Dalších 855 milionů do pardubického nádraží. Po výškové budově se opraví i hala
Vizualizace rekonstrukce odbavovací haly v Pardubicích. Zdroj: SŽ
Oprava funkcionalistických budov se řadí do čela nejdražších projektů na české železnici.
To nádraží je opravdu nádherné. Čest těm architektům a stavařům.
Divím se, že se to nebourá a netvrdí, že je to předimenzované. Navíc by to ještě někdo mohl zadat třeba Dánům, aby to přetvořili.
Není těch pokladen pro České Dráhy nějak málo, Ivane Pavloviči? Co takhle udělat důstojný prostor i RegioJetu (aby nebyl jak na hanbě úplně v rohu haly) i LeoExpressu (jehož jízdenky prodává infostánek pardubického dopravního podniku) ?
*Antone Pavloviči.
Tedy nevím, jestli mám špatnou paměť, ale mám za to, že to je asi tak 15 let, co se celá hala pardubického nádraží opravovala. Vypadá to jako bezedná díra na peníze.
Myslím, že ne.
a co se tam tak opravovalo ? To jsou nesmysly .
Za 33 let tam vyměnili akorát vstupní dveře , velká část se nepoužívala a jedine změny byla lekarna , minipivovar a Costa..
Do celé budovy se neinvestovalo od roku 1955
Já na vizualizacích hlavně nevidím téměř žádnou změnu oproti dnešku :-/ ne za ty mega prachy..
Však ona je to – dá se říci – generální oprava, trochu modernizace a uvedení do původního stavu.
To nevím, že by se opravovala jen se měnili fotky
Těmi kytkami na ochozu bych si nebyl tak jistý. Dokud se v hale v zimě topilo, tak to nebyl problém, ale v posledních letech řady květináčů silně prořídly, protože ty rostliny potřebují trochu vyšší teplotu než pár nad nulou.
Doufám, že z haly zmizí ty staré nepohodlné lavice a v zimě tam nebude taková kosa
Tak, aby tam místo toho nebyli kovové a nebo na stojáka jak na hlaváku. Lepší nějaká lavička než žádná.
Tak – ta věčná zima v tý hale je její největší problém. To je bohužel u krajského nádraží dost podstatná závada. Ale co, snad se z toho aspoň důvtipnější studenti architektury poučí a nebudou jenom papouškovat architektonický demagogy.
Pamatuji, že dříve bylo v hale teplo, ale to už je cca 20 let.
Vám se na těch dřevěných lavicích sedí nepohodlně? Lepší jsou kovové, studené lavičky bez opěradel (Kolín, pražský hlavák…)??
Podobné je to se zimou – srovnejte s nádražím v Hr. Králové nebo Kolíně.
Naopak jsou to krásné lavice jasné nahradíme je studenejma kovovejma srackama co vidím jak to tam ty lidi sere že je tam furt plno🤣😆
Mohli by tam aspoň vrátit ty fotky z destinací vlaků, z Pardubic jedoucích, po celém obvodu haly.
Já vím, příliš pěkné.
Fotografie se musi vratit pokud chce nekdo vazne mluvit o tom ze se „vrátí původní historická podoba“ jak dle clanku tvrdi SZ. Byly to fotografie z mnoha trati, nejenom z trati „vlaků, z Pardubic jedoucích“. Pamatuju si ze tam byla napr. fotografie Novinskeho viaduktu (trat Liberec – Ceska Lipa).
Tam byly fotky z celé ČSSR.
Souhlas. Těch je opravdu škoda a Pardubice byly v tomto raritou.
Přesně tak, vrátit fotky, dát všemu jednotný design, a loga jednotlivých obchodů, dopravců, atd… Max decentní za okno, tak aby nenarušovali celkový vzhled.
bude zachována prodejna perníků?
A co kávomaty a obecně nakup občerstvení nezávislý na otevírací době, zustane? Anebo bude pokračovat dehumanizace nádražích objektu v ramci projektu „STUDENÁ NADRAZI“? :-/ Z pražského hln automaty na kávu zmizely zcela, nebýt CD Lounge s příslušným jízdním dokladem anebo drogerie, odkud je káva za 20 překvapivě dobrá, pod padesát si ji tam už nedáte.
Jenže jen v provozní době drogerie nebo lounge. V půl páté ráno bez šance. 🙁
S jízdním dokladem, ovšem jedině místenkou. Jízdenka kupodivu nestačí. A proč už se tu nepoužívá hezké české „čekárna“, to taky nechápu.
Protože „ČEKÁRNA“ nikdy nemůže dodat punc světovosti….
