Daň za konkurenci Praha – Ostrava. Z jízdního řádu zmizelo další spojení mimo špičku

Expres Českých drah v Olomouci. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czExpres Českých drah v Olomouci. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Z Olomouce do Ostravy pojede první přímý vlak v 8 hodin.

Zpět na článek
179 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Roman Svacina

Dříve tento vlak vznikl jako EC Hradčany (náhrada za R 600) a potom Beskyd v relaci Žilina -Praha. Jezdil jsem s ním často a nemůžu říct, že by jezdil prázdný. Hlavně v neděli. Tehdy v Bohumíně nebyly k mání posilové vozy a tak to jelo dál ve složení 4x vůz 2 třídy a služebák plus jednička. Plné k prasknutí. V týdnu ta frekvence byla slabší, ale BYLA. Jenže potom začalo osekávání. Jen Ne/Po v celé trase. Tehdy byly i petice proti tomuhle omezení ( např. to viselo na dveřích v žst. Zábřeh). No a sekalo se dál. Zmizela čast relace… Číst vice »

Gajda

Taky si pamatuju Excelsior, kde jsem si nejednou dokupoval doplatek do jedničky, abych seděl. Ale ty časy už jsou pryč. Podle aktuálního řazení ten zájem moc extra není. Kdyby byl, pořád si to může objednat společně olomoucký a moravskoslezský kraj.

Vtvt

Je zajímavé, že ještě na jaře ČD uvažovali o nově zavedeném páru vlaků Olomouc-Ostrava. Start v 12/2023

Z Olomouc v 4:45. Zpět z Ostravy do Olomouce v 22:15.

Akorát mi není jasné jaké vagony chtěli použít, když zmiňovali maximálku 160 km/h… že by Bdmtee (Honeckery)?
https://www.updi.cz/images/Dokumenty/uredni_deska/nova_sluzba/2022/EET004-22_CD_Ostrava-Svinov_Olomouc.pdf

MartinS.

A co si ten dokument přečíst celý? Píše se v něm:
Prodloužení tras vlaků Ostrava – Žilina z/do Olomouce.
Takže to mělo být prodloužení R340/341 Kysučan. Tím je otázka, jaká by to byla souprava zodpovězená.
A k 10. 12. 2023 to možná bude? Kdo ví, co bude za rok?

Petr

Tento spoj byl uveden v návrhu v červnu, takže se s ním počítalo

Shanyiz

Nechci rýpat, ale i v závazku veřejné služby jsou ty časy normální. Třeba poslední/první rychlíky Brno – Havl. Brod – Praha. Odjezdy do Brodu v 19.58 z Prahy, 20.20 z Brna, z uzlu v Brodě na obě strany ve 20.00. Ráno jak přes kopírák, akorát je tam 6. hodina.

Petr

Na koridoru mezi krajskými městy velký spatny

Honza

Proč by měly vlaky vážící stovky tun jezdit nevyužité? Stačí místní tratě, kde vlaky vozi pár lidí .

poznámka

Ten omezený Opavan a střídavé dny provozu Pendolin také stojí za pozornost. Plus neustálá zpoždění a vozy B na EC se 120 max. i v roce 2022. Už by to chtělo do Phy zpět letadlo.

Vlaky

B umí 140 km/h

a8n

B mají 140 km/h.

Jiří Kocurek

Což je furt málo, když se na trati může 160 km/h a nejsou to zrovna krátké kousky. Pak těch 5 minut nedožene a nedožene a nedožene.

Leinad

Proč to vlastně Spržel umožňuje? Jízdní doby máš na 160. Jestli chceš pomaleji, tak ve zbytkové kapacitě.

Petrof

to je pravda

Panda

Tak kraje by si mohly objednat nějaký rychlejší spěšňák (možná i na úkor nějakého osobáku), souprava by mohla v Ostravě/Bohumíně točit zpět na Prahu/Brno… Je to reálné?

Daniel Jablonecký

Proč by to dělaly?

nowas

Pokud by chtěly to spojení.

Daniel Jablonecký

A proč by ho měly chtít? Ne, fakt se ptám. Co to komu přinese kromě zvýšených nákladů na ZDO?

Panda

Ze stejného důvodu jako objednávají další krajské vlaky? Ale asi nejlevnější a celkem akceptovatelné řešení by byl garantovaný přestup hrana/hrana Os-RJ v Přerově s tím, že RJ by to nabízel na svých stránkách. (Vím, že Brno-Přerov není moc spolehlivá trať a při výlukách by to asi vyžadovalo dřívější odjezd z Brna, aby dojezd do Ostravy byl jakžtakž spolehlivý).

Daniel Jablonecký

Takový vlak bude stát cca 5 mil. ročně. To se ty krajské peníze dají využít líp.

Panda

5 mil. ročně za nahrazení osobáků spěšňákem ve stejné trase, jste si jistý?

Daniel Jablonecký

Připravit lidi o spojení ve stanicích, kde Sp vlak nebude zastavovat, mi nepřijde jako dobrý nápad. To není řešení, to je vytloukání klínu klínem.

Jiří Kocurek

Není. Možná se zkusit se domluvit s MD, aby vyjel první ranní R z Přerova, na který se navážou Os a ten R na ně bude čekat jak v Přerově, tak případně v Olomouci. Přičemž by ten R za Pardubicemi zastavil už jen v Kolíně a Libni.

Kdyby byly … dráty ve Zlíně, mohl by vyjíždět z něj. Takhle Přerov.

soumar

Jinak realita – ranní odjezdy z Olomouce do Ovy (11.1.2023):
0:04 RJ; 0:15 RJ; 1:05 Flixbus; 2:25 Flixbus; 3:05 RJ bus, 3:55 Flixbus; 5:57 a 6:34 přestup v Přerově (dobře, 1:20 a 1:44 je dlouhá cestovní doba); 6:40 Flixbus a pak 8:01.
Vážně je to tak málo?

