Delší a těžší kamiony zatím po Evropě jezdit nebudou. Německo se bojí o mosty a tunely
Zvýšení limitu by podle německé vlády příliš podpořilo silniční dopravu na úkor ostatních.
Ministři dopravy EU se zatím nedokázali shodnout na společném postoji k revizi směrnice EU o vahách a mírách v silniční dopravě. Sporným bodem je zejména navrhované zvýšení nejvyšší povolené provozní hmotnosti bezemisních kamionů v přeshraniční dopravě.
U takzvaných ZEV vozidel nevypouštějících výfukové plyny (tedy prakticky hlavně elektrotahačů či vozů na vodík) požadují dopravci i sdružení výrobců ACEA navýšení celkové provozní hmotnosti ze 40 na 44 tun a maximální hmotnosti na nápravu na 12,5 tuny. To by mělo dát ekologickým vozům konkurenční výhodu před naftovými a přispět tak ke snížení emisí CO2.
Už na červnovém zasedání ministrů EU však členské státy ze zvýšeného provozu dlouhých a těžkých nákladních vozidel vyjádřily obavy. Nyní do problematiky zasáhla německá spolková vláda, která na dotaz poslaneckého klubu konzervativní unie CDU-CSU uvedla, že vyšší hmotnosti by vážně ovlivnily bezpečnost německých mostů a viaduktů.
„Masivně by zasáhly do úrovně bezpečnosti mostů s vážnými následky,“ uvedla podle webu Trans.info vláda.
Zvýšení limitu by podle německé vlády také nepřiměřeně podpořilo silniční dopravu na úkor železniční a vodní.
Zvýhodnění kombinované přepravy
To však kritizuje Německá asociace spedice a logistiky (DSLV). Podle ní obavy nedávají smysl, protože zvýšený 44tunový limit platí už nyní u kamionů kombinované přepravy. Za tu je považovaná intermodální doprava zboží, která probíhá z větší části cesty po železnici.
Změna se však netýká jen hmotnosti. Maximální výška vozidel by se podle Evropské komise mohla zvýšit ze čtyř metrů na 4,30 metru. Ani to se však německé vládě nezamlouvá. Podle jejího vyjádření na to nejsou tunely a jejich ventilační systémy navrženy. Problémy s výškou vozidel by nastaly zejména na silnicích nižších kategorií.
Německá vláda sice připouští, že by opatření přispělo ke snížení emisí, nicméně přesun nákladní dopravy na silnice podporovat nechce. Odpor k navrhovaným změnám vyjádřilo mimo jiné i několik železničních sdružení včetně Mezinárodní železniční unie (UIC).
Ani těžší, ani delší
Ze stejných důvodů německá vláda kritizuje také schvalování přeshraničního provozu dlouhých typů nákladních vozidel o délce až 32 metrů. Tam jsou podle Berlína zapotřebí ještě další ověření, zda budou tato extrémně dlouhá vozidla pro stávající silniční síť vhodná.
Běžné nákladní vozy s návěsy mohou být v současnosti dlouhé až 18,75 metru. Takzvaná „dlouhá nákladní vozidla“ mohou mít délku až 25,25 metru. Smí se však pohybovat pouze po předem schválených trasách.
Německý federální institut pro výzkum dálnic spočítal, že dvě jízdy „dlouhým kamionem“ nahrazují tři cesty konvenčními kamiony. Zvýšení účinnosti a úspora paliva se pohybují mezi 15 a 25 procenty.