Další zpoždění pro nástup do autobusů bez kontroly. První test proběhne mezi Poděbrady a Čáslaví

Nový autobus SOR ICN 12 v barvách PID pro OAD Kolín. Foto: OAD KolínNový autobus SOR ICN 12 v barvách PID pro OAD Kolín. Foto: OAD Kolín

Jako první nakonec dojde k vyzkoušení na čistě krajské lince bez zajíždění do Prahy.

41 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
krteček

Ale pánové, to že úniky tržeb budou je jasné. Otázka jen je jak vysoké ty úniky budou a jak dlouho se to bude trpět. Je to o výchově a mentalitě každého z nás. Slušný a inteligentní člověk si jízdenku koupí (nebo požádá o radu místní pokud s daný typ zařízeníobsluhuje poprvé) a blbec zůstane blbcem sice občas zaplatí pokutu, ve své mysli bude borec co vyběhnul se systémem, ale vlastně bude jen duševní chudák.

Vít Jůza

Linka 375 interval ve špičce 10-15 minut, jízdní doba dle jízdního řádu na celou trasu v jednom směru 41(okrajové spoje) – 51(špička) minut … dá se při znatelném obsazení v každém směru počítat s úsporou asi 10 minut, to znamená, že 2 autobusy by se ušetřily (kdyby můj odhad nebyl přesný, tak třeba 1, nebo 3, ale rozhodně není pravda, že žádný). Jistě, při úpravě jízdního řádu a oběhu vozů, bez toho by se skutečně neušetřilo.

KarelzNádraží

Mám porouchané auto takže jezdím z 1 do P,O,B a chápu, že Borecký ječí. To jak je to nastavené, aby cestující utratil víc než chce mimo jiné určité jízdenky se neprodávají v podstatě to co je P,O,B a pak si kup znovu v 1 pásmu a dále a naopak. Zkute si na příměstě koupit Prahu xxl nebo krajskou denní takové čsad střední čechy ji pro jistotu nemá ani nahranou. Takže ROPIDU by sksončili příjmy postavené hlavně na přejezdu z Prahy do stc a naopak.

Dominik

Zmíněné celodenní jízdenky samozřejmě v kasách ČSAD SČ nahrané jsou…

Kamil Novotný

Na těchto linkách bude jezdit půlka zadarmo. Samozřejmě ne hned m teď se na tu linku revizoři zaměří, únik nebude. Ale po 3 letech nebude platit nikdo.
Vždyť už dnes řidiči nedávají na vesnických linkách běžně jizdenky, což teprve až je nebudou prodávat.

Juraj

Nizozemí:
Nastoupím předními dveřmi, pípnu OV-chipkaart – nebo nově už i obyčejnou platební kartu/telefon/hodinky – řidiče maximálně pozdravím a jdu dál. Při výstupu check-out u zadních dvěrí.

PID:
– „probíhají jednání s IDSK za účelem precizace vyčíslení odborného odhadu ztráty na tržbách“
– nutnost osadit automaty
– cestující by to zneužili

Ugh.

Daniel Jablonecký

Nástup všemi dveřmi je výhodnější než jen těmi předními.

Juraj

Je, ale patrně toto není jádro problému.
Jádro problému je složitý tarif, zátěž pro řidiče a z toho plynoucí zdržení.
Kdyby PID měl konečně trochu progresivnější odbavení, tak nástup předními dveřmi není problém.

Tomáš Záruba

I kdyby odbavení jednoho člověka trvalo 10 sekund (nezapomínat, že nějaké 3 s zabere i jen pouhý „postup fronty“), tak vzniklé zdržení = minuta na každých 6 nastupujících.
Není problém jak pro koho…

DOPRAVAK01

Ví někdo, jak bude vypadat odbavovací terminál pro cestující a kolik revizorů bude vyčleněno pro tyto linky?

Daniel Jablonecký

Ví to ten, kdo ten projekt připravuje, ale psát to tady nejspíš nebude, to by byl blázen.

DOPRAVAK01

To je tedy skutečné bláznovství edukovat cestující před spuštěním a vysvětlit jim, jakým způsobem se mají odbavit.

Mirek

Zase Drápalova data vycucaná z prstu. Jsou linky, které jedou hodinu a 20 minut z toho zabere prodej lístků. Jízdní řády jsou plné vaty, takže urychlení ale pomůže. Ušetří se řidiči i vozy, kratší cesta může přilákat i víc cestujících, tedy přinést další tržby.