Jo, jo, mít holou řiť, zato však být světový.
A odstranit něčí pocit méněcennosti – prostě mindrák. Ale takto se taky může ukázat, jak je světový, pokrokový.
A funguje i elektronická? Ta zase jde jednoduše vrátit
Třeba regiojetí jízdenka ve chvíli,kdy s ní vlezete do čekárny,už vrátit nejde
Perník, ten bude k dostání před nádražím. Jako v Sherwoodu.
😀
Naprosto nefunkční nepodařená budova a zdá se, že přestavba dopadne ještě hůře. Běžte se podívat do světa jak má vypadat nádraží.
Uměl byste navrhnout lepší?
chlapec je odborník na stavbu nádraží a funkcionalismus 🤣
A co je na té budově nefunkčního? Nefouká tam, nějaké služby pro cestující tam jsou.
Kam bychom se měli podívat, kde mají hezčí/funkčnější nádraží? Třeba ve Vídni jsem měl pocit, že tam profukovalo.
To myslíte vážně? Dnes není Apríl!
Když vidím ty obrázky vizualizace tak říkám si jestli to má vůbec cenu rekonstruovat chápu že na to přísně dohlíží památkáři ale aby to nevonelo novotou to bych se na to zhluboka vykašlal
Odvezou automaty na kafe a na bagety. Co byste jeste nechtel za necelou miliardu?
To ani ten vodní automat se záznamem kdo čerpal, tam nebude?
Doufám že zachovají jedinečnou mozaiku československých měst na východní stěně nádražní haly. Na rozdíl od nové haly hlavního nádraží v Praze má jakousi historickou hodnotu…
Na tu mozaiku chodím koukat pokaždé, když jsem na pardubickém nádraží.
Já též, pokaždé když čekám na příjezd vlaku.
Nezbouráme to a nepostavíme nově? Je to teď trend…
To je trend u dopravně zatěžovaných staveb, na které za posledních 100 let skoro nesáhli.
Dle vizualizace zmizí proti současnému stavu část lavic a pár věcí, které tam vizuálně fakt nepatří. K čemu je v roce 2024+ 7? pokladen? Co třeba nějaké místo, kde se dá sednout s notasem a chvíli pracovat/relaxovat? (ČD lounge nemá stoly, restaurace nebo kavárna na tohle fakt neni) Jako cestující bych ocenil parkoviště se sjezdem z Hradubické (Dukelská strana+lávka), ideálně ještě s příjezdem z rychlodráhy ze zatáčky pod poštou. Všechno ostatní jen učeše a konzervuje stav z období Krále Klacka. Díky zrušenému parkovišti v Lihovaru jezdím radši 220km denně autem, i když fakt nechci. Ta rekonstrukce včetně přednádraží je vzorový… Číst vice »
V přednádraží mohlo být podzemní parkoviště jako je v ČT a jít suchou nohou z auta přímo na nástupiště. Když sečteme náklady na modernizaci kolejiště, opravy obou budov, rekonstrukci přednádraží s terminálem MHD a novým autobusovým nádražím, tak nám možná ani 10 mld. nestačí. A za tolik peněz pro cestujícího minimální zlepšení.
To zlepšení tam je – bezbariérovost, další nástupiště, lávka s parkováním na dukelské straně, to všechno spolu se SV obchvatem města odlehčí dopravě před nádražím. Navíc naproti má vzniknout OC s 1.100 parkovacími místy. Tak na co podzemní parkoviště?
To mate smulu, holoto. Je to v prvni rade pamatka a pak az nadrazi. Na Karlstejne taky misto, kde se da sednout s notasem, nemate.
A to je dobře. Památkáři dohlédnou například na to, aby byla použita hodnotná mozaiková dlažba, správné kování a ne „to co bylo v Baumaxu na skladě“.
No vsak to rikam. Uz jenom proto, ze na vyber neni nic jinyho nez funkcionalistickej hnus a Baumax.
„K čemu je v roce 2024+ 7? pokladen?“
Protože ani v roce 2024+ nepůjde koupit jízdenku IREDO online 🙂
Doufejme!
Hrubým odhadem má pardubická nádražní hala cca 35652m3 – půdorysný rozměr odměřen z Mapy.cz, výška odhadnuta pro hlavní halu obloženou červenou cihlou 12m, při podlahové ploše 2800m2 to je 33600 m3 obestavěného prostoru. Menší část, obložená černým páskem: 570m2 x3,6m = 2052 m3 To vychází na 23981 Kč/ na metr obestavěného prostoru. Na webu https://www.cenovasoustava.cz/dok/ceny/thu_2023.html jsou pak k dispozici agregované náklady pro různé druhy staveb. Upozorňuji, že v tomto případě by bylo asi nejpřesnější stavbu zařadit do skupiny haly občanské výstavby (801), což pro použitý konstrukční systém koresponduje s cenou 9050kč/m3. Musíme rovněž zohlednit, že se jedná o významnou funkcionalistickou… Číst vice »
Ono by asi bylo lepší posoudit položkový rozhpočet.