Twix

Spojů je dost ale ty vlaky s přestupem jsou opravdu pomalé a ty dřívější odjezdy Flixbusem jsou nesmyslně brzy a navíc zrovna na něj bych se uprostřed noci nespoléhal.

Gwann

Asi vam jeste flix nikdy nezrusil bus hodinu pred odjezdem. Mne ano a uz znovu nedostane prilezitost

Gajda

Tady to asi nejde – nic z nich nezačíná takovej kousek od Ostravy-Olomouce, aby se jim to povedlo. A myslíš, že vlak je spolehlivější? Stačí sebevrah, vítr, sníh, porucha na soupravě, a nejedeš taky. Loni jsem se 24.12. spolehl na vlak, Pendolino z Varů do Olomouce. A vlak byl v úsek KV-Praha zrušen. Zachránil to Flixbus v 6:30 z KV.

Petrof

čili se nic nezlepšilo? sbírám poznatky a možná i odvahu je zase využít.

David

Já ale obecně nechci a nehodlám moc často jezdit busem… Je to pro mne nepohodlné, a nedělá se mi úplně nejlíp. Vždy jsem volil raději vlak, pokud to jen trochu dávalo smysl… Takže… Nějaké autobusy si můžeš to…

soumar

https://www.noventis.cz/-kinedryl

Mě zatím Flixbus ve štychu ještě nenechal, zatímco vlak ano, ale to je jen náhoda a jiný může mít jiné zkušenosti. A vzpomínám, že jsem ty noční cesty strávil pohodlně, sám na dvojsedačce (nikdy nebylo plno) a s menší obavou si zdřímnout, než v průchozím vlaku.

Anonymní alkoholik

Zrovna Kinedryl po ránu neni fajn nápad, pokud nechcete v práci usínat. Been there, done that. 😀

NightmareFreddy

Tak jezděte těmi s přestupem. Přesně pro Vás je to spojení jako stvořené 🙂

Pavel

By mě zajímalo, jestli jelo víc lidí v tom rychlíku z OL nebo v tom osobáku ze Suchdolu, co jel ve stejnou dobu.

Honza83

Ostrava – Praha poslední přímý spoj 19:21 ze Svinova, do Olomouce bude jezdit ještě LE v 21:22. A to tuhle trať jezdí i spoustu vysokoškoláků. Opačným směrem z Prahy do Ostravy poslední přímý vlak bez povinné rezervace dokonce v 18:15, potom už jen vlaky s povinnou rezervací míst. Takže když má někdo např. z Ostravy nějaké jednání v Praze někdy později odpoledne a neví přesně, v kolik skončí, tak tam buď musí jet autem nebo mít zajištěné přespání. A opačně z Prahy jede první vlak ČD (jakýkoliv) v 6 ráno (Pendollino) – na Svinově má být 9:08, takže na jakékoliv… Číst vice »

Tomariero

Tak ono lze koupit lístky na všechny vlaky s povinnou rezervací a pak to postupně rušit a tím co vyjde časově.

Leinad

Já většinou mívám místenku jen do posledního. Pak když vím že stíhám dřívější tak to přehodím, většinou není vyprodáno.

Honza83

Například v pátek odpoledne a navečer praskají všechny vlaky ČD totálně ve švech a běžně se tam stojí v uličce a koupit si tam místenku na poslední chvíli opravdu moc nejde. Prakticky na 100 % plný bývá i RJ, jen o něco málo volnější je LE.

Leinad

Ok. Já takhle jezdím Liberec-Praha, autobusy jsou místenkové spíš kvůli předpisům než přeplněnosti.

M19

To si takhle sedíte na jednání, hrajete si s mobilem a rušíte jednu jízdenku za druhou. Jak myslíte, že na takovém jednání budete úspěšný a jak moc pohodlné to pro vás bude?

Gwann

Procez soudy zacinaji v 8 nebo 830, aby si to prazsti advokati v ostrave uzili

Daniel Jablonecký

Pražský advokát na ostravský hotel má, to zas buďte bez obav. Navíc si to dá do nákladů, takže pohodička.

Petr

Že si to „dá do nákladů“ neznamená že ho to nic nestojí, pouze si sníží základ pro výpočet daně, jinak to je pořád výdaj jako každý jiný 😛

Herold

On to zpravidla platí klient…

mgr.pavel

To je jedno kdo to platí, jestli advokát, klient nebo stát prostřednictvím snížené daně z příjmu.

Důležitější je, že společnost/systém je nastaven tak, že se zkrátka nedá do OVA rozumně dostat, a společnost/systém to stojí nějaké peníze.

Je otázkou, jak velké, zda by se fakt (ne)vyplatilo zaplatit rozumný spoj.

Daniel Jablonecký

Ale do Ostravy se dá rozumně dostat, co by se nedalo? Buď to jednání začne taky „rozumně“ (ne každý fara jak haviř) a nebo tam rozumně přespí. Tyhle příspěvky fakt píšou lidi, co reálně nikdy na žádné služebky nejezdili. 90% služebek se realizuje autem a pokud jinak, tak zaměstnavatel má dost prostředků to svému zaměstnanci zaplatit. Fakt mi sem napiště název konkrétní firmy/podniku, který chce po zaměstnanci, aby jezdil ráno vlakem z Čech do Ostravy na šestou, sedmou, osmou pracovat a odmítá mu dát auto a/nebo hotel. A k vaší otázce: při ceně vlaku kolem 200 Kč na kilometr a… Číst vice »

Xena

Ta firma se jmenuje RegioJet.