Navíc jsou taky linky, kde se běžně dává řidiči 10 nebo 20 korun a jede se bez lístku. Když si ho lidi budou muset koupit, tržby taky určitě neklesnou. Takže výpočty úplně k ničemu.

panpan21

A důvod uzavírání těch smluv takto, osobní, ekonomické či jiné….?

DOPRAVAK01

Proč tedy již není podané trestní oznámení?

PetrM

– 20 min prodeje lístků na 60 minut jízdy -> blbost
– ušetření vozidel na lince -> až na výjimky nesmysl
– JŘ jsou plné vaty -> až na výjimky nesmysl
– zrušení nástupu předem přitáhne nové cestující -> no comment

Nastup předními dveřmi do linek 3xx byl v roce 2001 zaveden mimojiné kvůli zamezení úniku tržeb, za tu dobu si lidé asi zvykli, ale nemám žádný důvod si myslet, že k propadu tržeb neměli dojít.

Luk

Nástup předními dveřmi býval v určitém období i v pražských busech (v určitých časech) a byl zrušen.

Liquid

Nevím jestli 20 minut, ale spoustu času to odbavení zabere. Plný autobus, kde všichni postupně nastupují předními dveřmi a každý třetí platí kartou? Vždyť třeba na výjezdu z Veleslavína klidně autobus už vyjíždí se zpožděním 5 a víc minut (a to i ve chvíli, kdy si řidič najede 5 minut předem) protože se před ním tvoří fronta, a ta se ještě neustále prodlužuje, jak proudí lidi z metra. Nástup všemi dveřmi? Prostě se v čas odjezdu zavírá a jede.

mirek

Děkujeme za fundovaný a podložený názor, klíčenku chcete poslat kam?

mirek

– Vyzkoušejte v neděli odpoledne autobusy z Posázaví nebo Berounska směrem do Prahy a počítejte.
– Když autobus pojede místo 60 minut jen 40, může jet dřív zpátky, busů/řidičů bude potřeba míň.
– Jízdní řády jsou plné vaty právě kvůli nákupu lístků u řidiče a zastavování v zastávkách, kde nikdo nenastupuje/nevystupuje.
– Neumíte číst. Víc lidí by mohlo přitáhnout zkrácení jízdních dob a celkově plynulejší jízda.
– Nástup předními dveřmi s kontrolou jízdenek by mohl zůstat třeba po 20:00, v některých městech to tak je.

zvukař

Linkou 705 jezdím poměrně často (ona se kromě Poděbrad Kolína a Čáslavi týká i Kutné Hory, na což autor článku jaksi zapomněl). Mluvím i s řidiči a všichni se shodujeme, že celá tahle akce je nebetyčná pitomost. Proč? Jakž takž vyhovuje pravidelným cestujícím. Ale náhodní? Představte si (v létě běžnou) situaci, že do autobusu se nahrne nějakých dvacet lidí – náhodných cestujících. Proboxují se k automatu a začnou hledat, co mají na (navíc velmi často nefungující) dotykové obrazovce mačkat. Když se to povede, začnou dumat, jak zaplatit. Běžnou bankovní kartou to nejde (proč?) Lítačku má jen někdo, Takže drobné -nestačí.… Číst vice »

Jiný Petr

Nebo si občasní cestující pojedou zadarmo a pak to demotivuje (platit) i ty pravidelně jezdící

Pacicka

Ti pravidelní budou jezdit zadarmo prakticky hned, ono na těch venkovských linkách se většinou všichni alespoň od pohledu znají, takže se lístek bude kupovat jen tehdy, když se tam objeví někde neznámý, jsme v Čechách…

ZdendaP

Běžnou bankovní kartou samozřejmě platit půjde, kde jste vzal informaci, že to nepůjde? Stejně jako jde si koupit a aktivovat jednorázovou jízdenku v aplikaci PID lítačka. Tu podstatná část občasných cestujících také použije. Já bych to teda neviděl tak černě.

