Daň za nesoutěžení. Libereckému kraji vzrostou náklady na vlaky o dvě třetiny
Motorový vůz Stadler RS1 řady 840 v Liberci-Rochlicích. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Kraj původně soutěž plánoval, nakonec se rozhodl pro přímé zadání.
Odstrašující případ. I když v mnoha krajích bez soutěží se ČD nebojí objednavatele řádně podojit… Kdo čekal něco jiného je naiva ..
Kdyby to vysoutěžili, tak žádná diskuse nevznikne. Ani spekulace. Je to jednoduché.
Kde na to ty kraje berou?
Vyhráli Modří, takže minusy každému, kdo se diví vysoké ceně.
V libereckém kraji jsou vcelku dominantní starostové za liberecký kraj.
Asi myslel modrého dopravce, nikoliv stranu modrého ptáka.
Pro srovnání by spis byly zajímavější vozokm a ne vlkm, liberecká dvojitá trakce je dost netypická.
O 2/3 vyšší náklady a okolí víc cestujících?
Je to brutto smlouva, takže počet cestujících v těchto úvahách nehraje roli.
Není to tím, že v LB jezdi téměř výhradně ve dvojicích? A jinde samostatně? Tj. srovnatelné jsou spíše ceny za Desira, Sharky apod.?
Berte to tak, že se jedná mj. o ozubnici (případně adhezně mimořádně náročný úsek s velikým sklonem), dost brutální zimní podmínky, takže veliká spotřeba pohonných hmot plus ne jen tak lecjaká vozidla, záložní soupravy… ono to zadarmo fakt není a je to velmi obtížně srovnatelné s jinými tratěmi…
Všude jinde mají to samé, řekněme mínus pár promilí sklonu… to ta spotřeba stoupne dvojnásobně??
Právě proto měla být soutěž, aby se ukázalo, jaké ty náklady skutečně jsou a kam je možné cenu dostat. Jinak jsou všechny ty kecy o adhezi a ozubnici jenom kecy. Promarněná příležitost, škoda pro LK.
Jsem příznivce soutěžení, na druhou stranu ty liberecké 840 se od jiných RS1 liší uspořádáním brzdové výstroje a vyšším výkonem retardéru. Neumím posoudit, jak moc je to pro provoz na zubačce nezbytná úprava z hlediska předpisů a zda by tam mohly jezdit i obyčejné RS1, u nás řada 841.
Ale těch +63 % je proti současné ceně v témže kraji.
Ty podmínky se od stávající smlouvy s výrazně nižší cenou nějak budou lišit? Zubačka bude mít vyšší sklon, bude větší zima?
Měli to normálně vysoutezit, třeba by to ČD obhájily a třeba ne, kdo ví, ale cena by určitě nebyla tak vysoká.
Zeptám se, protože to nevím: Jak to po těch změnách v plánovaném nasazeni vozidel je soubor Jizerskohorska zeleznice – Frýdlantsko samostatný soubor? Zda tam není stále vysoké synergie s provozním souborem Jabloneko.
Může mi tu cenu někdo vysvětlit? I 160 kč/km za motorák mi přijde neadekvátně moc. Zde je motorák už amortizovaný, amortizuje se jen nějaká ta menší renovace za pár mega. K tomu poplatek za DC, cena za naftu a mzda strojvedoucího a průvodčího.
Záleží na tom, kolik toho vlaky najezdí a kolik prostojí a kolik je požadavků na posily.
I ty ojeté motoráky jejich současný majitel koupil za nějakou částku, takže se nedá říct, že už jsou amortizované. Plus i ten nejefektivnější dopravce mà nějaké režijní náklady, vozy se musí udržovat, uklízet. A „přiměřený zisk“, což je tuším 5 %.