Daniel Jablonecký

Ano, je to výdaj, který naúčtuje klientovi.

MartinS.

Tak, aby člověk dojel z Prahy do Ostravy třeba na osmou, jel by ten vlak kolem 5:00, to třeba v mém případě znamená vstávat ve 3:00 a i tak bych měl problém se dostat na 5:00 na nádraži. A kolem poledne bych ztratil pozornost. to je lepší v té Ostravě přespat.

MHD

Pokud je vlak pohodlný a tichý, stihne člověk 2 hodiny naspat ve ve vlaku.

Sova

„Dobrý den, kontrola jízdenek“.

„Přistoupilííííííííí“

„Změna průvodčího, předložte jízdenky prosím!“

Dá se, ale zákon schválnosti funguje spolehlivě. Když člověk nejvíc potřebuje spát, nedostane ani tu hodinu v kuse…

Herold

Ne, nedá. To není spánek, ale v nejlepším případě dřímání.

Neznamy Jarek

Myslím si, že smysl vlaků byl v neděli 640 jako zesila pro přepravu studentů na koleje. A v pondělí ráno nějak dostat tu soupravu zpátky. Proto taky 640/641 nocovala na hlavním.

Petr

Když jezdil denně tehdy do 2013 Beskyd, byl plný že 70 %, jak se zrušil v celé trase, lidi šli do aut.

Tom

Místo toho se zadotuje motor, jedoucí ze Studénky do Bohumína kvůli nafty a MO…

Adam

Akorát ten motor dotuje kraj. Nicméně nic nebrání kraji, aby pokud je to spojení pro ně a pro lidi tak důležité, aby ten rychlík zadotovali ve formě Sp.

Igor

Kraj to pokryté má dobře. Tady se jedná o mezikrajské cesty

Adam

Existují i mezikrajské Sp vlaky dotované kraji.

Jiří Kocurek

A ta MO se musí dělat denně, každých 500 kilometrů?

soumar

Excelsior byl vlak pro nízkonákladové turisty, zahraniční dělníky a šetřílky. Taky jsem s ním jezdil v zeleném, s báglem a holkou. 🙂
Mezitím se doba změnila a železnice konkuruje (měla by) autům, není nejlevnější dopravní modalitou.
A pro výše uvedené máme Flixbus.

Adam

Přesně tak Excel byla hromada popelnic, kterým bylo lepši se v pátek/neděli apod vyhnout obloukem, díky skladbě cestujících.

Vlaky

Jo ale člověk se v noci dostal z Prahy do Ostravy…radši takové vozy než nic.

Adam

Oni už jsou snad dneska stejně ve šrotu.

Vlaky

Ony a nejsou..

Igor

Jako například 2x B na 142 do Prahy a 549 pojedou zpět.

MHD

Sklatba cestujících je dána třeba i cenovou úrovní. Tedy není to nic zákonitého.

Vlakem s kolem

Úžasné, takže kvuli tomu, ze to nevoní snobum jako vy, mají lidé s menším rozpočtem jezdit autobusy. Ja třeba rad poznávám z vlaku Evropu a chci mít možnost jezdit flexibilně, ne plánovat nákupy jízdenek a rezervace hotelů dopředu, takže jezdim taky jako socka, protože každá ušetřené koruna znamená možnost si dovolenou o něco prodloužit, nebo zkrátit dobu do další dovolené. Navic nejsem klasicky zaměstnanec, v podstatě práce jede se mnou i na dovolenou, akorat si vybírám, jaké úkoly budu dělat, tj. redujuji to ciste na takove, kdy si za den vydelam více, než mě ten den stoji ubytování. Jidlo nepočítám,… Číst vice »

Sova

Chápu, že je to nekomfortní, ale když rychlá vrstva nemá v okrajové časy dostatečnou poptávku, přijde mi akceptovatelné, že se cestující přepraví pomalejší osobní vrstvou, která se díky lokální poptávce „uživí“ lépe. Holt musí přežít delší cestu a případné přestupy, ale aspoň ta možnost existuje. V tomhle světle je Olomouc-Ostrava ráno v pořádku, spojů je hodně (s docela slušnými přípoji) a první jede už po čtvrté hodině. Horší jsou relace, kde to spojení opravdu neexistuje. Např. Ostrava-Olomouc po 21h nebo např. Pardubice-Olomouc ráno, kdy první vlak vyráží až po šesté (přitom by to těmi dřívějšími osobáky taky šlo, ale v… Číst vice »

Jiří Kocurek

Nezapomínejte na
a) rokozpaný Brodek, přijede to Olomouce včas nebo pozdě?
b) rozkopané Bezpráví, Pardubice, Poříčany…

a + b = raději jet tak, aby se stíhal oběd a jednání po obědě, nebo rovnou v Praze přespat.

David

Brodek u Přerova už je v klidu a nic rozkopaného už není. Výluka skončila… U Bezpráví je nyní zase naopak technická přestávka, a lze to poznat… Vlaky místem projíždějí nyní daleko rychleji, a i když je propustnost zde pořád neuvěřitelně omezená, díky jistým odklonům některých vlaků (Brno-Praha skrz Havlíčkův Brod například) to nevadí, a úsek je v celku už nyní zase na pár měsíců (do března?) celkem v klidu… Pak už jen vydržet do června, kdy by to mělo být v klidu úplně, no.

Vlaky

Žádný Brodek není rozkopaný. I výhybna Dluhonice už se profrci

Sova

U osobáků, navíc brzy ráno, není obvykle problém zajistit čekání. Naopak pokud už člověk počítá s touto cestou s přestupy, tak mu zpoždění uškodí obvykle méně, protože přestupní časy pomůžou zpoždění pohltit. Přímý expres co má v každé zastávce max. 2 minuty už to obvykle nemá jak stáhnout a doveze to až do cíle.

