DB Cargo začalo s provozem první lokomotivy EffiShunter 1000 od CZ LOKO
V provozu v Itálii nahradí české lokomotivy konkurenční pronajaté stroje.
Společnost DB Cargo převzala minulý týden EffiShunter 1000 z produkce českého výrobce CZ LOKO. Jde o první ze čtyř objednaných lokomotiv, určených pro provoz v Itálii. Zde zajistí obsluhu důležitých logistických terminálů stejně jako svoz jednotlivých vozových zásilek z neelektrifikovaných tratí. V provozu nahradí konkurenční stroje Vossloh G1000, které si musel dopravce najímat.
První EffiShunter 1000 DB Cargo nesl v rámci zkušebního provozu v ČR označení 744.154, přičemž pro provoz v Itálii je aktuálně přeznačen podle místních zvyklostí na 744.034. Jeho přepravu z Havlíčkova Brodu až do italské stanice Brescia zajistilo DB Cargo vlastními prostředky.
Brescia bude přitom cílem také druhé uvedené lokomotivy 744.155 (744.035), která je v současné době dokončována v jihlavském výrobním závodě. Zbylé dvě lokomotivy budou předány s větším časovým odstupem ke konci tohoto roku. Nasazeny budou v Cervignanu a Domodossole.
Typ EffiShunter 1000 tvoří pomyslnou vlajkovou loď v aktuálním portfoliu CZ LOKO. Je vybaven spalovacím motorem CAT C32 o výkonu 895 kW, který splňuje nejpřísnější emisní normy EU Stage V. Vybaven je elektrickým přenosem výkonu AC/AC s individuálním pohonem dvojkolí. Díky schválení podle jednotných evropských norem TSI může být (po vybavení příslušnými národními balíčky) provozován prakticky ve všech zemích EU. Aktuálně se s tímto typem můžeme kromě Itálie setkat také v České republice, Maďarsku, Slovinsku, Švédsku a na Slovensku. Připravován je schvalovací proces v Norsku a Rumunsku.
V Itálii je v současné době provozováno 33 lokomotiv typu EffiShunter 1000. Celkem bylo do této země společností CZ LOKO dodáno již více jak 100 lokomotiv. Za tímto úspěchem stojí především vlastní zastoupení, zajištěné dceřinou firmou CZ LOKO Italia. Ta v dané lokalitě zajišťuje nejen samotné obchodní aktivity, ale i související služby od servisu, přes školení až po hlavní opravy dříve dodaných strojů.
Dalibor Palko, CZ LOKO