Další zpoždění pro novou trať z Brna do Přerova. Stát řeší zapojení soukromého kapitálu
Stavba dvou úseků blíže Přerovu má začít příští rok.
Správa železnic potichu posunula termín zahájení modernizace jednoho z úseků trati mezi Brnem a Přerovem o další dva roky. Jde konkrétně o úsek Blažovice – Vyškov.
Informační leták ke stavbě z loňského srpna uvádí termín zahájení v roce 2026. Nově Správa železnic v mapové aplikaci uvádí rok 2028. Trať, která je součástí spojení mezi druhým a třetím největším městem v zemi, je pouze jednokolejkou ve velmi špatném stavu. Modernizace přinese z velké části novostavbu trati, která by povýšila železnici na úroveň odpovídající 21. století.
Podle mluvčího Správy železnic Dušana Gavendy aktuálně ministerstvo dopravy řeší zařazení první až třetí stavby modernizace trati Brno – Přerov mezi projekty PPP. Jde o financování soukromým kapitálem a jejich následné splácení státem. Jinými slovy, hrozí situace, že stát na tuto trať už nebude mít peníze, a proto využije metodu zapojení soukromého kapitálu a stavby na dluh.
Nové vedení tratě u Vyškova má umožnit 200 km/h. Míří znovu na MŽP
„Ve vazbě na rozhodnutí ministerstva dopravy o předpokládaném zařazení první až třetí stavby v rámci modernizace trati Brno – Přerov do projektů PPP dochází i k nutnému sladění termínů těchto staveb. Tento návrh ministerstva by měla projednat vláda v průběhu léta,“ uvedl Gavenda.
Časový posun podle něj zohledňuje také náročnost přípravy, kdy bude Správa železnic muset vysoutěžit transakčního poradce. Ten by měl dva roky připravovat tendr na koncesionáře. „V případě, že by zmíněné tři stavby nakonec nebyly do projektů PPP zařazeny, předpokládáme opět návrat k původně plánovaným termínům realizace od roku 2026,“ dodal Gavenda.
U čtvrté a páté stavby tohoto ramena (první dva úseky ve směru od Přerova) počítá Správa železnic se zahájením příští rok. „Letos chceme vypsat tendry na realizaci,“ dodal Gavenda.