Architektonicky podobné nádraží je v Prostějově. Je obecně docela pěkně. Tam proběhla rekonstrukce haly asi před 10 lety a nepovedla se. Bylo zaslepeno prosklení a tedy zdroj světla a výhled do města a zastavěno komerčními prostory, které stejně nemohou najít nájemce.
Byly dosazeny laciné velkoplošné dlaždice místo mozaiky.
Tady to snad dopadne lépe.
Paralela s Prostějovem mne také hned napadla.
Prostějov se rekonstruoval před 20 lety.
Interiér je neskutečně sprzněn.
Bufet a restaurace po drahé rekonstrukci nefungují.
Parkovací místa jsou 0.
A proč to vlastně nemůže zůstat tak, jak je nyní??
Skončily 2 roky výluk, během kterých značná část cestujících do haly vůbec nešla, protože z MHD nebo linkového busu rovnou na terminálu přestoupili do NAD nahrazující vlaky do Hradce a Chrudimi. Teď jsou konečně všichni cestující zpátky v nádražní hale, to jim to na dalšího 2,5 roku znepříjemníme stavbou.
Lidi co jezdili vlakem do HK jsou dávno v autech, ty oprava haly určitě trápit nebude.
Lidé se do vlaků vrátí, kvůli věčným kolonám v Pardubicích i v Hradci je ve špičce vlak rychlejší než auto. Za 25 minut se z centra Pardubic do centra Hradce ve špičce autem dostat nedá. Vlakem ano.
Nedá, protože ani v Pardubicích ani v Hradci není nádraží v centru.
Ale je tam MHD.
Ano,ale to je potřeba k času cesty přičíst (tak 10 min v Pcich a 15 v Hradci).
Já taky radši jedu PCE-HK vlakem,ale na pravidelné dojíždění to není (pokud nebydlíte/nepracujete kolem nádraží)
Já na cestách z Jaroměře do Hradce i Pardubic používám výhradně vlak. V Pardubicích jsem za 35 minut a nemusím se stresovat silničním provozem.
Pardubicka nadrazni budova je hnusna a patri nechat doslouzit a pak nahradit necim lepsim. Tohle jsou jenom vyhozeny penize. Snizit SZ rozpocet, kdyz ma na takovy nesmysly.
Jedno z nejlepších nádraží u nás….
To je pravda – konkurence vskutku není velká
A nejkrásnějších.
Hloupější názor jsem dlouho nečetl.
Ta budova je výborně pojatá v duchu funkcionalismu a je možné se s ní chlubit. Asi nevíte o čem píšete. Může to být pouze jen váš soukromý názor. To je tak vše.
Já si zase u toho zase vzpomenu na rčení: „Méně znamená více“.
Když vidím tyhle miliardové tanečky, zejména v podání SŽ, tak si vždy vzpomenu na sbírání plastových víček a jiné sbírky na léčbu nemocných dětí…
A proč vzpomínáte na takové nesmysly jako je sbírání víček?
Já tím myslím jakoukoliv charitu.
Pokud se v tomto státě musí pořádat sbírky na nemocné děti a onen „stát“ zatím vyhazuje miliardy oknem (které samozřejmě končí v těch správných kapsách), nebo je posílá jako dotace těm miliardářům přímo, tak je ten stát prostě chorý a je vlastně parodií na civilizovanou společnost.
Ano je to tak a táhne se to s naší společností od revoluce v roce 1989.
Jsme zkažení a nevzdělaní, krademe a myslíme si, že je to tak správně. Podvádíme, jak se dá, porušujeme zákony na silnicích i kdekoliv jinde, protože tak je to „správné“ a tak to dělá i kamarád a soused. Vyzdvihujeme do nebes kriminálníky, volíme zločince a nemocný psychopaty. Jednoduše nevzdělanci. A proto také většina rozumných, kdo může, odchází na západ nebo kamkoliv jinam po světě.