Petrof

vlaky v okrajových časech by se objednávat měly… zlaté časy kdy jezdil Excelsior, ideální spojení na obě strany, jak do slovenských hor tak do Prahy

Bram

Ano, Excelsior byl ideální pro majitele režijky, ale jinak s ním téměř nikdo normální nejezdil. O zlaté časy se rozhodně nejednalo, byť jsem s Excelsiorem několikrát jel. Cestující s režijkou, co slezli z hor, děsně smrděli (koupel si před odjezdem nedali, protože přišli rovnou z túry), takže jsem jel z Popradu do Prahy raději v chodbičce, protože v kupé se to prostě nedalo vydržet. A to jsem měl místenku…

Adam

A ještě tam byla úseková frekvence našich „spoluobčanů“, kteří v noci prolejzali kupé a zjišťovali, jestli cestující spí, za účelem změny vlastnictví jejich peněženek.

Bram

Přesně tak.

Pavel

Já jsem ním jel párkrát na letiště a z letiště. Byl to humus, ale sedět v noci na Ruzyni také není zrovna hit.

Honza83

Excelsiro byl věčně totálně plný. Dříve jezdil natřískaný Excelisor a o něco méně natřískaný a rychlejší Bohemia (snad si ten název pamatuju správně). Excelsior zrušili pro údajnou malou vytíženost (totální nesmysl) úplně a z Bohemia udělali EN Slovakia, kretý stojí na Moravě jen v Olomouci, Ostravě a Bohumínu (směrem na Slovensko navíc v Bohumínu stojí 2 hodiny) a má v obou směrech jen 2 běžné vagóny 2. třídy, zbytek jsou lúžkové / lehátkové vozy, což je např. pro lidi jedoucí z Ostravy do Prahy (odjezd ze Svinova 3:54 už víceméně k ničemu) a úplně totéž platí pro cesty z Bohumína… Číst vice »

Bram

Excelsior věčně totálně plný?!? Nějaká jiná (a hlavně lepší) pohádka by nebyla?!?

J.K.

Pokud je to důležité spojení, tak proč nyní stačí dva vozy a ruší se to? Jestli s tím jezdilo málo lidí, tak je to nakonec asi jedno , ne?

Popravdě na jednání na devátou z Prahy do Ostravy bych nejel ani autem ani vlakem, to bych vypadal, prostě tam přespím. A z Olomouce asi lidi zvládají přestoupit nebo jich prostě je málo, když stačí přímému vlaku dva vozy…

Martin.K

V pondělí směrem do Ostravy a v neděli směrem z Ostravy jel vlak až do Prahy a míval více vozů. Co si pamatuju, tak plných, protože poslední vlak ČD z Ostravy je jinak SC 240, který je za a) věčně a trvale zpožděný, často také vyprodaný, a za b) jede pořád poměrně brzo (19:10 z Ostravy!). Takže se trochu divím, že alespoň v tyto „špičkové“ dny nebyl vlak zachován. Ale ano, jinak tohle jsou přesně argumenty pro ministerstvem zamýšlený koncesní model. Nikdy jsem nebyl jeho příznivcem, ale zajistí, aby spoje jezdily nejen ve špičkách, ale pravidelně po celý den.

Juraj

Málo neznamená nula.
Toto osekávání okrajových spojů má velmi zrádnou stránku v tom, že cestující, kterému vezmete jeden spoj, pak nevyužije ani ten zpáteční. Zrušením jednoho okrajového vlaku tak klesne obsazenost i v jiném, denním.

Atraktivní veřejná doprava je tolerantní k náhlým změnám plánů. Zdržím se večer v Ostravě? Není problém. Potřebuji vyjet dřív? Není problém. Jakmile se toto omezí, ztrácí hodnotu jako celek.

Mimochodem, já bych docela často v té Ostravě na 9 ráno rád byl, protože tam mám pravidelný meeting. Takto ho musím vynechávat, nebo jezdit už večer předtím.

Bram

Však by Ministerstvo dopravy nemuselo dělat obstrukce a tyto dva okrajové vlaky objednat. Jinde objednává i to, nad čím kroutím hlavou, ale tady si postavilo hlavu a když to nemá pod palcem celé, tak chce ukázat, jak to lidem natře.

ZdendaP

Na druhou stranu, by to byl naprosto ukázkový případ privatizace zisků a socializace ztrát. V exponované časy necháme na státní infrastruktuře vydělávat soukromníky, zatímco budeme dotovat spoje v nelukrativní časy.

Řešení IMO může být i něco na způsob koncese. Chceš dostat sloty na trati v lukrativních časech? OK tak jsi povinný odjet i nějaké spoje v sedle. Nevím tedy, jestli je to kompatibilní s evropskou legislativou, ale dává mi to lepší smysl, než ty spoje přímo dotovat.

