Daň za nesoutěžení. Libereckému kraji vzrostou náklady na vlaky o dvě třetiny
Motorový vůz Stadler RS1 řady 840 v Liberci-Rochlicích. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Kraj původně soutěž plánoval, nakonec se rozhodl pro přímé zadání.
Už se těším až zmizí Arriva z L31.
Ono je strašně těžké to porovnávat s jinými výkony, když zcela zásadní pro výpočet ceny za vlkm je, kolik jednotka najede za den km, což zase souvisí dost s rychlostí, jakou se jezdí atd. Pokud totiž najedete denně jen 100km místo 200km, tak je většina nákladů na km bude prostě dvojnásobná, protože se náklady vznikají časem (mzdy, odpisy). Navíc tam je rekonstrukce původních jednotek a dodané „nové“ jednotky na sedm let. Vlastně si vůbec nedovolím kritizovat cenu, jediné co se dá kritizovat je, že nebyla soutěž.
Sice máte pravdu, přitom Liberec – Harrachov mají vlaky poměrně nízkou průměrnou rychlost, takže nestihnou najezdit tolik kilometrů, ale pochybuju, že jinde RS1 najezdí za den výrazně víc, tady něco naženou tím, že jezdí od časného rána do půlnoci a mají (předpokládám) relativně krátké prostoje na obrátkách. Důležitější rozdíl, který tu už byl uveden, bych viděl v tom, že na páteřních linkách jezdí vícečetně.
Cena jako taková možná není tak strašná, co mi přijde nepochopitelné, je ten skok oproti dosavadní smlouvě. Podsekly ČD tehdy cenu?
Myslel jsem, že od určitě hodnoty je soutěž/výběrko ze zákona povinná.
To dělali v době, kdy šlo ještě nějak legálně tento zákon „obejít“ jinak už jsou soutěže povinné. Takže do roku 2033 budeme trpět.
měl by si to zaplatit p. Sviták
Objednávka železniční dopravy má jako veřejná zakázka svá specifika, je to něco jiného, než jednorázové nákupy služeb nebo zboží úřady. Ale teď už jsou soutěže povinné i na tu železniční dopravu. 2023 to ještě šlo přímo.
Tohle každopádně hodně smrdí. Jak se došlo k nové ceně? Pochopil bych, kdyby to byla ta dosavadní, navýšená o inflaci. Reálně bych ale očekával cenu nižší, vždyť jde o kontrakt na provoz 15 let starých vozidel, nikoliv nových. Nejsou už splacená a odepsaná? Vypadá to, jako kdyby kraj ČD řekl „si řekněte, kolik za to chcete“. A jaktože kraj neví, z čeho ty vícenáklady zaplatí, když cenu ví už dva roky? Každopádně je špatně i to, když se nesoutěží smlouva na celou dobu životnosti vozidel a smlouva přitom neřeší, co s nimi bude po jejím skončení. Kdyby soutěž proběhla a… Číst vice »
Krome inflace pridejte L31 a nakup motoraku misto Regionov.
O kolik díky L31 stoupnou ujeté vozokilometry? Patrně o méně než 10%.
Ano, přikoupí 9 OJETÝCH vozů – když dosud splácely resp. odepisovaly 15 nových. Provozní náklady by tím, že místo regionov pojedou RS1, vzrůst neměly.
9 vozů na ty uvedené tratě nepotřebují, takže na těch páteřních možná ve špičkách budou jezdit delší vlaky. Ale to by taky bylo navýšení do 15%.
Sorry jako, ale i když to všechno sečtu, nárůst kompenzace o 63% to ani náhodou nevysvětluje.
RS1 proti Regionovám má určitě vyšší provozní náklady, má totiž o hodně větší spotřebu.
Chápu myšlenku pana redaktora, že soutěžením daňový poplatník získá jistou kontrolu nad jeho penězi. Co mi ale vadí je to, že objednavatel (kraj, stát) nemá zpětné páky na kontrolu stavu vozidel. Jsou dvě možnosti jak ušetřit – nekrmit přebujelý management a údržba vozidel. Každý nechť si posoudí v jakém stavu je čištění, WC, stav sedaček, funkčnost dveří. Nedávno jsem jel jedním dopravcem který vozy koupil v Německu a na sedačku jsem se štítil sednout a žádná lepší nebyla na výběr. K technice se asi raději nebudu vyjadřovat. I nové vozidlo lze za 10 let podhodnocené údržby dostat do zoufalého stavu.… Číst vice »
Kraje běžně sledují kvalitativní parametry a případně udělují dopravcům sankce.
Ovšem toto se soutěžením nesouvisí, pokud kraj nabagruje výkony spřátelenému dopravci bez soutěže, může to s kvalitou jít z kopce úplně stejně.
