Dopravci Železnice

DB představila svůj první rychlovlak ICE ve verzi XXL. Přepraví až 918 cestujících

Vysokorychlostní jednotka ICE 4 XXL. Foto: DB
Vysokorychlostní jednotka ICE 4 XXL. Foto: DB
Třináctivozová jednotka měří 374 metrů a pojme téměř tisíc sedících cestujících.

Deutsche Bahn zařadila do provozu první z nových vysokorychlostních jednotek řady ICE 4 ve verzi nazvané XXL.

Třináctivozová souprava o délce 374 metrů je zatím nejdelším a nejkapacitnějším rychlovlakem německého dopravce, pojme celkem 918 sedících cestujících. Objevit se mají na nové lince Hamburk – Frankfurt – Basilej – Chur a mezi Kolínem nad Rýnem a Mnichovem.

Nová jednotka získala pojmenování Bundesrepublik Deutschland, jezdit bude s pruhem v barvě německé vlajky, pokřtil ho při slavnostním ceremoniálu německý prezident Frank-Walter Steinmeier. Maximální rychlost vlaku je 265 km/h. Z generace vlaků ICE 4 je tak i nejrychlejší. Dosud největší verze této řady měla dvanáct vozů.

Slavnostní představení nové jednotky je součástí velkých oslav 30 let provozu vlaků ICE na německých kolejích. První rychlovlak v pravidelném provozu v Německu vyjel 2. června 1991. Aktuálně má dopravce celkem 330 rychlovlaků, do roku 2026 jich má být 421. V rámci putovní výstavky o možné budoucnosti české železnice by měl na podzim za peníze Správy železnic dojet rychlovlak i do Česka.

Odebírat
Upozornit na
guest
65 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vojtěch Hrabal

Je zajímavé, že se v článcích a diskusích nikdo nepozastavuje nad kapacitami dálkových vlaků u nás a v zahraničí. Němci nakupují soupravy pro 918 cestujících, Švýcaři mají RABe 501 pro 400 až 450 lidí, ale nebojí se je zdvojovat. Rakušané si pronajímají šestivozové DDEMU2 pro 571 cestujících a asi je také bude možné zdvojit. U nás jezdí z Prahy do Olomouce pět párů pendolin pro 330 cestujících (pamatuju sedm), osm párů Flirtů pro 237 cestujících a mezi nimi šesti až osmi vozové soupravy pro 400 až 500 lidí. Veškerá veřejná diskuse o dálkové dopravě vychází z tvrzení o „jízdách na… Číst vice »

Martin

Je to trochu slozitejsi, muzete zvysit kapacitu, to je samozrejme mozne, ale prodlouzite intervaly a tim i dostupnost… Spojovani souprav je resenim, ovsem je slozitejsi vzhledem k ruznym typum souprav a vetsina vlaku u nas nema automaticka sprahla, musi se tedy spojovat rucne, presto to lze a s tim souhlasim, ovsem davam vce prednost spojovani linkoveho vedeni, kdy vlak jede cast trasy spolecne, cast pak se vetvi jinym smerem… Prepravni kapacita ovsem chybi, zvlaste okolo mest, Praha potrebuje kapacitnejsi jednotky a jeste s kratkymi intervaly, ktere zrovna kapacitu neuvolni, pac poptavka cestujicich je vyssi… Dalsim problemem jsou nastupiste, pro dlouhe… Číst vice »

Lovosičan

No bóže…my zase máme pana Šípa a pana Kolovratníka.

Karlos

Srovnávat železnice německa a naše je nemožné. Nejen že jejich síť je snad nejhustější v Evropě, ale k tomu je i funkční. Vláda investuje do modernizace ročně x mld eur, protože je to pro ně doprava budocnosti, jak osobní tak nákladní. To se týká i dopravy regionální, a ne jen páteřní, jako u nás. Co je platné, že se postaví VRT z Prahy do Brna s dojezdem za hodinu, když do Prahy pojedete hodiny dvě-tři. A to nemluvím o ceně jízdenky, která by určitě nestála za 600km nějakých 70 Eur, jako z Berlína do Mnichova. Na to nepotřebuji VŠ Ekonomickou,… Číst vice »

soumar

Ta hudba a ty roušky k tomu na obličejíčcích malých dětí budí dojem apokalyptického filmu typu Mad Max.
Ale jinak bezva, ICE je šperk a jízda s ním je pohoda. Škoda je, že jezdí v SRN, kde se autem s ICE tak dobře nahání. 🙂

DB by mohly být vzorem pro ČR – významné posilování příměsta a rychlotratí, útlum a přechod na busy tam, kde je trať na dvě věci.