Bram

Jednak tam stejně jako RGJ a LEO vydělávají ČD, takže řeči o soukromnících jsou absolutně mimo mísu. Krom toho jde o jeden pár vlaků, takže o nějaké privatizaci zisků a socializaci ztrát snad ani nejde hovořit. Koncese rozhodně ne. Zase by to mělo pod palcem Ministerstvo dopravy a zase nějaký umaštěný úředníček by určoval od stolu, jak často se má jezdit. Rozhodně by se nejezdilo tak často, jako se jezdí dnes. On by to zředil, aby se nemusely řešit další dvě koleje mezi Chocní a Českou Třebovou. Tyhle plány na koncese a zřeďování tu už byly a zcela jistě by… Číst vice »

ZdendaP

Úředníček už stejně rozhoduje. Jeho pracoviště se jmenuje „Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře“. Nikdo si přece nemůže vypravit vlak kdy ho napadne ani teď. Pokud nechám Regio Jet vydělat na spoji v 8 hodin ráno a pak mu budu dotovat spoj v 10 hodin večer, tak jsem v pozici hlupáka, který se nechává okrádat. To není mimo mísu, to je holý fakt. Přenechat lukrativní části byznysu soukromníkům a ty prodělečné provozovat či dotovat státem je ukázková privatizace zisků a socializace ztrát. Rozhodně to nemusí být exkluzivní koncese pro jednoho dopravce a rozhodně to nemusí být spojené s „zřeďováním spojů“.… Číst vice »

Kernteriér

Takže dopravce tímto přišel na trase OL-OV-OL o 40 lidí denně. Tržby v ideálním případě cca 4000 Kč. Máš vlastně pravdu, není to nula. Je to ekonomický hluboko pod ní.

NightmareFreddy

No jo, ale veškerá objednávaná doprava je ekonomicky hluboko pod nulou. Proto je také objednávaná (takzvaně dotovaná), protože se jedná o takzvanou základní dopravní obslužnost. Samozřejmě tím neříkám, že se má „dotovat“ tento rychlík. Spíše jde o to, jestli mají cestující jiné, i když méně příznivé alternativy, pokud se jedná o přepravu z horní do dolní (v tomto případě z Olomouce do Ostravy).

Kernteriér

Ten vlak objednáván nebyl. A pro tento počet lidí by jeho objednání bylo ekonomickým nesmyslem.

Daniel Jablonecký

Není povinnost se vracet stejným dopravním prostředkem, kterým jsem jel tam. Já běžně kombinuju různé vlakové i autobusové dopravce.

Pavel

Tohle není problém pro lidi z Olomouce. Tohle je problém pro Ostravu, že ti lidé tam jezdit nebudou :/

J.K.

Jako ta část těch 20 lidí, co nezvládne spojení s přestupem? To asi Ostravu položí…

Pavel

Třeba si někteří studenti rozmyslí, jestli lézt na VŠB 😉
Možná se budete divit, ale hodně lidí si vybíralo místo k bydlení podle toho, jestli je tam použitelná VHD, i když jezdili autem.
Hodně lidí bere tu VHD jako zálohu. A pokud záloha není, tak volí jiné místo, kde tu zálohu mají.
Obecně se považuje za limitní dojížďku přibližně 1 hodina.

milan

… přesně tak to mám já žijící na vsi u Jílového u Prahy – převážně jezdím autem, mohu i na kole či skůtru, ale při poruše či jiné dočasné nedostupnsti auta mohu využít i spojení VHD, jejíž zastávku mám 200m na návsi od bydliště.

jiri

ty 2 vagónky z Olomouce ráno jezdily plné 😉
-stálo se v uličce…
=>kde ste vzal ten počet 20 lidí 🙂

JiriP

Kladu si otázku, proč je špatně, že se ruší spoje, o které není zájem.

NightmareFreddy

Otázka je to v podstatě správná, jen je potřeba ji upravit do podoby „o které není dostatečný zájem“

Stráťa

Úplně nevím jak moc to funguje u dálkové dopravy ale pro pravidelné cestující je důležitá třeba i nabídka v mimo špičkových časech.

Když od nás z vesnice jel první autobus v 5:30 a poslední k nám ve 22:00 tak mi prostě občas ten noční spoj chyběl. Proto se prakticky nešlo spoléhat na VHD, musel jsem koupit auto a nakonec tím autem jezdil i když většinu dnů byla nabídka VHD dostatečná. Ve výsledku měli o jednoho pravidelného cestujícího míň v těch vytížených spojích protože chyběla možnost spolehnout se na noční spoje.

J.K.

Jasně – ale musí tam být nějaká míra. Jestli tady byl na koridoru vlak pro 20 lidí a stejně bude možnost jezdit s přestupem, tak tady ten efekt asi nenastane…

pedro74

Problém je léta stále stejný. Ořezané spojení v okrajových časech a pak s tím nikdo nejezdí. MD a kraje by v době např. 20-6 k vrstvě nočních expresů měli udělat linky ve vrstvě spěšných vlaků křižující republiku. Ale nechce se…

jiri

y 2 vagónky z Olomouce ráno jezdily plné 😉
-stálo se v uličce…
=>kde ste vzal ten počet 20 lidí 🙂

nowas

To je ale otázka, kolik vás takových je. Pokud zruší celý jeden spoj a přijdou o jednoho cestujícího, tak je dopravce/objednatel jednoznačně v plusu.

MartinS.

Ale tady ta nabídka zůstala, jen v o něco dřívější poloze a s krátkým přestupem v Přerově. Pokud se přímý vlak nenaplní a je neefektivní ho provozovat, tak je alternativou spojení s přestupem. Nemůžeme čekat, že ve všech směrech pojedou kdykoliv přímé vlaky.

Petr

Dokud ten rychlík jezdil denne z Prahy do Ostravy a zpět, byl 70 % plny, jak to začali očekávat, šlo to do háje, lidi se nemohli spolehnout a šli do aut. Zajímavé, že vlaky z ráno z Ostravy do OL jsou všechny plně, je to tím, že ráno to jezdí do OL, a lidé ví, že se do OL dostanou, Analogicky pro opačný směr.

ostravacek

Minimalne z Olomouce do Ostravy o ten vlak zajem byl, vezl jsem ten vlak hodnekrat a vzdy po Hranicich n Morave se v tech vozech nedalo hnout, vecer na Olomouc to byvavalo vzdycky slabsi, ale treba takove patky/nedele – nestacily ty 2 respektive 4 vozy. Je to blbost ten vlak zrusit z duvodu “nevyuzivanosti”…

Pavel

Ty Hukvaldy jely sice v taktu, ale pro denní dojíždku docela pozdě. V 8 jste na pracovišti nebyli :/
A pak je třeba zmínit, že dojížďka do Ostravy z větších vzdáleností je slabá. Není tam ani dostatek atraktivních pracovních možností.

