Děčínské Líze mají pomoci k návratu na koleje pivaři

Poprvé se bude nové pivo čepovat během prvního letošního parního víkendu v Lužné u Rakovníka.
Parní lokomotivě 475.179, která je známá jako Děčínská Líza, svitla naděje na opětovné rozjetí vlastní silou. Na její opravu má vedle dříve vyhlášené sbírky Nadace Okřídlené kolo přispět i prodej pivního speciálu Šlechtična z experimentálního pivovaru Elektrárna, který patří pod Plzeňský Prazdroj.
Líza (jinak též Pětasedma či Šlechtična) přišla v dubnu 2022 o způsobilost kotle, a nemůže tak na koleje vlastní silou. Už předtím se objevily i další závady. Od té doby České dráhy slibují opravu lokomotivy (mimo jiné vyhlásily zmíněnou sbírku), zatím však na ni nedošlo.
Nyní mají na zprovoznění lokomotivy, která byla vyrobena v roce 1948 ve Škodě Plzeň, přispět pivaři. Z každého prodaného půllitru speciálu Šlechtična má jít do sbírky na lokomotivu pětikoruna. Poprvé se bude nové pivo čepovat během prvního letošního parního víkendu v Lužné u Rakovníka (11. a 12. května), od června má být k dostání v nové restauraci na nádraží v Plzni a také ve vlacích v ČD Minibarech.
Parní lokomotiva 475.179 skončila v běžném provozu v roce 1981, kdy se stala muzejním exponátem. Zúčastnila se vedle mnoha jízd po českých zemích i několika mezinárodních akcí. Po mnoha letech nostalgického provozu ale nyní potřebuje generální opravu.
Šlechtična přitom nebude prvním pivem, které má pomoci vysloužilé parní lokomotivě. Stejný pivovar uvedl v létě 2022 na trh várku piva Matylda, přičemž část výtěžku z prodejů šla na opravu lokomotivy 313.432 z roku 1904, které se přezdívá Matylda. Ta by měla po řadě odkladů vyjet letos.