Dcera Lufthansy končí se suchoji, ruského výrobce láká Írán
Brussels Airlines začínají z provozu vyřazovat ruská letadla Suchoj SuperJet100. Společně s mexickou aerolinkou InterJet jde o jediné dva dopravce
Brussels Airlines začínají z provozu vyřazovat ruská letadla Suchoj SuperJet100. Společně s mexickou aerolinkou InterJet jde o jediné dva dopravce mimo Rusko, které nový ruský stroj používají v pravidelném provozu.
Důvodem vyřazení po roce a půl provozu je nedostatek náhradních dílů, špatný přístup k servisu a údržbě a vysoká poruchovost. Ruský výrobce ale bojuje o zajímavější byznys: díky sankcím se mu otevírá byznys v Íránu.
Problémy se suchoji má belgický dopravce patřící do skupiny Lufthansa Group prakticky už od začátku provozu, v posledních týdnech ale došlo k výraznému zhoršení situace. Podle belgického listu L’Echo už došlo k podpisu dohody s irskou společností CityJet o nahrazení čtyř suchojů letadly Bombardier CRJ-900 s podobnou kapacitou.
Suchoje pro Brussels Airlines létají v konfiguraci pro 98 cestujících, měly nahradit letadla Avro RJ85. CityJet není klasickou aerolinkou, pouze poskytuje jiným dopravcům svá letadla včetně posádek, sám své linky neprovozuje. Všechna čtyři letadla mají zmizet do 1. března.
Twitterový účet Airlineroute současně upozornil, že do března má suchoje aerolinka naplánované i pro lety do Prahy. V Praze bývá letadlo k vidění na linkách Aeroflotu.
Suchoji se ale rýsuje velký obchod v Íránu. Iran Air kvůli sankcím neodebral nakonec žádný nový boeing, jen pár airbusů a letadel ATR. Dopravce s mimořádně vysokým průměrným věkem flotily hledá náhradu za stará letadla a kvůli sankcím ho zajímají i nabídky od Suchoje nebo čínského Comacu.
Jenže Suchoj nemá vyhráno. V letadle je přes 10 % dílů z USA, tím pádem je stroj zatím také zatížen sankcemi. Suchoj proto začal pracovat na nové verzi letadla s díly výhradně ruské produkce.