Franta

Co myslíte, nemohlo by to být opačně? Není tam dostatek atraktivních pracovních míst, protože je špatné spojení?

Jva

Těžko. Pracovní místa nevznikají primárně pro dojíždějící (pro zaměstnavatele je vždy lepší mít pracovníky v dosahu třeba při mimořádnosti). Když je místo atraktivní a přitahuje vzdálenější, teprve vzniká poptávka po dopravě (a pokud je to něco „ne 6-14 v kolbence“, dost často je i na individuální dopravu)…

Franta

Nesmysl. Co dělá místo atraktivním než kvalitní doprava? Proč asi firmy trvají na blízkosti nebo ještě raději na přímém napojení na dálnic a železnic?

NightmareFreddy

Myslím, že máte relativně pravdu oba, nicméně v tomto konkrétním případě si nemyslím, že při lepším spojení by vznikla pracovní místa v Ostravě, která by lákala lidi z Olomouce, kde jsou ta místa podobná či lukrativnější (přeci jen Ostrava a okolí je ještě stále hlavně o těžbě a těžkém průmyslu, což není až tak atraktivní).

Pavel

V Ostravě je technická univerzita a na ni navazující potenciál pracovních pozic. Dnes však Olomoucký kraj a Zlínský kraj dává přednost Brnu.
Je část lidí, kteří ta pracovní místa dokáží vyrobit.
Ostrava by se měla hodně snažit a jednou z mála věcí, kde je schopna konkurovat, je rychlá doprava. Olomouc-Ostrava autem je spolehlivější cesta než Olomouc-Brno a o vlaku ani nemluvě.

adamgolias

již více než 10 let potkávám absolventy všb ponejvíce v Praze. Takže pokud tento ústav produkuje kvalifikovanou prac sílu , tak je úspěšně exportována . Čerstvý bc. má pravděpodobně kapitál tak na jízdenku do vnitrozemi , určitě ne na zakládání vlastní firmy schopné někoho zaměstnat.

Granja

Specializovaná pracoviště vyžadující vysoce odbornou kvalifikaci mohou vznikat i v Ostravě, přestože je tam hodně těžebního a metalurgického průmyslu + možná návaznost a kooperace s Polskem. Není žádný důvod v čem by po této stránce Olomouc měla být výhodnější.

Pavel

Olomouc+Zlín dá (dává) přednost Brnu nebo Praze.
To je problém pro Ostravu.

NightmareFreddy

To, co píšete, je hezké, ale úplně stejně uplatnitelné na Olomouc. Není tedy důvod, proč by měli lidé z Olomouce cestovat za prací do Ostravy. Lidé cestují za prací z obcí a menších měst, kde ta nabídka práce je malá. To ale není případ Olomouce, kde je nižší nezaměstnanost než v Ostravě. Když to zveličím, je to stejné, jako bychom řekli, že lidé z Prahy budou jezdit do práce do Berlína, protože to má spoustu výhod.

Granja

Ale to jo, otázka je ale pořád jedna, a to, kde to specializované pracoviště vznikne. Pokud je jediné široko daleko a zaměstnanec má potřebu nebo zájem tam dojíždět, tak to udělá. A může to být i v místě s vysokou nezaměstnaností, třeba v Ústí n. L.

Jenki

Jaké nerosty se v Ostravě za poslední čtvrtstoletí těží?

Kubrt

Dopravní dostupnost lokality je jistě důležitá, ale je užitečné rozlišovat zda se bavíme o: nákladní dopravě něbo osobní dopravě, o firmě výrobní nebo nevýrobní, o firmě produkující denně 20 kg high-tech výrobku nebo 150 tun bramborových lupínků, o firmě zaměstnávající 90 % vysoce kavlifikovaných lidí nebo 90 % bez kvalifikace. Univerzální a jednoduchá pravda neexistuje.

PvvS

Zkrácená nakládka, rychlejší obrátky zboží ?Pokud firmy chtějí, tak si platí svozové autobusy z center. A parkoviště pro IAD.

Twix

U relace Olomouc – Ostrava se už nebavíme o denní dojížďce do práce, ale spíš o jednorázové pracovní cestě, a to tam asi nemusím být na osmou (snad ani v Ostravě). Ale na devátou už by se to celkem hodilo.

Kernteriér

V 9:10 přijíždí RegioJet, to by snad mohlo postačovat. A pokud ne, je holt varianta s přestupem.

Granja

Máte sice mínusy, nicméně na druhou stranu, co by za to jinde dali, kdyby měli spojení, byť i s přestupem.

Pavel

Olomouc-Ostrava má parametry pro denní dojížďku. Nebo snad z Pardubic na Prahu nebo z Hodonína na Brno jezdí jen jednou týdně?

Původní Pražák

Bydlet levně v Pardubicích a pracovat za pražský plat se zjevně spoustě lidí vyplatí. Ale mezi Olomoucí a Ostravou není velký rozdíl ani v platech, ani v ceně bydlení, takže chápu, že denních dojížděčů je minimum.

adamgolias

no to jsou jen takový řeči. co to je ,,pražský plat,,? 45bruto? abych 5t projezdil? a levné bydlení v pardubicích je kolik asi tak mesicne za 2+1 ?. 15t? tak to nemusite jezdit denne 100km do prahy. ani v te praze nebere kazdy 70t.