Což je polovina českých šukalokálek a bohužel z pohledu DB i trať Praha Norimberk. 🙁

Martin

No, Praha-Norimberk je porad soucasti TEN-T zeleznicni site, jen neni pro nemce prioritou a u nas aktivita tim smerem take neni… Kdyby si Plzen prosadila VRT z Prahy a CR by mela aktivni zajem o stavbu smerem na Norimberk, tak by se mohli ledy trochu pohnout…

Mj., ICE neni muj favorit, :-), byt je asi pravdepodobnejsi, nez jine vlaky…

libcha

Znamená to tedy prakticky první narušení hegemonie ICE3 (Vmax 300) na SFS Frankfurt – Köln?

FRX

Trochu optimismu ! Vždyť už tu máme i my první studii na VRT Praha – Nehvizdy . Jen vpřed !! Jen vpřed !! Jednou to dotáhnem i do Pořìčan !!

Pája

To sů len také fukoty, že až…. takový fofr jsem nečekal.

medical_examiner

No…a za 21 let začneme stavět. Začne se na trati Praha – Hradec Králové.
S Nehvizdy to ale nebude mít nic společného…

Facepalm

Tak to víte, Sorosův protektorát plnej musulmanů, kde dělaj všechno úplně blbě a všechno se jim tam hroutí, vs. zemský ráj to na pohled, kde děláme všechno nejlíp hned po Rusku.

Bpee

Hamburg – Chur není nová linka, jezdí možná od dob, co byly postaveny koleje v celé trase. Na počátku provozu vlaků EC/IC šlo o jednu z prvních linek (v roce 1987), od 27. 09. 1992 začal na této lince mezinárodní provoz vlaků ICE.

Pája

Takže DB slaví 30, slovy „třicet“ let provozu rychlovlaků a u nás slavíme další studii zkoumající předchozí studie a návrhy. K tomu debaty o debatách, zda VRT vůbec potřebujeme. Nechci být hnusný – ale jak dlouho že trvala výstavba pyramid v Egyptě?

Jiří Kocurek

To se neví. Ale dával si je stavět Faraon při svém nástupu, aby v nich pak byl pohřben, neumře-li příliš mlád. Dodám jen, že Džoserova pyramina má zhruba poloviční objem jako výrub Ejpovických tunelů (600 000 m3). U dvojkolejného tunelu je plocha výrubu asi 100 m2, čili 100 000 m3 na kilometr délky. Když by se sečetly ostatní porevoluční tunely, tak to udělá dalších 600 000 m3. Přidat k tomu i ty silniční a Velá pyramida bude objemem zhruba nastejno. A za mě je to teda mnohem lepší investice, než jen hora kamení, o kterou celá 3 tisíciletí měli zájem… Číst vice »

Pája

No ale ona vznikla včetně projektu za života jednoho vládce. Teoretické úvahy o VRT probíhaly sporadicky ještě v dobách ČSSR, to už je nějaký ten „panovník“ po smrti a památku ve formě jediné VRT, nedejbože sítě prostě nemáme.

Jiří Kocurek

To sice jo, ale než se od první mastaby dopracovali k Velké, tak jim vývoj stavebních postupů zabral nemálo generací. Pravda, neměli to kde obšlehnout.

Já, kdo jiný

Otázka zní, za jak dlouho vznikne VRT v Egyptě.

medical_examiner

No rozhodně dřív než na Slovensku 😀

O.K.

Vypadá to, že už vznikat začala. První kus (460 km, 250 km/h max) má být hotov za dva roky. Tak uvidíme.

medical_examiner

Ano…30 let o tom blbě kafráme, s vidinou, že se k realizaci dostaneme za dalších 20 let.
Ale za to celkem svižně, protože léčba chronické autofilie (mýto na všech dálnicích a „jedničkách“) bude výnosná.

Zlámalík

Za dalších 30 let by tu mohla být výstavka studií 😀

Karl vB.

Putovní – po trase zamýšlené VRT.

Kubrt

Zatímco ČD mají hlavní challenge v DMU70..

Petr

To ale není chyba ČD, ale někoho jiného..

Kubrt

Pan Ješeta říkal, že pro ČD je absence takového vozidla na trhu problém a že ČD se budou muset podílet na vývoji, protože bez nich se do toho žádný výrobce nepustí. Pokud myslíte, že absence novovýroby DMU70 je challange pro objednvatale – já si to nemyslím. Protože ti, při předložení cenové nabídky na vlaky vedené novou DMU70, rádi šáhnou po autobusu.

Pája

Pokud by stačilo upravit něco na kolejový žebřiňák, možná bych o jednom „výrobci“ věděl. Sice TSI ještě nezkoušel, ale zato ETCS taky ne. 😆

Jiří Kocurek

Tak jmenujte. Bude to MSK, že si vyjednal dotaci na PushPully? Nebo snad JMK s objednávkou Panterů?

