu ministerstvo požaduje využití dopravy nadbytečné zeminy z oblasti kolem Suchdola lodí po Vltavě. Stanovuje i například u stavební techniky plnění emisní normy nejméně EURO 5.
Dokumentace upozorňuje, že stavba zabere přes 284 hektarů, z toho většina bude bonitně nejcennějších půd v I. třídě ochrany.