Alibaba

Pokud budete jezdit z Pardubic vlakem do Prahy tak projedete maximálně 24 981 Kč za rok. Kde berete těch 5t za měsíc?
A co když ten byt v Pardubicích vlastním? Kolik si mám účtovat (pro Vtvt dotovat 🙂 ) nájemné?

David

Je vidět, že mezi Ostravou-Olomoucem nejezdíte… Většina z vás. Naopak. dojezdový čas 1 hodina mezi těmito městy je lukrativní pro docela spoustu lidí… Takže „minimum“ bych rozhodně neřekl.

Petr

Tak proč je ráno nával lidi z Ostravy do OL, ty vlaky jsou plné.

coolio

Ještěže má jeden auto, takže lze dojet tam kam potřebuje, v čase kdy potřebuje, a nemusí se přizpůsobovat většině.
Auto dává svobodu.

Kebab

Přesně. I kolo je v tomhle lepší než hromadná doprava, když je možnost.

Petrof

v současnosti dělá politická prezentace vše proto aby lidí jezdilo VHD co nejméně

Staňa

Přesně. Pročtu jízdní řád a když mi spoje nesednou, použiji auto. Bez auta jedu s přestupem dříve nebo později a někdy pomaleji.

Granja

Největší svoboda po této stránce je dětství nebo důchod.

adamgolias

mě nutili po obědě spát. to se mi vůbec nelíbilo

Granja

a mě zase chodit na nočník.

Twix

Obecně ano, ale třeba včera byla na D1 osmikilometrová kolona těch svobodných lidí co dojeli tam kam potřebují a nemuseli se přizpůsobovat většině (a na D5 tříkilometrová). Ještě že aspoň někam se dá jet i jinak než autem.

Jakuza

Jezdím z Chocně pravidelně do Ostravy plus i celá republika. A Ostrava je prostě nejhorší místo v Republice na spojeni. Jak na ráno tak i Večer. Do Děčína i do Plzně se dostanu lépe než Ostrava na 9. První spoj je R18 do Přerova a pak Ec106 do Ostravy už léta. Poslední EC 240 z Ostravy. Nic víc nic míň.

Petrof

do toho nepripoje směr střední Morava, nepripoj mezi R8 a R13 je necelých 10min, stejně tak když chcete jet z Ostravy do Jeseníků taky Ex1 a R12 přípoj nemá…

král j

To je ostuda jak ministerstva, tak i samospráv. Kdysi tam jezdily i přímé pantografy (tuším, že z Olomouce kolem půl šesté).

Jan Soukup

Ano, kolem půl šesté to jelo. Zastávkový vlak přes Přerov, po půl osmé v Ostravě. Táhlo se to jak smrad a cesta mě nejednou tak zmohla, že jsem nedobrovolně zajel do Bohumína 🙂 Pravdou ale je, že minimálně ranní Hukvaldy z Olomouce (často jen dvouvozové) jezdily zcela prázdné.

EC104

Co jsem s tím jel vždycky minimálně v každém kupé někdo byl.

Kernteriér

To se fakt vyplatí. Cca 20 lidí na rychlík.

Kubrt

Takový vlak by měl být doobjednaný ministerstvem.

Kernteriér

A posílen.

MartinS.

Proč, když ministerstvo objednává spojení s přestupem?

Kubrt

Prostě to tak cítím 🙂
Uznávám, že je to hraniční.

Jva

Tedy šestina kapacity…

Anelim

Nevidím nic špatného na tom, že se bude přestupovat ve vedlejší vesnici… Je to uplně stejné jako když jedete tramvají, busem nebo metrem a prostě si přestoupíte tam, kde je potřeba.
Nevidim v tom žádnou tragédii.
Přestupování – i několikeré – je naprosto normální standartní záležitost při cestování z bodu A do bodu B … Například z domova do práce.
A ten kdo s tim má nepřekročitelný problém, ať si klidně zvolí jiný druh dopravy… Nikdo ho/jí nenutí jezdit vlakem…

TnM

Přestupování v Přerově není časový problém. Je to problém kulturně-obohacující, v kombinaci s mizerným zázemím pro kaštany na k.u.k. dražním dvoře. Podobně jak v ÚnO, je nesmírně zábavné tvrdnout 30 minut v díře kde nejde ani automat na kafe.

jackbrno

Tak přestupování je samozřejmě neskutečně otravné. Jistě, když jedu jednou za pár měsíců na výlet, tak si to člověk užije a přestup je spíš zpestření, ale přestupovat dnes a denně cestou do práce, pak zase zpět, je časová ztráta a výrazné snižování komfortu cestování. Ovšem pokud se přestoupit musí, tak je asi skutečně jedno, jestli je to tady nebo tam.

Granja

Záleží na mentalitě. Přestup Přerovanů v Olomouci se bere jako samozřejmost. Přestup Olomoučanů v provinčním Přerově je pod jejich úroveň. Bohužel někteří lidé takto to mají nastavené.

Laborec425

Navíc od dob konkurence ujíždění přípojů absolutně běžná záležitost (nejen mezi konkurenty).

Pavel

On nikdo přestupovat nebude. On raději pojede jinam 😉 Ale Ostravicí mohou být zase hrdí na to, že mají poschoďový bus do ZOO a vlak na letiště duchů.

highway

Nikdo nenutí jezdit vlakem a proto jsem přesedlal na autobus. Brno – Praha za min 3hodiny s pravidelným zpožděním, to autobusy po D1 jezdí i v neděli včas nebo s malým zpožděním. Je mi to líto, mám rád vlaky, ale také můj čas je drahý.