BTW: Teď když se do takového autobusu nahrne nějakých 20 „náhodných cestujících“, tak to typicky znamená čtyř až pětiminutové zpoždění.

radim.fedorovic

705 jezdí mraky dětí, řada z nich má lítačku. Spoje jsou často přeplněné. Nástup všemi dveřmi významně urychlí odbavení a eliminuje zpoždění, ke kterému dochází. Tohle je dobrý krok a v příštím roce v Kutné Hoře rušíme odbavení i na 801. A technická na závěr: 705 obsluhuje až do prosince i ARRIVA autobusy.

radim.fedorovic

Podívejte se, jak vypadá typické zpoždění během přepravní špičky právě kvůli odbavování dětí. Tohle vše odpadne!
https://vhd.kutnahora.cz/wp-content/uploads/2024/03/705-zpozdeni.png

jyřýk

Konstruktéry z IDSK překvapilo, že tím jezdí lidi…

radim.fedorovic

To je problém špiček. Konstruktéři z IDSK tarif PID nezmění a dělat pro každou denní dobu jiné jízdní doby je hloupost. Pak vám cestující ráno a odpoledne pojede za 40 Kč a po zbytek dne za 30 Kč kvůli rozdílné jízdní době dle JŘ? To je ještě větší zlo.

Pozorovatel

Já se nedivím Praze, resp. ROPIDu, že nechce platit Boreckého populistické srandy, které jsou z velké části motivovány blížícími se krajskými volbami. 2,13 mil. Kč (dvě třetiny z 3,2 mil. Kč) za rok je pro Prahu vysoká ztráta, obzvlášť s ohledem na to, že jde zatím o jedinou linku. Kdyby to v podobných číslech mělo vycházet i na jiných příměstských linkách, tak to jsou v součtu nejméně vysoké desítky milionů. Není absolutně žádný důvod, proč by to Praha měla platit.

Miroslav

Na druhou stranu je to od Prahy trochu schizofrenní chování, když se na území Prahy všemi dveřmi také nastupuje.
A kontrola od zrušení průvodčích v povrchové MHD a turniketů v metru také není stoprocentní a dají se zde též přepokládat obří úniky tržeb.
V MHD všude, v příměstských linkách jen směrem ze Středočeského kraje.
Což je pak pikantní u linek tipu 303, které hranici Prahy a Středočeského kraje během jízdy překonávají opakovaně vícekrát.

Jiný Petr

Aneb jak snížit příjem z jízdného a ještě to politicky prodat jako výhodu.
(mimochodem, chci ve špičce toho revizora vidět jak kontroluje autobus)
Samozřejmě, že když se bude nastupovat všemi dveřmi, tak klesne výnos z jízdného. To už bylo x-krát vyzkoušeno.

Stejně by to zkrácení dobu nástupu žádného řidiče nebo autobus neušetřilo.

Kubrt

Že někdo pojede na černo se dá očekávat, ale jsou k tomu tématu nějaká skutečná data?
Nejsem fanoušek „dopravy zdarma a pro všechny dle jejich potřeb“, ale jako uživatel busu PID bych nástup všemi dveřmi uvítal. Celý bus/řidič se tím sice v podmínkách linkové dopravy neušetří, ale cesta bude přece jen svižnější.
Revizor ve špičce zvládne i ten dnes v PIDu dominující LE bus (o MHD busech nemluvě) – stejně situace, kdy nelze projít uličkou není nijak žádoucí. U nás (371) se vykytuje v busech, kde jezdí školáci, ale jinak to zkontrolovat lze i dnes.

Jiný Petr

Dokázat se to dá – např. kladenská MHD – po zavedení nástupu všemi dveřmi sice stoupl počet cestujících, ale na výběru jízdného se to neprojevilo. Re: „stejně situace, kdy nelze projít uličkou není nijak žádoucí“ – tak to nám ve špičce vyprávějte na lince 330. (300 nevím, neb s ní ve špičce nejezdím). Mimochodem ještě když jezdily busy na Kladno z Dejvické – tak ve špičce ať přijel kloubák nebo ne stejně to jelo narvaný, že řidič sotva zavřel přední dveře. Na tom se toho dodnes moc nezměnilo. (takže nežádoucí stav trvá už asi tak 30 let) Neříkám, že by… Číst vice »

Martin

Proč by neměl revizor ve špičce kontrolovat autobus? To se běžně děje už dnes.

Jiný Petr

Možná u vás, nás ne. Kontrolují v „sedlech“ – a to ještě jen určitou skupinu obyvatel.

Leinad

Při plné uličce (obsazenosti vetší než počtu sedaček) se kontroluje docela blbě.

Berouňák

Držím Boreckemu palce, snad se to v blizke budoucnosti podaří prosadit.

Jiný Petr

Jako ještě větší díru ve financování VHD?

DOPRAVAK01

alespoň bude důvod zase zdražit jízdné 😀