Sankce jsou zřejmě tak nízké, že se dopravcům vyplatí je zaplatit než investovat do pořádného servisu. Nechci ale paušalizovat A nejsem proti soutěžím, ale všem stejný metr. V věřte tomu, že až noví dopravci časem zjistí kolik stojí vybudovat moderní servisní zázemí, půjdou po pár letech škemrat o navýšení příspěvků 🙂
Sankce jsou v podstatě bezzubé. Jako příklad mohou posloužit potíže ČD s opravami vozů na Slovensku. Uváděly, že by sankcemi mohly ty opravny zruinovat, ale čemu by to pomohlo? Obdobně sankce dopravci můžete udělovat jen tak, aby mohl dále se ziskem fungovat, a oni to vědí! Nedokážete ho nahradit v rozumném čase.
Dáváte si opravovat auto v nejlevnějším servisu? Tak se to ale dělá zdaleka ne jen na železnici. U aut má většina majitelů svůj „spřátelený“ servis, kam dává své auto, dokud je spokojena s výsledky. Cena má spíše nižší váhu. A má možnost přejít k jinému servisu, pokud spokojena není. Není-li kraj s dopravcem spokojen, nesmí ho změnit, pokud mu znovu nabízí nejnižší cenu. A i když je spokojen, stejně ho musí vyměnit za levnějšího. No, úplně rozumně to nevypadá.
Jak utrácíte Vaše soukormé peníze je čistě Vaše věc. Totéž platí pro hospodaření soukromých firem. Kdežto kraj utrácí peníze daňových poplatníků a tak nemá právo je z rozhodnutí nějakého úředníka posílat spřáteleným firmám.
Přesně to kritizuji. Soukromníci lidé i firmy mají právo se chovat rozumně (=hledat nejlepší poměr cena/výkon), zatímco kraje ho nemají. Většinou je špatně, když se nějaký problém řeší oklikou. Problém korupce řešíme soutěžením výhradně na cenu bez ohledu na vedlejší ztráty. A co myslíte, už jsme s tou korupcí výrazně zatočili?
Ale vždyť soutěžitele nikdo nenutí stanovit jako jediné kritérium výběru cenu! Mohou tam být i kvalitativní kritéria! Jistě, přesný poměr cena/výkon se vyčísluje těžko, resp. je dost subjektivní, jistě sám uznáte, že ve Vašem osobním rozhodování jsou situace, kdy si chcete připlatit za kvalitu, ale taky situace, kdy prostě sáhnete po nejlevnějším, dokud to splňuje určité minimální kvalitativní požadavky, anebo jste za lepší ochoten připlatit jen minimum navíc. Takže co je špatného na tom, když kraj vypíše soutěž tak, že stanoví určité minimální kvalitativní požadavky, za mě klidně i částečně na míru stávajícímu provozovateli, pokud cílem soutěže není nákup nové… Číst vice »
„kraj“ je spokojen, nebo vedení kraje?? Je to hodně zodpovědnosti pro málo osob, ideální korupční situace…
Přesné vystižení situace. Mělo by se hledat takové řešení, aby vedení kraje vybralo tu možnost, která nejvíce vyhovuje tomu kraji, tedy lidem. Soutěž na cenu to určitě není. Ty lidi, když už jednou ty daně odevzdali, cena zajímá méně než kvalita. Tuší, že výběr dopravce výši jejich daní neovlivní.
Kvalita musi se napsat do smlouvy/podminek ucasti + vysoke pokuty
Samozřejmě že lidi cena zajímá, čím to bude dražší, tím budou v budoucnu muset odevzdávat víc (ať už v daních nebo v jízdném) anebo ty peníze budou chybět jinde. A mezní užitek vyšší kvality vůči ceně je velmi individuální, vždyť si vemte, jak lidé nakupují auta: někteří oproti základnímu modelu klidně zaplatí dvojnásobek, i když to při jejich uživatelském profilu navíc přinese toliko trochu komfortu v interiéru, jiné kromě ceny zajímá už jen to, že to spolehlivě jezdí. Proto je při rozhodnování za občany jako celek rozumné, stanovit minimální kvalitativní požadavky a pak už hledět jen na cenu, případně s… Číst vice »
No, kraje se sice už celkem naučily sankcionovat snadno ověřitelné věci jako neodjeté spoje nebo pozdní zařazení nových souprav do provozu, už trochu horší je to s parametry, které někdo musí fyzticky ověřit v provozu (např. nefunkční dveře), a ještě slabší s hlídáním věcí, které se nedají snadno změřit. Ani si nejsem jist, jestli i věc typu chybějící průvodčí jsou zjištěné automatizovaně, nebo jen namátkovou kontrolou. A obávám se, že pokuty za věci, jako únik provozních kapalin, rachtající dekl, zašlé sedačky, se příliš sankcí neuděluje.