Martin

V rámci putovní výstavky…

😀

Zlámalík

Před 30 lety jsem si ve Vlkově fotil „putovní“ TGV. Tak nyní můžu vyfotit ICE. Ten pokrok, kde se to jen zastaví?

jkjk

Za 10 let přijede něco čínského, po vlastní ose 😉

Kalanis

Není náhodou číňan u paštiky? To by mělo už být ve Velimi.

medical_examiner

Že za 22 let budete zvědavě zkoušet panoramatický Ex „Špilberk“ do Brna, ale i „Otto Wichterleho“ z Brna přes Prostějov, Olomouc, a Krnov do Opavy nebo Ex „Vincenc Priessnitz“ z Břeclavi do Jeseníku…atd.
A sedět si v panoramatickém oddíle (ano, oddílový vůz panoramatický) na vyhřívané sedačce, s hlavou opřenou v „ušaté“ hlavové opěrce s polštářem…

Jenda-71

Už se probuďte 😉

Bobo

Cimrman forever…

K.S.

Pro zajímavost kolik mají sedadel ta patrová TGV?

Karlos

Duplex má 1+8+1 vozů, 545 míst.

K.S.

OK, díky.

Pezos

Nejsou ty vozy zároveň kratší jako v ICE, kvůli Jacobsovým podvozkům?

Karlos

Ano, souprava má 200m. TGV má vozy kratší. ICE má klasické podvozky i délku vozů.

EM*

ICE 4 má extra dlouhé vozy, o 1,5 m delší, než klasické.

Karlos

Pravda…rozdíl je patrný oproti ICE 1, kdy souprava 12 + 2 hnací je o cca 15m kratší.

jkjk

Záleží na konfiguraci, pro Ouigo jen se druhou třídou je to až 634. A ještě dvě soupravy mohou jezdit i spřažené (což se někdy děje). Jedna souprava má 200 metrů, tj. dvě jsou jen o něco málo delší než ICE 4 XXL.

Krysa350

Ten tam je v tomto případě zelený pruh odkazující na větrníky. A to je dobře, netřeba se stydět za vlastní zemi, ba naopak.

Karel

Musim rict, ze ten zeleny pruh se mi nelibi, nejak mi to k tomu nesedelo.
Ale tohle v nemeckych barvach je fakt paradni, to bych si dokazal predstavit na vsech ICE.

Jiří Kocurek

Njn, v ČR nemáme pobřeží, ani širé roviny u pobřeží. A tahat sem dřevní štěpku přes půl světa je nesmysl, to už dělá nejen Německo. Je-li cílem snížit emise CO2, tak JETE CO2 nevypouští.

medical_examiner

Jaký vítr vane v Prunéřově?
Směrem do SRN, nebo k nám?

David

Takové slávy a přitom ve Švýcarsku běžně jezdí 14 vozové soupravy v půlhodinovém taktu (i ty vysokorychlostní, složené ze dvou 7 vozových jednotek).

Nádražní Vrabec

V Německu jezdí i dvě 8 vozozové jednotky, které se v určitých stanicích rozdělí. Klasika dojezd některých jednotek z Hannoveru do Brém resp. Hamburku.

Ondřej

Švýcarsko není v Evropě, tak se nepočítá.

Jakub

Co? 😃

medical_examiner

Myslel v Německé agentuře pro kolonie, známější pod názvem „Evropská unie“

Alexandr Mikulka

Idiote zakomplexovaný.

Ondřej

Teda kolik lidí zase projevilo nulový smysl pro humor…
😛

Cargo

Tohle ICE přijede do Prahy na přání SZ ? 😀

Jakub P

Nejen do Prahy, výstavka má být putovní.

Ale jestli to bude přesně tento typ se mám dojem zatím neví, spíš tipuju, že ne.

medical_examiner

A kdy přijede do Krnova?

Hans

Nebylo by na místě udělat ICE double decker než mít 13-ti vyzovovýho hada?

K.S.

Další iterace bude patrových 13 vozů a pak přijde Breitspurbahn.

Ondřej

Z plných doubledeckerů se dlouho vystupuje. Ale nejspíš nás čeká i tohle. Jestli budou rychlovlaky chtít opravdu konkrovat letecké dopravě po evropě, tzn. hlavně nízkonákladovkám, tak budou řešit, jak zvýšit kapacitu co nejvíc.

Gajda

Tak do tohodle XXL by asi šlo napěchovat i 100 sedadel na vůz a místo jako v letadle by tam asi bylo. Ono stejně do budoucna to nepůjde jen s první a druhou třídou, ale budou muset dodělat ještě něco k tomu, aby mohli zacílit na každýho

K.S.

Myslíte snad 2. a 3. třídou (první se rušila někdy po válce a značení se šouplo o jedno dolů)

Ondřej

Prosím Vás, mohl byste si zvolit jiný nick? Pod nickem Ondřej tu léta letoucí přispívám já 😉 Díky, Ondřej

K.S.

Tak ještě je tu možnost mít nahoře místenkový oddíl primárně na delší cesty, dát tomu nějaké slušné schody (i vícery?) což by ty problémy mohlo zmenšit.

Karlos

Nevím jak by řešili pohon, který je rozdělený do (myslím) osmi podvozků, který se praktikuje od ICE 3. Starší ICE, a TGV mají na obou koncích hnací vozy.