lot
Dopravci Železnice

DB se vrací po měsíci na trať, kam nastoupila firma Die Länderbahn. Té chybí nové vlaky od Bombardieru

Vizualizace elektrických jednotek Bombardier Talent 3 pro vlexx. Foto: Bombardier
Vizualizace elektrických jednotek Bombardier Talent 3 pro vlexx. Foto: Bombardier

Státní dopravce DB Regio se dočasně vrátí na provoz na trati mezi Saarbrückenem a městem Sankt Wendels v německé spolkové zemi Sársko. Dohodl se na tom s dopravcem vlexx a tamějším objednatelem poté, co firma patřící pod Die Länderbahn nezvládala kvůli nedostatku vozidel od nového jízdního řádu provoz.

Nasazení vlaků DB Regio oznámil vlexx v tiskové zprávě, dojde k němu od 1. února, smlouva platí zatím do konce roku.

Dopravce patřící kapitálově pod italské státní železnice FS (ty ovládají společnosti Netinera, pod kterou patří i Die Länderbahn) převzal od 15. prosince provoz na elektrických tratích v Sársku. Firma má ale od začátku problémy s provozem, zejména kvůli nedostatku nových vozidel. Vlexx si objednal 21 třívozových jednotek Talent 3 od Bombardieru, ten ale nestihl dodávku všech vozidel včas. Už v červnu loňského roku kvůli zpoždění oznámil vlexx pronájem celkem 19 vozů od DB Regio, konkrétně jednotky 425 a 426. K tomu se ještě připočetl nedostatek provozních zaměstnanců, firma proto začala s omezeným jízdním řádem a řadu spojů zrušila.

Do celé záležitosti se proto vložilo sárské ministerstvo dopravy. Výsledkem je dohoda, podle které provoz převezme na této trati právě DB Regio. Smlouva platí do konce letošního roku, do té doby by měl mít vlexx již dostatek nových vozidel i lidí.

Vlexx vyhrál zakázku na provoz na tratích v Sársku v roce 2017 na patnáct let. Smlouva pokrývá tratě Saarbrücken–Neubrücke, Lebach–Jabach–Homburg a Illingen–Homburg services. Vlexx od roku 2014 provozuje vlaky na neelektrizovaných tratích v Sársku, celkem zde má 63 motorových vozů Alstom Lint.

20 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Politická kultura v dopravě

V civilizované Evropě stát i jeho dopravce neháže klacky pod nohy začínajícím dopravcům. Místo toho jim nabídne pomoc, aby se překonaly počáteční problémy, za které nováčci úplně nemůžou.

bohyn

Je rozdíl házet klacky pod nohy a trvat na vysoutěžených podmínkách. Zde se dopravce domluvil na výpomoci od konkurence a objednatel souhlasil, že je to OK. Arriva u nás se s tím snaží plácat sama a ač má za zády velkého dopravce, tak není schopna provoz zajistit. Úplně jiná situace.

Ušatá

A proč? Koncepce má být taková, aby to vyhovovalo, bez ohledu na to, zda je to státní nebo soukromé. Je vidět, že ta vysněná přání, jak soukromník je to nejlepší, v praxi nefunguje a celkově to není pravdou. A ani být nemůže. Dopravce musí být dostatečně silný, s dostatkem vozidel, zálohami, pracovníky a nejlépe i s dílnami apod. Pak to může fungovat. Malí dopravci s malým zázemím jsou ekonomicky i prakticky dost velký nesmysl. Tedy pokud jde o celostátní železniční dopravu.

Radek

To jim jsou státní dopravci dobří, když soukromníci nezvládají.

Y.K.

On tedy nezvládá hlavně Bombardier, což nedopadá jen na soukromníky, ale i na ty velké.

Pezos

Asi tak. Přemýšlím, jestli je v Německu dopravce, který poslední dobou nemá problém se zpožděnými dodávkami od Bombardieru. A dětských nemocí taky není málo. Viz třeba velké problémy DB s Twindexx Vario (jednotka odvozená od vozů DoSto) na trati Frankfurt – Walldorf/Mannheim. Jenže na rozdíl od vlexxu tam byly k dispozici staré vozy, které mohly půl roku zaskakovat.

bohyn

Ten nedostatek fírů asi na dodavatele nesvedou.

Filip Peter

To není pravda. Tento dopravce je též státní, spadá pod FS (Italský národní dopravce) a do struktury die Länderbahn, která patří pod Netineru, dříve de facto odnož DB.

Tronda

Takže voláte po DB, která v ČR podniká pod značkou Arriva? Za to vás soudruzi v odborech nepochválí.

Y.K.

Mimochodem DB by mohly vyprávět se stále nezprovozněnými jednotkami od Škody.

nowas

Už se té vyspělé části Evropy trochu přibližujeme. Aspoň v něčem. 🙂

xyz

„Dopravce patřící kapitálově pod italské státní železnice FS (ty ovládají společnosti Netinera, pod kterou patří i Die Länderbahn) převzal od 15. prosince provoz na elektrických tratích v Sársku“ (…) „Vlexx vyhrál zakázku na provoz na tratích v Sársku v roce 2017 na patnáct let. Smlouva pokrývá tratě Saarbrücken – Neubrücke, Lebach-Jabach-Homburg a Illingen – Homburg services“ Vlaky do Lebachu ale jezdí v nezávislé trakci (a Vlexx tam namísto DB jezdit začal právě až od 12/2019). P. S. Hezká ukázka, že i velmi malá spolková země Sársko má samostatnost v objednávce železniční dopravy (srov. s argumentací o „Bavorsku coby údajném vzoru… Číst vice »

xyz

A mimochodem, DB na té trati do Lebachu jezdily až do 12/2019 s jednotkami 628.4, tzn. dynamičtější (pohon dvou náprav namísto jedné) verze jednotek 628.2/.3, jezdících i na našem území v režii Arrivy, Regiojetu a GWTR.

Kubrt

Pohon nikoliv jedné nápravy, ale jednoho podvozku. Neboli 628.4 jsou dva spřažené motoráky, zatímco u nás jezdí motorák+řidičák.

Kubrt

628.4 nahraď 629, sorry.

michal

628.4 je stále motorový plus řídící vůz, oproti 628.2 jsou tam určité úpravy a silnější agregát.

michal

o 75 kW silnější motor má 628.4, počet hnaných náprav je stejný jako u starší verze.

Jaaa

Ten argument o velikosti Sárska myslíte vážně?

dopravák

„Hezká ukázka, že i velmi malá spolková země Sársko má samostatnost v objednávce železniční dopravy“
No, plochou je to asi pětinásobek Prahy a počtem obyvatel je to jedna menší Praha – takže jedna (mnohem) menší „PID“ …

Cestovatel

nepořádek maj vsude – chce to chvili nez si to sedne..
No a pokud jim výrobce nedoda vlaky včas – tak jsou v pasti….