David

Počkej ještě půl roku, tedy do června a vlaky v relaci Praha-Brno zase získají na větší lukrativitě.

Hodně štěstí

Se přeci pořád říkalo, že konkurence a liberalizace zlepšuje služby. 😆

NightmareFreddy

No, pro většinu zlepšuje, ale pro menšinu zhoršuje. Úspěchu (obecně v komerční sféře) můžete dosáhnout tak, že buď cílíte na masy, nebo míříte na menší cílové skupiny, ale od nich si pak musíte nechat řádně zaplatit. Prodávat ale jízdenku za 500 Kč z Olomouce do Ostravy nikdo akceptovat nebude, tak holt smůla pro těch pár jedinců, co to chtěli využít. Takový je kapitalismus 😛 😀

jackbrno

Což je samozřejmě pravda. Nebýt konkurence, tak je vozový park ještě tak o dalších 20 let pozadu. Jinak samozřejmě taky záleží, jak jsou podmínky pro vstup konkurence nastaveny, to je jasné. Když se to nastaví blbě, tak výsledek může být i zhoršení.

Petrof

zhoršení nastalo tarifním chaosem, a kvalita vozového parku na linkách Arrivy a RJ na R8/R23 škoda slov, nějak to zlepšení nevidím

Hodně štěstí

Vozy by byly takové jaké by si stát dovolil zaplatit.

Lang

Vyhrožování zastaralým vozovým parkem bez konkurenčního prostředí je ta největší kravina, jakou jsem slyšel.

Petrof

nezlepšuje 😀 to je jen politicky marketing

Pomocnik strojvedouciho

To stejne jsou Pendolina – z Olomouce v 10 a az pak ve 14
Proc nejezdi SC/RJ ( raijet ) po hodine? Jiste by se to uzivilo.

Radim

Asi neuživilo, když to nejezdí

Hodně štěstí

Se přece říkalo, že konkurence vždy zlepšuje služby. 😆

jackbrno

Tak jednou snad stačilo ten výkřik napsat 😉

Bertik

Ale má pravdu.toto je jedna z pouček a doslova mantra neoliberální ekonomie.ovsem ve skutečnosti to vždy tak nefunguje.a ono by šlo zlepšit vozový park už dávno i bez konkurence ,ale k tomu by musela být i politická vůle.naopak se řídíme striktně nařízeními z EU

jkt

jasne, zla EU muze za nase stare vagony 🙂

Laborec425

Ale ne v ČR. Zde vše naopak.

noerf

Ono je to dáno i trasováním železnice. Pokud by existovala trať Brno – Ostrava přes Olomouc, tak by Olomouc měla velmi dobré spojení i v krajních časech dne. Trasa vede přes Přerov, takže cestující musí buď počkat na vlak z Prahy nebo přestupovat v Přerově.
Toto je jedno z míst, kde by se změnou trasování dokázala železnice přilákat více cestujících než trasováním přes Přerov.

Pomocnik strojvedouciho

A Brno – Prerov pojedete skoro stejne dlouho jako Praha – Olomouc na primo 😀

Granja

…… by se změnou trasování dokázala železnice přilákat více cestujících než trasováním přes Přerov. A na to jste přišel jak? Pro Brno-Přerov-Bohumín je úsek kratší. Přes Olomouc musíte připočítat navíc km potřebné na zaústění tratě do zhlaví (v Olomouci) ze směru od Prahy + úsek Olomouc-Dluhonice. Místní frekvence (olomoucká) těžko vygeneruje vyyšší než dálkovou frekvenci na přímém úseku Brno-Přerov-Bohumín. Chápu, že pro Olomoučany by takovéto trasování bylo pohodlnější = více vlaků. Ostatně podobně se uvažovalo i se stavbou dálnice od Brna, kdy úsek od Stříbrnic na Přerov a Lipník byl politicky zastaven a stavěla se „závleková“ R přes Prostějov a… Číst vice »

Karl Von Bahnhof

Ale z veřejných zdrojů zase dotujeme linku Brno – Flughafen Wien 😜

jackbrno

To člověk opravdu nepochopí. Nic blbějšího a zbytečnějšího už asi dlouho kraj nevymyslel. Cesta z Brna na letiště Vídeň vlakem je naprosto pohodlná a bezproblémová i s tím jedním jednoduchým přestupem na Wien hbf, odkud jezdí expresy na letiště každou chvilku. Navíc ten dotovaný přímý spoj z Brna jede příliš řídce, stejně nestíhá první ranní odlety a často má takovou sekeru, že jen blázen by se na něj spolehl k odletu letadla 🙂 Z Vídně létám celkem často, ale nenapadlo by mě využít ten přímý spoj, zvlášť po tom, co hned při spuštění testovacích spojů jsem v Brně slyšel hlášení… Číst vice »

Matěj Kováč

Ale Brno má přímé spojení na letiště….a co to to to tady de 🤷🏻‍♂️😀

M@trixX

Az na to, ze prvy vlak s prestupom ide az styri hodiny neskor, ako ten dotovany.

Jirka

Presne tak.:)

A dokonce se da z videnskeho hlavniho nadrazi dostat na letiste jeste casteji nez co hodinu, protoze nektere EC tam jezdi i co 40 minut + daji se vyuzit i osobni vlaky s prestupem. 🙂

Z Vidne litam tez rad – je VELMI jednoduche se od nas dostat na jejich letiste. 🙂

J.K.

No aby s tím nakonec nejezdilo víc lidí…

Karl Von Bahnhof

Takže souhlasíte, že by si tato linka na sebe měla vydělat sama?

J.K.

Píšu že tam může jezdit více lidí, to je celé. V rámci dotované dopravy to tedy může být menší provar.