A tohle vše popsané se děje samozřejmě i na železnici ať už za SŽ přes ČD po soukromé dopravce.
až na předposlení větu by vaše sdělení mohlo býti už konečně motem nějaké politické strany , která z morálního úpadku společnost vytáhne. ach jo , utopie. – k nevzdělancům … i nevzdělaný člověk může být morálně pevný , slušný , možná snadno ovlivnitelný . a opačně , i lumpové s vš a bez skrupulí máme v republice.
to se špatně vysvětluje lidem , kteří to nepochopí již v ,, první verzi ,, .
komu není z hora dáno , v apatyce nekoupí
No a kde máme pointu? Tedy zda sám víčka sbíráte či nikoliv? 🙂
Ano, zrušit železnice, silnice atd. a věnovat se léčbě nemocných dětí. V lepším případě nerušit, ale nechat zchátrat jako za komunistů. Ale za komoušů všechno chátralo a léčbě dětí se stejně nevěnovali. Tak jak to vlastně myslíte?
Mise „konkurujeme dálnicím opravenými budovami“ pokračuje…
A to to má zůstat ve stavu, ve kterým to předaly ČD? Ty nejsou schopni ani nasazovat dostatek vagonů k vlakům.
Navíc co se týče těch dálnic, tempo výstavby D3 je 2 km za rok. Rychlost výstavby D0 je ještě platinovější a to necelý 1 km za rok. Za to by se měl udělovat přímo metál
Oprava budov není investiční akce do infrastruktury – je to v podstatě zneužití účelu SFDI a na něj napojených fondů/půjček. A ano jsou dálnice s mizerným tempem výstavby a pak jich je taky několik s velmi solidními přírůstky (přičemž např. D4 je schopna částečně suplovat D3, zejména pro levý břeh Vltavy v Praze i v JčK). Tempo výstavby železničních novostaveb je po dokončení Sudoměřice-Votice 0km za rok. Oceňuji samozřejmě přípravu VRT, Berounského tunelu, Libereckého pseudokoridoru a dalších novostaveb, nicméně mám strach, že do té doby nám přestane masivně dosypávat EU a na národní úrovni populisticky vyhraje silniční doprava…
Ono je to podobné, jako když města vystavějí (například u nádraží) parkovací věž pro bicykly – Komunální politik si přestřihne pásku, pronese projev o udržitelné mobilitě, a co je hlavní, až nasedne do služebního Audi na spáteční cestě jej neomezuje žádná hloupá cykloinfrastruktura. Win-win situace.
Rychlost výstavby dálnic možná není taková jakou si spousta lidí představuje ale i tak překonává rychlost výstavby železničních tratí. Chtěl jsem napsat několikanásobně ale nula krát cokoliv je pořád nula.
Jo a delku dalnicnich svodidel dorovnani modrym zabradlim …
Nepřijde Vám, že se to zlomilo s novou vládou? Že místo modernizace železniční sítě rozjeli projekt „oprav nádraží po císařpánovi.“ Vždyť ještě donedávna se docela modernizovalo a novostavba a přeložky nebyly úplně sprosté slova.
Modernizace/novostavby typu Sudoměřice-Votice byly podlě mě projektovány/schváleny 10+ let dozadu, tzn. za vlád Nečase a Sobotky… Mnoho miliardových oprav nádraží se schválilo za minulé vlády (Teplice, výšková budova v Pardubicích…). Podle mě Babišova vláda byla podobná jako ta Krnáčové v Praze – mnoho se toho na železnici/metru/tramvajích nepřipravovalo, nicméně alespoň většinou neutnuli finance na již rozjeté projekty (alá Vít Bárta)…
Za Nečase určitě ne, to byl ministrem Bárta.
Já s Petrem souhlasím. Nejde jen o délku přípravy staveb od studií / schválení investičního záměru, ale o to, že za panování Kupky se některé klíčové projekty modernizací / rekonstrukcí odsouvají mj. s odkazem na nedostatek prostředků, zatímco se vyhazují peníze z okna na předražené projekty oprav nádražních budov (proč se neodsouvají, nebo neredukují tyto projekty?) a schvalují naddimenzované záměry silničních staveb (třeba I/73 ve čtyřpruhu). Odsunula se např. Rekonstrukce trati v úseku Kyjice – Chomutov, neustále se odsouvá modernizace pravobřežky a najdeme řadu dalších příkladů… Hlavně MDČR vůbec neví, z čeho budou plánované stavby financovat a nehorázně lže s… Číst vice »
To je věc názoru. Najít optimální hranici mezi údržbou a výstavbou není jednoduché. Třeba právě na to pardubické hlavní nádraží se nesáhlo 65 roků.
Projekty trvají většinou přes několik vládních období.
Tak zrovna na trati Pardubice – Hradec Králové se modernizuje o sto šest. A pokračovat se bude i na Chrudim.