Což samozřejmě není nijak v rozporu s vaší druhou větou.
Jen k těm sedačkám. Nedávno jsem jel na R8. Místenku jsem měl na sedadlo, které vypadalo tak nechutně, že bych si na něj nesedl ani kdyby na to hodili igelit a půjčili mi montérky.
Fotku sedadla jsem poslal na zákaznický servis. Odpověď přišla velmi rychle, ovšem informace, že ty vozy půjdou na rekonstrukci, mě jaksi nijak nepomohla :-DDD
Liberecký kraj je jeden ze dvou krajů, kde regionální autobusy provozuje dopravce v majetku kraje a podle nákladů na dopravu to také patří k nejdražším v porovnání s ostatními kraji.
Mohl bych vidět zdroj toho porovnání? A jak řeší například rozdíl v CDV mezi patnáctimetrovým autobusem pořízeným bez dotace a desetimetrovým s dotací? (není to myšleno nijak zle, ale jelikož moc dobře vím, kdo šermoval tabulkami o nevýhodnosti vnitřního dopravce, jsem lehce k těmto datům skeptickým a upřímně jsem nepřišel na způsob, jak jednotlivé kraje opravdu spravedlivě v oblasti autobusové dopravy porovnat)
Podle ceny za km vycházeli krajští dopravci k nejdražším. Pak jsem viděl nějakou tabulku tuším z Libereckého kraje, kterou jste myslím zveřejňovali, která obsahovala ještě nějaký přepočet využítí vozidel.
Bohužel jsem nikde neviděl zveřejnění dát, náklady na regionalni autobusy (ceny ze soutěží), tržby z jízdného a celkový doplatek kraje.
Vzhledem k tomu, že smlouvy obsahují inflační doložky nebo doložky ohledně nákladů na pohonné hmoty, reálně by to šlo zjistit zpětně za předchozí roky, pokud to například krajští koordinátoři dopravy sledují odděleně (bus, vlak, mhd).
V článku o Olomouckém kraji se píše, že legislativa už přímé zadání bez soutěže neumožňuje. A tady se dozvídáme, že to jde (do r. 2033). Jak to tedy je?
Protože smouva v Libereckém kraji byla podepsána v době kdy ještě bylo možné přímé zadání.
Tato smlouva byla podepsána v roce 2023, kdy to ještě bylo legální. To až jen teď se na kraji rozhodli informovat, o kolik se náklady zvýší v absolutním vyjádření.
Děkuji za vysvětlení.
Odstrašující případ. I když v mnoha krajích bez soutěží se ČD nebojí objednavatele řádně podojit… Kdo čekal něco jiného je naiva ..
Kdyby to vysoutěžili, tak žádná diskuse nevznikne. Ani spekulace. Je to jednoduché.
Kde na to ty kraje berou?
Většina krajů hospodaří bez rozpočtových deficitů a obykle mají vcelku slušné rezervy na účtech.
Druhá věc je, že na veřejnou doprava připadá okolo třetiny krajských rozpočtů, ale u voličů do krajských voleb to zatím není zásadní téma.
Rozpočtové určení daní.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Rozpo%C4%8Dtov%C3%A9_ur%C4%8Den%C3%AD_dan%C3%AD_v_%C4%8Cesk%C3%A9_republice
Vyhráli Modří, takže minusy každému, kdo se diví vysoké ceně.
V libereckém kraji jsou vcelku dominantní starostové za liberecký kraj.
Asi myslel modrého dopravce, nikoliv stranu modrého ptáka.
Zřejmě asi ano
Ta byla v posledních volbách oranžovo-zelená, modrou používala naopak ta strana, co vyhrála, a to i v Libereckém kraji.
Pro srovnání by spis byly zajímavější vozokm a ne vlkm, liberecká dvojitá trakce je dost netypická.
O 2/3 vyšší náklady a okolí víc cestujících?
Je to brutto smlouva, takže počet cestujících v těchto úvahách nehraje roli.
Pro dopravce ne,ale pro kraj ano
Není to tím, že v LB jezdi téměř výhradně ve dvojicích? A jinde samostatně? Tj. srovnatelné jsou spíše ceny za Desira, Sharky apod.?
Ve dvojících? Si zkuste někdy toho solo Stadlera v týdnu, co jezdí z Liberce na Jablonec…
I cena, kterou platí kraj Arrivě a DLB za provoz Desir, je výrazně nižší než za km u této smlouvy. Zdvojený provoz je jistě relevantní argument, ale rozhodně to není výhradně. Zdvojené jezdí Liberec – Raspenava a Liberec – Tanvald, některé víkendové spoje dál na zubačku, jinak sólo.
Berte to tak, že se jedná mj. o ozubnici (případně adhezně mimořádně náročný úsek s velikým sklonem), dost brutální zimní podmínky, takže veliká spotřeba pohonných hmot plus ne jen tak lecjaká vozidla, záložní soupravy… ono to zadarmo fakt není a je to velmi obtížně srovnatelné s jinými tratěmi…
Všude jinde mají to samé, řekněme mínus pár promilí sklonu… to ta spotřeba stoupne dvojnásobně??
Právě proto měla být soutěž, aby se ukázalo, jaké ty náklady skutečně jsou a kam je možné cenu dostat. Jinak jsou všechny ty kecy o adhezi a ozubnici jenom kecy. Promarněná příležitost, škoda pro LK.
Jsem příznivce soutěžení, na druhou stranu ty liberecké 840 se od jiných RS1 liší uspořádáním brzdové výstroje a vyšším výkonem retardéru. Neumím posoudit, jak moc je to pro provoz na zubačce nezbytná úprava z hlediska předpisů a zda by tam mohly jezdit i obyčejné RS1, u nás řada 841.
Když kraj začal řešit provoz po konci smlouvy, uváděl, že motorové vozy odkoupí. https://zdopravy.cz/liberecky-kraj-planuje-odkup-motorovych-vozu-od-ceskych-drah-pocita-s-tim-smlouva-71854/
Není to tradiční řešení, ale Plzeňský kraj to bez problémů zvládl s převodem jednotek z ČD na Arrivu. Jen aby bylo jasno: já nemám s ČD speciálně na těchto výkonech sebemenší problém, naopak, jako častý uživatel nemůžu říct jediného špatného slova. Ale jako daňového poplatníka mě naprosto irituje, že se někomu nabagruje v takovém objemu bez jakékoliv soutěže a porovnání s konkurencí.
Ano, to by bylo korektní řešení.
Ale těch +63 % je proti současné ceně v témže kraji.
Ty podmínky se od stávající smlouvy s výrazně nižší cenou nějak budou lišit? Zubačka bude mít vyšší sklon, bude větší zima?
A stávající smlouva je brutto nebo netto?
Já to myslel v dobrým, coby téma k diskusi, fakt nechci prudit 😆
Hybrid mezi netto a brutto.
a není v tom zakopaný pes? Takže reálně to navýšení nebude takové
Měli to normálně vysoutezit, třeba by to ČD obhájily a třeba ne, kdo ví, ale cena by určitě nebyla tak vysoká.
Zeptám se, protože to nevím: Jak to po těch změnách v plánovaném nasazeni vozidel je soubor Jizerskohorska zeleznice – Frýdlantsko samostatný soubor? Zda tam není stále vysoké synergie s provozním souborem Jabloneko.
Může mi tu cenu někdo vysvětlit? I 160 kč/km za motorák mi přijde neadekvátně moc. Zde je motorák už amortizovaný, amortizuje se jen nějaká ta menší renovace za pár mega. K tomu poplatek za DC, cena za naftu a mzda strojvedoucího a průvodčího.
Kde máte náklady na GŘ ČD a všimné pro krajské radní?
Záleží na tom, kolik toho vlaky najezdí a kolik prostojí a kolik je požadavků na posily.
I ty ojeté motoráky jejich současný majitel koupil za nějakou částku, takže se nedá říct, že už jsou amortizované. Plus i ten nejefektivnější dopravce mà nějaké režijní náklady, vozy se musí udržovat, uklízet. A „přiměřený zisk“, což je tuším 5 %.
A nákup těch vozidel dle vás tedy nepočítám do ceny za Km?
Až teď? Normálně to bývá naopak, novější vozidla se splácejí víc, starší míň, když už tedy ne rovnoměrně…
V případě, že ten motorák najede ve zdvojeném režimu 100km za 12h a je celý den obsazen 2 zaměstnanci může být cena opravdu vysoká, zbytek pak sic vyjde trřeba levněji ale průmer to zvedne… Takže vlakokilometr je v tomhle takový dost nešťastný údaj, ten motorák stojí peníze i když stojí…. A pokud to rozpočítáte v turnusu kde to odjede 500km za den je cena nizsi než když to rozpočítate na 100km, takže toto podle mě spíše ukazuje problém motoráků a nutnosti je spřahovat k sobě… Tady by spíše byl zajímavý údaj kolik h je motorák v průměru v jízdě a… Číst vice »